Veulen of volwassen paard???

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen of volwassen paard?

Veulen
14 (28%)
Volwassen paard
35 (71%)

Totaal aantal stemmen: 49

Marit07

Veulen of volwassen paard???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 15:29

Hallo allemaal!

In de toekomst wil ik graag mijn eigen paard, het liefst een Tinker! Ik heb al aardig wat ervaring met paarden en probeer hier en daar nog meer ervaring op te doen, zodat ik zo goed mogelijk ben voorbereid op het hebben van een paard! En uiteraard moet er gespaard worden :o. Maar als het uiteindelijk zover zal zijn, neem ik dan een al wat ouder paard, dat al goed beleerd is, of koop ik een veulen en leer ik hem alles zelf (met hulp uiteraard)? Ik heb er zeker mijn eigen meningen over, maar ben heel nieuwsgierig naar meningen van anderen!
Ik ben bijvoorbeeld benieuwd naar voor- en nadelen van beide mogelijkheden. Wie heeft er ervaringen mee en welke voor- en nadelen hebben jullie ondervonden?
Ook het verschil qua kosten ben ik wel benieuwd naar. Een veulen kopen is vaak goedkoper dan een al beleerd paard (van hetzelfde ras), maar welke kosten gaan er in de volledige opvoeding van het veulen zitten? Dan lijkt mij een veulen in verhouding duurder? Of zit ik dan verkeerd?
Ik ben heel benieuwd naar jullie meningen en ervaringen! In ieder geval bedankt voor de reacties!

Marit

amyz

Re: Veulen of volwassen paard???

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:42

Tsja, wat je koopt hangt helemaal af van wat je zelf graag wilt eigenlijk.. Ik heb iets meer dan een jaar geleden een veulen gekocht en zou ook nooit meer anders willen :D

De eerste vraag die je jezelf moet stellen is; hoe belangrijk vind ik rijden? Zelf vind ik rijden helemaal niet zo interessant (heb dan ook een pony gekocht en ga lekker mennen) en dan is een veulen heel erg leuk. Als je rijden heel leuk vind en graag zo snel mogelijk erop wilt klimmen is een veulen geen al te handige keuze. Vind je rijden niet t belangrijkste dan kan je de kosten ook wat makkelijker hebben. Een veulen kost ongeveer even veel als een volwassen paard. Wil je graag rijden is dat ''geldverspilling'' tot je erop kunt. Boeit t je niet zo veel is t helemaal niet erg :)

Kosten van opvoeding.. Tsja, reken iig op een aantal blauwe plekken en bijtwonden :+ En een hoop frustratie hihi. Maar eerlijk gezegd, de eerste keer dat jouw beessie keurig zn voetjes optilt voor het uitkrabben is goud waard! Als je de stallingskosten ed even niet meerekent (die heb je immers ook met een volwassen paard) denk ik dat je niet veel duurder uit bent hoor.. Enige is natuurlijk met beleren ed, breng je m dan weg of doe je dat zelf? Want dat zijn wel weer extra kosten.

Dus qua kosten is t maar net hoe je zelf ingesteld bent.. Reken je vanaf het moment dat je er echt wat mee ''kunt'' dan kost een veulen verhoudingsgewijs natuurlijk een stuk meer. Reken je vanaf t moment dat je m hebt, dan maakt t niet erg veel uit... Ik betaal nu per maand evenveel als dat poown in aanschaf heeft gekost (heb ik ook wel een mazzeltje gehad hoor) :+ Maar, ik vind t heerlijk om te wandelen en te tutten. Hij staat niet in een opfok, maar mag overdag wel heerlijk spelen met andere jonge hengsten, dus wat dat betreft komt ie niks te kort.

Dus nogmaals, hangt eigenlijk helemaal van jezelf af :) Ze poepen allemaal, ze eten allemaal en ze kunnen allemaal ziek worden... Maar ik vind t gewoon schitterend om zo'n ukkie te zien groeien, stoerder te zien worden. En eigenlijk vooral; om te zien dat t van een groen veulen verandert in een keurig opgevoed jong paardje. En das dan toch helemaal je eigen verdienste!

