Ruiterbewijs verplicht voor buiten rijden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

juliettepony

Ruiterbewijs verplicht voor buiten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 18:17

hallo ,
ik wil eigelijk wat vragen ....
ik hoorde op een filmpje van 31maart 2011 zijden ze dat : zorg in ieder geval de jje in het bezit van een ruiterpaspoort bent natuurlijk een ruiterbewijs is nog beter.
maar mijn vraag is nu weet iemand of een ruiterbewijs verplicht is voor het buitenrijden in 2011 ? :O
ik heb 6 jaar rijervaring en ik ben nu 11 jaar rij op een manege en heb ook een verzorgpony. even dat je dat weet over mij zodat je daar rekening mee kan houden ik heb wel een ruiterpaspoort .
xxxxxxxxjuliettexxxxxxxxx en hoefjes van mijn verzorgpony (_) (_) :+:
Laatst bijgewerkt door lindake op 01-04-11 23:13, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Titel toegevoegd

lindake

Re: Ruiterbewijs verplicht voor buiten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:14

GVL => YRT

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 23:17

Nee, naar mijn weten niet.
In Arnhem moet je wel een ruiterrijbewijs hebben, in een stuk bij/in Amsterdam en op nog 1 plek,
verder is het overal ruiterrijbewijsloos rijden, maar je moet natuurlijk wel de regels kennen :)

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 12:18

Ik rijd ook buiten. Op een paaard dat niet vanmezelf is en ik rijd ook zonder. Ik weet ook niet echt of het moet! Dus lees even mee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 12:19

Op sommige plekken is een ruiterbewijs verplicht, maar lang niet overal. Bij je manege weten ze vast wel of het bij jullie in de buurt ook verplicht is.

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 12:20

Ik heb zelf ook een ruiterbewijs.
In Utrecht waar ik woon is het nog niet verplicht.
Maar in sommige delen van Nederland wel.

Volgens mij is het plan dat ze het willen gaan verplichten in heel Nederland, maar dat plan is er al heel lang, dus ik ben benieuwd of het er ooit een keer van komt :Y)

stephaniee20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 14:40

dat hoor ik nu ook pas voor het eerst :oo.
maar ik denk wel dat het er dan ooit van komt maar nu gewoon nog niet, ik weet het zelf ook niet precies en ben benieuwd dus ik lees eventjes mee;)

Quinty97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:12

het is volgensmij wel verlpicht want als je dan een poltie (die je bijna nooit tegen komt) tegenkomt en die vraagt ernaar krijg je boete maar je komt bijna toch nooit tegen maar ik weet ook niet of dit overal geld.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:14

Neehoor het ruiterbewijs is nog niet verplicht en het is nog maar de vraag of het ooit gaat gebeuren.
Het kan overigens wel handig zijn om er een te halen ts, je kunt er toch veel van leren waardoor je zelfverzekerder te paard het verkeer in gaat.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:16

Ik vind een ruiterbewijs echt de grootst mogelijke onzin.... Ik kan nl examen doen op het superbrave dier van mijn vriendin, en vervolgens op mijn 3 jarige "puppy wat nog nooit buiten is geweest" naar buiten toe...

Maar idd, er zijn wel een paar gebieden waar de opzichter/beheerder het verplicht stelt, maar die zijn op 1 hand te tellen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:18

@Stef: Maar voor jongere ruiters kan het handig zijn, om bv de verkeersregels te leren. Iemand die zijn rijbewijs al heeft vind dat wsl niet belangrijk, maar voor iemand van 13 kan dat heel handig zijn. Geeft toch weer een stukkie zelfvertrouwen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:24

@stef
Ik ben het met jouw argumenten niet eens.

Je leert bij het Ruiterexamen onder andere verkeersregels met je paard en regels hoe je te gedragen op privé- en natuurterreinen.
Dat staat los van brave of onbeleerde pony. Het leert mensen hoe zich te gedragen in het verkeer en in de natuur.
En voor landeigenaren die hun terreinen openstellen voor ruiters geeft het de mogelijkheid om schade, aangebracht door onwetende ruiters, te verhalen bij het fonds, dat bijeen wordt gebracht door die mensen die wel een ruiter/koetsiersbewijs hebben.
Verder ben je verzekerd voor schade door je paard aangebracht in de natuur of verkeer.

Er zijn veel mensen die geen idee hebben dat ze niet door jonge aanplant heen moeten scheuren in het bos of niet weten waar ze met hun paard wel of niet mogen rijden in het verkeer of in de natuur.

Daarom vind ik het ruiterbewijs een zeer goede en wenselijke aanvulling op de rij opleiding van ruiters.
leren paardrijden is één, maar leren je veilig en goed door het verkeer met je paard te loodsen is een hele andere kwaliteit.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:41

Dan zou het aan een combinatie gekoppeld moeten zitten janouk, en niet aan een ruiter. Want nogmaals, ik kan zo examen doen, ik pak gewoon even een braaf manege paard....

En over veiligheid.. Hmmz, toch apart dat je dan met de western variant ineens een HOED op moet ipv een cap...
Nee, ik vind het een grote wasse neus. Het idee is leuk, maar de uitvoering he....

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:47

Het hoeft niet aan de combinatie te zitten. Het is geen bewijs dat je goed op je paard zit.

Het gaat om de theorie achter het ruiterbewijs en of je dat in praktijk kunt brengen. Dat maakt dan niet uit of het met een braaf paard is of met een onbeleerd paard. Niet op de stoep rijden met een braaf paard is het zelfde als niet op de stoep rijden met een onbeleerd paard.
En door jonge aanplant heen crossen maakt dezelfde schade met een braaf paard als een onbeleerd paard.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 15:57

Hmmz, als je het zo neer zet zit daar inderdaad wat in. Maar waarom moet je dan een sprongetje maken (even voorbeeld hoor)? Dat heeft niks met veiligheid of regels te maken. Als ik niet kan/wil/durf te springen, rij ik er toch gewoon omheen? Maar ik ken een verhaal van iemand die gezakt was omdat ze niet wilde/kon/durfde te springen (járen terug, dat wel)

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 16:00

Ik weet wel dat als je nog geen 18 jaar bent en je krijgt een ongeluk, dat je flink de sjaak bent..
Ruiterbewijs is altijd verstandig er zijn veel kleine dingen waarover je eerder nooit nadacht welke het buitenrijden nog plezieriger maken voor zowel ruiter als paard en als andere verkeergangers.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 16:02

Dat is dus niet waar Joceline, dat is gewoon gedekt via je WA verzekering (of die van je ouders). Verzekeringstechnisch is er géén reden tot het halen van RB

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 16:05

stef schreef:
Dat is dus niet waar Joceline, dat is gewoon gedekt via je WA verzekering (of die van je ouders). Verzekeringstechnisch is er géén reden tot het halen van RB

Een heel groot deel niet (weet ik uitvaring, geen eigen ervaring). Verzekering gaat met jonge kinderen op buitenrit heel vervelend om.. maar kan ook dat dat een apart geval was.