Hoeveel bruto verdienen om een paard goed te houden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

s6801881

Hoeveel bruto verdienen om een paard goed te houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 18:34

Mijn hoofdvraag van dit topic lijkt de titel wel duidelijk te maken: Hoeveel moet je nu MINIMAAL bruto inkomen hebben om redelijkerwijs een paard te kunnen aanhouden? Onder redelijkerwijs houden versta ik onder andere: Een schone ruime stal, vriendjes, weidegang, goed passend materiaal, correcte hoefverzorging en voldoende veterinaire aandacht. /3

Ik begrijp heel goed dat dit een behoorlijke gevoelige vraag kan zijn als mensen hun eigen inkomen moeten noemen, dat is dus niet de intentie van het topic. Deze vraag houdt me echter wel er bezig de laatste tijd. Ikzelf ben nu nog voltijd student, en heb op het moment toch het moeilijke besluit moeten maken het hele paardengebeuren maar op een laag pitje te zetten omdat het een dure hobby is, en studeren ook met de dag meer moet kosten (Habbe heffing, OV kaart inkorten en versoberen etc. daar kom ik allemaal mee in aanraking), en de studie nu echt op nummer 1 (moet) komt(/komen) Ik wil eigenlijk wel eens een realistische inschatting maken of ik straks, na mijn afstuderen, kans heb op een voldoende inkomen om mijn droom van een eigen paard te realiseren. Ik weet wel hoeveel een paard in de maand ongeveer kost, maar wat ik niet weet is met welk inkomen je ongeveer een voldoende inkomen hebt om deze luxe te kunnen betalen, naast alle lasten dat je met een inkomen van dit bedrag hebt qua belastingen, huisvesting, premies, etc. Dat overzicht ontbreekt mij nu gewoon, waardoor ik zelf geen bevredigend antwoord op de vraag kan verzinnen.

Daarnaast denk ik dat dit topic niet alleen voor mij interessant is, maar ook voor de mensen die hier met de serieuze vraag zitten of ze er financieel ruim genoeg bij zitten om een paard te kunnen betalen. Hier zijn erg veel topics geweest over de vraag hoeveel een paard -vaak in de ideale situatie- moet kosten in het onderhoud (hoeveel kost een paard? Een eigen paard, luxe? zijn voorbeelden) maar deze vraag blijft in al deze topics naar mijn smaak toch onbeantwoord.

Ik zou graag willen weten of de bedragen die genoemd zijn op een eenverdienersverband, een tweeverdiendersverband of een gezinsverband zijn gebaseerd.

Ik hoop dat ik niemand heb beledigd met deze vraag. Dat is niet mijn intentie daarom ook nog het volgende:

Tevens begrijp ik dat iedere situatie uniek is, en dat de reacties die ik hoop te krijgen een globale indicatie moet geven. Houdt hier in het reageren ook rekening mee. Het antwoord is natuurlijk afhankelijk van waar je woont (ook ivm stalling) en wat je wooneisen zijn en natuurlijk wat de samenstelling van het huishouden is. Maar ook van je inkomen per se als het gaat om de sociale huurprijzen.

Discussies worden natuurlijk op prijs gesteld, echter persoonlijke aanvallen kan ik niet waarderen! Als je een probleem hebt met het topic, of een reactie is er een rood [!] knopje rechts onder aan de post waarbij je je bezwaren kenbaar kan maken aan een mod.

Voor de mensen die zich aan het topic wagen: Bij voorbaat dank _/-\o_ Het zal bij mij zeker het nodige ophelderen!

dennisje

Re: Hoeveel bruto verdienen om een paard goed te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:41

ligt nieta alleen aan hoeveel je verdient maar ook aan je vaste lasten
ik heb vrij veel vaste lasten verdien geen vetpot maar heb toch een paard incl goed tuig.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:43

ja dat kun je toch nooit zeggen?

als je bij je ouders woont en alles in je mik geschoven krijgt
of je moet op jezelf in een flatje wat je huurt
of je koopt een boerderij..

als je daarnaast nog een dikke auto rijdt
of alleen een fietsje

Ik denk dat dit een heel creatieve variant is op ''wat kost een paard'' want dat is wat je wil weten, hoeveel kost 'n paard en wat moet je dus maandelijks overhouden van je inkomen nadat je vaste lasten die niks met je paard van doen hebben eraf zijn

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:45

ik heb mijn eerste overweging om een paard te kopen, ook gemaakt toen ik nog studeerde. Ik werkte wel al in de horeca en daar verdiende ik best leuk, ik denk algauw zo'n 500 euro in de maand. Ik woonde toen nog thuis en leende ook nog voor mijn studie, die moest ik zelf betalen. Ik had in de maand denk ik zo'n 800 euro over om te besteden. Ik heb toen een paard gekocht en nog een jaar later een shet. Ik betaalde toen voor de stalling zo'n 250 euro in de maand en daar kwam nog brok, ontworming, smid etc bij. De shet stond gratis maar betaalde wel alle hiervoor genoemde kosten. Ik redde dat makkelijk. Wel had ik een verzekering afgesloten, omdat ik een dure operatie bv niet zou kunnen betalen

