Groei bij een 3jarigen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cowgirltjuh

Groei bij een 3jarigen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 10:48

Beste bokkers,

Ik heb recent een 3 jarige gekocht en deze is nog maar 160.
Ik hoop natuurlijk dat hij zoveel mogelijk groeit, maar de meningen hieromtrent zijn nogal verdeeld.
De ene zegt dat hij meer groeit als ik hem langer in de wei houdt maar andere zeggen dat ik de groei
stimuleer als ik hem nu 2 maanden rijd/zadelmak maak en hem dan terug in de wei zet.
Weet iemand wat nu het beste is?

Groetjes

mang

Re: Groei bij een 3jarigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 10:49

groei kun je volgens mij niet stimuleren, dat is gewoon genetisch bepaald

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:11

Groei kun je idd niet in niet stimuleren, ik zou zo ie zo een 3 jarige nog lekker even lekker laten staan en idd rekening houden dat hij nog groeit en als je er nu al op ga zitten kun je heel wat beschadigen.
Waarom 2 mnd rijden en dan terug, ik zou hem gelijk terug zetten en lekker gewoon andere dinegn doen, je kan hem al verkeers mak maken em leren wijken voor druk , rustig longeren aan kaptoom, allemaal voor bereidingen om een ruiter te dragen,dan is het zadelmak maken ook geen probleem, juist een ouder paard is fijner zadel mak te maken vind ik zelf, tenminste als je de juiste basis hebt.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 11:13

ik zou hem gewoon nog even zijn tijd geven.. lekker laten groeien. Hoe hoog wil je dat hij gaat worden dan?
er zal geen 10 cm meer bijkomen namelijk maar wel 3 a4 denk ik wel.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 12:01

-> PP

Cowgirltjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 12:39

Dat ik zijn groei niet kan stimuleren begrijp ik wel, maar ik wil zijn groei gewoon absoluut niet belemmeren, en de ene zegt dat het geen kwaad kan als ik er nu al wat mee doen, de andere zegt van wel.. vandaar mijn vraag!

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 13:09

Hier hetzelfde verhaal. Ik heb ook net een 3 jarige gekocht die ook nog wat klein is. Ik wil hem eerst zadelmak maken en daarna gaat hij de gehele zomerperiode nog lekker de wei op!

Missmoonie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 14:58

Ik volg dit ook ff mee :)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-11 19:36

gewoon lekker laten staan ga er grondwerk mee doen en wandelen etc. een paard groeit tot zijn 6e dus de wervels verharden ook pas vanaf zijn 6e als je geen schade wilt aanrichten laat je hem lekker nog staan en ga je zo laat mogelijk pas zadelmak maken. geef het dier de kans om te groeien.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:40

Ik had vorig jaar een driejarige en hij was aan de kleine kant, eenmaal ingereden en aan het werk is hij toch nog bijna 8 cm groter gegroeid in een goed half jaar tijd.
Maar goed hoogte is genetisch bepaald daarbij is voeding ook heel belangrijk

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:44

Groei is genetisch bepaald. Maar het kan zijn dat je misschien ook bedoeld dat jouw paard n beetje noem het maar Puppyachtig is. Als jouw paardje nog wat iel is dan zou ik hem echt nog even lekker de tijd geven om wat te groeien en aan te sterken. Je hoeft niet perse zo vroeg te beginnen ze moeten nog lang genoeg onder het zadel lopen.
Dus als je de mogelijkheid hebt lekker nog n half jaartje het land op, als het kan in een groep dan daarna lekker gaan beginnen met longeren waardoor de spieren lekker sterk worden en dan zadel erop.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:55

Ik heb ook een driejarige (nouja over 14 dage precies) ik ben rustig bezig met het zadelmak maken en daarna inrijden. Daarna gaat ie weer een paar maanden het land op. Mijn mannetje is er echt klaar voor ik heb hem al een tijd en ben ook al een tijdje grond werk etc. Aan het doen. Ik weet nie hoelang je het paardje heb maar als je hem al een jaar ofso heb begrijp ik echt we'll dat je er nu is op wil.!! Ik denk dat je een beetje moet kijke naar de bouw gedrag enzo...denk jij dat ie er klaar voor is kun jee hem best zadelmak make en de beginsele met inrijde.. Dan ff t land op en dan met 3,5 goed doorrijde!!
Success!!

justme83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 19:59

Ik ben dan wel benieuwd hoe lang een merrie ongeveer door zal groeien...

Ze meet nu ongeveer 1.66 schat ik zo, maar haar achterhand ligt hoger en ze is behoorlijk fors gebouwd, ze is nu 3,5, zullen daar nog een paar cm's bij komen?

MMMB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:01

golddigger08 schreef:
Ik heb ook een driejarige (nouja over 14 dage precies) ik ben rustig bezig met het zadelmak maken en daarna inrijden. Daarna gaat ie weer een paar maanden het land op. Mijn mannetje is er echt klaar voor ik heb hem al een tijd en ben ook al een tijdje grond werk etc. Aan het doen. Ik weet nie hoelang je het paardje heb maar als je hem al een jaar ofso heb begrijp ik echt we'll dat je er nu is op wil.!! Ik denk dat je een beetje moet kijke naar de bouw gedrag enzo...denk jij dat ie er klaar voor is kun jee hem best zadelmak make en de beginsele met inrijde.. Dan ff t land op en dan met 3,5 goed doorrijde!!
Success!!

Hier ben ik het mee eens. :j

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:11

justme83 schreef:

Ze meet nu ongeveer 1.66 schat ik zo, maar haar achterhand ligt hoger en ze is behoorlijk fors gebouwd, ze is nu 3,5, zullen daar nog een paar cm's bij komen?

Ja, daar kan je wel vanuit gaan.
De mijne ook 3,5 is nu zo,n 168 en nog een beetje overbouwd. Mijn ervaring is dat ze na hun 4e jaar nog zo'n cm per jaar tot 7 groeien. Maar goed, je kan niks aan de erfelijkheid doen.

Wat het inrijden betreft:

midgie schreef:
Groei kun je idd niet in niet stimuleren, ik zou zo ie zo een 3 jarige nog lekker even lekker laten staan en idd rekening houden dat hij nog groeit en als je er nu al op ga zitten kun je heel wat beschadigen.
Waarom 2 mnd rijden en dan terug, ik zou hem gelijk terug zetten en lekker gewoon andere dinegn doen, je kan hem al verkeers mak maken em leren wijken voor druk , rustig longeren aan kaptoom, allemaal voor bereidingen om een ruiter te dragen,dan is het zadelmak maken ook geen probleem, juist een ouder paard is fijner zadel mak te maken vind ik zelf, tenminste als je de juiste basis hebt.

Ben ik het hier wel mee eens, rustig aan.

Lottegold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 23:46

Mijn mening is als je paard 3,5 half is je echt we'll kan gaan inrijde!! Het land op is altijd goed!! Kan ze het ook nog een beetje verwerke... Ik zou we'll zeggen. Zorg dat je een goede band met je paard heb dat je echt op elkaar kan vertrouwer! Scheelt een hoop met inrijde... (Weet nie of j t zelf gaat doen?) De mijne is ook nog wat overbouwt maar dat trekt we'll weg... Succes

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:42

justme83 schreef:

elk paard groeit door tot zijn 6e a 7e levensjaar.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:54

Idd, en groei belemmer je niet door te gaan rijden, of er op (te) jonge leeftijd een veulen in te stoppen. Gewoon gedoseerd aan het werk gaan met hem.