Voor alle aanstaande paardeneigenaren!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Voor alle aanstaande paardeneigenaren!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 19:39

Volgens de zoekfunctie is er nog geen topic, dus bij deze!

Voor iedereen die aan het overwegen is een paardje te kopen, er net een gekocht heeft, nog aan het speuren is op marktplaats en kapaza, druk aan het rekenen of ze het wel redden, stallen aan het vergelijken is...

Waarom?
Om ervaringen te delen, tips uit te wisselen, mischien eens te troosten als je voor niks naar de andere kant van nederland bent gereden of je droompaard voor je neus door een ander is weggekaapt, maar vooral samen te genieten van alle voorpret!
Het is immers een groot deel van de fun en wat is leuker dan dat gevoel te delen?

Ikzelf ben nu 17 jaar oud, zit niet meer op school en hou 400 euro per maand over.
Voldoende tijd, ochtenden, avonden, dus dat zit ook wel goed.
Ik heb al contact gehad met een aantal stallen, mijn minimale eis is momenteel toch wel overdag weidegang.
Liefst 24/7 buiten. Een buitenbak zou fijn zijn, maar zonder overleef ik het ook wel, verder heb ik geen eisen. (Ja een plek om mijn spullen op te bergen.)
Ik ben nog maar pas begonnen met sparen voor de aanschaf, maar over het soort paard nog aan het twijfelen.
Een projectje lijkt mij bijvoorbeeld superleuk. Dat kan van shetlander tot rijpaard zijn, wel binnen mijn budget. (1000 euro, kan natuurlijk iets meer zijn, hangt er van af, voor een opknappertje leek mij dat reeël.)
Als het paard maar netjes ontwormt/ingeent en gezond is. De rest vind ik juist zo leuk om aan te werken.

Ik ben eerst nog op zoek geweest naar een verzorgpaard, maar ze doen hier alleen maar aan halve stal. (Dat betekent grofweg gezegd dat ik tot 150 euro per maand mag betalen om andermans knol op te knappen. Tja sorry zeg maar dat doe ik toch niet.)

Wie zit in dezelfde situatie en kletst gezellig met mij mee? :D

Edit: En het geld natuurlijk ook voor alle mensen die een paard erbij kopen, na de verkoop van hun andere paard een nieuw maatje zoeken etc. Samen speuren is immers gezelliger. :)

billionache

Re: Voor alle aanstaande paardeneigenaren!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:19

Ik wil wel meekletsen :D

Mijn huidige pony staat te koop wegens niet klikken en ben al een beetje MP, bokt etc aan het afspeuren voor een eventuele nieuwe topper. :)
Ik snap je probleem. Verzorgpaarden zijn hier tegenwoordig ook heel zeldzaam, of zoals je zei het halve-stal principe, waar je ook fortuinen voor moet neertellen terwijl je maar enkele dagen mag rijden mét veel voorwaarden, erg jammer dus!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 20:22

Aaah gezellig, dat is een!
Hoop dat we niet meteen naar de hk geschopt worden, aangezien het wel serieus bedoelt is maar met een gezellig ondertoon.

Het halve-stal principe vind ik zacht gezegd knap achterlijk. Ik vind het leuk om een paard op te knappen, recht te rijden, beter te maken! Maar niet als ik daar geld voor neer moet tellen, komaan. Ik mest met plezier uit, zorg voor het tuig, maar betalen gaat me te ver.

Dan koop ik dus inderdaad liever een eigen paardje. Vertel eens wat over jou paardje dan? Haha wie weet vind ik hem wel superleuk!! Edit: Aaah hij is al verkocht, helaas haha.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:24

Vind het ook best belachelijk. Heb ook wel eens een verzorgpony gehad, heel gezellig. na een maand vertelt de eigenaresse dat ik 40 euro moet betalen.. Nou doei :wave:

Mijn paardje is een grote D-pony, B dressuur en L springen, maar helaas niet binnen jou budget :D

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 20:32

Ja inderdaad, als het nu een supergoed paard is, oké, maar anders snap ik het echt niet.
Aah ok, haha nee had het ook niet verwacht. Ach ik blijf gewoon op het gemakje zoeken en sparen. Stiekem ben ik verliefde op deze knappe meneer:

http://nl.kapaza.be/antwerpen/welsh-cob ... 057581.htm

Je snapt waarom he? :P
Maar ik snap de lage prijs niet zo goed... Ik heb ook geen verstand van papieren, maar een welsh cob, dekhengst, zou toch meer waard moeten.