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:47

heb je geen vaste lasten omdat alles voor je betaald word en je hebt dus genoeg over dan kun je ene paard hebben. 500 in de maand meot je zeker aan denken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:49

interessant topic! ik ga het volgen :j ben me nog aan het oriënteren op studiekeuze, misschien kan dit topic me helpen :) bedankt!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:50

Ik denk dat de vraag 'wat kost een paard' toch relevanter is dan de vraag die je nu stelt. Want als je die vraag beantwoord hebt, dan kun je ook inschatten of jij de ruimte hebt tussen je inkomsten en uitgaven om die uitgave voor een paard te kunnen doen.

Op dit moment hebben mijn vriend en ik beide een goede baan en een relatief goedkoop huis. Op dit moment zou ik eigenlijk met gemak een paard of 5 kunnen onderhouden, qua kosten. Maar als we een duurder huis zouden hebben (wat op termijn wel de bedoeling is) dan wordt het alweer een ander verhaal. Ook als we bijvoorbeeld aan kinderen zouden beginnen...

ola42

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:51

ppffftt.. moeilijke vraag hoor. Mijn man en ik verdienen toch allebei redelijk boven modaal en moeten toch dingen laten om een paard te kunnen houden. Nu hebben we wel een duur huis, allebei een auto, we gaan wel op vakantie, maar iedere week de stad in of regelmatig uit eten gaan is er echt niet bij. Als ik dan hier op bokt lees dat sommige mensen met een Dus ja, dat zal ook wel per regio fors schelen, al denk ik wel dat in de goedkopere regio's de lonen ook weer lager zullen zijn.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 18:56

Volgens mij wordt het topic ge misinterpreteerd, het gaat me er niet om of ik NU voldoende heb, maar of ik met mijn studie en mijn beroepskeuze later genoeg ga verdienen ja of nee.

Daarnaast, denk je dat iemand die alleenstaand starter is een paard kan onderhouden?
Laatst bijgewerkt door s6801881 op 12-04-11 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 18:57

MLoeser schreef:
Volgens mij wordt het topic ge misinterpreteerd, het gaat me er niet om of ik NU voldoende heb, maar of ik met mijn studie en mijn beroepskeuze later genoeg ga verdienen ja of nee.

maar daarmee hangt óók samen of je in een doos onder de brug gaat wonen of in een mooie vrijstaande stadswoning
of je een seatje marbella ( :+: ) op de oprit hebt staan of een volvo xc 90
of je elke week bij de griek/italiaan/etc gaat zitten eten, of dat je naar de lidl gaat voor je boodschappen

etc..

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 19:01

Naaltje schreef:
MLoeser schreef:

maar daarmee hangt óók samen of je in een doos onder de brug gaat wonen of in een mooie vrijstaande stadswoning
of je een seatje marbella ( :+: ) op de oprit hebt staan of een volvo xc 90
of je elke week bij de griek/italiaan/etc gaat zitten eten, of dat je naar de lidl gaat voor je boodschappen

etc..

MLoeser schreef:
Tevens begrijp ik dat iedere situatie uniek is, en dat de reacties die ik hoop te krijgen een globale indicatie moet geven. Houdt hier in het reageren ook rekening mee. Het antwoord is natuurlijk afhankelijk van waar je woont (ook ivm stalling) en wat je wooneisen zijn en natuurlijk wat de samenstelling van het huishouden is. Maar ook van je inkomen per se als het gaat om de sociale huurprijzen.

;)

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:02

tonnetje per maand kom je eind...maar goed je gaat er naar leven, weet er alles van

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:03

maar dan heb je er toch niks aan om dat van een ander te weten?.. :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:03

En het loon wat bij je beroepskeuze hoort is ook niet bepaald een vaststaand feit hoor. Veel hangt wat dat betreft ook met andere factoren samen.
Ik verdien bijvoorbeeld ruim meer dan een oud studiegenote die 10 jaar voor mij is afgestudeerd. Om maar eens wat te noemen.

Volgens mij is er gewoon geen eenduidig antwoord te geven op je vraag.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:04

ik denk dat je het om moet draaien, je kunt beter vragen hoeveel een paard per maand kost en daar je eigen berekening van je huur, onderhoud, kleding, verzekeringen etc bovenop gooien dan weet je ook wat je netto moet verdienen om een paard te kunnen onderhouden.
Paard houden kost globaal gemiddeld tussen de 400 en 500 euro per maand en daarin zit stalling, hoefsmid, normale DA kosten, tuigage etc, dus als je dat niet iedere maand aan geld 'over' dan kun je m dus niet betalen.

