Ganzenrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

Ganzenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 20:40

(Ik weet niet of dit juist staat, mods verplaats het anders maar)

Ik ben vandaag in Stabroek (Noord Antwerpen) gaan zien naar het ganzenrijden (voor wie het niet kent: http://www.ganzenrijders-stabroek.be/geschiedenis/) een typische sport hier in de kempen.
Het concept: Zatte mensen die op nen boereknol (Belgisch trekpaard) toertjes rijden en proberen de kop van een gans af te trekken. Dat het zielig is voor de gans, daar is geen discussie over, al is de gans tegenwoordig wel al dood. Nu vond ik het vandaag eerder zielig voor de paarden, die mensen kunnen helemaal niet rijden, meestal loopt er nog iemand aan de hand mee omdat ze zelf amper kunnen sturen, er word wat afgeslagen met een zweep en het paard loopt dan wel verder. Vaak moeten die paarden uren staan wachten met een ruiter op rug die zich maar ladderzat zitten te drinken, terwijl de paarden geen drinken/eten/aandacht word geschonken.

Nu zou ik graag jullie mening weten, discussies over de gans mogen ook, hebben jullie het al eens meegemaakt? Zoja wat vond je er van?

Tammy_

Re: Ganzenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:42

ik heb nog nooit eerder gehoord van 'ganzenrijden', maar je beschrijving is al genoeg voor mij om het niet leuk te vinden :n

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:44

Gadver wat een ranzige sport.. (kun je het wel sport noemen eigenlijk..)

Ladybird

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:45

he?? wat een raare sport.. echt belachelijk.. hoe kunnen ze zoeits verzinnen...
hoe zien die paarden er uit?? wel gezond?

heb je misschien ook foto's?

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:46

Hoorde laatst op tv erover. Toen ging het over de ganzen. Indd wat een ranzige sport is dat :n

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:46

Afschuwelijk!! :r :r -:(-

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:48

Ik ben er een keer heen geweest, omdat 2 trekpaarden van stal meededen. Vind je omschrijving wel overdreven, of igg, zo ging het bij ons niet. Geen zweep etc. Waren ook niet zo veel paarden dus lang wachten hoefde ook niet, paarden kregen gewoon aandacht en er werd water aangeboden en hooi. Boeren hadden igg wel ervaring met paarden, en konden gewoon netjes sturen (zitten ging wat moeilijk). Ik vond het wel leuk om te zien, maar zal overal wel anders zijn.
Tja voor die gans.. Dat vind ik wel walgelijk.. :\

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:49

Ongelovelijk. Hoe ziek in je hoofd ben je als je hier aan mee doet.
Dan ben je in mijn ogen psychisch niet goed :n

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:50

Volgens mij is dit zelfs verboden in Nederland. Was vroeger een hele volkssport maar ivm het dierenleed mag het niet meer. Ook wel logisch want het duurt erg lang voordat het dier (gans, kip) dood is.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:52

Thats_Me schreef:
Volgens mij is dit zelfs verboden in Nederland. Was vroeger een hele volkssport maar ivm het dierenleed mag het niet meer. Ook wel logisch want het duurt erg lang voordat het dier (gans, kip) dood is.

Dat dit überhaupt mocht!

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:53

Thats_Me schreef:

Waar wij toen waren was de gans al dood (gelukkig :) Anders wel heeeeuul erg logisch dat het is verboden in nederland!

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:54

trekpaardluf schreef:

er staan foto's bij in beeld op de site

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:56

Jezus, elke dag verbaas ik me er weer over wat voor zieke mensen er toch op de wereld rondlopen.. wat wij beesten allemaal aandoen.. te ziek voor woorden.. En de regering doet niets. Gatverdamme.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:58

xxriiannee schreef:
Thats_Me schreef:

Dat dit überhaupt mocht!

