zonder zadel rijden

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

solaika

zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 14:10

hallo
ik zou graag eens voor de afwisseling (en ook omdat ik het super graag doe) zonder zadel rijden op mijn verzorg-haffies rijden,
ik heb al wel op het paard van een vriendin zoder zadel gereden maar haar paard was het al gewoon en ze weet niet hoe.
dus ik vraag het maar eens hier.
hoe zijn jullie begonnen met zonder zadel paardrijden?
en hoe wen ik mijn paarden eraan om bereden te worden zonder zadel?
want ik denk dat ze zullen schrikken als ik er op klim, omdat ze niet verwachten dat er ineens iemand op hun gaat zitten zonder dat ze opgezadelt zijn...

dus heeft er iemand leuke tips of verhaaltjes over zijn/haar eigen ervaringen dan lees ik die hier met veel plezier

TurdusMerula

Re: zonder zadel rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:22

GVL >> YRT

Werecat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:32

Goh, ik dacht er niet bij na en ging er ook opzitten hoor :)

Als je bang bent dat ze het niet verwachten, kun je eerst met je handen op je pony's rug leunen en dan en rustig op klimmen? Ik neem aan dat je pony dat gewoon doet hoor, als ze ook met zadel bereden kan worden ;)

Demii96A

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:36

Nou ik rijd dus ook zo af en toe zonder zadel op me haflingers maar 'k begon rustig maar aangezien ze wat breed zijn gaat het aardig goed hoor, het ligt er ook aan hoe je paard is he, maar het rijd lekker hoor haha! ik zou het echt een keer doen gewoon rustig aan beginnen!maar je glijd er wel wat sneller af hoor haha! <3

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:44

Haha gewoon erop gaan zitten en aandrijven om te gaan lopen :D :D .

Misschien zou je een dekje met een dekensingel eerst kunnen doen, voor je eigen idee. Denk niet dat je paard er veel om geeft

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 14:46

De meeste paarden die fatsoendelijk doorgereden zijn met zadel geven er vrij weinig om.
Zo gouw je maar niet kei hard gaat stuiteren haha.
Veel succes en plezier:)

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 16:57

Ben gewoon een keertje zonder zadel op zijn rug gaan zitten toen hij lekker rustig was.
(in de zomer, toen het nogal warm was :+)
Het interesseerde hem niet zoveel. Hij doet meestal wat voorzichtiger met me wanneer ik zonder zadel rijd, maar het maakt mijn pony volgensmij weinig uit. En ik heb zo'n springerig hyper typ ^^

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:01

Ik zette me er gewoon op en hobbelde rond ik de piste. Weet natuurlijk niet hoe je haffies zijn, anders kan je een moedige vriendin (of jezelf) die erop klimt & dan aan een longe?
veel succes ! x

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:02

Ik heb een krukje gepakt, bij mijn fjord gezet en via het krukje hup op mijn fjord.
Zij geeft er niks om als ik zonder zadel op haar zit, ik doe wel alleen stappen, omdat zij een draf heeft die ik niet uit kan zitten en dat gebonk op haar rug dat lijkt mij niet fijn.
Anders vraag je een vriendin om mee te gaan die dan jouw Hafje even vast kan houden en een stukje mee kan lopen.

Natazzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:04

Inderdaad niks fijners dan een haf zonder zadel rijden..... Zit net als een bank hahaha.....

Gewoon opklimmen en beginnen met een rondje stap....

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:05

Gewoon proberen inderdaad :3
Toen ik mijn ijsco (geen haf, maar wel kontdikte haf) nog niet zelf had maar hem leerde kennen ging ik er ook gewoon op zonder zadel, even een avondritje :D Maar mijn paardje vind het ook goed als je er van achteren opspringt, eronderdoor loopt of op zn kont gaat zitten, achterstevoren, liggen, staan, op je knieen, allemaal niet erg :P
En nu ga ik soms gewoon een lekkere rit maken zonder zadel, zonder handen in galop over zo'n bospad sjezen :o geweldig vind ik dat dan..

iMandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:06

Ik ben er op gaan zitten na het rijden, gewoon om uit te stappen. Zijn ze vaak iets rustiger dan een hypere pony vóór het rijden. :+ Nu kan ik gewoon altijd zonder zadel rijden, als ik dat zou willen. Ik vindt het onwijs leuk om te doen!

