Obsession heeft zijn voet verbrand !

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 18:08

Ik wist helemaal niet dat benen ook konden verbranden, neuzen wel, arme Obsession, beterschap ermee. Gelukkig is hij er niet kreupel van.

Ik rijdt op het moment een pony van een stalgenoot bij die een witte neus heeft, zij heeft een soort "burka" aan het vliegenmasker gemaakt. Het ziet er zeer "charmant" uit, maar het helpt wel.

Een vriendin van mij had ooit wel speciale zonnebrandcreme voor paarden. Bij de Horseland (onderdeel van hyporama) in Bilthoven verkochten ze dat. Maar volgens mij kan je beter gewone zonnebrandcreme gebruiken, het principe is hetzelfde en het is wel 20x goedkoper.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 19:07

ook paarden kunnen wel degelijk verbranden. En soms kan het hele ernstige vormen aan nemen als men er niets aan doet of er te laat bij is. Het is dan ook niet slim zoals je nog steeds ziet paarden overdag buiten te laten lopen. Er zijn zelfs paarden die helemaal verbranden, voordat dat weg is ben je heel wat tijd en moeite kwijt. Ik hoop dat het been van obesess weer snel beter is. En ik hoop ook dat andere mensen nu een beetje beter op hun paarden gaan letten. Want er zijn nog steeds mensen die hun paard met 35 graden in de brandende zon zetten.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 19:16

enuh hoe zit het dan met koeien? Gewoon, zomaar even tussendoor?

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 19:31

gijsenkim schreef:
enuh hoe zit het dan met koeien? Gewoon, zomaar even tussendoor?

Ja, ook die kunnen zeer ernstig verbranden. Toevallig hebben we een paar jaar geleden zo'n koe gehad. Met zijn huid is het nooit meer goed gekomen. Ook dieren kunnen een gevoelige huid hebben en ook erg gevoelig zijn voor de zon. Dus niet alleen paarden maar ook koeien kunnen verbranden.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 19:32

Er zullen nu vast ook koeien rondlopen met verbrande lichaamsdelen, denk maar eens aan teer materiaal zoals uiers. En koeien hebben vaak ook veel wit

Maar eerlijk gezegd denk ik dat de gemiddelde koeieneigenaar iets 'gemakzuchtiger' is dan de gemiddelde paardeneigenaar als het gaat om behandeling en verzorging (waarmee ik niet alle koeienboeren over één kam wil scheren, ik bedoel gemiddeld genomen).

Overigens heeft in Australië (waar een enorm gat in de ozonlaag zit) zo'n 85% van de schimmels een of andere vorm van huidkanker, is mij destijds door enkele Australische paardenhouders verteld.

HorseMoments

Berichten: 6146
Geregistreerd: 21-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 19:34

Karin schreef:
Er zullen vast ook koeien rondlopen met verbrande lichaamsdelen, denk maar eens aan 'teer materiaal' zoals uiers.

Maar eerlijk gezegd denk ik dat de gemiddelde koeieneigenaar iets 'gemakzuchtiger' is dan de gemiddelde paardeneigenaar als het gaat om behandeling en verzorging (waarmee ik niet alle koeienboeren over één kam wil scheren, ik bedoel gemiddeld genomen).

Ik denk dat dat wel meevalt aangezien de koeienboeren met hun koeien hun geld verdienen. Als ze de uiers zouden laten verbranden kunnen ze ook niet melken. De meeste koeien boeren houden hun koeien op stal of zorgen voor schaduw. De boeren die jij bedoeld zijn vaak hobbyboeren en dus zeker niet gemiddeld genomen.

DubbelFun

Berichten: 88740
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 20:15

Karin schreef:
Overigens heeft in Australië (waar een enorm gat in de ozonlaag zit) zo'n 85% van de schimmels een of andere vorm van huidkanker, is mij destijds door enkele Australische paardenhouders verteld.

Zijn schimmels sowieso niet gevoelig voor huidkanker Verward

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 20:18

Klopt, mijn schimmel bijvoorbeeld had het ook, en ik heb er meerdere gekend in NL. Maar in Australië (met dat gat in de ozonlaag en dus een enorm intensieve straling) gaat het nog eens extra hard.

GribaldiFAN, dat soort boeren bedoel ik idd. Bij ons in de buurt zie je met deze warmte toch nog steeds een hoop koeien buiten lopen, vaak zonder schaduw (gelukkig wel met water in de wei). Kan me niet voorstellen dat dat goed voor ze is.

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 20:38

jeetje jess, die obses heeft ook maar pech hè.... sterkte ermee!

vanity

Berichten: 3259
Geregistreerd: 25-02-03
Woonplaats: Herentals (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 22:38

Nimber schreef:
verrek... Ik loop al weken Orbaldo te smeren met mokzalf omdat ie zware mok heeft aan alleen het witte voetje.
maar zoals jij het beschrijft.... Toch straks voor de zekerheid de veearts eens bellen



ja, ik ook met mokzalf in de weer, vondt het al heel raar met dit weer mok, maar idd ook aan witte voet.