Weten dat je 'ex' paard het zwaar heeft en niks kunnen doen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kirstenren

Weten dat je 'ex' paard het zwaar heeft en niks kunnen doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 17:00

Sinds een aantal jaar train ik paarden op een stal, er staan paarden in pension en eigen paarden van de eigenaar die zelf ook rijd en op wedstrijd uit breng, maar ook paarden voor de handel.

In 2009 kwam er een merrie opstal, ze was drachtig en mijn 2e paard wat ik zadelmak zou maken, dit ging goed, en heb haar meerdere malen op wedstrijd gestart, we hadden zo onze ups en downs en ze was zeker niet de makkelijkste onder het zadel (engels volbloed) maar had een goud eerlijk karakter.
Ze paste bij mij en was mijn vriendinnetje, ondanks de vele tegen slagen die ik tijdens het rijden ben tegen gekomen heb ik altijd zeker geweten dat ze het zou leren, dat het goed zou komen. Maar ze had tijd nodig, wij moesten samen leren.
Deze kans hebben we helaas nooit gekregen, de eigenaar heeft bepaald dat ze weg moest en het traject van klanten was aangebroken, meerdere malen klanten maar nooit een klik. Ze is altijd een beetje eenkennig geweest, en klapte dicht als het spannend werd of er een vreemde op stapte. Ze had een gebruiksaanwijzing, de galop was een lastig punt, ze vond het moeilijk om haar balans te houden en ging graag wat hard, dit had ik voortaan onder controle. Maar nieuwe mensen kregen dit niet voor elkaar, dit was voor velen de reden tot geen koop.

Nog een paar maanden verder getraind, meer bevestigt en een nieuwe klant, ze was iets wat terug houdend maar het voelde vertrouwd, en de klanten kwamen terug, uiteindelijk is het tot een deal gekomen.
We hebben haar laten keuren en afgezet op stal waar ze een maandje getraind werd, geen problemen ze hadden er een fijn paard aan.
Uiteindelijk is ze met de nieuwe eigenaren naar huis gegaan en daar ging het mis, als ze schrok bleef ze rennen (verhaal herken ik, kwestie van vertrouwen in paard en ruiter, had ik in het begin ook maar daar eigenlijk nooit meer last van gehad) plakken tegen de kant en andere paarden, kortom ruiter was bang en paard moest eruit.

Nu zag ik haar staan op sporthorses aan geboden door een stal, er staat foto's en filmpjes bij en het is gewoon niet meer het paard wat ik ken, ik ken een altijd opgewekt en vrolijk paard met een dikke net, ronde buik en dikke kont.
Wat ik nu zag was een paard wat leeg uit haar ogen keek, al haar rondingen zijn verdwenen, terwijl dit er met dagelijks flink trainen er niet af te krijgen was door haar altijd hoge eetlust.

Zij is geen paard voor de handel, het is een stres kip, die 1 vertrouwd persoon moet hebben en 1 vaste plek, en niet van hot naar her gesleept moet worden dan gaat het fout..
Helaas beschik ik zelf niet de mogelijkheid haar terug te kopen en de oude eigenaren van onze stal zien dat ook niet meer zitten haar terug te nemen.

Ik wilde gewoon even mijn verhaal kwijt, sorry als het hier verkeerd staat :(:)

shilady

Re: Weten dat je 'ex' paard het zwaar heeft en niks kunnen doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:03

Wat jammer zeg
ik snap hoe jeje voelt hoor ..
stond ze wel voor een zacht prijsje te koop?

natascha44

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:05

God meid, wat een vervelende omstandigheden!!
Helaas gebeuren dit soort dingen als je op een (handels) stal werkt..
Je krijgt een band met een paard en dan worden ze weer verkocht..
En een paard met een gebruiksaanwijzing , waar jij dan goed mee overweg kunt, is dan helemaal speciaal.
Vreselijk om haar dan terug te zien in de verkoop he?!
Mss kun je die mensen nog benaderen en helpen een goed huis met ruiter voor het paard te vinden..
Veel meer opties heb je denk ik niet.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 17:08

