biks invloed op rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Olandra

biks invloed op rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-11 17:22

Hallo..
als je je pony vlakvoor de spring/dressuur les biks geeft heeft dat dan invloed op het rijden?

gr

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:33

Lijkt me niet. Misschien dat je het wel merkt als je (ruim van tevoren) muesli geeft, daar zit veel meer in dan in biks. Daar kunnen ze wat energieker/pittiger van worden.

Ik zou trouwens niet vlak voordat je gaat rijden biks geven, daar kunnen ze last van krijgen! Even een (half) uurtje wachten na het krachtvoer voordat je gaat rijden is beter. :j

aerdenhout1

Re: biks invloed op rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:35

Als je hem een flinke portie geeft en je gaat direct daarna intensief rijden dan heeft dat wel degelijk invloed op je pony!!
Maar of je nu graag koliek wil?????????????

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:37

aerdenhout1 schreef:
Als je hem een flinke portie geeft en je gaat direct daarna intensief rijden dan heeft dat wel degelijk invloed op je pony!!

Inderdaad. Ga zelf maar eens hardlopen nadat je net pannekoeken hebt gegeten, dan krijg jij ook buikkramp.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 17:42

Nou nou wat is iedereen gelijk weer kortaf zeg...
Ze stelt gewoon een normale vraag! Doe even normaal...

Maar rijden vlak na het eten is niet fijn voor het paard. Kunnen ze inderdaad last van krijgen.

Britsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:18

Ja, ik zou ook niet voeren direct voor je gaat rijden.. Dat kun je waarschijnlijk vergelijken met de mens, direct na het eten, intensief sporten is niet bepaald goed! Dan kan je beter voeren na het rijden denk ik :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:22

MLoeser schreef:
aerdenhout1 schreef:

Inderdaad. Ga zelf maar eens hardlopen nadat je net pannekoeken hebt gegeten, dan krijg jij ook buikkramp.

Gedeeltelijk waar, niet helemaal...
Paard heeft heel ander maagdarmkanaal dan wij mensen.
paard moet ook altijd wat te eten hebben en gevulde darmen hebben.
Daarmee zeg ik niet dat je er 5 minuten voor een intensieve trainign 2 kilo biks in moet gaan gooien :+ .
Echter paard kan gewoon aan zijn ruwvoer hebben staan eten als je hem mee pakt en wat krachtvoer hoeft ook geen enkel probleem te zijn.
Denk aan endurance ruiters, daar wordt ook toegejuigd dat een paard eet, ook onder weg. (en nee, ook dan geen 2 kilo biks zo erin gooien)

Wat wel problemen kan geven is dat wij mensen paarden vaak eingelijk in verhouding te veel kv ipv rv geven en de porties kv niet netjes
over de dag verdelen en ook nog eens rekening houden met het feit dat je er beter aan doet eerst rv te voeren en dan kv.

Browniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:30

ik denk niet dat het heel erg veel uitmaakt, maar ik denk dat het niet goed is voor je paard als je hem gelijk gaat rijden na het voeren, dan KUNNEN ze misschien koliek krijgen. Maar alsnog is biks wel krachtvoer zeggen ze, en het is dus gewoon goed om dat te geven als normaal voer of gemengd met meusli, dat doen ze bij ons op stal met een (aankomend) springpaard.

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 20:35

ook moet je er eigenlijk op letten dat een paard 2 tot 3 uur na het eten een glucosedip krijgt. Hij heeft dan eigenlijk een after dinner dip :) Zelf heb ik er eigenlijk nooit wat van gemerkt maar het kan dus zeker wel...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:22

Sjolvir schreef:
MLoeser schreef:

Gedeeltelijk waar, niet helemaal...
Paard heeft heel ander maagdarmkanaal dan wij mensen.
paard moet ook altijd wat te eten hebben en gevulde darmen hebben.
Daarmee zeg ik niet dat je er 5 minuten voor een intensieve trainign 2 kilo biks in moet gaan gooien :+ .
Echter paard kan gewoon aan zijn ruwvoer hebben staan eten als je hem mee pakt en wat krachtvoer hoeft ook geen enkel probleem te zijn.
Denk aan endurance ruiters, daar wordt ook toegejuigd dat een paard eet, ook onder weg. (en nee, ook dan geen 2 kilo biks zo erin gooien)

Wat wel problemen kan geven is dat wij mensen paarden vaak eingelijk in verhouding te veel kv ipv rv geven en de porties kv niet netjes
over de dag verdelen en ook nog eens rekening houden met het feit dat je er beter aan doet eerst rv te voeren en dan kv.

