Bokken als er een paard achter mij rijdt.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Whut

Bokken als er een paard achter mij rijdt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 17:05

Ik wist niet precies waar ik het moest plaatsen, het gaat namelijk wel over een manegepony, dus sorry daarvoor.
Ik rijdt nu een aantal jaar op dezelfde pony. Ze is fijn berijdbaar en is sociaal naar andere pony's en paarden. Dat veranderd alleen wel in de bak. Als ik in een les rijdt waar er wel een soort van 'rij' is, bokt ze naar de pony of het paard dat achter ons rijdt. Ze bokt niet echt hoog, en ze heeft volgensmij ook niet het doel om mij eraf te gooien, maar het is meer naar het paard wat erachter zit gericht. Het vreemde vind ik dan dat het echt alleen bij het rijden is. Als ik ernaast loop en er loopt een paard of pony achter doet ze niks.

Zit hier wat achter? Want ik weet namelijk niet wat ik ervan moet vinden. Het ligt overigens ook aan haar bui. De ene keer bokt ze wel en de andere keer niet. Is hier ook nog iets aan te doen, voorwaarts houden?

midgie

Re: Bokken als er een paard achter mij rijdt.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 17:10

Het gaat denk ik in dit geval om de persoonlijke ruimte van de pony, daar kun je zelf zeker wat aan doen je kan afwenden zodat er weer meer ruimte om de pony heen komt, het is een natuurlijke reactie van het dier om dan te bokken om zo te laten blijken dat ze er niet van gediend is dat er een ander in haar ruimte komt, je zal ook merken dat ze van het ene paard meer kan hebben dan van het ander .

Whut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-11 17:17

Dus ik moet gewoon de ruimte opzoeken en dan het liefst maar achteraan of ergens waar gewoon veel ruimte over is gaan rijden. Ze kan het van het ene paard inderaad wel hebben en van de andere niet.

whatEVA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 18:36

Een van mijn pony's heeft dat ook. Daar kan je zelf als ruiter niet heel veel aan doen. Als je het merkt aan het paard dat een pony te dicht achter je rijdt (bijv. oren plat op het hoofd), gewoon ergens anders rijden in de bak en de ruimte weer opzoeken.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:31

achteraan rijden geen andere optie zo stond er ook een pony bij ons in de manege en die pony moest altijd achteraan ik reed een keer op een andere pony en die pony heeft de pony waar ik op zat toen gekneusde ribben gestampt en in de manege waar ik vroeger reed was ook zo een paard dat heeft een pony eens tegen zn borstkast geraakt die pony is gestorven aan zn verwondingen :'(

Noniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 19:35

Mijn pony heefd daar ook last van, ik doe dan een rood strikje in der staat,zo weten ze achter me dat ze niet te dicht bij moeten komen.
Bij mij werkt het :d

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 00:13

Ik hoor hier allerlei tips, geef de ruimte aan het paard, en een ander zegt als ruiter kan je hier heel weinig aan doen, ...... ???????
Hier ben ik dus helemaal niet mee akkoord, als dat paard zijn ruimte op de weide wil ja dat kan, maar hier is het een werksituatie, hij moet onder jouw/de ruiter zijn controle staan, het paard moet gewoon braaf doen hetgeen jij hem zegt te doen, niks meer en ook niks minder.
De ruiter bepaald , waar en hoe en voor hoelang.
Noem het "body-control" of whatever maar je paard moet "willingly guided" zijn.
De best werkende trainingsregel is steeds ; maak de goede dingen makkelijk, en de dingen die je niet wil maak die extra lastig, je paard zal dan zelf gaan kiezen om dat ongewenst gedrag niet meer te doen, je zou wel gek zijn , een paard werkt het liefst zo min mogelijk.
En extra aan het werk zetten wat zou dat bv kunnen zijn, want je kan niet ineens in een groepslesje op je eigen wat voltes gaan rijden, maar wat wel zou kunnen ; "schouder binnenwaarts" of "traver" rijden en das voor een paard echt wel meer werk, doe dit dus vlak na zo'n bokje of zelfs al mssn op het moment dat je voelt dat je paard het wil gaan doen, dan dus gelijk al reageren , is dus net op tijd corrigeren.
De ruiter kan hier dus zeker en vast iets aan gaan doen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 08:44

Het gaat wel om een manege pony die telkens andere ruiters op de rug krijgt en waarschijnlijk nooit of heel weinig in een kudde loopt, zeker moet je controle hebben , maar verwacht niet dat een manege ruiter die daar ook les krijgt dit op kan lossen, dus dan is denk ik de beste oplossing de ruimte zoeken, anders ben je een uur waarvoor je dik betaald bezig andere pony`s in de gaten te houden.

Ik zou die ruimte geven ook aan mijn eigen paard, zelf vind ik het ook niet fijn als er iemand constant in de winkel in mijn nek staat te hijgen , dan doe ik ook een flinke stap naar achter en vraag of ze op mijn rug willen zitten of ik steek mijn elleboog uit.
Denk dat dat bij een paard nog meer is zeker een dominant of onzeker dier die een vreemde pony aan zijn staart heeft hangen. en wat ik al zei zeker kan de ruiter daar wat aan doen, maar niet in een manege in een les met b.v 12 pony`s dan zou ik de ruimte opzoeken, dat is mij trouwens op de manege vroeger altijd gezegd zoek de ruimte op en ga geen treintje rijden

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 12:25

-> MA

whatEVA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:05

Ja idd, het is van een les niet de bedoeling dat je in een treintje gaat lopen (dat werd bij mij ook altijd gezegd in de les!) Als je de ruimte opzoekt hoef je je ook niet meer zorgen te maken dat je pony gaat bokken of dat de ruiter achter je niet te dicht bij komt. En dan kan je je verder ook meer richten op je eigen pony en de oefeningen

X_Michelle_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 21:07

Dit doet mijn paard ook soms, als ik in galop zit alleen, zo had ik donderdag nog tegen een meisje gezet dat ze niet te dicht achter me moest gaan (ik merkt het aan mijn paard wanneer ze het van plan is :+ ) maar ze bleef dicht achter me, en ja, toen gaf ze een trap\bok naar achter :+ :D Tja, eigenschuld :+

Ik haaaat t als mensen zo dicht achter mijn kleven (dit komt omdat mijn paard het helemaala niet leuk vind :+ ) , kom op, je kunt rijden of je kan het niet, als je t kan, laat me dan met rust, kan je t niet, stap dan lekker af :') niet treintje rijden :')