rijden jullie met de hittegolf?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 18:53

Margaret schreef:
En zoals eerder een opmerking is gemaakt, kampt zuideuropa al jaren met deze extreme hittes. Gek eigenlijk hoe nederland dan ineens op z'n kop staat.


Simpelweg omdat wij Nederlanders dat soort extremen niet gewend zijn, en Zuid-Europeanen wel. Ik denk dat -noem maar een volk- de Lappen in Noord-Scandinavië er nog slechter tegen kunnen, die zijn haast alleen temperaturen onder de 15 graden gewend...

't Is dus maar net wat je referentiekader is. Haha!

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 19:15

Ik heb vanmorgen rond een uur of 10 gereden, eventjes zonder zadel. Ik vond het opzich nog wel best te doen, de bak is nog wel redelijk cool en we hebben gewoon niet te intensief gereden. Dinsdag had ik s'avonds les, van 7 tot 8. Dat was wel erg warm, na een paar rondjes draven was Sher al zeiknat. (Maar dat kwam ook omdat ze zich een beetje druk liep te maken, haar beste vriendinnetje reed in de andere bak Rolleyes ).
Verder laat ik Sher gewoon lekker veel los staan, in de buitenbak. Daar staat nog wel redelijk wat wind dus dan is het wel uit te houden. In Sher's stal vond ik het eerst ook steeds wel meevallen, maar vandaag was het daar echt heet, Sher stond voor het eerst ook te zweten in stal.
Tja, veel los, rondjes lopen, afspuiten, niet veel werken...Ik denk niet dat Sher het erg vind dat die hittegolf er is Haha!
Overigens waren de mensen van de manege vannacht om 4 uur opgestaan om de paarden te kunnen rijden voor het te warm werd Gaaaap Je zal maar veel paarden te doen hebben heh Bloos!

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 20:57

Ik kan erg moeilijk mijn bed uitkomen 's morgens, dus meestal ben ik rond half 10 bij de paarden.
Al ik er een in de bak rijd dan is dat niet meer dan en half uur. Hij kan erg slecht tegen deze hitte, dus dan hou ik het bij stap en draf.

Avalla rijd ik alleen maar buiten. En ik denk niet dat het veel uitmaakt of ze in de wei staat of buiten aan het lopen is, dus dat zou op zich ook gewoon wel overdag kunnen. In de schaduw stukjes draven, en voor de rest veel gehoorzaamheids- en lenigheidsoefeningtjes.

Ik merk trouwens zelf dat ik er erg slecht tegen kan. Ik ben al een week op asperines aan het leven omdat ik zo'n hoofdpijn heb. Kwam vriend met de intelligente opmerking: je rijd 1,5-2 uur met een zwarte cap op in de brandende zon. Zou je niet eens wat vroeger gaan rijden.

Dus ik ga toch maar proberen wat vroeger op te staan .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 21:25

Citaat:
Ik ben al een week op asperines aan het leven omdat ik zo'n hoofdpijn heb.

En heel veel water drinken
Want bij vocht tekort krijg je ook hoofdpijn.
En vocht te kort heb je sneller dan je denkt.

Huertecilla

Berichten: 26877
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 21:25

crossmonster"]
[quote="Idra schreef:
Wel is het zo dat de hitte in Spanje veeeeeeeel verdraagbaarder is dan die in Ned/België. Op 1 of andere manier merk je het daar niet zo dat het daar zo hete is (heter dan hier). Vandaar wschlk dat Licor zo hard zweet... Ook voor hem is het een andere hitte dan wat hij gewend is.


dat heeft met de luchtvochtigheid te maken
als het op vakantie in spanje 36 graden is, dan is dat beter uit te houden als hier in holland, daar is de luchtvochtigheid wat hoger en kunnen we dus minder vocht kwijt aan de lucht (
[/quote]

