Ijslander rent ervandoor! Hoe vermijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

elisedcl

Ijslander rent ervandoor! Hoe vermijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 17:37

hallo,
ik ben zondag gaan rijden met een ijslander genaamd Venus.
Ze was al behoorlijk pittig toen ik haar ging poetsen en opzadellen (ze had heel veel energie precies)
Ik begon met een paar rondjes stappen, ik moest haar ook wat bijhouden want ze draafde constant. Na wat stappen heb ik wat getölt en gegallopeert, dat ging allemaal goed. Toen ben ik evjes af gestapt want ik wou wat eten. Toen ik weer opstapte heb ik ,denk ik, iets verkeerd gedaan met mijn voet want ineens was ze er vandoor. In rengalop de piste rond, ik was er bijna afgevallen want ze nam sommige bochten nogal dicht tegen de grond. Na 3 rondjes heb ik haar terug in stap gekregen. Het was precies of al haar energie moest eruit. Heb ik iets verkeerd gedaan? Of hoe kan ik dit klein ongelukje vermijden?

tips zijn welkom! /3 :)

xx elisedcl

balance
Moderator Over Paarden

Re: Ijslander rent ervandoor! Hoe vermijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 18:19

GP--->YRT

wendyP

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:13

misschien eerst even longeren voor het rijden? :)

filly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 19:20

zoals al gezegd hier boven longeren en gewoon veel bij je houden niet boos worden en geduld hebben. het is in het begin moeilijk maar later word het wel anders en vooral niet in de mond trekken als hij te hard gaat kleine ophouding en stem geluid zoals easy of rustig.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 20:04

jah maar ik heb hem wel in stap gekregen met trekken aan één stuk. Dus dat moet ik best niet doen???

ps bedankt voor de reacties, ik zal longeren eens proberen.

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 20:08

afgestapt en wat gaan eten, en toen weer verder gereden?
is dat niet een beetje raar?

niet lúllig bedoelt ofzo hoor, maar dat heb ik nog nooit meegemaakt ;)

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 20:53

jah ik was afgetapt en hield Venus de hele tijd vast want ik had mijn rugzak naast de piste gelegt en daar zaten mijn koekjes enzo in..
dus ik hield Venus de hele tijd bij de teugels vast.

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 21:22

idd longeren of losgooien vantevoren, en probeer niet aan een stuk te trekken maar ophoudingen te maken (los, vast, los, vast...)

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 09:30

oke zal ik zeker doen. dankje voor de tips
nog tips?

Kwibus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 09:37

Ze was beledigd, ze wilde ook een koekje! :P

Maar schrok ze niet ergens van? Van je rugzak ofzo? Zoja, misschien wat schriktraining doen.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 09:40

kwibus: Ze was beledigd, ze wilde ook een koekje!
Maar schrok ze niet ergens van? Van je rugzak ofzo? Zoja, misschien wat schriktraining doen.

hih , das een goeie, neeh ze schrok nergens van want eerst stond mijn rugzak er nog niet en toen was ze ook al zo, Marie-Paule (de eigenaar van Het Schaef) is ze bij mij komen zetten omdat ik dat had gevraagd.

Frodo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 16:23

elisedcl schreef:
jah ik was afgetapt en hield Venus de hele tijd vast want ik had mijn rugzak naast de piste gelegt en daar zaten mijn koekjes enzo in..
dus ik hield Venus de hele tijd bij de teugels vast.

oh zo..

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 20:05

hih!

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 09:35

nog tips?