Zucht, ik blijf gewoon zwijmelen.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:36

Ja, ik ben ook opzoek, ben al wees te kijken, naar dat vondt ik te oud...

Het liefste zou ik een fjord willen. de pony kan bij ons in de tuin staan. (we hebben 1 hectare tuin) dus dat zal wel gaan passen. mijn zusje wil er ook een, en dan kunnen ze met z'n 3en op de wei staan, want het paard van de buren kan er ook bij. (ik wil al vanaf m'n 5de een paard.. O:) dus dit topic ga ik eventjes in de gaten houden!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 20:39

Aah gezellig! Een fjord lijkt mij ook wel wat.

Alleen die prijzen vind ik moeilijk zeg. Ik zag laatst een haflinger, drie jaar, onbeleert voor 600 euro staan.
Daar moet dan toch bijna wel iets aan mankeren?

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:42

missmalfoy mensen noemen paarden al gauw een dekhengst ;)
Ik zou trouwes wel gewoon voor een gezond paardje gaan ipv een opknapper de markt is slecht dus er is volgesmij genoeg gezonds in jouw prijsklasse te vinden..

Die welhscob is wel een leukerd zou gewoon is kijken als ik jou was :)

Ik heb sinds oktober 2 haflinger veulens gekocht en ik kan jullie zeggen dat elke maand iets anders kan zijn kwa met je geld uitkomen..
600 is niet veel maar in deze tijd raak je zoon paard toch niet heel makkelijk kwijt als je er een stuk meer voor vraagt

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:44

Ja, ik heb altijd al een zwak gehad voor fjorden.. (haflingers ook) :)

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:44

hmm die cob is wel mooi inderdaad! staat hier in de buurt :P
zie ook net dat hij gefokt is op een fokkerij waar een vriendin van me de welsh cobs rijdt!

wow een haflinger voor 600? zag laatst ook een Z-paard merrie van 9 jaar voor 2500. imo is dit toch ook enorm weinig?

Ik ben zelf op zoek naar een braaf leerpaard of E-pony. Ofwel een leuk veulen waar ik lekker een band mee kan opbouwen :j

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:46

Ja een veulen is ook gaaf, helemaal vanaf het begin kennen, helemaal zien opgroeien en beleren, dat lijkt me ook wel wat.. alleen daar begin ik niet aan, want daar heb ik de ervaring nog niet voor.. :P misshien al ik ouder ben. Hahaha. :)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 20:46

@Shilady: Ik bedoel opknapper in rijtechnische en opvoedkundige zin, mijn belangrijkste eis is idd en gezond paard, ga ook zeker laten keuren.

Heb wel het idee dat de markt beter word, afgelopen winter werden er veel meer gewoon gratis aangeboden. Maar die hoge nood is dan mis iets afgenomen.

Poeh ik weet niet, als ik ga kijken word ik straks echt verliefd, wat moet ik nu met een hengst? (Ja castreren, maar dat zou ik zo'n dillema vinden!)

Een veulen kopen en over 5 jaar als de markt weer oké is en het paard L2 oid is kan volgens mij wel een handige zet zijn.

