Verschijningen van kreupel.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveKuss14

Verschijningen van kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 00:34

Hallo,

Ik verzorg 2 shetlandpony's en nu hoor ik van sommige mensen dat er 1 kreupel is.
Hoe kun zien of hij kreupel is of niet?

Bedankt,
Xx

Odysseus

Re: Verschijningen van kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:37

Tja dat zie je of je ziet het niet...
Ik zag het ook niet toen ik een jaar of 15/16 was.. Nu zie ik het al als ze iets onregelmatig zijn.. je moet er oog voor "kweken" .

Maar je moet goed kijken of het paard zijn hoofd dieper laat zakken bij de ene pas dan bij de andere pas even simpel gezegd.
Als het paard "valt" op bijv. het linkerbeen dan is er pijn in het rechterbeen.
Maar het kan net zo goed er anders uit zien, het is vrij complex en niet gemakkelijk te beschrijven.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 09:14

Klopt, je moet er een oog voor kweken. Beginnerrs denken vaak dat het paard bijv. linksvoor kreupel is terwijl het eigenlijk rechtsvoor het probleem zit.
Laat de pony eens over het harde (dus bijv. klin kers of beton draven dan kun je het vaak goed zien.
Als de pony een hoefzweer heeft is ze echt stokkreupel en wil ze bijna geen pas verzetten. Bel dan ff de hoefsmnid zodat hij de zweer kan openleggen.
Bij shetjes moet je opletten dat ze niet hoefbevangen raken. Bel dan direct de dierenarts. De symptomen kun jhe in de bokt wiki vinden denk ik. (http://www.bokt.nl/wiki/Hoefbevangen).
Oorzaak is vaak te veel voer en een te vette pony. Zet ze niet in een klap te veel terug in hte voer bij een vette pony, de pony kan dan "vet in het bloed krijgen" en dat kan fataal zijn. (zie: http://communities.zeelandnet.nl/data/s ... page=34134

Suc6

delerium

Re: Verschijningen van kreupel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 23:27

VSW -> YRT