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:36

Heb je ervaring met IJslanders? Denk dat je haar op dat moment veel te veel been gaf ;)

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:46

_Skess_ schreef:
Heb je ervaring met IJslanders? Denk dat je haar op dat moment veel te veel been gaf ;)

Dit was precies hetzelfde als wat ik dacht.
Misschien heb je ongemerkt je been teveel aangedrukt met opstappen, of ben je met je voet tegen de buik gekomen!
Ijslanders worden doorgaans met veel minder been gereden en zijn vaak erg gevoelig daarop!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 09:47

Ten eerste:
Niet aan 1 stuk door blijven trekken aan de teugels: dat win je toch niet, je paard zal gaan terug trekken en een paard is altijd sterker. Ophoudingen maken werkt inderdaad beter (telkens los en vast, zoals LisaLucky zei). Let ook op dat je niet gaat klemmen met je benen (hoe lastig dit ook klinkt), want daar gaan ze vaak ook alleen maar sneller van.

Verder, als je paard toch door blijft rennen als het er vandoor gaat (en geen noodstop maakt bij het eerste, beste hek, zoals het mijne), maak daar dan maar eens flink misbruik van! Laat maar rennen, en wanneer je paard aangeeft dat het wel weer genoeg is geweest; laat jij hem nog even flink door rennen, zodat jij nu de baas bent over het tempo. Dit schijnt bij veel paarden de 'lol' van het 'ervandoor gaan' er wel af te halen en blijven ze, soms na nog een aantal keer proberen, wel beter bij hun ruiter...

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:06

Het paard heeft juist gehandeld. Denk dat de TS op het moment dat ze opsteeg veel te veel kuitdruk gaf. Daar reageren IJslanders ook heel gevoelig op. Bij sommige is het even aanspannen en ze zijn weg. Beste werkt IJslander op de volte zetten en benen er vanaf houden.

Niet trekken, werkt averechts, ze rennen toch wel door. Knijp en weer los helpt vaak heel goed.

@ Mairead

Gas geven en dan nog meer gas geven pas ik zelf alleen toe als een paard mij de gek aan steekt. Dit paard heeft juist gehandeld, ruiter gaf met opstijgen echt teveel been. Om het paard dan nog eens te gaan "straffen" vind ik zelf dan best wel verkeerd. Tenslotte gaf de TS zelf gas ;)

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 12:10

oke heel erg bedankt allemaal. Ik zal er dan de volgende keer gebruik van maken!! hih
Maar dat van mijn benen , hoe kan ik dat vermijden?

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:14

Voorzichtig opstappen en je been eraf houden. Misschien wil een krukje helpen, maar ik weet niet of hij dat gewend is.

Thokkadisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:21

Waarschijnlijk heb je inderdaad iets te 'ruig' opgestapt waardoor het paard aan de loop ging. Het kan ook andere oorzaken hebben maar je kan in ieder geval proberen om 'ijslands' op te stappen.
Je gaat naast je paard staan, legt je arm over de rug van het paard en pakt de teugels vast zoals je ze vast zou hebben als je in het zadel zit. Teugels op maat maken, linkervoet in de beugel, snel been erover, voet in de rechterbeugel en dan pas gaan zitten. Je hebt op deze manier ten alle tijde controle, ook als je nog maar 1 voet in de beugel hebt. Ik hoop dat het begrijpelijk is O:) Voorbeeldje in dit filmpje, daar zie je mij opstappen: *klik*

IJslanders zijn inderdaad vaak erg flot aan het been, maar ga vooral je benen niet afsteken :) been gewoon ontspannen laten hangen en niet drijven tenzij je iets van je paard wilt. Het aanspannen van je kuitspier is vaak al genoeg.

Succes +:)+

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 12:30

oke bedankt, nog tips??

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 12:31

p.s. het filmpje werkt niet

xSterreee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:25

Bij mij was het maar een periode van wegrennen.
Als je haar nou aan de bakrand stopt, als ze niet wilt stoppen help dat eventueel.
En voordat je aandraaft blijven stappen totdat ze helemaal ontspannen is.
Of gewoon alle energie even eruit laten gaan en verder gaan waar je mee bezig wou zijn.
Veel succes!

Atmayjoti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 21:48

voor het rijden losgooien??