Vergeet niet dat de wereld er 100 jaar heel anders uit zag ;) en het was echt traditie toen en al eeuwen lang. Dus tja, als men niet beter weet ;)

Nu weet men wel beter dus wat dat betreft is het goed dat het niet meer mag. Ook met een dood dier lijkt het mij toch niet fijn om naar te kijken. Het idee al dat iemand zo de kop er af rukt met z'n blote handen :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:02

Ik heb dit een aantal dagen geleden op televisie gezien. :j
Welke zender of welk programma kan ik me niet herinneren.

En eerlijk, ik heb nog nooit zoiets onsmakelijks gezien. :r
Een wedstrijd waarin ze op een paard het hoofd van een gans moeten trekken.
Wie hem er af heeft, heeft gewonnen.. :r

Suzan_v_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:05

1 woord: gadverdamme! :r

Laureeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:07

xxriiannee schreef:

Wat overdreven..
het gaat hier niet over een sport enzo, het is traditie, er is altijd sfeer!

Laureeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:12

trekpaardluf schreef:

ja, die zijn altijd rond en gezond :')

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:15

Laureeenn schreef:
xxriiannee schreef:

Wat overdreven..
het gaat hier niet over een sport enzo, het is traditie, er is altijd sfeer!

of het sport is of niet doet er niet toe. Dit is echt ziek. Vind jou reactie echt erg, bah ..

Seraphim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:16

Wat een ranzig 'sport', ik heb eens op die site gekeken en ik vind dit echt een onsmakelijke manier van vermaak. Wat is er in godsnaam leuk aan? :r

anais96

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:22

Daantjee12 schreef:
Thats_Me schreef:

Waar wij toen waren was de gans al dood (gelukkig :) Anders wel heeeeuul erg logisch dat het is verboden in nederland!

Volgensmij zijn die beesies ook niet natuurlijk dood gegaan hoor...

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 21:22

Seraphim schreef:
Wat een ranzig 'sport', ik heb eens op die site gekeken en ik vind dit echt een onsmakelijke manier van vermaak. Wat is er in godsnaam leuk aan? :r

Dat het eeuwenoude traditie is, iedereen zich ladderzat drinkt en er echt wel sfeer in zit, maar toch vind ik het verschrikkelijk.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 21:25

Daantjee12 schreef:
Ik ben er een keer heen geweest, omdat 2 trekpaarden van stal meededen. Vind je omschrijving wel overdreven, of igg, zo ging het bij ons niet. Geen zweep etc. Waren ook niet zo veel paarden dus lang wachten hoefde ook niet, paarden kregen gewoon aandacht en er werd water aangeboden en hooi. Boeren hadden igg wel ervaring met paarden, en konden gewoon netjes sturen (zitten ging wat moeilijk). Ik vond het wel leuk om te zien, maar zal overal wel anders zijn.

Ik ben al jaren wezen zien in eigen dorp(Zandvliet), en hier wel hooi en water, vandaag in stabroek was dit nergens te zien, daarom dat ik mij er zo over verbaasde, waren toch 34 ruiters, en het duurde 3 uur voor de gans was 'getrokken', dus toch wel lang wachten voor de paarden

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:27

Seltje schreef:
Daantjee12 schreef:

Ik ben al jaren wezen zien in eigen dorp(Zandvliet), en hier wel hooi en water, vandaag in stabroek was dit nergens te zien, daarom dat ik mij er zo over verbaasde, waren toch 34 ruiters, en het duurde 3 uur voor de gans was 'getrokken', dus toch wel lang wachten voor de paarden

Zandvliet zijn wij idd ook geweest. Waren toen niet zo veel ruiters, duurde idd wel lang voordat de gans was ''getrokken''.

& over de gans.. Tja, denk ook dat de gans is geschoten.. daar kan je antuurlijk niks aan doen... Al vind ik dat zowieso vreselijk (schieten/jagen)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 21:28

Tja, dit komt uit vroeger tijden, toen de mensen arm waren en geen vlees hadden was dit de manier om in elk geval 1 keer je gezin van vlees te voorzien en wellicht je kinderen van de hongerdood te redden..
Dan had ik ook een poging gedaan hoor ook met een levende gans. Liever de gans dood dan mijn kinderen..