zo´n 2 maanden geleden hebben mijn vriend en ik een veulen gekocht, alleen moest ie nog even bij zijn moeder blijven.
(voor de mensen die een vriend hebben die weinig met paarden van doen willen hebben... een vriend die dat wel wil is ook niet altijd even leuk hoor, de mijne is zo bedreven dat ik amper de kans krijg om iets te doen

we gingen bijna elke dag even naar de wei toe om te kijken (en vol te proppen met snoepjes natuurlijk

omdat de fokkers weinig met de paarden deden, besloten wij zelf maar aan de gang te gaan met halstermak maken en te leren mee te lopen.
hij leert echt heel snel en het halster was alleen de 1e keer een probleem, daarna kregen we het zonder teveel moeite om. de 1e keer aan het touw was het alleen steigeren geblazen, maar wij hielden vol en nadat hij enkele stapjes gezet had hielden we het voor gezien. de daarop volgende dagen ging het steeds beter. met poetsen blijft hij ook netjes staan (zelfs los) en voetjes geven doet hij ook, al heeft hij met zijn achterbenen nog wel wat moeite met zijn everwicht.
gisteren twijfelden of we zouden gaan, maar besloten het uiteindelijk toch maar te doen en een vrije dag te geven. dus even 1 dag geen werk.
komt de eigenaresse van de merrie eraan en zegt dat ze met de merries (stonden 2 merries met veulens op de wei) naar de stal zouden lopen om de veulens af te spenen.
mijn vriend en ik hadden zoiets van "dan lopen wij wel mee" zo gezegd zo gedaan. de afstand van wei naar stal was ongeveer 2 kilometer lopen dus een leuk avontuurtje.
onderweg ging het hartstikke goed spirit (het veulen) is niet bang voor verkeer (auto´s, motoren zelfs niet als ze in volle snelheid vlak langs hem sjeesden) alleen die witte strepen op de weg zijn maar rare dingen... en als je langs een wei komt met andere paarden dan moet je jezelf natuurlijk even laten zien.
bij de stal aangekomen werden de veulens bij elkaar in een box gezet en de moeders werden op een stukje grond iest verderop gezet. veulens bleren en moeders die over de omheining spongen om naar hun kroost te gaan.
eindelijk (met wat noodoplossingen) stonden de merries veilig op het stukje grond en de veulens werden iets rustiger op af en toe wat hinniken na.
maar om op het topic terug te komen zondag komt spirit eindelijk naar de opfok

al had ik de toch gisteren voor geen goud willen missen. het even naar spirit gaan en vrij geven ging dus niet door, maar werd een latertje....