Er is geen maatstaf voor 'wat verdien ik per maand' versus 'wat koste een paard per maand' zoveel mensen zoveel verschillende situaties.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:06

Dat hangt van zo veel dingen af. Ik heb bijvoorbeeld een paar jaar geleden mijn auto verkocht. Nu heb ik samen met mijn moeder een oud peugeotje.
Het hangt er ook vanaf in welke regio je een paard gaat stallen, kan behoorlijk verschillen.
Mijn paard kost mij gemiddeld maandelijks 300-350 euro (stalling 180 euro)
Dan kun je ongeveer uitrekenen wat je moet verdienen om het te betalen.

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 19:07

Dat is een hele moeilijke vraag omdat, zoals je het zelf al zegt, het enorm afhangt van al je overige lasten en woonwensen en de manier waarop je je paard wilt houden. Ik denk dat je rekening moet houden met kosten van het paard van ongeveer 400/ 500 euro per maand als je hem op pension hebt staan. Dat is dus de ruimte die je moet kunnen creeren. Vaste lasten zijn voor jan modaal met partner (of ene beetje meerO

Uitgaande van een beetje hypotheek : 1000 euro (kun je een huis met deze rentestand van 200.000 van kopen maar je krijgt dan zo'n 350 belaftrek terug..
2 mensen zorgverzekering: 250
telefoon/tv/ internet ca: 80
auto vaste lasten en benzine 2 tanks: 150
levensverzekering: 150 (nodig voor hypotheek)
gas water en licht: 170
gemeentebelastingen bij huis van 2 ton ca: 70
verzekeringen (huis, inboedel, wa, dela etc): 50
boodschappen en zakgeld: 400
onvoorziene zaken: 100

Dus minimaal 2070 netto om je basis dingen te kunnen doen met zijn tweeen. als je dan nog 500 rekent voor ene paard erbij (incl stalling, voer dierenarts, startgelden, verenigingsgeld etc) kom je op 2570 (en dus als je extra dingen hebt als mobieltjes abonnementen, uitgaan ea moet je die erbij rekenen..) zit je op 3842 euro die je met zijn tweeen minimaal moet kunnen ophoesten..

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:24

vanitymay schreef:
Dat is een hele moeilijke vraag omdat, zoals je het zelf al zegt, het enorm afhangt van al je overige lasten en woonwensen en de manier waarop je je paard wilt houden. Ik denk dat je rekening moet houden met kosten van het paard van ongeveer 400/ 500 euro per maand als je hem op pension hebt staan. Dat is dus de ruimte die je moet kunnen creeren. Vaste lasten zijn voor jan modaal met partner (of ene beetje meerO

Uitgaande van een beetje hypotheek : 1000 euro (kun je een huis met deze rentestand van 200.000 van kopen maar je krijgt dan zo'n 350 belaftrek terug..
2 mensen zorgverzekering: 250
telefoon/tv/ internet ca: 80
auto vaste lasten en benzine 2 tanks: 150
levensverzekering: 150 (nodig voor hypotheek)
gas water en licht: 170
gemeentebelastingen bij huis van 2 ton ca: 70
verzekeringen (huis, inboedel, wa, dela etc): 50
boodschappen en zakgeld: 400
onvoorziene zaken: 100

Dus minimaal 2070 netto om je basis dingen te kunnen doen met zijn tweeen. als je dan nog 500 rekent voor ene paard erbij (incl stalling, voer dierenarts, startgelden, verenigingsgeld etc) kom je op 2570 (en dus als je extra dingen hebt als mobieltjes abonnementen, uitgaan ea moet je die erbij rekenen..) zit je op 3842 euro die je met zijn tweeen minimaal moet kunnen ophoesten..

Phoe... Als ik dit zo lees, is het mij een raadsel dat wij niet totaal naar de kl*te zijn, wij halen bij lange na de € 2000,- niet!

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 20:28

Hangt er natuurlijk ook van af wat voor stalling je hebt.. ik heb 150 euro all-in, dus ook incl inentingen en wormenkuren. Sommigen hebben 270 en dan moeten ze nog de helft zelf doen en staat hun paard in de stal= sneller kans op problemen imo.
Maar wij hebben hier zo ongeveer 2500 bruto en halen het wel :)
Laatst bijgewerkt door Nachtlampje op 12-04-11 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:05

zit je op 3842 euro (bruto bedoel ik dan..)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:08

nee 2500, :P

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:10

Ik ben alles bij elkaar denk ik zo'n 200,- in de maand kwijt. En dan per kwartaal 85 euro aan verzekeringen voor paardje.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-11 21:13

@vanitymay

Heel fijn dat je dit met ons wilt delen! :) Dat geeft inderdaad een beetje een idee :j

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:16

DeniseM, wat voor verzekering heb jij dan..?

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-11 21:17

zal niet ons hele inkomen en uitgaven vertellen maar wij wonen hier met zijn 5en en hebben per maand zon 3000 euro te besteden. Hiermee kunnen we het net redden.