Succes iig met je keuze! Krijg iig wel de indruk dat je er goed over nadenkt dus wat je ook doet, t zal wel goedkomen :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 15:47

Het ligt er heel erg aan wat je wilt, en nog veel belangrijker: Of je het geduld hebt om tot het 3e-4e levensjaar te wachten om in te rijden? Kan je objectief blijven in je oordeel of je jonge dier klaar is voor een stapje verder? ben je iemand die veel wilt rijden? of wil je ook de basisopvoeding en grondwerk doen? Wil je zelf inrijden of wil je het laten doen (kosten)? Denk je dat je ervaren genoeg bent om een jong dier goed op te trainen? Dat geld ook voor de recreatie: de basis van opvoeding onder het zadel is zelfs voor een buiten-staprit-paard erg belangrijk!

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:40

TI => PP

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 22:51

Ik zal als eerste paard nooit een veulen aanraden, wegens de gigantische verantwoording om er een goed bruikpaar paard van te maken middels jouw opvoeding en inrijden. Alles wat fout gaat, draagt het paard levenslang mee en maakt het ook slechter verkoopbaar mocht het zo erg worden dat je er zelf niet meer mee om kunnen gaan/berijden bv.
Nu zijn Tinkers redelijk inschikkelijke paarden, maar toch. Het minstens drie jaar wachten (je zult maar een laatbloeier hebben die pas met zijn 5e er echt klaar voor is) blijkt voor velen ook teveel en ze gaan dan te jong beginnen en meteen teveel doen.
Daarbij is een jong paard op laten groeien gemiddeld duurder, al is het maar door bv de booster vaccinaties, en suppelmenten om een sterk skelet te garanderen.
Als je het als project aan neemt om een paard een goede begeleiding tot volwassenheid te geven, dan doen.
Als je een paard wilt waar je wat mee kunt doen, waar je meteen wat aan hebt, dan een volwasen paard zoeken. Dan maar iets langer doorsparen. Soms ligt het verschil niet eens zo ver uit elkaar.
Een veulen met papieren kan duurder zijn dan een volwassen paard zonder van welk ras dan ook... om maar wat te noemen.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 23:42

Ik zou zeker weten een volwassen paard kopen van zoiezo 5 jaar.
Mijn huidige paard is 3,5 en heb ik al 3 jaar. Spijt? Ja eigenlijk wel een beetje. Ik zit al maanden met mezelf in de knoop omdat het niet gaat zoals ik wil. Ze is gewoon jong en op het moment gaat het gewoon weg niet. Nu heb ik eindelijk de knoop doorgehakt om ze toch weg te brengen om ze zadelmak te laten maken wat in eerste instantie zeker niet mijn bedoeling was. En dan zie ik wel verder of het dan wel gaat of nog steeds niet. Ik heb het er eerlijk gezegd best slecht mee dat ik het uit handen moet geven en dat ik zelf gewoon niet zeker genoeg ben van mezelf om het allemaal zelf te doen. Het hele weg breng idee zit me eerlijk gezegd gewoon weg niet lekker. Je hebt weinig controle over wat er gebeurt. Maar goed om een lang verhaal kort te houden. Ik zou gaan voor een paard waar ik direct mee aan de slag kan, die de ervaring zelf al heeft.
Daarbij de kosten die je hebt aan stalling in de 3 jaar voordat het paard volwassen is dan kun je best een goed beleerd paard voor kopen. En je weet al ongeveer wat het karakter van het dier is, hoe die is in de omgang. Je kunt een paard gedeeltelijk vormen maar ze hebben toch ook zeker wel een karakter dat ze vanaf de geboorte hebben en dingen die ze mee maken voordat ze volwassen zijn waar je zelf ook niet altijd grip op hebt en dat kan zorgen voor verwondingen of trauma's die dus ook mede het karakter bepalen. En dat kan natuurlijk ook een ouder paard beïnvloeden maar toch.

