Pijnlijke Vreugdebokjes...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxSuusNicky

Pijnlijke Vreugdebokjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 20:03

Heee Bokkers!
Ik heb een probleeempjee ;p
Ik heb een super lieve pony, ook tijdens het rijden... Alles gaat en ondanks ze een aantal jaar niet heeft gesprongen gaat ze dat ook steeds weer beter doen. Daar oefen ik ook veel mee enzo. Ook met de galop gaat he nu goed. Ze is een half arabiertje dus kan nogal hard... In de bak gaat alles prima alleen als ik het dan in onze grote wei doen en ze zet ik galop aan, vliegt ze er vandoor. Dat ik nog niet zo heel erg, maar daarna beginte zo ook nog eens heel vrolijk en blij heel hoog te bokken en te springen.. En ja dan lig ik ernaast... Dus ik dacht als ik er vaker mee oefen gaat het vast wel een keer over, maar dat is dus niet het gevall. Ze blijft het maar doen...
Hebben jullie tips hoe ik haar misschien rustiger kan krijgen?
xxx :o
Laatst bijgewerkt door Revanches op 25-03-11 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Cursief verwijderd uit de tekst voor een betere leesbaarheid

Maureen_M

Re: Pijnlijke Vreugdebokjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:17

tja de lente komt er weer aan haha, daar zal het ook vooral aan liggen

misschien geef je haar teveel voer ? wat krijgt ze nu ?

julio111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:18

Misschien vantevoren longeren of losgooien? :)
Succes in ieder geval ;)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:20

Ik zou eerst even niet galopperen in de wei, alleen stap en draf zodat ze de wei niet meer ziet als raceplek maar een plek waar je rustig kunt rijden.
Als dat helemaal bevestigd is zou ik rustig een galopje inzetten op een volte. Dus netjes en ontspannen draven, een volte inzetten en daarna aanspringen in een rustig en ontspannen handgalopje. Dit gewoon een paar passen volhouden en terugnemen en goed belonen als ze rustig is gebleven! Dit bouw je rustig uit tot je rustig kan blijven galopperen! Ik zou niet meer op de weide gaan racen (ik weet niet of je dit doet, maar al zou je nu af en toe ff een lekkere rengalop meepakken, niet meer doen) want dan bestaat de kans dat je pony de weide weer gaat zien als een racebaan!

Mocht je pony nou ook in het begin (dus op de volte) blijven uitbreken en bokken is het misschien een keer verstandig om iemand mee te nemen met een longe en diegene je pony aan de longe te laten houden als jij rijdt.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:20

Doet ze het alleen in galop? Zo ja, dan niet galoperen. Eerst zorgen dat ze in draf helemaal braaf is en bij je blijft. Als ze dat doet, een KLEIN galopje doen (lees: 2 galopsprongen), terug naar draf en belonen als ze braaf was. En zo steeds verder opbouwen. :)

xxSuusNicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 20:57

M_hartje_M schreef:
tja de lente komt er weer aan haha, daar zal het ook vooral aan liggen

misschien geef je haar teveel voer ? wat krijgt ze nu ?

Ze krijgt nu helemaal geen krachtvoer meer... Toen ze dat nog wel kreeg was ze niet meer te houden :P

julio111 schreef:
Misschien vantevoren longeren of losgooien? :)
Succes in ieder geval ;)

Dankjee voor de tip!

Focussed schreef:
Ik zou eerst even niet galopperen in de wei, alleen stap en draf zodat ze de wei niet meer ziet als raceplek maar een plek waar je rustig kunt rijden.
Als dat helemaal bevestigd is zou ik rustig een galopje inzetten op een volte. Dus netjes en ontspannen draven, een volte inzetten en daarna aanspringen in een rustig en ontspannen handgalopje. Dit gewoon een paar passen volhouden en terugnemen en goed belonen als ze rustig is gebleven! Dit bouw je rustig uit tot je rustig kan blijven galopperen! Ik zou niet meer op de weide gaan racen (ik weet niet of je dit doet, maar al zou je nu af en toe ff een lekkere rengalop meepakken, niet meer doen) want dan bestaat de kans dat je pony de weide weer gaat zien als een racebaan!

Mocht je pony nou ook in het begin (dus op de volte) blijven uitbreken en bokken is het misschien een keer verstandig om iemand mee te nemen met een longe en diegene je pony aan de longe te laten houden als jij rijdt.

Dankjee! Dit zijn supertips! & Nee... Ik race niet in de wei want dat gaat ze dus bokken. In stap en draf loopt ze heel braaf & nageeflijk. Maar in galop gooit ze der hoofd omhoog, en omdat en echt een gigantisch wei is wil ze zo snel mogelijk naar achteren... Met een paar bokjes erbij.

Sodeletuut schreef:
Doet ze het alleen in galop? Zo ja, dan niet galoperen. Eerst zorgen dat ze in draf helemaal braaf is en bij je blijft. Als ze dat doet, een KLEIN galopje doen (lees: 2 galopsprongen), terug naar draf en belonen als ze braaf was. En zo steeds verder opbouwen. :)

Jaaa, ze doet het alleen in galop... Okeee is goed! Zal er dan maar eens mee gaan oefenen! Ik denk gewoon dat ik een beetje te ongeduldig ben en meteen alles wil kunnen enzo.. :P Maar zal dan idd gewoon een paar galopsprongetjes doen. Dat is idd een super tip!

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:59

Ik begrijp het heel goed hoor, ik heb het zelf ook. Ben gisteren bijna onderuit gegaan met mn paard omdat ze weer begon te racen. :') Dus ik moet eigenlijk precies hetzelfde doen als wat ik net tegen jou gezegd heb. Maar dan tijdens een buitenrit. :)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 20:59

RT-->YRT

xxSuusNicky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 21:02

Sodeletuut schreef:
Ik begrijp het heel goed hoor, ik heb het zelf ook. Ben gisteren bijna onderuit gegaan met mn paard omdat ze weer begon te racen. :') Dus ik moet eigenlijk precies hetzelfde doen als wat ik net tegen jou gezegd heb. Maar dan tijdens een buitenrit. :)

Haha, ik heb het ook tijdens een buitenrit :P Maar daar denk ik nu nog ff niet aan. Eerst maar zorgen dat het in de wei goed gaat!