belangrijke vraag! over a pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MuchiMonster

belangrijke vraag! over a pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 00:55

hallo, ik heb een belangrijke vraag.
alsjebliefd geen gemene opmerkingen want ik vraag het niet voor niks ik ga het niet zomaar doen natuurlijk ik wil even de mening van mensen weten hierop.
ik krijg een kruising welsh shetlander die ik wil voor de vrijheids dresuur en voor mijn nichtje van 8 om afentoe op terijden.
alleen het volgende probleem. de pony waar ik voor gekozen heb is nog niet voledig bereden. nu heb ik een tenger klein iemnd gevonden die wel wat gewend is en berijd is tehelpen met inrijden.

MAAR mijn vraag is is het eerg als ik er eventueel als hij toch even teheftig / wilt word, kan ik er dan heel even op stappen?
natuurlijk is het geen porem om tezien en ik ben zeker neit het goede gewicht om echt terijden maar ik vraag me af of afentoe om even tehelpen erg is.
hij is 1.15 groot een hengst van 5 jaar en best gespierd.
ik zellf weeg op het moment even iets meer dus zou het zoiezo nu niet doen want ik weeg nu 59 kilo
ik wil weer terug naar 55 kilo of 53 kilo.
is het dan mogenlijk er afentoe om tehelpen even op testappen?

bedankt alvast voor het advies!

anneliesdj

Re: belangrijke vraag! over a pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 00:56

Ik denk dat je je beter kunt afvragen of het wel zo verstandig is een 5 jarige onbeleerde hengst te kopen voor je 8 jarige nichtje ;)

MuchiMonster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 01:01

ze hoeft er niet perse op terijden maar ze wi het wel graag desnoods als ze iets ouder is en ze weet dat ik alleen hengstjes wil en dat ze pittig zijn.. dus daar gaat het even niet om. het is een lief beestje en er kunnen gewoon kinderen op de rug zitten maar met zadel word hij een beetje adners vandaar de vraag

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 01:14

Voor een pony van 1,15 lijkt me 50 kilo wel de max eigenlijk.
Heeft het zowieso wel zin, want je bent ook veel groter dan een kind, de pony heeft echt wel door dat hij bij jou bepaalde dingen niet kan flikken en bij een kind wel.

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 01:16

Als het alleen voor nood is omdat hij even niet te houden is is het geen probleem in mijn ogen.. Je bent verder niet van plan hem echt te rijden en je zegt verder dat je iemand voor hem gevonden hebt die dr wel op wil zitten dus ik zeg zelf geen probleem

MuchiMonster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 01:22

oke heel erg bedankt. ja het is echt voor nood gevallen meer niet.

en janatuurlijk heeft hij wel door dat hij bij mij bevoorbeeld minder kan maken maar hij moet toch wel goed ingereden worden en als dat even niet lukt door een kleiner lichter iemand dus echt in een geval van nood daar ging het om. ik zou er neit zo elkedag op gaan rijden zeker niet! ik wil er zelf vrijheids dresuur mee doen. dus het is echt alleen over de nood situaties.

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 01:27

zolang je er niet regelmatig op gaat rijden en het enkel voor nood is, is dat echt geen probleem :)

(dus niet denken dat echt 'rijden' geen kwaad kan, want dat kan het wel ;), maar nogmaals, voor af en toe maakt het echt niet uit)

MuchiMonster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 01:29

oke heel erg bedankt voor de info!!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 01:31

Voor nood, iemand van 55-60 kilo?
Ik weet het niet hoor, vind dat zelfs voor nood nog vrij veel voor zo'n kleine pony.
Dan zou je het echt bij 5 minuten moeten houden, maar als je er langer op zit vind ik het alweer twijfelachtig.
Vandaar dat ik liever 50kg aan zou houden, dan is 15 minuten nog niet zo'n ramp, want als de pony vervelend is zit je er toch al gauw langer op dan 5-10 minuten.

MuchiMonster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 01:35

ja ik ga er met 60 niet op maar ik ga terug naar 55 of 53. en als eht lukt wil ik oopk wel proberen 50 haha

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 01:39

Trouwens, 19 jaar en maar 50 kilo lijkt me echt niet gezond..
hoe groot ben je dan??

