rijden jullie met de hittegolf?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:57

Brenin is zowiezo nog jong, dus die geef ik tussendoor wel eens een weekje vrij, mag hij gewoon lekker spelen.. En met deze hitte doe je hem echt geen plezier onder het zadel..

Samanta
Berichten: 98
Geregistreerd: 07-01-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:01

Ik vind het dierenmishandeling als je overdag gaat rijden met deze warmte! Ga zelf maar eens hardlopen met dit weer. Ieder mens en dier doet met dit weer het gewoon rustig aan. Ik rij of longeer savonds laat pas en dan om de 3 dagen ongeveer. En dan niet lang.

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:05

Samanta schreef:
Ik vind het dierenmishandeling als je overdag gaat rijden met deze warmte!


Dan ben ik afgelopen weekend wel héél verkeerd bezig geweest (en met mij vele anderen): [ITP] endurance Wittelte: heet ja! Lachen

Al dachten de aanwezige veterinairen daar heel anders over! *LOL*

bonney4evver

Berichten: 7463
Geregistreerd: 23-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 14:25

ik rij t liefste niet overdag en al kan ik niet anders niet op bonney( die is al 26 dus dat kan ze niet aan) en soms op jean maar dan doe ik ooke cht niet veel...

Samanta
Berichten: 98
Geregistreerd: 07-01-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 16:30

Tja dat is gewoon mijn mening!! K vind het gewoon zielig. Ga jij maar eens met deze hitte lekker een stuk rennen, verder maakt het mij niet uit.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 16:35

ik rijd ze nu niet, veels te warm , mensen hebben ook aangepast rooster en luchtige kleding, savonds na 9 a 10 uur rijden is prima, of sochtends voor 7 uur, helaas kan ik dan niet want ik moet smorgens nu met die warmte rond 2 a 3 uur beginnen met werken ...maar overdag rijden ben ik absoluut tegen~!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 16:40

Samanta schreef:
Ik vind het dierenmishandeling als je overdag gaat rijden met deze warmte! Ga zelf maar eens hardlopen met dit weer. Ieder mens en dier doet met dit weer het gewoon rustig aan. Ik rij of longeer savonds laat pas en dan om de 3 dagen ongeveer. En dan niet lang.


En als je paard zelf aangeeft dat hij het niet te warm vindt? Zoals ik al eerder schreef: ik wilde het rustig aandoen gisteren, maar mijn paard zeer beslist niet!

Morrie

Berichten: 22333
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 16:50

ik zag vanmiddag een plaatstelijke marathonrijder in blote bast en korte broek 1 van zijn paarden compleet bijget longeren in de brandende zon, dat vond ik wel een beetje zielig, maar ja, hij gaat die marathon zondag natuurlijk ook gewoon rijden......

Mijn paard wilde gisteren niet lopen, ging steeds stil staan, overigens was hij niet te beroerd om zogenaamd mega-erg te schrikken van opvliegende eenden en fijn een paar meter opzij te springen.

Ik heb besloten om hem alleen eten te geven, te voeren en terug op de wei te zetten.

Wel jammer dat het bij ons om 21.30 al te donker is om nog te rijden.

Macario

Berichten: 5779
Geregistreerd: 18-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 16:54

Ik ga met dit weer zo vaak mogelijk 's avonds rijden, en anders niet. Ik vind het zelf ook niet fijn om in die hitte te rijden, en ik heb het idee dat ies dat ook niet erg prettig vind. Zodra ik de kans krijg ga ik dus gewoon lekker 's avonds, en zelfs dan is het nog best warm!

Samanta
Berichten: 98
Geregistreerd: 07-01-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 16:59

Cassidy! Tuurlijk is het te warm voor die paarden! Hoe kan jou paard het aangeven dan?? Omdat ie snel wou, en neit wou luisteren. Misschien was ie chago en wou ie er gewoon snel vanaf zijn?! Maarre jij schreef er ook bij dat in de polder de gevoelstemperatuur koeler was!?

