Een nieuwe pony of niet?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daan801

Een nieuwe pony of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 22:16

De pony van mijn buurmeisje staat nu te koop,
Na lang zeuren heb ik men ouders overgehaald om hem misschien te kopen,.,

Alleen nu ben ik mezelf misschien een beetje blind aan het maken..
Omdat ik al zoo lang een eigen pony wou dat ik nu elke pony aanneem,,
Maar eigenlijk wil ik niet dat ik over een jaar zeg dat het eigenlijk niet mijn type pony is...

Hij is ook nogal een vrij dure pony (New Forest).
Dus weet niet of ik men gevoel moet volgen of mijn verstand...
Want als ik dan een grotere zie , denk ik dat ik die dan zegmaar liever wil...

Iemand nog tips voor deze situatie, of in het kiezen van je paard/pony...

Alvast bedankt :)

Junia

Re: Een nieuwe pony of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:43

Goed met je ouders overleggen! Als je niet zeker weet of je ervoor wil gaan, kijk dan verder dan je neus lang is. Bijv. op marktplaats ofzo. Dan kun je eens zien wat er voor dezelfde prijs voor pony's te koop zijn. Misschien zit daar eentje tussen waarvan je het wel zeker weet.
Wel echt super als je een pony mag van je ouders! Maar denk er goed over na, het brengt een hoop kosten en verantwoordelijkheid met zich mee...

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:46

Vertel s wat over deze pony? :)
Wat zijn de positieve punten aan deze pony? En wat de negatieve? Dus waar kun je mogelijk tegenaan gaan lopen wanneer je m gekocht hebt.
Overtreffen de positieve de negatieve punten?
Zou je deze pony ook willen kopen als hij niet bij jouw buurmeisje had gestaan, maar op MP tegen was gekomen?

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:49

Wat hierboven ook gezegd wordt, probeer objectief alle punten van deze pony voor jezelf op te schrijven. De positieve, maar ook zeker de mindere punten. Heb je wel eens op deze gereden? Ik zou toch minimaal 3 pony's gaan bekijken en rijden, zodat je vergelijkingsmateriaal hebt.

Het is wel ontzettend herkenbaar voor mij hoor, als ik een leuk koppie zie ben ik verkocht en zie ik de minpunten ook niet meer! Maar als je nu al twijfelt of je niet liever een grotere wil, zou ik daar eerst nog even naar kijken :)

Edit: volg je gevoel én je verstand!

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 23:52

als eerst kijken of je een klik hebt met de pony , en vervolgens kijken of de pony geschikt is voor de doeleinden waar je haar voor zou willen gebruiken ,,
vraag ook je ouders wat zei er van vinden die kennen je vaak beter als je jezelf zou kennen en staren zich ws niet zo blind op een pony als je zelf nu zou doen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:11

Weet je al hoe je het onderhoud voor deze pony gaat betalen?

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 15:07

Abacab schreef:
Weet je al hoe je het onderhoud voor deze pony gaat betalen?

ze is 13 , daar zullen haar ouders zich wel ontfermen lijkt me ,, deden mijn ouders ook , iemand van die leeftijd kan zelf nog niet voor het onderhoudsgeld opdraaien. ;)

daan801

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-11 15:26

Ja, indd .. ik heb er nu ook voor gekozen, om toch wel naar een wat grotere te gaan kijken.
Want waarschijnlijk ben ik over een jaar wel langer geworden en word het niet mooi voor het plaatje,,

Alleen mijn vriendin zegt dat als je wedstrijden rijd met een paard. je 16 moet zijn,
Maar ik dacht dat je als je 16 bent op een paard moet overstappen;d

tinne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:14

Goed over nadenken. Maar als de klik er is, niet twijfelen... Belangrijk: is dit wat je zoekt voor pony? Wat verwacht je van de pony? Wil je graag wedstrijden rijden? Op welk niveau? Of vooral voor te verzorgen? Als je vooral recratie wil rijden en verzorgen heb je geen dure maar vooral een betrouwbare pony nodig! Succes

maanou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:19

Ik reed mijn eerste wedstrijd met mijn paard toen ik 14 was, dus dat lijkt me niet. Je kan het bovendien ook in de reglementen vinden hoor ;)

