Ik ben nieuw op dit forum en ik zocht naar een soortgelijk topic, wat ik niet echt kon vinden. Sorry als er al zoiets geplaatst is!
Mijn lievelingspony van de manege draait de hele tijd weg tijdens het poetsen. Hij staat geen moment stil. Niemand wil hem hierdoor poetsen, behalve ik. Betekend dit dat hij het poetsen niet leuk vind? Wat kan ik eraan doen?
Het paardje heeft waarschijnlijk wat stress of is ongeduldig of misschien heeft hij wel iets mee gemaakt!?
Je kan hem misschien helemaal tegen de wand zetten en vast maken niet al te lang? Dan moet hij als goed is wel blijven staan. Blijf geduldig daar berijk je het meeste mee.
ik weet niet of er 2 rijen boxen tegenover elkaar zijn geplaatst op de manegestal? maar anders kun je hem voorlopig poetsen tussen 2 touwen (heeft bij goed geholpen) en als ie dan met z`n achter lijf toch nog draait niet gaan slaan en zeggen "blijf staan"!! maar gewoon laten voelen dat jij daar staat en wel stevig maar niet te hard laten voelen dat ie niet verder kan draaien, zo zal het snel minder worden hoop ik en denk ik! succes en als je niet helemaal begrijpt wat ik bedoel moet je het maar aangeven
Er zijn altijd wel pony's/paarden die dat doen. Dat komt doordat ze ongeduldig zijn of willen klieren. Mischien lukt het als je met z'n tweeën poetst. Dan kan de ene aan de ene kant en de ander aan de ander enz. Dan kan je pony moeilijker draaien. Blijft de pony doorgaan? Zeg dan duidelijk met een harde en duidelijke stem ''ophouden!'' mischien helpt het.
joycie81
Geplaatst: 13-03-11 15:03
bij ons op de manege mogen we de paarden niet vast zetten in hun stal...wat ik dus altijd bij mijn draaierige, ongeduldige en soms wat boze merrie doe is:halster om doen, touw in je hand houden tijdens het poetsen. Als ze wil draaien zeg ik NEE en 'duw' haar terug naar de plek waar ik wil dat ze staat (met haar hoofd naar de staldeur!), in het begin moest ik dit soms wel 10 of 20x zeggen maar uiteindelijk staat mevrouwtje stil en kan ik gewoon poetsen. Herhaling en duidelijkheid is goed voor een paard dus ik denk dat als je dit blijft doen/volhouden dat t paardje zich uiteindelijk netjes laat poetsen zonder de hele tijd te draaien. Vastzetten ben ik sowiezo geen fan van omdat ze kunnen gaan hangen of in paniek raken als ze vast zitten... Er kan ook ff iemand bij komen staan die het paard vasthoud aan t touw, dan heb je alle2 je handen vrij om te poetsen. succes!!
Am96
Geplaatst door de TopicStarter: 22-03-11 16:11
Bedankt! Ik kan hem wel vast zetten, maar ik wilde vooral weten of er niks met hem aan de hand is. Maar als dat niet zo is, zal ik dat doen
Als die naar jou toe draait tijdens het poetsen kan het ook zijn dat die het poetsen gewoon lekker vindt, Als je met de rosbostel bezig bent zou ik dan ietsje harder duwen. Met mijn verzorgpony is dit ook zo. Vaak zie je ook als ze het lekker vinden aan hun lippen die gaan dan beetje raar doen xD
Goed bedoeld hoor, maar wij kunnen vanaf hier niet beoordelen of er iets meer achter schuilt. Wij kunnen dus niet zeggen of er meer aan de hand is of dat hij ergens last van heeft. Waar het op lijkt is idd ongeduld, niet gefocused zijn op jou