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 17:08

ik ben er idd ook gewoon opgeklommen zonder na te denken, vanaf de bakrand :o ik ben namelijk wel lenig maar errrruuuug onhandig :D en dat is ook beter voor zijn rug, anders heb ik het gevoel dat ik er teveel aan hang :j

solaika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 21:53

allemaal bedankt voor de reacties ik zal gewoon verstand op 0 zetten en genieten maar ik nog wel aan twijfel is of het veilig want ik rij in de wei langs een drukke weg en soms verschieten ze nogal is van een hobbelend aanhangwagentje of worden ze onrustig als erandere paarden langs komen maar ik denk dat ik er dan gewoon snel afspring (dat gaat dan veel gemakkelijker he) en ze aan de hand neem ...
probleem opgelost
maar andere tips zijn ook nog altijd welkom hoor

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:27

ben ook gewoon erop gaan zitten maar doe het alleen in de zomer dan vind ik het te warm voor zadel. In de winter is ze er te druk voor. Doe altijd zadel vormig dun dekje op de rug met dekensingel glijd iets minder dan een blote paarden rug.
Laatst bijgewerkt door Roosje01 op 27-02-11 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

felinehoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:28

vaak zijn paarden nog braver zonder zadel omdat ze je bewegingen dan beter aanvoelen
als het jouw eerste keer is of de eerste keer van je paard
eerst beginnen met wat rondjes over het erf (als je gewoon een braaf paard met zadel heb zal die het ook niet erg vinden zonder zadel)
en zo steeds wat stapjes verder

solaika

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 17:47

allemaal bedankt voor de antwoorden

ik zal misschien in het begin een logeersingel gebruiken (dan zijn mama en papa minder bezorgt) (ouders hè)
ik denk wel dat de eigenaar een longeersingel heeft liggen ...
dan kan ik me nog vasthouden als ze wegschieten... en daarna een enorme slipper maken om tot stilstand te komen.

ik heb trouwens ook een rubberen matje liggen (met gaatjes in om te ademen) want het zadel gleed wel eens
dat kan ik ook wel gebruiken hè

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:24

Ik heb het ook wel is met longeersingel geprobeerd maar zit dan de hele tijd met mijn benen op die ringentjes en tegen die singel aan en dat rijd echt niet lekker. Ik vind een dekensingel met dekje het lekkerste rijden. Denken singel kost ongeveer 5 euro in ruitersportzaak.

Dian_Dina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:38

Misschien moet je een keer proberen zonder beugels te rijden, zodat je kan kijken of je goed kunt draven zonder licht te rijden. Om te kijken of hij het niet raar vind kun je misschien eerst even op hem gaan hangen, en als hij gewoon rustig blijft staan, kun je op hem gaan zitten en eerst gewoon een rondje stappen. Als hij gewoon rustig blijft, kun je misschien ook proberen te draven!

Succes ermee =)

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 18:43

Gewoon opstappen en wegrijden :D
Die singel gaat in de weg zitten, dan zit je waarschijnlijk ook te ver naar achter op zn rug.
Het is handiger om een beugelriem om zn nek te doen, dan kan je je daar in geval van niid aan vastpakken.

Veel plezier!

annickx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:13

Ik ben op ponyparkcity begonnen op shetjes, die zitten net zo fijn als een haflinger. Bij mij liep er eerst even iemand naast (ik was toen 8) En voor jou ; beginnen in een veilige omgeving die de paarden goed kennen zodat ze minder snel schrikken . En er gewoon op gaan zitten ! Is het allerbeste ;)

xxx
Laatst bijgewerkt door xMarieke op 14-03-11 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Vetgedrukte tekst normaal gemaakt

AGarcia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 19:31

Begin in een veilige omgeving.
Mijn pony was net ingereden en in de zomer dacht ik van: Laat ik even wat relaxter gaan rijden, dus hup zadel in de kast, op het hek springen en me op haar rug laten zakken. Niks waar ze van opkeek hoor :)

Maar doe het niet te vaak (zonder zadel rijden)
Je kunt dan namelijk een houding aannemen die totaal niet fijn is voor je paard, waarmee je de bewegingen van je paard ook tegenhoud.

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:21

Ben begonnen in de binnenbak. Was wel een onwennig gevoel. Maar was wel heel leuk. Ook wennen omdat het best wel hobbelde. Reed toen op een manegepony en heb toen de meest stabiele pony gekozen! Vind het super om te doen nu! Iemand hiep me gewoon met opstappen.

Begin met zonder beugels rijden idd! Niet te veel met je benen klemmen!

charlyloveer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:01

gewoon erop gaan zitten :+

Kurby

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 12:08

ik heb leren rijden zonder zadel en als ik nu op mijn fjord ga zit ik er ook zonder zadel erop.