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 12:34

om even in te gaan op je wedstrijden
je bent 13 koop je een paard dat 1.58,5 of groter is ben je verplicht tussen de paarden te starten.

alles wat kleiner is mag je gewoon tussen de pony's starten
vanaf je 18de ben je ook verplicht om tussen de paarden te starten ongeacht hoe groot je paard of pony is.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 15:41

Wees eerlijk tegen je ouders, en ga verder kijken als alleen die ene pony. Kies voor het juiste dier, daar heb je later alleen maar plezier van!

xWildrose

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 15:42

Ik ben 14 en rijd ook al tussen de paarden, dus het mag wel :)

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 16:30

Erg herkenbaar dit. Toen ik 13 jaar was mocht ik ook een rijpony hebben, daarvoor wat shetlanders gehad. En ik wilde ook graag een pony, maakte mij toen niet zoveel uit wat voor pony. Als ik jou was zou ik er heel goed over nadenken wat voor paard je graag wilt en dan rustig opzoek gaan naar de geschikte pony voor jou. Achteraf heb ik er nu spijt van dat ik deze pony gekocht heb toen.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 17:45

als je er over een jaar weer afgegroeid bent zou ik het ook niet doen , je gaat je toch hechten aan zo'n dier en het zou moeilijk worden om er dan al weer afscheid te moeten nemen zeker als het je eerste zou zijn.
dan zou ik ook gaan voor een klein paardje ;)

_Babettee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 23:05

Kan je de pony niet voor 1 of 2 maanden op proef nemen?
En dan kan je nadien zien of het je ding is.
(uiteraard op jullie kosten dan, maar nog niet de pony gekocht.)

Dilan1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:03

Ik neem aan dat je deze pony niet zou kunnen houden als je een andere (grotere) wil na een tijdje? In dat geval zou ik de pony niet kopen, lijkt mij voor jou ook niet makkelijk als je al snel weer afscheid moet nemen van je pony.

DeSprinkhaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 14:11

Hoe groot is die pony? Als het zo'n 145 cm schofthoogte is, kan je er best nog een tijd op rijden (behalve als je erg lang bent, en zwaar).
Ik zeg ook: maak een lijstje met plus- en min-punten van deze pony. Kijk voor wat andere pony's/paarden en doe dan hetzelfde.

Kies zo-ie-zo de gene die je het leukst vind! Want misschien is de beste niet echt eentje die je echt leuk vind.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-11 21:48

OPG-->YRT

senoritakimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 00:38

Ik zou nog even lekker op je gemak verder kijken;) In de tussentijd heb je vast nog wel wat te rijden. Zo kun je goed uitzoeken wat je precies bevalt en leuk vindt en kun je een goeie beslissing maken samen met je ouders, voordaat je zomaar een 'verkeerde' aankoop doet van deze new forest.

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 17:45

Ik zou ook even verder kijken. Als je nu al denkt dat je over een jaar miss niet meer blij met hem bent, zou ik het niet doen. En New Forest pony's zijn idd niet zo groot, en je wilt er natuurlijk niet uitgroeien.
Als jij wat groters wil, dan zou ik kijken naar wat groters.
Je kan echt er beter wat langer over doen en goed bedenken wat je wilt, dan impulsief een pony kopen die je over een jaar niet meer leuk vindt!
Bij mijn pony zijn we ongeveer 7/8 pony's langs gegaan tot we de goede vonden.
Bij de tweede waren we helemaal verliefd, maar toen we er over na gingen denken bleek dat het toch niet dé goede pony was. Ik ben heel blij dat we nog hebben doorgezocht, want nu hebben we de pony die bij ons past :)