Daarbij moet je het echt niet onderschatten dat je 3-4 jaar moet wachten voor het rijden. Ik heb dat ook nooit het belangrijkste gevonden kon makkelijk zolang wachten maar we zijn al weer bijna 3.5 jaar verder en eerlijk gezegd ben ik het wachten nu wel beu.
De eerste jaren ging echt super was dol blij met haar, het is ook een kei lief paard daar niet van maar ze is ontzettend sterk en helaas weet zei dat ook en voelt ze dat ik weet dat ik haar niet kan houden soms. Maarja toen ze een jaar of 2.5 was begon het bij mezelf al een beetje dat het steeds zwaarder werd en steeds meer ging tegen staan. Maar als je een veulen koopt en het zit je tegen moet je dat zeker vertellen tegen iemand alles opkroppen maakt alles erger. En inzien dat je toch misschien de verkeerde keus gemaakt hebt is geen schande er kan altijd aan gesleuteld worden paard laten beleren, zelf lessen gaan nemen als het paard beleerd is en ik denk dat je dan weer wel op de goeie weg komt.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 23:56

Hmm dit moet je echt zelf bepalen en in je omgeving vragen wat goed bij je zou passen. Jij kent jezelf het beste en je omgeving weet beter dan bokt wat je aan kunt en wat niet. ;)

Ik heb zelf voor een jonger paard gekozen (1,5), ik was aan het zoeken naar een paard tussen de 1/2 a 3/4 jaar, wel het liefst onbeleerd. Ik wou niet 3 jaar wachten, weet van mezelf dat ik daar het geduld niet voor heb, ik kan wel wachten maar niet 3 a 4 jaar (of langer). Plus dat ik heel graag het inrijden zelf wil doen, vind dat vooral erg leuk om te doen en heb al meerdere paarden ingereden. Met de juiste begeleiding kan je dit ook wel zelf, maar ook hiervoor moet je jezelf goed kennen en weten wat je aankunt. Ik voel me bv. juist zekerder op een jong paard wat nog haast niks kent dan op een paard wat bv. al M of Z gelopen heeft. Dus voor mij was de keuze al snel logisch dat ik een jong, groen paard of een jong paard wat nog niet heel veel kende ging zoeken. Ik heb voordat ik die van mij kocht ook heel wat jonge pony's gereden, een enkeling was al op niveau maar door mijn onzekerheid liep dit voor mij toch niet helemaal lekker. Met de juiste begeleiding erbij natuurlijk wel veel van geleerd, maar ik wist dat ik zo'n paard echt niet alleen moest gaan doen, zou ik hem juist verknallen. ;)

De keuze moet je dus vooral erg goed afwegen en kijken waar jij je prettig bij voelt, wat is ook haalbaar voor jou? En zoals hierboven gezegd het is een hele verantwoording om een groen paard goed op te leiden tot een volwassen paard die ook mooi in evenwicht is en gewoon keurige manieren heeft om het zo even te zeggen. Het is een kunst om een paard zo op te voeden dat je er bij wijze van een baby mee weg kan sturen, en dat moet je doel eigenlijk min of meer wel zijn.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 00:00

ik heb mijn ene paard als vier-jarige gekocht en mijn fries als veulen...
Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met opvoeden en rijden?
Een volwassen paard kun je uit proberen....een veulen niet,dan is het maar afwachten of het goed gaat.

Marit07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-11 09:31

Hoi allemaal!
Bedankt voor alle reacties tot nu toe!!
Om even algemeen hierop te reageren: ik heb verder geen ervaring met het beleren of inrijden van een paard, dus dat zijn dingen die ik dan uit handen zou moeten geven. En dan is misschien de keuze voor een volwassen paard beter. Ook omdat het de eerste keer zal zijn dat ik een paard heb, lijkt beter om een paard te kopen met 'ervaring' :)!
Het is natuurlijk prachtig om zo'n jong dier te zien opgroeien, maar het is ook een hele verantwoordelijkheid! En zoals Tigra al beschreef, moet je je daar, zeker de eerste jaren, flink voor inzetten, en heel veel geduld hebben. Rijden komt voor mij niet per se op de eerste plaats, maar ik denk dat als ik eenmaal een paard heb, ik niet zou kunnen wachten voordat ik erop kan! :D En dan zijn die 3 à 4 jaren best lang.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 09:45

Ik denk, zo te lezen, dat je inderdaad beter voor een volwassen paard kan gaan, eentje die goed en correct is doorgereden, een zogenaamd "leerpaard" zou denk ik nog de beste keuze zijn :) Als je met zo'n dier een keer een foutje maakt hoeft dat nog geen grote consequenties te hebben.