Ja, dat is hard! Maar eigenlijk weet je dat het kan gebeuren als je op een handels stal paarden rijd.
Blijft natuurlijk even slikken als je er zelf zo'n goed gevoel bij had en je ziet zo'n paard achteruit gaan.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 19:23

OPG -> VVDD

Kirstenren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 19:40

Ze staat te koop voor de prijs waarvoor wij haar verkocht hebben.
De kans dat ze weg gaan is natuurlijk altijd aanwezig, ik had alleen gehoopt dat ik een goed baasje voor haar gevonden had, waar ze kon blijven en daar een goed bestaan op te bouwen, omdat dat haar zoveel tijd kost iemand te vertrouwen. Dat verdient ze :)

Ik heb gemaild naar de stal die haar aanbied, en gevraagd hoe het met haar gaat.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:14

Dat is denk ik het enige wat je kan doen en hopen dat ze goed terecht komt!
Sterkte, ik kan me echt wel voorstellen dat het pijn doet als je een paard zo kwijt raakt.

vannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 18:30

ach ja, dat is vreselijk en je voelt je zo machteloos...
ik begrijp een klein beetje wat je bedoelt. ik heb een half jaar een pensionklant gehad die zelf echt nooit kwam. paardje hing enorm aan mij.
ik heb besloten om ze weg te sturen waarna ze het beestje op een manege hebben gezet en niet hebben betaald. nu is het paardje in beslag genomen en loopt ergens in een manege volop lessen en strandritten.
vervelend gevoel maar je kunt heel weinig.
ik hoop dat je bericht terug krijgt en wat meer te weten komt over haar...succes!

Kirstenren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-11 11:16

Helaas nog niks gehoord!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 11:19

ik denk dat dat het risico is als je een paard verkoopt.
Het kan goed gaan maar ook fout.

Kirstenren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 13:08

Ze is gekocht op de handelsstal die haar aanbood, toevallig genoeg door mensen die haar bij ons ookal een geprobeerd hadden in november.
Ze wisten niet dat het om hetzelfde paard ging, wij boden haar aan met haar naam anders gespeld.

Denk dat ze het daar wel goed krijgt, ze wil niet perse op wedstrijden en vind fijn rijden en naar het strand veel belangrijker. Wel schrok ze er van dat ze zo arm in de bespiering stond en in zo'n korte tijd zoveel is afgevallen voor zo'n eetlustig paard!

jes_sira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 14:03

Das absoluut niet leuk om te ondekken!!

Gelukkig lijkt dit verhaal goed af te lopen voor het dier.
Hopenlijk heeft ze niet teveel geleden en is ze snel weer zoals jij haar kende.

Hou je contact met deze mensen? Voor eventuele hulp of advies?

Kirstenren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-11 14:49

Ja dit ben ik wel van plan, ze had me gevonden op hyves en me een berichtje gestuurd.
Er staat een3 tal foto's op haar hyves, hoop dat ze die geregeld update.

De stal die haar uiteindelijk verkocht heeft wilde geen achtergrond informatie geven, mocht ze nog vragen hebben kan ze altijd bij me terecht.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 20:16

Kan je niet vragen of je haar kan leasen voor een paar dagen id week?

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 16:55

Lizzyy schreef:
Kan je niet vragen of je haar kan leasen voor een paar dagen id week?

Ik denk dat de TS het druk genoeg heeft met handelspaarden rijden. En voor dit paard zijn verschillende ruiters
ook geen optie zoals ik het verhaal lees. Ik hoop dat het dier nu wel goed terecht komt. Zit nu in beetje dezelfde situatie,
of in ieder geval, die zit eraan te komen en dat blijft toch heel erg lastig...