ik kan mn ongeneeslijk zieke paard niet meer betalen wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kimberly_83

ik kan mn ongeneeslijk zieke paard niet meer betalen wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 15:42

hallo allemaal,

ik zit met een vreselijke dillema. Ik heb mijn paard moskai nu bijna 10 jaar. Hij wordt dit jaar 11 en staat al bijna 4 jaar op rust.
Hij heeft een ziekte in zijn benen. Ik heb begin 2008 een ct-scan laten maken bij de Lingehoeve en hij is toen opgegeven. Er kan niets meer mee gedaan worden. Ik heb hem nu in een rusthuis staan waar hij het hartstikke naar zijn zin heeft, maar ik kan het eigenlijk niet meer betalen. Ik betaal EUR 145 in de maand wat ik een goed bedrag vind voor wat het paard krijgt, dagelijks weidegang en alles, dus dat is het niet.

In deze economie zoekt natuurlijk niemand een maatje voor zn paard waar je niets mee kan, dus ik heb niet echt hoop dat ik een plekkie bij iemand voor hem kan vinden. Het enige wat overblijft aan opties, is dus in laten slapen of naar de slager brengen. Ik kan het alleen niet over mn hart verkrijgen, maar op deze manier werk ik me helemaal kapot en ga ik er onderdoor.

waarom nu pas het probleem? Omdat ik altijd een relatie heb gehad en twee inkomens heb gehad. Ik ben nu een jaar alleen en het interen op het spaargeld gaat nu echt niet meer. Ik zit aan de ene kant te denken om maar gewoon droog brood te blijven eten maar dat is toch ook niet menselijk? Wat zouden jullie doen?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:45

Kun je het dier niet doen naar een rusthuis huis waar ze het paard van je overnemen? Geloof dat die er wel zijn maar ik weet niet hoe dat zit met wachtlijsten.
Anders zou ik toch eerlijk gezegd denk aan spuitje/slager. Verkopen of weggeven aan een iemand hangt altijd een behoorlijk risico aan vast je weet nooit wat hun van plan zijn en ze kunnen nog zo mooi praten maar als het dier dan in de handel zou komen of iets dergelijks dat zou zonde zijn.
Als je wel iemand zou vinden laat dan alles op papier zetten maar ook dat is geen garantie natuurlijk.

fanci_mike

Je geeft het zelf al aan: een nieuw plekje is erg moeilijk te vinden voor zo'n paardje. Hoe spijtig ook, ik denk dat ik hem dan toch zou laten inslapen. Ik wens je veel wijsheid en sterkte toe in dit dilemma.

HeleneDas

Ik zou eerst gaan zoeken naar een goedkoper plekje, waar alleen wei & misschien een stal is, zodat hij ook lekker naar buiten kan met andere paardjes. Misschien vind je wel iets voor 50 euro per maand, ik zou even langs wat boerderijen gaan!

Ik zou het niet durven om een ander baasje voor hem te zoeken, de kans dat die alsnog ingeslapen, de handel in gaat, gewoon weer word bereden is heel groot!

Dan zou ik hoe erg het ook is, de keuze maken om hem in te laten slapen\slachten. Hij heeft een fijn leven gehad & zo een rustig einde, maarja zo'n keuze maak je niet 1 2 3, maar daarvoor zou ik eerder kiezen dan verkopen!

Heel veel succes & sterkte! :(:)

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:46

Wat vreselijk zeg.. Snap dat je er heel erg mee zit.
Ik hoop dat iemand met een goede oplossing komt. Ik lees even mee. Sterkte :(:)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:47

Je hebt toch 3 paarden? Dat is ook wel erg duur... en tijdrovend. Mag ik vragen waarom je er zoveel hebt?

Zoals ik het zie heb je 3 keuzes:

* geld erbij verdienen... desnoods 1 ochtend id week schoonmaken, dan heb je je stalgeld voor het oudere paard al.

* 1 gezond paard verkopen, en je zieke/ geblesseerde paard aanhouden.

* paard naar de slacht brengen.

Proberen te slijten als gezelschapspaard moet je NIET doen. Het breekt mijn hart wanneer mensen dat doen, ik begrijp dat echt niet... je hebt namelijk niets meer over het dier te zeggen.... en de kans is groot dat het nog jaaaaaren van ellende tegemoet gaat.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:48

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:49

bokker anneprincesz zoekt met spoed een weidemaatje voor haar pony omdat die nu alleen staat en helemaal gek word.
Misschien iets voor je?

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:50

Ik zou kijken of ie niet gewoon op een landje kan staan. Waar het dan waarschijnlijk rond de 50 euro is..

GamblersCup

ninx, die andere twee zijn toch verzorgpaarden...?!?

kwekk

Er zijn zeker mensen die zo'n paard zoeken, anders kijk eens naar opfokplaatsen , daar wordt ook vaker een volwasse paard bij de jongere neergezet. Maar het is wel duur zo elke maand. Gewoon een advertent plaatsen scheeld ook vaak .

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:52

Ninx, waar heb jij de info dat de TS 3 paarden heeft?
In haar profiel vind ik alleen iets over een verzorgpaard naast haar eigen waar ze het nu over heeft.

TS: ik snap de enorm moeilijke beslissing waar je voor staat.
Het enigste wat ik kan bedenken is dat je eens contact opneemt met de Stichting Paard in Nood.
Zij doen bemiddeling voor dit soort paarden, onder contract en met een gecontroleerd huis. Misschien dat zij wat voor je kunnen betekenen of weten wat je hiermee aanmoet.