Mamiita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:04

Ik heb dat nu ook.
Ik heb tog gekozen voor een veulen. ze was 5 maanden toe ik haar kreeg.
je begint bij nul.
Dat is ook zo de rede waarom ik het zo leuk vind.
Je kan alleen niet rijden, maar je ziet haar gewoon echt groeien.
dingen die jij haar hebt geleerd enzo.
Alleen als je voor een veulen kiest moet je wel de inentingen en wormkuuren iets vaker doen voor de gezontheid.
En goed op letten, van drinken ze wel genoeg ( of ze die drinkbakken wel snappen )
en niet althyd voeren als je aankomt, want op n gegeef moment willen ze niet anders:D

Als je de tijd hebt en gedult zou ik gaan voor een jonger paardje.
Uiteindelijk is de band ook sterker denk ik. en je weet echt alles van je paard.
Mocht er ooit iets gebeurt zijn weet je alles, als je een ouder paard koopt en hij doet vreemd kun je niet althyd weten wat er is gebeurd!

Ik hoop dat ik je zo een beetje heb gehoplen!
Suczes

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:11

Ik zal voor een volwassen paard gaan waar geen te grote geintjes en trucjes erachter zit want je kan dan nog veeeeel meer van leren voornamelijk die dan ook 100% van jou is en niet van iemand anders.

Daarnaast ga ik een veuelen nemen wanneer mijn 2e paard wat ouder is en ik het geld ervoor heb.

Ik heb het altijd geweldig gevonden om een eige ingereden veulen te hebben en zelf op laten groeien.

Natuurlijk wel met hulp erbij!

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:36

Als je zelf geen ervaring hebt met het beleren, inrijden en daarna nog doorrijden van een jong paard, moet je denk ik toch niet voor een veulen gaan.
Je eerste eigen paard is al een hele ervaring op zich en je zult hoe dan ook al genoeg dingen moeten leren; als je dan ook nog een paardje hebt wat alles nog moet leren, wordt dat volgens mij heel lastig.
Volgens mij wordt het met de kosten voor het beleren (indien je dit wilt uitbesteden) toch nog duurder dan het kopen van een ouder paard. Daarnaast ben je ook een hoop tijd kwijt voor je eindelijk met je eigen paardje kunt gaan rijden; als je besluit een veulen in de opfok te stallen, zal je zelf ook niet zoveel tijd ermee kunnen doorbrengen...

Zelf ben ik bewust voor een ouder dier gegaan wat al goed was doorgereden en dat is af en toe nog steeds een uitdaging! Ik denk ook niet dat ik voor een eventueel 2e eigen paard al voor een veulen zou gaan...

lis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:02

Als je een veulen koopt begin je opnieuw, maar ook met een volwassen paard begin je opnieuw.

Je moet het paard leren kennen, er moet een klik komen en je zult zeker aan elkaar moeten wennen.
Van te voren weet je nooit of je sterk genoeg in je schoenen staat om een veulen/jaarling op te kunnen voeden. Oke, ik neem aan dat je het veulen in de opfok zet en daar ook deels door de andere paarden word opgevoed. Maar toch is het altijd een lastig.

Enige tijd geleden heb ik een paardje kunnen rijden dat groen was. Wel de juiste ervaring maar niet de kundigheid. De galop ging alleen maar erg hard en overkruisd de draf was verre weg van ontspannen. Heb dan ook besloten dat niet kon en ik het paard alleen maar verder zou verpesten, en het aan een kundig persoon overgelaten. Dit paard is goed terecht gekomen en is nu heel beheerst en netjes te rijden.
Het paardje wat ik nu rijd is een wereld van verschil. Heeft M2 gelopen en kent de basis al. Op het moment dat ik een foutje maakt corrigeert hij en mijn instructrice me daarin en daardoor heb ik zelf een hoop geleerd, wat ik op dat andere paard nooit geleerd zou hebben!