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 17:03

En het was 8 uur 's avonds dat ik er op kroop.
IK denk overigens niet dat paarden bewust onder het werk uit willen komen door overdreven te gaan schrikken van allerlei dingen, of rennerig te gaan reageren.
Er zijn trouwens paarden die (net als mensen) met deze temperaturen pas goed op gang komen, heb je daar al eens aan gedacht?
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 06-08-03 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 17:03

Ik vind het ook veel te warm. In de USA was het nog warmer dan hier en daar werden alle paarden dus gewoon gereden. En nog binnen ook want dan was er minder zon (maar nóg warmer!!!) Ik kreeg dan paarden uit te stappen die een grote bonk dampend schuim en zweet waren. Ik wist niet hoe snel ik ze moest afspuiten. Vond het echt zielig!

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 17:06

Samanta schreef:
Tuurlijk is het te warm voor die paarden!


Ik vind dat je niet zulke stellige dingen kunt zeggen. Ik heb afgelopen zaterdag in een aardig tempo een endurancerit van 50 km gereden (van 9 uur 's morgens tot half 1 's middags) en de hartslagwaarden van mijn paard waren niet anders dan anders. Hij gaf verder ook geen tekenen van vermoeidheid (dat is een kwestie van je paard aanvoelen) - integendeel, hij wilde graag lopen zonder zichzelf voorbij te rennen. Naar mijn oordeel (en dat van de veterinairen, zwart op wit) was er dus geen reden om niet te rijden, hooguit om het wat rustiger aan te doen dan bij 'normaal' weer. Maar vertel dat maar eens tegen die van mij. Knipoog

Als mijn paard op de een of andere manier had aangegeven dat hij moeite had met de hitte (hogere hartslag dan normaal, niet of minder graag willen lopen), dan was ik een tandje lager gegaan in tempo of zelfs helemaal gestopt. De gezondheid van mijn paard gaat voor alles, maar ik beslis niet van tevoren al dat het te warm is om te lopen, omdat ik weet dat hij er normaal gesproken goed tegen kan. De praktijk moet maar uitwijzen of het idd te warm is, dat is geen vaststaand feit.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 17:09

ik heb van 13:00 tot 13:45 gereden........ niet aangenaam maar ik heb de training aangepast. Ik heb alleen gestapt. alle zijgangen geoeffend, stap verruimen, stap verkorten, halthouden, keertwendingen. Was zeer content met onze workout van vandaag.

Mellow

Berichten: 6515
Geregistreerd: 22-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 17:16

ik rijd wel maar ik ga het bos in en rijd meestal niet lang.
ik ga smorgens of savonds.
ik ga niet lang en zolang sipke het nog leuk vind doen we het(we zijn op vakantie haha) ik merk het gelijk aan sipke als ie het niet leuk meer vind en dan gaan we terug. maar we doen geen harde arbeid ik stap voornamenlijk dus dat houd sip wel een tijdje uit Lachen

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 17:18

Ik vind dit weer niet bepaald aangenaam, maar of marco er ook zo over denkt weet ik niet (normaal is ook lui). Het enige waar hij zichtbaar last van heeft zijn de vliegen. Maar ik rij ook 's morgens vroeg of 's avonds laat.
Maar wat denk van die Andalusiers in Zuid-spanje, die hebben volgens mij de hele zomer door deze temperaturen als wij nu hebben.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 17:19

Licor werd in Spanje met dit weer gewoon overdag gereden (alle paarden daar trouwens, maar ja, hij stond op een school, dus wat moet je doen, school aflassen van april tot september Verward ). Het is eigenlijk eerder voor mezelf dat ik het niet doe, en vooral ook voor de vliegen, want daar kan Licor ècht niet tegen... Ik bezwijk zelf van die hitte, is echt niets voor mij (en ik wou nog wel naar Andalusia gaan wonen).

Ik rij dus bij voorkeur pas rond een uur of negen 's avonds, zo vroeg opstaan is aan mij niet besteed. Maar ook niet elke dag, want vaak ga ik 's avonds egrens heen, en dan is er geen tijd voor (heb vakantie, dus dat betekent ook een beetje feesten Haha! ).