-even offtopic mja :P-

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 01:44

Wat is nood?
Het is niet noodzakelijk een paard te rijden, lijkt me.
Ik zou een kind er niet aan wagen, als je niet zeker weet of dat het paard goed is ingereden...
Ook al heeft ze een paar rijlessen achter de rug: Niet doen! Ook niet in noodgevallen.
Als het fout gaat heb je een getraumatiseerd kind en/of paard.

orlando_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 02:13

anneliesdj schreef:
Voor nood, iemand van 55-60 kilo?
Ik weet het niet hoor, vind dat zelfs voor nood nog vrij veel voor zo'n kleine pony.
Dan zou je het echt bij 5 minuten moeten houden, maar als je er langer op zit vind ik het alweer twijfelachtig.
Vandaar dat ik liever 50kg aan zou houden, dan is 15 minuten nog niet zo'n ramp, want als de pony vervelend is zit je er toch al gauw langer op dan 5-10 minuten.

k zie het probleem niet ze geef al aan dat ze het alleen wil doen als die ander het niet meer kan houden en hij te gek wordt dus ja tuurlijk dan ingrijpen zou ik ook doen.
daarbij het is een hengst en aardig gespiert zegt ze dus die kennen wel iets hebben breken neit zomaar

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 03:18

Als ze er een kind van 8 met weinig ervaring op wil zetten kun je erop rekenen dat ze vaak moet ingrijpen.
Waarom niet gewoon castreren of een ervaren ruitertje zoeken?
Waarom dan wel met 55 kg op een pony van 1,15 terwijl heel bokt in een stuip ligt als er foto's worden geplaatst van een ruiter van 90 kg die op d'r paard van 1,70 is geklommen?

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 03:25

Probeert te klimmen :+

MuchiMonster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-11 10:29

ik heb al gezegt dat bij het inrijden iemand anders help die wel klein is en licht maar wel meer ervaren hea! dat had ik erbij gezet! ik et het kind er niet meteen op.
en ik ben 19 en 60 kilo maar vind meelf wat tedik dusja ik ben niet dik maar voel me gewoon ongemakkelijk zo dus vandaar dat ik liever wat afval naar wat ik eerst woog.
ik vind het zelf mooier bij meelf als je beetje botjes ziet als ribben enzo (kwestie van smaak haha)
maar goed bedankt voor de info allemaal en nogmaals degene die hem gaat inrijden heeft wel meer ervaring maar ik weer net iets meer dan zei. dus vandaar het noodgevallen vraagje.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:08

-> PP

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 00:36

tjaanie schreef:
ik heb al gezegt dat bij het inrijden iemand anders help die wel klein is en licht maar wel meer ervaren hea! dat had ik erbij gezet! ik et het kind er niet meteen op.
en ik ben 19 en 60 kilo maar vind meelf wat tedik dusja ik ben niet dik maar voel me gewoon ongemakkelijk zo dus vandaar dat ik liever wat afval naar wat ik eerst woog.
ik vind het zelf mooier bij meelf als je beetje botjes ziet als ribben enzo (kwestie van smaak haha)
maar goed bedankt voor de info allemaal en nogmaals degene die hem gaat inrijden heeft wel meer ervaring maar ik weer net iets meer dan zei. dus vandaar het noodgevallen vraagje.

Nou meiske, veel succes met je oude gewicht terug halen, maar niet overdrijven he?
Een beetje vet op je lichaam heeft ook z'n voordelen.
Als het paard ingereden wordt: Begin bij het begin en doorloop het hele traject opnieuw. Dan weet je zeker dat er nes over het hoofd gezien wordt.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 09:44

kijk naar het diertje. Ik stapte ook wel eens op de shetlander hier als die echt te gek ging doen. Ze deed net zo gek alleen werd ik niet bang en kon er alles mee naderhand. (deze pony probeerde echt uit en dan is het makkelijk om zelf even door te hebben wat ze nou presies doen) Je kan niet verwachten vindt ik van een kind van 8 dat die zo makkelijk even durft door te pakken.

Maar probeer het eerst als ze echt lastig zijn op te lossen aan de lijnen. Dat deed ik meestal even laten lopen dan haar er weer op en gewoon longeren alleen dan zit er iemand op.

Ruyter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:07

Je moet het gewoon heeel rustig aan doen. Als het meisje dat helpt niet snel bang is als hij een keer een rare beweging maakt komt het wel goed. Als alles met rust en vertrouwen gaat, waarom zou de pony dan heftig en wild worden.