Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

MLoeser schreef:aerdenhout1 schreef:Als je hem een flinke portie geeft en je gaat direct daarna intensief rijden dan heeft dat wel degelijk invloed op je pony!!
Maar of je nu graag koliek wil?????????????
Inderdaad. Ga zelf maar eens hardlopen nadat je net pannekoeken hebt gegeten, dan krijg jij ook buikkramp.
.
Zelf heb ik er eigenlijk nooit wat van gemerkt maar het kan dus zeker wel... Sjolvir schreef:MLoeser schreef:
Inderdaad. Ga zelf maar eens hardlopen nadat je net pannekoeken hebt gegeten, dan krijg jij ook buikkramp.
Gedeeltelijk waar, niet helemaal...
Paard heeft heel ander maagdarmkanaal dan wij mensen.
paard moet ook altijd wat te eten hebben en gevulde darmen hebben.
Daarmee zeg ik niet dat je er 5 minuten voor een intensieve trainign 2 kilo biks in moet gaan gooien.
Echter paard kan gewoon aan zijn ruwvoer hebben staan eten als je hem mee pakt en wat krachtvoer hoeft ook geen enkel probleem te zijn.
Denk aan endurance ruiters, daar wordt ook toegejuigd dat een paard eet, ook onder weg. (en nee, ook dan geen 2 kilo biks zo erin gooien)
Wat wel problemen kan geven is dat wij mensen paarden vaak eingelijk in verhouding te veel kv ipv rv geven en de porties kv niet netjes
over de dag verdelen en ook nog eens rekening houden met het feit dat je er beter aan doet eerst rv te voeren en dan kv.
Sjolvir schreef:Ik had de leuke metafoor van MLoeser gebruikt, omdat ik die juist zo leuk vond, echter meerdere mensen riepen hier dat het niet kon.
Dat is dus niet waar, mits op normale wijze, dus met mate (vandaar de 2 kilo, dat is veeeeel en niet met mate!) kan je bij een paard met een netjes met rv gevuld maag en darmkanaal wel kv geven (zoals al gezegd in nette porties, dus 1 bolletje ijs, geen hele ijscoupe (mijn metafoor)).
want de meeste mensen houden het niet bij 1 pannekoek
Maar als je paard de hele dag lekker op de wei heeft gestaan kan je hem wel gewoon rijden, omdat gras (en hooi) anders worden vertreed dan voer dat hoog aan enkelvoudige suikers is, biks of in ons geval lekkere pannekoeken van oma waar je er nog wel eentje van lust
Appelflapje schreef:Lijkt me niet. Misschien dat je het wel merkt als je (ruim van tevoren) muesli geeft, daar zit veel meer in dan in biks. Daar kunnen ze wat energieker/pittiger van worden.
Ik zou trouwens niet vlak voordat je gaat rijden biks geven, daar kunnen ze last van krijgen! Even een (half) uurtje wachten na het krachtvoer voordat je gaat rijden is beter.