rijden jullie met de hittegolf?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 20:46

Ik rij alleen s'avonds wanneer het heel koel is.
Anders is het voor die paarden ook alleen maa rin het zweet werken.
En ze zijn ok vrij lui als het TE warm is.
En dan vind ik er niets aan

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 20:50

Samanta schreef:
Zo wat een commentaar allemaal! Dit is toch mijn mening!


Samanta, jij brengt jouw mening als een feit: 'Het IS veel te warm'. Maar wat voor de een veel te warm is, hoeft dat voor de ander nog niet te zijn.

Dat is dus waar ik het niet mee eens ben en waar ik op reageer.

heidiLOVER

Berichten: 9186
Geregistreerd: 29-04-03
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 21:24

ik rijd ook alleen als het niet te heet is
Heidi heeft altijd veel last van de hitte

Mantha
Berichten: 25
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 21:47

Ook hier loopt de temperatuur flink op zeg! Ik geef Mantha minder beweging met dit weer. De ene dag wel en de andere dag weer niet! Nu al 2 dagen niet! En als ik haar beweging geef dan doe ik dat net zoals velen 's avonds!

yindey

Berichten: 1270
Geregistreerd: 07-07-02
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 21:52

Ik heb lekker met Harrie buitengereden. Het is een Tinker die het snel warm heeft dus we hebben lekker zonder zadel gestapt tussen de bomen door! Heerlijk! zo af en toe lekker een zucht wind langs je heen! Haha!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 00:27

Karin"]
[quote="Samanta schreef:
Zo wat een commentaar allemaal! Dit is toch mijn mening!


Samanta, jij brengt jouw mening als een feit: 'Het IS veel te warm'. Maar wat voor de een veel te warm is, hoeft dat voor de ander nog niet te zijn.

Dat is dus waar ik het niet mee eens ben en waar ik op reageer.
[/quote]

Absoluut mee eens. Denk er net zo over....

Supertje

Berichten: 7094
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 00:45

Ik rijd meestal 's avonds nu, dan is het best uit te houden hier.
Overigens rijd ik niet alleen voor mijn pony laat, maar ook voor mezelf. Ik heb namelijk het idee dat ik het er moeilijker mee heb dan hij.
Vanavond nog wat sprongetjes gemaakt, en zwaar had hij het echt niet.

Gisteren ben ik wel aan het eind van de middag naar buiten geweest, lekker naar het bos (wel eerst 20 min. door de polder), en zelfs nog wat galopjes gedaan. Ik heb echt niets aan hem gemerkt, hij liep even vrolijk als altijd, en was ook niet erg moe aan het eind van de rit. Hij zweette wat meer dan normaal, maar dat lijkt me logisch.

Arno24

Berichten: 1516
Geregistreerd: 31-03-03
Woonplaats: Duiven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 07:52

Op het moment is het voor zowel Bresco als Kalisto een tropenrooster. Bresco mocht zowiezo rustiger aandoen en Kalisto werkt hooguit 30 min. Daarbij rij ik wel altijd 's avonds zodat de temperatuur lager ligt.

Koortje
Berichten: 5346
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Rooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:12

Ik rij tegenwoordig vaak om de dag. Verder staat ze overdag binnen, en `s nachts de hele nacht buiten, vinden ze heerlijk!
Ga vanavond maar weer eens even rijden! Dan natuurlijk pas vanaf 20.00 Niet erg, kan ik na het werk even rustig eten, bijkletsen met mn vriend enzo! Helemaal niet erg hoor...

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:27

Ik ga gewoon lekker vroeg, zo rond half 7 s'ochtens, dan is het nog lekker fris en in de bossen is het grotendeels horzelvrij!
Vanmorgen ben ik dus lekker de bossen in geweest en gister was ik om 7 uur aan het springen....gaat goed en Apollon heeft er ook helemaal geen problemen mee.
s'avonds ga ik niet rijden, dan heeft Apollon (en ik) een warme dag achter de rug en vind ik het gewoon zeilig om haar dan nog te gaan rijden, ik vind het s'avonds trouwens nog steeds stikbenauwd.
dus gewoon vroeg uit m'n nest.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:32

Idra schreef:
Wat ik zei, Licor (=Andalusier) heeft niet zozeer last van de hitte, maar WEL van de vliegen. Zoveel had hij er niet in Spanje... Ook is hij dus wel extreem bezweet.