Vind het enorm dapper van je dat je kiest voor slachten of inslapen als je het niet meer kan opbrengen. Zo'n paard is idd bijna niet een goed plekje voor te vinden.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:53

Wat mankeert het dier eigenlijk? Zitten er nog kosten aan vast voor medicatie? Kijk eerlijk naar je situatie, persoonlijk vind ik dat er al veel teveel grasmaaiers worden aangeboden. Ik zou het niet aan durven om hem weg te geven, tenzij je de personen daadwerkelijk kent.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:54

GamblersCup schreef:

Ah oui! Je hebt gelijk.....! Lezen is ook een vak ;-) Excuser ts!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:55

wat ik zou doen?Een werkhuisje nemen op zaterdag...
Ik heb in dezelfde situatie gezeten,z'on 10 jaar geleden.Alleen waren mijn paarden gewoon gezond.
Ik heb me helemaal rotgewerkt om mijn paarden te kunnen houden....die kwamen niets tekort.
Wel was mijn koelkast leeg,en ik was mooi slank :D

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:56

Hemel meid, dat is wel heel naar!
Ik zou een allerlaatste poging doen om hem toch als weide maatje neer te zetten op zowel bokt als marktplaats, maar zoals je zelf al zegt word het niet makkelijk.
Lukt het echt niet, dan is er toch maar 1 optie en dat is in laten slapen, of de slager natuurlijk.
Maar ik kan me een voorstelling maken hoe jij je voelt en dat is niet fijn...slapeloze nachten waarschijnlijk!!
Het is trouwens al heel erg te respecteren dat je hem 4 jaar hebt aangehouden, echt petje af daarvoor!
Tja in laten slapen of de slager...moeilijk!
Nijkerk schijnt heel humaan te werken met slachten, er staan div. topics op bokt.
Een verder gezond paard in laten slapen, dan weet je niet in hoever ze nog gaan "vechten" zeg maar.
Daarbij zit er een behoorlijk kosten plaatje aan. Dierenarts is toch al snel rond de 300 euro. OP halen via Rendac zijn de kosten niet, dat kost zo'n 30 a 40 euro.
Bij de slager krijg je waarschijnlijk nog wel wat geld terug, al is het jou daar niet om te doen natuurlijk!!
IK zou, in jou geval als het echt niet anders kan..toch voor de slager gaan!
En hoe moeilijk het ook is, jij hebt hem toch nog veel mooie jaren gegeven! Hij heeft wel paard kunnen zijn zijn laatste jaren en dat kan lang niet elk paard zeggen!
Nogmaals petje af voor jou en ik wens je heel, heel veel sterkte met het nemen van een beslissing!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:57

Maar ze werkt zich dus al een slag in de rondte, is eigenlijk al teveel, en heeft toch nog te weinig. Dus nóg meer werken lijkt me geen optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:00

Hele moeilijke keuze. Ik zou mijn paardje nooit de handel in doen, maar om nu een beslissing te nemen over leven en dood ? Weet wel dat toen ik in de bijstand zat ik me alles bespaard heb om haar te kunnen houden, maar 145 is veel geld, heel veel geld.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:00

Ninx schreef:
GamblersCup schreef:

Ah oui! Je hebt gelijk.....! Lezen is ook een vak ;-) Excuser ts!

Profiel laatst bewerkt: 15 min geleden ;)

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:01

Moet je betalen voor je verzorgpaarden of is dat echt gratis?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:04

geerke schreef:
wat ik zou doen?Een werkhuisje nemen op zaterdag...
Ik heb in dezelfde situatie gezeten,z'on 10 jaar geleden.Alleen waren mijn paarden gewoon gezond.
Ik heb me helemaal rotgewerkt om mijn paarden te kunnen houden....die kwamen niets tekort.
Wel was mijn koelkast leeg,en ik was mooi slank :D

:') :')

Maar goed mijn insteek ik zou never nooit niet Prince weg doen dan een werkhuisje zoeken in de avonden of zwart poetsen schijn ik erg goed te kunnen.
Maar mijn paard blijft bij mij tot de dood ons scheidt en die is 3x heel dichtbij geweest maar wegdoen :n

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 16:05

@ jasminex ik heb anneprincesz gelijk een berichtje gestuurd! bedankt.
@ chocobroodje, hij heeft botoplossing in zn voorbenen (gaten in zn botten) en het vet uit zn pezen is aan het oplossen, geen medicatie maar eigenlijk nog niet genoeg pijn om af te laten maken. Hij is erg vrolijk!
@miepie1980 die stichting ga ik opzoeken, bedankt

ivm onduidelijkheid verzorgpaarden: het zijn de paarden van mn ex, had mn profiel idd nog niet aangepast omdat ze tot een jaar geleden dus ook van mij waren. Ik betaal hier niets voor (edit geweest)

helaas is meer werken dan de 40 uur die ik nu doe geen optie, mijn gezondheid trekt dat niet. Ik wil hem wel als weidemaatje aanbieden maar het blijft een paard wat 's avonds echt een box in moet om te liggen. Hij doet dat in het rusthuis nu ook. Hij staat daar overdags op het land en gaat in de avond naar binnen. Hij trekt het anders niet met zn benen, hele dagen land is echt teveel voor dit paard
Laatst bijgewerkt door Kimberly_83 op 14-02-11 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:06

Dat begrijp ik niet... hij kan toch gewoon gaan liggen op het land?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:08

Ik zou zo'n paard dus nooit weg doen, dan heb je er geen zeggenschap meer over, en weet je niet wat er mee gebeurt. Er staan genoeg nare voorbeelden op bokt. Wat is er zo erg aan de dood? Het dier blijft verder lijden bespaart.

Kimberly_83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 16:08

het zou veel aanpassing vragen voor een 11 jarig paard die dat niet gewend is en eigenlijk al zwakker is, ik vraag me echt af of dat eerlijk is tegenover moskai