Schema vrijrijden.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cato1

Schema vrijrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 22:01

Hee allemaal,

Omdat het vakantie is mag ik altijd vrijrijden op mijn huur fries :D
Zaterdag word de eerste x en ik vroeg me af, wat ik dan voor schema moet aanhouden..
Bijv: Eerst 10 minuten stappen.. enz!

Wat lijkt jullie het best? :)

Groetjes! :D

CaileyS

Re: Schema vrijrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:04

Zowiezo eerst instappen, hoelang jij denkt dat goed is.
Daarna rustig eerst draven en voltes etc. zodat hij los is.
Daarna gewoon rijden etc. wat je ook maar doen wilt.
Eventueel afbouwen met een lang teugeltje draven of iets makkelijks, dus niet gelijk van galop naar uitstappen.
En dan goed uitstappen want het is best koud.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 22:07

Dit moet niet bij VVDD, dus ik tem,

Het is heel erg belangrijk dat je luistert naar je paard, daar is geen vast schema op te geven. Maar goed instappen is wel van belang, zeker 5 minuten, en niet te lang galoperen, als je gaat springen een paar sprongetjes in plaats van een half uur lang springen. Het is vooral belangrijk dat je het niet te gek maakt. Als je merkt dat je paard bezweet en warm is moet je ook ruim de tijd nemen om uit te stappen, ook zeker 5 minuten, maar anders ook niet zomaar stoppen en afstappen. Voor de rest moet je vooral veel afwisselen. Lekker overgangen rijden, en wat bijvoorbeeld wel kan is linksom en rechtsom eens alleen de lange zijde te galloperen in plaats van langer op de volte of de bak rond. En lekker figuren rijden. Houdt het voor jullie allebei leuk. Het belangrijkste is dat je naar het paard luistert!

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 11:50

goed instappen.
ik doe dat meestal 15 minuten.
dan lekker trainen en bij zware training 20 minuten uitstappen.

gekkenhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:00

Instappen doe ik in de bak 15 min en ook veel figuren rijden.
Daarna oppakken en draven, tussendoor stukken galop. Daarna weer even stappen en dan weer draven.
Ik rijd altijd zo'n 45 minuten en stap daarna buiten een rondje uit(20min) de ene keer er nog op en de andere keer ernaast.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 12:32

ik vind zelf 15 minuten instappen vrij lang,zeker als het wat kouder is.

zelf vind ik het prettig om te beginnen met een minuut of 10 instappen,proberen wat langer en lager te rijden,lekker veel voltes en wendingen stappen,figuren,van hand veranderen en op de andere hand hetzelfde doen,dan lekker loswerken in draf,voltes,wendingen enz, overgangen rijden om ze goed aan je been te maken.
daarna natuurlijk een galopje,op beide kanten natuurlijk.
tussendoor regelmatig halsstrekken als beloning,als het lekker gaat.
dan vind ik het prettig even een paar rondjes tussendoor aan de lange teugel te stappen,even een kleine pauze.
eenmaal lekker warmgereden kan je je paard wat meer oppakken,en als je al zover bent natuurlijk,een pasje gaan wijken,stukje schoudervoor,stukje middendraf

nouja mijn punt is,ik vind het fijn lekker af te wisselen,veel overgangen en figuren en als je eraan toe bent wat zijgangen meepakken.
overgangen regelmatig blijven rijden,of tempowisselingen binnen de verschillende gangen,dit alles zorgt dat je paard goed aan je been is en blijft.

als je dan een minuut of 45 gereden hebt,vind ik het prettig om dan wat langer en lager uit te rijden en dan terug nemen naar stap,evt nog wat simpele oefeningen in stap te doen,en dan lekker uitstappen met lange teugel.

succes en veel plezier!

cato1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 15:22

Dankjulliewel! :D Ik ga hier zeker iets mee doen! Moet ik bij het instappen en uitstappen ook de deken op doen?

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 00:28

-> YRT

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:06

cato1 schreef:
Dankjulliewel! :D Ik ga hier zeker iets mee doen! Moet ik bij het instappen en uitstappen ook de deken op doen?

Bij het instappen heb ik sws een deken op ! :)
en met uitstappen ook ! :j vooral met deze kou !
eerst lekker instappen, (ik) rijdt dan ook vooral figuren en rijdt hm rond en laag ! :)
en dan gewoon trainen wat je normaal ook altijd doet.. (ik rijdt dan zo'n ongeveer 3 kwartier)
en dan goed uitstappen ongeveer. 10 min. + deken :+

Lunaa_x3

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:25

Ik ben eens meegeweest met een vriendin naar haar Leasepony. Er staat niet echt een tijd op,maar warmstappen,zou ik wel langer doen dan 15 minuten. Zeker niet te lang galoperen en geen uren springen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:28

Waarom langer dan 15 minuten instappen?in de meeste gevallen hoeft dat echt niet

Domino_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 21:29

ik tem

cato1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-11 23:01

Dankjewel allemaal! En ik ga zeker niet springen omdat ze een beetje stijf is en nog niet mag springen ;)

Michele1@ Waarom tem je? Is net gedaan.. ;)

Domino_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:03

sorry had het niet gezien :-)

cato1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 10:18

Haha, maakt niet uit! :P

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 12:53

Lunaa_x3 schreef:
Ik ben eens meegeweest met een vriendin naar haar Leasepony. Er staat niet echt een tijd op,maar warmstappen,zou ik wel langer doen dan 15 minuten. Zeker niet te lang galoperen en geen uren springen.

hoezo niet te lang galoperen ?

Marthaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 13:58

Als ik ga vrijrijden stap ik zo'n 10/15 minuten in , daarna ga ik rustig even draven en daarna galopperen , ga lekker rijden , eventueel even oefenen voor een proef en zo'n 15 minuutjes uitstappen !

cato1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-11 14:34

Dankjewel voor je reactie! :D Ik ga ook oefenen voor mn houding in de galop, dan kan ik in de zomer ook eens op buitenrit, daar heb ik heel veel zin in! :D

eelk148

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 11:28

mischien ook veel overgangen van galop naar draf en ook een keertje als je er aan toe bent van hand veranderen in galop voor de X naar de draf en na de X weer in galop is best moeilijk om dan goed de hoek mee te nemen en in de goede galop aan te springen maar het is wel een leuke oefening vind ik en niet langer dan 1/3 van de tijd galoperen dat is vaak best vermoeiend voor je paard omdat veel mensen dan mindere netjes zitten ik weet niet hoe dat bij jou zit hoor maar mischien kan je het proberen ik zit niet echt netjes in de galop en galopeer ook niet veel maar als ik galopeer let ik echt onwijs veel op me houding omdat ik niet netjes zit vind ik het zielig om veel te galoperen:P

cato1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 10:46

Oke bedankt, ik moet idd veel op mijn houding letten met het galoperen :P

Benzxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 19:06

Ik stap meestal eerst lang genoeg, dan begin ik rustig met losrijden in de draf, dus veel figuren en niet teveel druk. Dan galoppeer ik nog los en pas dan pak ik het wat meer op in alle gangen :j

cato1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 20:35

Okee.. het ging goed hoor! Hier mag een slotje op!