Gisteren heb ik hem (voor het 1st sinds 3 dagen, wegens ijzer kwijt) weer gereden rond 20u30, en hij stond echt NAT in het zweet. Heb nochtans niet erg veel gevraagd. Zijn peesbeschermers hingen onder het schuim en er hing zelfs zweet boven op zijn rug... Had ik nog nooit gezien.... Hij droogde wel weer heel snel op en zijn ademhaling is ook steeds na enkele minuten weer normaal.
Maar zelfs voor een Spanjaard kan het dus te warm zijn Knipoog

Stappen vind Licor trouwens echt lastig met dit weer, mede door die vliegen. Hij zet er liever een vaartje in, zodat die rotbeesten hem niet volgen...
Laatst bijgewerkt door Idra op 06-08-03 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 17:19

Helemaal niet op 't moment, 's morgens is het wel te doen, alleen stikt het echt van de vliegen en geen een midel wat echt goed werkt.. en als er minstens 50 vliegen om het hoofd van m'n pony zwermen, waardoor hij enorm loopt te schudden met z'n hoofd, dan kan ik ook niet echt fijn rijden Scheve mond dus hij heeft even lekker vakantie Haha!

Karin

Berichten: 65337
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 17:20

Suzy schreef:
Maar wat denk van die Andalusiers in Zuid-spanje, die hebben volgens mij de hele zomer door deze temperaturen als wij nu hebben.


Dat klopt, maar die zijn het gewend. Het gemiddelde Nederlandse paard niet. Knipoog

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 17:23

Wat ik zei, Licor (=Andalusier) heeft niet zozeer last van de hitte, maar WEL van de vliegen. Zoveel had hij er niet in Spanje... Ook is hij dus wel extreem bezweet.

Wel is het zo dat de hitte in Spanje veeeeeeeel verdraagbaarder is dan die in Ned/België. Op 1 of andere manier merk je het daar niet zo dat het daar zo hete is (heter dan hier). Vandaar wschlk dat Licor zo hard zweet... Ook voor hem is het een andere hitte dan wat hij gewend is.

Samanta
Berichten: 98
Geregistreerd: 07-01-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 17:38

Zo wat een commentaar allemaal! Dit is toch mijn mening! Het lijkt wel of mensen zich gelijk aangesproken voelen. En als ik mijn weerwoord weer geef weet iedereen het ineens beter. Er word een vraag gesteld, ik reageer.. en boem. En waarom zou het voor mensen wel warm zijn en voor paarden niet? Wie zei dat? Het is toch ruim 30 graden? Ja en tuurlijk doe je het rustig aan met dit weer dat moet ook wel anders ga je van je graatje. Maar wedstrijden enz. Pas was er toch op het nieuws dat er paarden waren doodgevallen omdat ze uitgedroogd waren en ze waren ook wedstrijden aan het lopen. Maarre er werd een vraag gesteld nou en dit is mijn mening. Misschien hard maar ik vind het zo. En laat nu maar verder zitten want zo kunnen we aan het kibbelen blijven.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 17:48

Ehm.... WIE voelt zich aangesproken? Ik heb niet op jou geantwoord (had je reactie niet eens gelezen). Ik zie eerlijk gezegd maar 1 of 2 reacties die jou citeren.

Goed, het is warm voor iedereen... Knipoog

Samanta
Berichten: 98
Geregistreerd: 07-01-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 18:14

Ik had het ook niet tegen jou! K bedoelde diegene die zo heftig op mijn eerste reactie hadden gereageerd. Ik weet namelijk niet hoe je iemand zijn naam kan meenemen in je antwoord. Uuu snap je wat ik bedoel??

Ctal
Berichten: 5668
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 18:18

Ik rijd wel met dit weer, of voor 8 uur/half 9 sochtends of na 8 uur s'avonds.Ik train ze natuurlijk niet optimaal nu, maar ze stil laten staan is ook niet eerlijk, want daarna wil ik op dezelfde voet verder rijden, en op concours gaan dus moeten ze wel aan het werk blijven.Ik kan ze nu ook niet opeens stil laten staan sowieso.Overdag doe ik ze rond 1 uur ook echt niet naar buiten, dat doe ik sochtends en savonds.

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 19:09

nou ik doe echt niet veel met dit weer.ik heb het al hartstikke warm hoe zullen de paarden het dan wel niet hebben!nee ik laat ze lekker staan.lekker vakantie voor ze.alleen baal ik er wel van dat jean niet lopen kan want hij is veel ste dik!