@Joycebunny: MAAK ME NIET ENTHOUSIAST OVER DAT BEEST! :')

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:46

Fjorden en haflingers zijn sterke paarden en vaak niet duur :)

Ik raad jullie gewoon aan om te kijken als je een leuke ziet en te keuren de goedkope prijs hoeft niet altijd iets te zeggen over gezondheid ;)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 20:49

Een haf of fjord lijkt mij idd leuk.
Ben nog wel op zoek naar iemand die er wat meer kijk op heeft, om eventueel mee te gaan. Ik ben zooooo bang een 26jarige met artrose te kopen omdat hij een leuk koppie heeft en meneer de handelaar beweert dat hij drie is. :+

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:53

Daar moet je inderdaad mee uitkijken :) Ik heb 2 haflingers met paspoort plus stamboom dus ik zie hun echte leeftijd :)
Iemand meenemen is altijd goed want meschien zie degene wel iets wat jou niet opvalt maarja keuren door eigen dierenarts behoed je ookal voor veel narigheid ;)

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:54

Haha ik ook, mijn ouders geven niks om paarden :+
mijn zusjes gelukkig wel! en me andere zusje een beetje.. :P
maar gelukkig heb ik wel een oom die enorm veel paarden heeft gehad, en er verstand van heeft. dus die gaat mooi mee. (A)

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 20:57

Inderdaad, zal op bokt.be te zijner tijd ook eens rondvragen voor een goede da enzo.
Stamboom lijkt me ook een handig iets, alleen heb ik daar totaaaal geen verstand van. Ik zeg altijd maar op papier kun je niet rijden, maar goed als je een eigen paard hebt word dat wel interessant opeens.

Aah dat is fijn xJasmijn!
Ook als iemand je ervoor behoed om meteen verliefd te worden op zijn koppie. (Ik zou een paard met drie benen kopen en er thuis pas achterkomen. :+ )

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 20:59

Ja, voor mij hoeft er ook echt geen hele stamboom en bla bla bla bij te zitten, al hij maar leuk is. maar natuurlijk ook gewoon gezond, gechipt, geeent enz.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 21:02

Inderdaad.
Ik zie er overigens op kapaza een aantal van stal doorstap staan. Goede prijzen, zien eruit als paardjes waar ik wel wat mee kan. Alleen de meningen over die stal zijn zo verdeeld!

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 21:08

Ja, die site van hun ken ik ook....

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 21:08

En nog een ponytje wat mijn aandacht trok. Alleen eerst was hij 1500 euro, nog 750?

http://nl.kapaza.be/antwerpen/d-pony-ruin-54518588.htm

En volgens mij is dit dezelfde pony?
http://nl.kapaza.be/antwerpen/d-pony-ru ... 277102.htm

Appart.... Weet niet wat ik daar nu van denken moet. Zou een gelukje moeten zijn, of ik krijg voor dat geld een hoop ellende aangesmeerd.

Edit: Dit http://nl.kapaza.be/antwerpen/volbloed- ... 349904.htm klinkt wel interessant. Zoiets zoek ik eigenlijk, dat lijkt mij nu leuk.

Maar ik blijf het eng vinden, iedere keer denk ik eerst yes, een koopje, en dan ho, waar zit hier het addertje onder het gras?

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 21:14

Ja dat is dezelvde pony.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 21:17

Nogal appart, maar goed kan een leuk koopje zijn. Hij ziet er in de 2e advertentie al veel beter uit vind ik.

xJasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 21:18

Ja. ;)

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 21:19

Zie dit topic voorbijkomen en bedenk me, zo ben ik ook ooit eens begonnen. Nu twee paarden rijker inmiddels. Een 10 jarige NRPS merrie, te koop trouwens :j , en een 2 jarige quartermerrie. Dat wordt volgend jaar de opvolger van mijn NRPS merrie. Ik kocht mijn NRPS merrie met het idee om dressuur te gaan rijden maar kwam via via bij western uit en doe dit nog steeds. Een paard kopen, of een veulen, zoals ik vorig jaar heb gedaan is een grote stap, er komt veel verantwoordelijkheid bij kijken. Het belangrijkste is, als de klik er maar is!! Dan kun je veel hebben van je paard, een bok of ettelijke malen vallen, wat dat betreft is mijn NRPS merrie een goede leerschool gebleken en ze is steeds makkelijker geworden. Ze blijft sensibel, maar o zo lief en trouw. Daarom koop je een paard! Succes met jullie zoektocht!