De luchtvochtigheid is inderdaad heel bepalend voor de gevoelsmatige warmte, net als wind.
Twas hier van het weekeinde echter vet boven de 50 graden in de schaduw en dan help zweten, zelfs in een briesje, niet meer. In de zon kun je nog geen 25 meter lopen zonder dríjfnat te worden.
15 - 20 graden warmer scheelt helaas meer dan de hogere luchtvochtigheid in Nederland. De hoogst gemeten waarde hier was 54 graden in de schaduw en dat is wárm.
Op ons stekje staat er gelukkig altijd een bries, staan er veel bomen, is het naast de rivier ook wat koeler en koelt het 's nachts nagenoeg altijd af tot onder de 20 graden. Vandaag was het op het land 42 graden in de schaduw en doordat er een warme, forse wind uit het zuiden staat, koelt het nu niet zo fors als normaal af. Voor ons is uit het zuiden over zee en is de lucht nu véél vochtiger dan normaal. Daarbij kunnen we door de harde wind niet optimaal van de nachtelijke koelte profiteren, want niet alles kan open. Kortom ook wij hebben het nu warm Boos!
Voor morgen dezelfde temperatuur in de verwachting en rond twaalven gaan we naar het buurdorp 15 kilometer door de campo. Zal best warm zijn, maar de romeria en het ringsteken zijn té leuk om over te slaan.

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 21:43

runningkawa schreef:
En heel veel water drinken
Want bij vocht tekort krijg je ook hoofdpijn.
En vocht te kort heb je sneller dan je denkt.


Dank je, ben ik al hard mee bezig

Gerrie

Berichten: 4385
Geregistreerd: 18-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 22:31

Morgen ga ik kijken bij de Drentse kampioenschappen,dat zal al zwaar worden Verward Ik heb te doen met alle deelnemers en jury's.In de Z1 maar liefst 46! starts.Misschien staan er airconditioneerde auto's?

Mijn merrie heeft nu nog vakantie Haha!

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 22:34

Vorig jaar was het ook zo bloedjeheet bij de Drentse kampioenschappen, ik was daar toen op vakantie en had medelijden met al die mensen in jasjes. Haha!

Kan me nog herinneren dat ik de volgende dag bij de Intratuin in Emmen was en daar waren ze de kerstafdeling aan het inrichten. Half augustus was dat, 32 graden en dan gaan ze de kerstafdeling inrichten... Verward

Miran

Berichten: 4466
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 22:38

Ik ben 's morgens op tijd op stal, zit er om 9 uur op. Dan is het nog prima te doen, maar later moet het niet worden.

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 22:51

Morgenvroeg zit ik er weer om 7 uur op, Marco (en ik ook wel een beetje) kan niet zo goed tegen de hitte, dus vandaar.

ikkemetwikke

Berichten: 4801
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: in 't Zeeuwse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 23:38

ik rij nu,om de dag,en dan s'avonds,en zondag gaan we met een man(en paard natuurlijk)of 15 "dauwtrappen" om 7:00 uur en ddarna gezellig ontbijten in de wei!!!!!!!!!

AniqueN

Berichten: 2041
Geregistreerd: 28-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 23:43

's avonds of''s ochtend, maar wle bijna elke dag hoor, vooral 's avonds vind ik het best te doen. Midden op de dag zie ik dus echt niet zitten.

Anne_GTI

Berichten: 18208
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 00:08

Zit meestal 's morgens vroeg of 's avonds laat op paard als de kids slapen. Veranderd dus weinig aan. Morgen tegen een uur of 6 zit ik er weer op. Had vanmorgen ook mijn botjeswarmer nodig hoor. Was knap koud. 't is vroeg opstaan maar kan gelukkig met weinig slaap toe. Rijd liever 's avonds laat maar dan is het me nu nog te warm dus dan maar vroeg. Gaat het spreekwoord 'wie niet werkt zal ook niet eten'op.... hahaha. Maar rijd dus voor het voeren.

Farjen

Berichten: 8028
Geregistreerd: 20-07-03
Woonplaats: Oost-Vlaanderen, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 00:12

smorgens kan ik niet rijden, en de manege sluit om 9 uur, en meestal is er savonds vanaf 7 uur springles of privé les, dus mag je ook niet rijden.. En ik moet wel rijden want anders staat ze te springen voor alles.. In het weekend sluit de manege om 6 uur, dus ik denk dat als het te heet is, ik ze laat staan.. Ik rijd nu dus meestal om 6, half 7, Maar wel een halfuurtje met veeeeeel stappen, beetje draf en één volte galop omdat ze het zelf wil Lachen ze heeft niet echt last van de warmte, want ik rijd in een buitenbak en daar is meestal een fris windje. Gisteren was ze niet bezweet, nou ja een plekje van een cm of 5 waar haar zadel ligt Lachen En vandaag heeft ze een een lange douche gehad...
Savonds om een uur of 8; 9 gaan ze op de weide, en om 9 uur smorgens gaan ze op stal waar het lekker fris is.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 10:41