Wel is het zo dat de hitte in Spanje veeeeeeeel verdraagbaarder is dan die in Ned/België. Op 1 of andere manier merk je het daar niet zo dat het daar zo hete is (heter dan hier). Vandaar wschlk dat Licor zo hard zweet... Ook voor hem is het een andere hitte dan wat hij gewend is.


dat heeft met de luchtvochtigheid te maken
als het op vakantie in spanje 36 graden is, dan is dat beter uit te houden als hier in holland, daar is de luchtvochtigheid wat hoger en kunnen we dus minder vocht kwijt aan de lucht
als jij een bak hebt in de polder of vlak aan zee zal het best te doen zijn nu, maar mijn bak staat net buiten de bebouwde kom , tegen het bos aan, en ten eerste is dat dus heet daar en ten tweede worden we beide gek van de vliegen en dazen Boos!

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 13:43

Ik rij ook gewoon met dit weer. Ik heb om half 10 drie kwartier gereden, gewoon in de binnenbak. Ik heb hem hard laten werken... EN HIJ LEEFT NOG!!!

kimmegie

Berichten: 707
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 15:59

ik rijd niet met deze temperatuur.
mijn paardje heeft lekker vakantie

het is nu wel erg warm vind ik maar 's avonds laat zou het wel kunnen.
ze staat de hele dag al in de wei zonder schaduw dus ik ontzie haar nu maar even.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:20

crossmonster"]
[quote="Idra schreef:
Wat ik zei, Licor (=Andalusier) heeft niet zozeer last van de hitte, maar WEL van de vliegen. Zoveel had hij er niet in Spanje... Ook is hij dus wel extreem bezweet.

Wel is het zo dat de hitte in Spanje veeeeeeeel verdraagbaarder is dan die in Ned/België. Op 1 of andere manier merk je het daar niet zo dat het daar zo hete is (heter dan hier). Vandaar wschlk dat Licor zo hard zweet... Ook voor hem is het een andere hitte dan wat hij gewend is.


dat heeft met de luchtvochtigheid te maken
als het op vakantie in spanje 36 graden is, dan is dat beter uit te houden als hier in holland, daar is de luchtvochtigheid wat hoger en kunnen we dus minder vocht kwijt aan de lucht
als jij een bak hebt in de polder of vlak aan zee zal het best te doen zijn nu, maar mijn bak staat net buiten de bebouwde kom , tegen het bos aan, en ten eerste is dat dus heet daar en ten tweede worden we beide gek van de vliegen en dazen Boos!
[/quote]


AHA! Dank je voor de verhelderende uitleg! OK dan!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:23

Ik heb het nog wel volgehouden te rijden. Wil Lanna zo graag weer beetje in conditie hebben naar haar ziekte. Maar ondanks het aangepaste trainingsschema en laat in de avond rijden, is het niet te doen meer. B'elanna heeft duidelijk last van de warmte (en ik ook) en ze krijgt nu ook dikke benen achter. Ik heb mijn les voor zaterdag afgezegd. Ik wacht dus wel tot de hitte voorbij is. Lan mag haar grasbuik in de wei nog iets groter laten groeien de komende week Knipoog

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:28

Zolang ik niet van mijn stokje ga van de hitte, zal het voor Tos ook nog wel uit te houden zijn. Zo is mijn peiling meestal.
Ik rij het liefst sochtends rond een uur of half 8. Maar als ik sochtends moet werken dan rodn een uur of 9 savonds
Stap wat meer tussen door en naderhand een extra lange douche en waterpret.
Helemaal niks doen met dit weer vind ik geen slim idee, aangezien ze al eerder naar binnen gaan voor de hitte en anders staat hij van 12 uur smiddags tot 7 uur sochtends op stal

Soph12

Berichten: 4076
Geregistreerd: 24-06-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:33

kvind et pas te doen na 8en en voor 10 uur sochtends en darvoor ga ik ook niet naar mijn pony, en ik rij zeker niet in de binnebak, als de buitenbak bezet is en het bos ook niet gaat dan maar niet rijden, mensen die zaterdag overdag een wedstrijd hebben veel succes met deze warmte hehe

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:39

Ik sta elke dag rond 5 uur 's ochtends op en dan begin ik om half 6 met rijden. En om 8 uur ben ik dan klaar.

