ruin of merrie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

paardenwei

ruin of merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 23:29

Ben op zoek naar een pony voor een meisje van 10 jaar.
Ik hoor verschillende berichten over voorkeur voor een ruin of een merrie. Is er iets te zeggen over welke van de 2 makkelijker te houden/berijden zijn? Ik heb op het ogenblik mijn oog laten vallen op een 3 jaar oude New Forest merrie.
Hoop dat dit bericht onder goede topic staat.

dank vast voor reacties!

F_Orumster

Re: ruin of merrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:31

Het is niet zo zwart/wit te stellen, je kan makkelijke ruinen en karakteristiekere merries hebben en andersom.

Het kan wel zijn dat ruinen constanter in gedrag zijn.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:31

Ik denk dat je niet op geslacht moet gaan zoeken, want je hebt pismerries, maar je hebt ook makke merries, en je hebt dominante ruinen, maar ook hele brave ruinen. Ligt niet aan het geslacht als je het aan mij vraagt.. :) Alleen zou ik zeggen dat het misschien wel een beter idee is om voor een 10 jarige een wat oudere pony te kopen, want een drie jarige moet zelf nog beleerd worden, opgevoed worden en nog gaan puberen, misschien is een wat oudere pony met ervaring een beter idee? Hoeft niet 20 te zijn ofzo, maar vanaf 8 ofzo, als ze gewoon helemaal volgroeid en volwassen zijn, geen puberstreken meer kunnen krijgen enzo.. :)

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:40

F-AM -> PP

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 00:35

Je kunt beter idd beter naar het paard zelf kijken.
Ik heb zelf een merrie, en ze is ontzettend lief en braaf. Ook als ze hengstig is.
Maar er zijn ook lastige merries.
Geldt voor ruinen ook.

Mirjam_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:19

Ik ben het wel met hierboven eens. Het ligt echt aan het karakter.
Maar ik zou inderdaad niet voor een 3 jarige gaan, maar voor een wat oudere pony.
3 jaar is echt nog heel jong en kunnen inderdaad heel erg gaan puberen.
Dus bij deze nog een keer dat advies!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 13:10

Sodeletuut schreef:
Ik denk dat je niet op geslacht moet gaan zoeken, want je hebt pismerries, maar je hebt ook makke merries, en je hebt dominante ruinen, maar ook hele brave ruinen. Ligt niet aan het geslacht als je het aan mij vraagt.. :) Alleen zou ik zeggen dat het misschien wel een beter idee is om voor een 10 jarige een wat oudere pony te kopen, want een drie jarige moet zelf nog beleerd worden, opgevoed worden en nog gaan puberen, misschien is een wat oudere pony met ervaring een beter idee? Hoeft niet 20 te zijn ofzo, maar vanaf 8 ofzo, als ze gewoon helemaal volgroeid en volwassen zijn, geen puberstreken meer kunnen krijgen enzo.. :)

Hier ga ik in mee... Een oudere pony die al echt bewezen heeft braaf te zijn en al wat gezien heeft van de wereld lijkt mij beter passen voor een kind van 10.