Het maakt natuurlijk ook nog verschil of je iedere dag op het heetst van de dag gaat rijden, of dat je het afwisselt ('s morgens/'s middags/'s avonds rijden) en daarnaast een paar rustdagen inlast. Het gaat echt niet om die ene keer, bij zulke temperaturen moet je het over langere tijd bekijken. Iedere dag bikkelen lijkt me behoorlijk zwaar voor je paard en voor jezelf, en ook niet echt gezond. Maar voor de paarden die weinig moeite hebben met de hitte kan het heus geen kwaad om eens bij extreme temperaturen te trainen. Kun je ook meteen het verschil zien en voelen met 'normale' omstandigheden.

Fitzroy

Berichten: 25168
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 11:53

Fitz en ik zijn bikkels Knipoog. Wij hebben gistermiddag gewoon gelest en het viel me eigenlijk alles mee. Ik had het pas warm toen ik er af stapte.
Voor de rest wordt de training wel iets aangepast, ietsje korter dan normaal en wat minder intensief maar hij wordt gewoon gereden en dat is meestal rond een uur of 2.
Zolang Fitz nog zin heeft om bij dit weer te gaan zeiken om de stoeltjes naast de bak die hem al maandenlang aanvallen Knipoog, voelt hij zich prima Haha!

Ik vind wel dat er gewenning ontstaat, ook bij mezelf. Kon ik eerst niet slapen vanwege het warme weer, nu heb ik daar geen last meer van.

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 12:36

Ik rijd op dit moment meerdere paarden ivm vakanties eigenaren. Van de week had ik er 4. Ik rijd er gewoon 2 's morgens en 2 's avonds, of ik longeer er 2 en rijdt er 2. Vandaag heb ik er maar 2 en ik die ga ik allebei vanavond rijden.

JoT

Berichten: 4011
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 12:56

Hittegolf, waar?! Gisteren overdag was het nog bloody hot, ik had me voor het rijden dan ook gekleed op tropische temperaturen. Werd het toch ineens een stuk frisser. Fijn voor paardlief, iets minder voor mij. Ik liep echt met kippenvel rond. Als het overigens nogsteeds zo warm was geweest had ik ook wel gaan rijden, maar dan een half uurtje ofzo en heel rustig aan. En daarna even flink onder de spuit. Ehm, Nike dan natuurlijk. Haha!

Kendra

Berichten: 8758
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 13:55

JoT schreef:
.......... Fijn voor paardlief, iets minder voor mij. Ik liep echt met kippenvel rond.


Kippenvel.............waar, waar????????

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 14:10

Kendra"]
[quote="JoT schreef:
.......... Fijn voor paardlief, iets minder voor mij. Ik liep echt met kippenvel rond.


Kippenvel.............waar, waar????????
[/quote]

ja vertel, ik kom er meteen aan *LOL*

Pascha

Berichten: 4289
Geregistreerd: 20-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 14:24

Je kunt je best aanpassen aan het weer, en als je 's avonds rond 9 uur gaat rijden, dan kan dat volgens mij best!!!!

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 14:37

Ik had vanmorgen ook wat kippenvel hoor, toen ik uit de trein kwam! Hier was het vrij frisjes toen het nog bewolkt was. Inmiddels is de zon goed door en de temperaturen liggen alweer op tropisch niveau. Gelukkig wel minder plakkerig dan gisteren, toen was het echt niet leuk meer.

JoT

Berichten: 4011
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 14:42

Wie het te warm heeft moet even in de auto / trein springen en naar Den Haag komen. Ben net naar buiten geweest en om nou te zeggen, goh wat bloedverziekend heet... nee. Het is hier ook niet-zomers donker.

Lianne007

Berichten: 2898
Geregistreerd: 03-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 14:44

S'ochtends rond een uur of 8 rijden wil ook best...lekker koel,sávonds vindt ik het nog best wel benauwd rond een uur of 9..

iloveperry

Berichten: 1604
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: Ommen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 14:47

ik heb gister wel 2 paarden gereden om 4 uur smidags maar dat doe ik ook niet weer!!!!!