Ik geef met mijn quote een simpele metafoor om een meisje van 14 aan te geven dat het voeren van KRACHTVOER voor het sporten niet echt briljant is. Dat is het grappige van een metafoor (in dit geval pannekoeken): het punt wordt op versimpelde wijze weergeven via een analogie zonder dat er meteen wordt verwacht dat de gehele situatie hetzelfde is. Rijden na het voeren van hooi of als je ze van het land haalt kan geen kwaad, maar volgens mij imliceer ik nergens in dat ene zinnetje dat dit tevens onmogelijk is?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:38

Ik had de leuke metafoor van MLoeser gebruikt, omdat ik die juist zo leuk vond, echter meerdere mensen riepen hier dat het niet kon.

Dat is dus niet waar, mits op normale wijze, dus met mate (vandaar de 2 kilo, dat is veeeeel en niet met mate!) kan je bij een paard met een netjes met rv gevuld maag en darmkanaal wel kv geven (zoals al gezegd in nette porties, dus 1 bolletje ijs, geen hele ijscoupe (mijn metafoor)).

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 21:45

Sjolvir schreef:
Ik had de leuke metafoor van MLoeser gebruikt, omdat ik die juist zo leuk vond, echter meerdere mensen riepen hier dat het niet kon.

Dat is dus niet waar, mits op normale wijze, dus met mate (vandaar de 2 kilo, dat is veeeeel en niet met mate!) kan je bij een paard met een netjes met rv gevuld maag en darmkanaal wel kv geven (zoals al gezegd in nette porties, dus 1 bolletje ijs, geen hele ijscoupe (mijn metafoor)).

Inderdaad :j want de meeste mensen houden het niet bij 1 pannekoek :Y) Maar als je paard de hele dag lekker op de wei heeft gestaan kan je hem wel gewoon rijden, omdat gras (en hooi) anders worden vertreed dan voer dat hoog aan enkelvoudige suikers is, biks of in ons geval lekkere pannekoeken van oma waar je er nog wel eentje van lust :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 12:30

-> YRT

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-11 19:18

als je wilt dat je pony / paard optimaal zijn energie van zijn / haar biks gebruikt voor een les, zou je in principe al 2 a 3 dagen van te voren extra moeten geven. want zolang duurt het voordat voedingstoffen in het lichaam worden opgenomen. het is ook beter om je paard eerst ruwvoer te geven en na een 10 minuten zijn brok, dan wordt de voedingstoffen van het brok beter in het lichaam opgenomen. en als je toch graag brok voor het rijden wilt geven doe dit dat minimaal een half uur voor het rijden, anders zit je namelijk met het feit, dat hij zijn energie gebruikt voor het verwerken van zijn voer ipv voor het rijden. dit geld ook als je na het rijden als beloning wat brok wilt geven. doe dit ook een half uur na de tijd, want anders gebruikt hij de energie om het voer te verteren en niet om lichamelijk tot rust te komen.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 20:24

ik zet ze eerst altijd oprust 1 uur.
ik neem als voorbeeld een hond maar veel mensen laten hun hond na het eten druk doen en spelen.
weinig mensen weten dat hij maagkanteling kan krijgen

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-11 22:48

Appelflapje schreef:
Lijkt me niet. Misschien dat je het wel merkt als je (ruim van tevoren) muesli geeft, daar zit veel meer in dan in biks. Daar kunnen ze wat energieker/pittiger van worden.

Ik zou trouwens niet vlak voordat je gaat rijden biks geven, daar kunnen ze last van krijgen! Even een (half) uurtje wachten na het krachtvoer voordat je gaat rijden is beter. :j

Als je het ruim van te voren geeft merk je juist niks. ;)
Als je het kort van te voren geeft stijgt de bloedsuikerspiegel en heeft het paard meer energie. Als je het ruim van te voren geeft is de spiegel op het moment dat je gaat rijden weer normaal.

babbeloe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 11:13

ze hebben mij altijd verteld: wat je vandaag voert is voor de ''energie'' van morgen!
En bij mijn ervaringen klopt dit ook!!

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-11 12:10

Een paard op een volle maag studeert niet graag.

Dus als je het paard vlak voor het rijden eten geeft is dat niet zo handig.