Persoonlijk zou ik kiezen voor een volwassen paard. Dit uit persoonlijke ervaringen. Het paard kent de basis dan( tenminste dat zal wel een van mijn eisen zijn)
Een volwassen paard kan zijn streken hebben, maar hoeft 'vaak' niet alles meer te leren, denk aan zadelmak maken, hoofdstel in. stap, draf, galop onder het zadel. Balans vinden en heeft toch echt een ruiter nodig die consequent is. Met de juiste begeleiding en hulp kun je er zeker komen, maar heb je ook de juiste begeleiding.

Dit zijn een aantal dingen waar je goed over na moet denken.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 21:06

Als ik zo je reactie lees op het geschrevene denk ik idd dat een ouder paard verstandiger is :) Veulen is gevalletje; bij twijfel, niet inhalen. Om t zo maar ff te zeggen. Je moet er helemaal achter staan omdat het inderdaad een flinke verantwoording is...
Je leert zo'n beessie toch dat jíj de leider bent (en daarmee mensen in het algemeen) en je neemt daarmee de verantwoordelijkheid voor m... Zeker met zo'n jong ding is t vertrouwen in de mens als leider snel geschonden als er iets misgaat.

Maar, dat gezegd hebbende... Ik wist dan wel zeker dat ik een veulen of jaarling wilde en had ook wel ervaring met jonge paarden (voornamelijk 2+), maar toch zeker niet met veulentjes opvoeden hoor :+ Heb alles ook maar met mn boerenverstand gedaan (en, eerlijk is eerlijk, een hoop gelezen op bokt) en heb vooralsnog een brave hengst :+ Heb ook wel pure mazzel gehad, hij vergeeft me een hoop en raakt niet snel in paniek... Dus áls ie dan een keertje een truc uithaalde en ineens met zn voorbeen over zn halstertouw hing was er geen man overboord, hij bleef gewoon rustig staan tot iemand m kwam redden... Tsja, had ook een miep paniek kunnen treffen...

Dus als je twijfelt zou ik lekker gaan voor een paard dat al beleerd is, t vergt een hoop wilskracht en doorzettingsvermogen en geduld om een veulen op te voeden. Moet je wel bereid zijn om daar 100% voor te gaan :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:43

Een veulen is vaak in aanschaf vaak veel goedkoper dan een volwassen paard, daarbij loop je met een jong paard nog veel risico's tot het moment van het beleerd zijn.
Daarbij tel de maandelijkse stallingskosten op (ca 2.5 jaar) bij het aankoopbedrag van een veulen, voor dat geld kun je vaak een goed beleerd paard kopen.
Dus ja waar kies je voor? Gespreide uitgave door een jong paard aan te kopen. Voordeel is dat je het veulen naar je eigen hand kunt zetten en weet hoe het karakter is.
Een volwassen paard kopen, dan weet je wat je koopt denk daarbij aan gezondheid en mate van beleerdheid maar vooral ook de hoogte. Bij een twijfel of het paard wel je minimale schofthoogte zal behalen.

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-11 20:48

Ik heb geen eigen paard, maar wel 3 honden waarvan ik er eentje sinds pup heb en de twee andere sinds 3 jarige leeftijd. Ik wil natuurlijk geen honden met paarden vergelijken, maar op sommige punten denk ik toch wel dat er overeenkomsten zijn. Zo is mijn band met het pupje veel beter, omdat hij me als 'moederfiguur' ziet. In het pupje is echter wel véél meer werk gekropen dan bij de twee volwassenen, die kenden immers al een basis van alles.

De dag dat ik de kans krijg een eigen paard te kopen, denk ik wel dat ik voor een volwassen dier ga. Gewoon in eerste instantie om de kosten te drukken, oké de aankoop is wel duurder dan een veulen, maar je kan er bij wijze van spreken direct mee aan de slag.