Dan is het nog heel goed te doen. Alleen worden de vliegen met de dag vroeger wakker.

Wedstrijden rijd ik ook gewoon, ongeacht de tijd. Even doorzetten en daarna lekker met koel water het zweet afsponzen en thuis lekker wassen en dan de wei op het 's avonds.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:41

Met Soraya rijd ik 's avonds rond negen uur, maar niet langer als een half uur. Ik rijd vooral omdat haar eigenaresse meestal met deze hitte lange buitenritten maakt, en omdat ze al oud is en best snel stijf wordt ga ik meestal toch wel rijden (soms ook ff naar buiten, als er niet teveel dazen zijn).

Met Almera heb ik niet gereden met deze hitte. Vooral omdat het daar 's avonds nog steeds warm is door de zwarte bodem van de bakken bij de stal waar zij staat. Meestal gooi ik haar 's avonds los in de longeerbak en laat haar dan ff lopen.

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 17:18

veeeeeeel te heet om te rijden nu
nu kan ik zowiezo ff niet rijden ivm met z'n hoeven
maar anders zag je mij nu niet rijden, tenminste, niet overdag
als je om 6 uur 's ochtents op je paard zit, dan is het best te doen.

Nintu

Berichten: 4304
Geregistreerd: 16-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 17:24

Ik vind het op dit moment ook veel te warm om te gaan rijden!

Nico zn ijzer zit los dus daar rijd ik al niet meer mee. Daar doe ik gewoon wat mee lopen, afspuiten enzo. Lucky rijd ik nog wel af en toe, maar alleen 's avonds.

Heb volgende week springles, nadat de manege iets van anderhalve maand dicht is geweest. Gelukkig begint mijn les pas om 8 uur, want als het volgende week nog net hetzelfde weer is denk ik dat er overdag wel wat lessen gaan uitvallen!

rosaq

Berichten: 77
Geregistreerd: 21-07-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 17:25

ik heb dan wel geen eigen paard maar ik zou niet gaan rijden met dit weer. is ook zielig voor de pden (pden=paarden) mischien al1 aan de longeerlijn!

Nouvel

Berichten: 28575
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 18:05

Ik rijd 's morgens op tijd of anders 's avonds. Werk wel aangepast aan de temperatuur!
Verder ga ik deze warme dagen wat vaker naar buiten, naar 't duin en het strand. Morgen om half 8 gaan we alweer op pad, dan is het nog rustig op het strand en nog niet zo warm en dan zijn we allebei weer even uit geweest!
Ik had vandaag eingelijk menles om 16.30, dat heb ik wel afzegd, omdat ik het dan nog te warm vind. Ze maakt zich voor de wagen nog best wel druk en dat leek me niet echt gezond met dit weer!

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 18:40

Ik rijd nu vooral 's avonds tegen een uur of 8. Wedstrijden moeten nog wel te doen zijn tot een graad of 33, als je de goede voorbereidingen treft, kort opwarmen, water bij de hand etc. Alcohol in het water om het paard mee af te spoelen schijnt ook wel te helpen. Ik had ergens een artikel uit een Amerikaans blad over wedstrijden rijden tijdens de hitte, eens kijken of ik het kan vinden Lachen

Margaret
Berichten: 174
Geregistreerd: 11-07-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 18:44

Voor een ieder is dat denk ik zelf te bepalen of je er tegen kunt of niet en zo te lezen heeft een ieder al voorzichzelf een tropenrooster ingelast. Helaas ben ik een van de ruiters die er heel slecht tegen kan, dus moet ik mezelf in acht nemen en het kalmer aan doen. Laatst heb ik ook binnen gereden tegen een uur 9 s avonds en dat ging best. heel aktief heb ik echt niet gereden. Voor het eerst sinds tijden is Nederland in de ban van de hittegolf. Meteen gaan alarmknoppen op scherp, worden de bonden ineens wakker. Eigenlijk als je het nakan gaan, vind ik het een beetje te op dit moment. En zoals eerder een opmerking is gemaakt, kampt zuideuropa al jaren met deze extreme hittes. Gek eigenlijk hoe nederland dan ineens op z'n kop staat. Stormt het met winkracht 9, klaagt men ook, en is het een paar dagen 30 graden zit iederen te zuchten. Ben benieuwd hoe lang deze hittegolf gaat aanhouden......Vooralsnog kan ik het goed volhouden.