Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Maar ik ga dit jaar meer m'n best doen met springen
xxOrlando schreef:Dressuur ben ik ook wel zenuwachitg , maar ik weet dat ik het wel kan , met springen is het zo van 'Weiger jij of niet?'
sefanja schreef:feit:
* je hebt dressuurgefokte en springgefokte paarden. niet alle paarden zijn geschikt voor dressuur als springen.
* paard springgefokt: techniek,- het vermogen,- voorzichtigheid en karakter belangrijk.
* paard dressuurgefokt: gymnastischbasis voor paardensport in combinatie van gehoorzaamheid (beheersing van het paard). takt, ontspanning, aanleuning, impuls, rechtrichtheid en verzameling belangrijk.
* andere klassereglementen in springen en dressuur
* het beheersen van basisdressuur wordt over het algemeen gezien als een voorwaarde voor het beoefenen van andere disciplines binnen de paardensport. Je hebt minimaal 1 winstpunt nodig om te mogen deelnemen aan springwedstrijden.
* Als een paard goed en makkelijk en los over de rug springt met gesloten achterbenen, is het een springpaard. Dit is te testen door een hindernis tegen een wand te zetten in een gesloten ruimte. Drijf het paard dan naar de hindernis. Springt het paard makkelijk en met een goede techniek, dan is het een goed springpaard