wat is het beste ras als recreatie paard ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Quinty97

wat is het beste ras als recreatie paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 14:11

hallo,
ik wil samen met me zus graag een recreatie paard wnt we willen geen wedstrijden rijden ofso
maar we zouden het liefst een fries willen maar kan een fries een recreatie paard zijn,
of is een ander ras beter als recreatie paard
ik hoor het graag.

x

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 14:13

Een Fries kan een prima recreatie paard zijn, dus als jij graag een Fries wilt, zou ik daarvoor gaan! :j

Quinty97

Re: wat is het beste ras als recreatie paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 14:14

okeee (:

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 14:16

ik zou je niet blind staren op een ras

Ik had een KWPNér werd me verzekerd dat dit een lief allemans paardje zou zijn wat voor mij door het vuur ging
nou ja naar 6 jaar klooien en doen was er nog steeds geen match tussen ons, dus ik heb geruild tegen een Andalusier waar ik totaal geen ervaring mee had nog nooit mee gewerkt had of ooit eens op 1 gereden had.

Ik heb het liefste paard op stal staan geschikt voor mijn recreatief doel (lekker uitrijden zonder zorgen)
ik zou gewoon naar paarden gaan kijken die in de beschrijving aan je eisen voldoen.
en dan pas naar het ras gaan kijken.

Karakter is veel belangrijker.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 14:18

Ik geniet nu al 22 jaar van mijn 25 jarige draver. Altijd puur recreatief gereden.
Maar ook mijn 4 jarige Holsteiner doet het recreatief super. Maar die is ook wel voor wedstrijden hoor.
Buiten op de weg of in de natuur is hij Mr. Koelheid zelve!

Datjaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 14:19

Een Fries kan inderdaad een prima reacreatiepaard zijn! Vaak rustig en betrouwbaar en niet erg schrikachtig. Het zijn meestal niet zulke hittepetitten, lekker cool. Uitzonderingen daargelaten :D

Maar zijn ook genoeg andere rassen die erg geschikt zullen zijn. Inderdaad wat Onley zegt, het karakter is belangrijk!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 14:24

en er zullen ook ongetwijfeld friezen zijn die ervoor geschikt zijn hoor :)
gewoon niet de eerste beste kopen wat je tegenkomt (dat wil ik er eigenlijk mee zeggen)
dat heb ik namelijk wel gedaan toen met die kwpner en dat was echt fout :=

Quinty97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 14:26

okeeee bedankt voor de tip,
en waarscheinlijk als ik naar een paard ga kijken vraag ik of me lesgeefster mee wil,
zij geeft me al vanaf dAT ik paardrijd les en ze weet veel van paarden.
ze geeft me dus al 7 jaar les (:

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 14:54

F-AM -> PP

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:02

Friezen heb je echt in soorten en maten. Rustige en hele felle. Van oudsher zijn het meer showpaarden dan werkpaarden.
Qua lange afstanden, springen, gallopperen in (zwaar) duinzand hebben ze wel een nadeel ten opzichte van bijvoorbeeld kwpn'ers, dravers en andere warmbloeden.
Hun gangwerk en bouw maakt dat ze wat minder uithoudingsvermogen hebben dan verschillende andere rassen (minder longinhoud, minder galloppeervermogen, etc.) Veel is er met training te compenseren, maar het is echt een ander type paard.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 19:52

Ik denk dat alle rassen wel geschikt kunnen zijn voor recreatie, maar niet alle rassen voor hogere doeleinden. Je moet dus puur naar het karakter kijken

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 19:56

Hey ts!!!
Ik ben momenteel ook zoekende, mischien zin om gezellig mee te kletsen in het topic in mijn onderschrift? Andere mensen zijn ook van harte uitgenodigt.

Wat betreft je vraag, het hangt van jou eisen af.
Wil je comfortabel zitten? Dan kun je mischien uitkijken naar gangenpaarden, bijv. ijslanders, en een fries valt dan al snel af. De meeste dan he.

Hou je van tempo, ga je graag hard, wil je ook wat sprongen in het bos meepakken en mag dat goed hoog zijn? Dan kan die ijslander minder geschikt zijn, en kun je beter voor een warmbloedpaard gaan.

Wil je een week niet hoeven rijden, en dan weer rustig op kunnen stappen? Niet ieder warmbloedpaard pikt dat. Een koudbloed kan (hoeft niet altijd) dan makkelijker zijn.

Maar wie weet kom je wel een ijslander tegen die supergoed kan springen, een fries met comfortabele gangen, een koudbloed die helemaaaaal niet rustig en braaf is.... Dus staar je vooral niet blind op het ras!

Susan_Lily

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 09:17

Kijk op starlijsten, het hoeft niet perse een ras te hebben!
Ik had vreoegr bv een kruis tussen een arabier en een welsh, perfect paardje!
Het kan dus een kruising zijn. Die kunnen ook goed zijn

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-11 09:14