zonder cap

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 21:14

Ik rij ALTIJD met cap, zelfs in deze temperaturen en natuurlijk met het kinbandje vast. Als je een goed passende cap hebt merk je niet eens meer dat ie op je koppie zit!

Mantha
Berichten: 25
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 21:26

Jep het is verstandig! Maar ik doe het ook nooit! Ik heb zelfs geen cap meer die mij past! Bloos!

IngridHar

Berichten: 1739
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Geesteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 23:04

Ik rijd altijd met cap. Heb een paar keer iemand flink zien vallen die geen cap ophad en dan ben je toch blij dat je hem wel op hebt. Het komt wel eens voor dat de cap in de auto licht en de auto weg is dan is het echt jammer dan maar dan zadel ik hem gewoon weer af zo erg is het bij mij. Wel ga ik eerst kijken of mijn vaders cap toevallig aan de kapstok ligt want die past mij ook Haha!

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 23:18

Lientie schreef:
Iedereen die met cap rijdt...rijden jullie ook met het kinbandje vast?

Yeps
Een veiligheidscap, dus die bandjes slingeren anders zo rond, kan je niet zoals vroeger gewoon even voor je klep langsdoen of in je cap.

Als ik mijn autogordel om doe dan doe ik die ook echt vast en niet alleen om mijn arm. Anders werkt het nog niet. Net zoals een cap anders niet werkt!

Charaz

Berichten: 24320
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 23:28

*shame* ik rijd zonder cap, helemaal met deze temperatuur. Anders wil ik hem nog weleens gewoon zomaar opzetten. En niet omdat ik er niet af val of omdat ik zo'n makkelijke pony heb, maar gewoon geen zin.

Ik weet dat ik het eigenlijk moet doen en wat er kan gebeuren, en nog doe ik hem niet op

Anne_GTI

Berichten: 18204
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 23:47

Citaat:
Ik weet dat ik het eigenlijk moet doen en wat er kan gebeuren, en nog doe ik hem niet op


Tja, dat heb ik ook. Maar ik rook ook nog steeds....

Bij groene paarden waar nog geen stuur opzit zet ik hem trouwens wel op maar na een aantal weken verwaterd dat. (zit er wel een stuur op *LOL* ) En met springen vaak ook wel. Alleen als ik een beetje aan het trainen ben met banketstaaf kruisjes weer niet. Maar dat noem ik ook geen springen, da's springtraining..... Schijnheilig

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 15:55

Deze discussie is al eindeloos gevoerd,maar goed.
Als ik alleen ga dressuur rijden in de bak zet ik meestal mijn cap niet op.Natuurlijk loop je daarmee een risico,maar dat loop je ook op je fiets en in de auto.Je kunt altijd een botsing krijgen.Ik ken mijn paard inmiddels wel zo goed,en ik weet dat ze niet zo snel bokt of raar gaat doen,en dan is het risico niet zoveel groter dan wanneer je na het rijden weer vrolijk naar huis fietst.En dan draag je ook geen cap.Als ik ga springen of buitenrijden,loop ik nou eenmaal een groter risico en dan doe ik mijn cap wel op.Maar gewoon in de bak,wat ik al jaren met mijn paard doe,doe ik meestal zonder cap.Als het al jaren goed gaat,is de kans op een ongeluk niet veel groter meer dan op een andere plek dan de rug van je paard.Dan zou je je hele leven wel met een cap of helm kunnen lopen.Natuurlijk is het beter om wel een cap te dragen,maar vooral als het zo warm is,zet ik hem alleen op met springen en buitenrijden.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:32

Hey,

tsja, ik loop ook niet over straat met een body-protector of schoenen met stalen neuzen... Ik heb ook geen fietshelm... Er kan altijd wel wat gebeuren! In de manege-les is een cap verplicht (verstandig van de manege) en op buitenritten rijd ik ook altijd met cap, maar om nou continu dat ding te gebruiken... Risico van het vak hoor...

Groetjes,
Jacqueline

Blond Idd. ben blond

Huertecilla

Berichten: 26854
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 20:10

Bij élke aktiviteit horen goede spullen bij het uitgangspunt.
Paardrijden houdt risico in en dus speelt veiligheid een rol.

Passend schoeisel, stijgbeugels, zadels, alles is hier al genoemd en terecht.
Een passend, beschermend hoofdeksel lijkt ook logisch. 'Lijkt'???? Nou nee, eigenlijk wel ís, maar hier was het afgelopen vrijdag 54 graden in de schaduw. In de 'koelere' avond is het dan altijd nog rond de 40 graden en dan is een hoofddeksel gewoon geen haalbare kaart. De kans dat ik er dan door de hitte bevangen afkukel is groter dan dat ik eraf kukel.
Doe wel echt ontzettend mijn best om eraan te denken en als het maar enigzins kan een helm te dragen, maar....
Een heel ander punt is dat ik doordat we nogal veel door olijfboomgaarden en struikgewas rijden veel behoefte heb aan oogbescherming. Een zonnebril is dan een voor de hand liggende keuze, maar ook dat gaat weer verschrikkelijk zweten en ik heb veel moeite met aanpassen aan wisselende licht bij schaduw.
In de praktijk rijd ik dus wél met een goed zadel en rijlaarzen, maar te vaak zonder harde pet of bril.
Morgen is er een romeria (bedevaart) naar een buurdorp en daar gaan we ringsteken, maar nee, de pet staat dan niet op de rol; is een duidelijke NoNo bij een traditioneel Andalusische feest. Oh, en hoewel ik graag van een glas wijn geniet, doe ik niet mee met mijn maten tijdens de ferias.
De terugweg gaat over de camino als het minimaal schemert en helaas zonder verlichting. Ik los dit op door noch achteraan, noch vooraan te rijden als het drankgebruik groepsrijden toestaat tenminste....
Morgen ga ik gelukkig met José-Maria op pad en die houdt het net als ik te paard droog.
Nu maar duimen dat ik een lintje prik Lachen

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 23:37

In de bak, op Skippy, rij ik zonder cap. Als ik dan val is het me eigen schuld.. vind ik.
Op Arco rijd in meestal met cap, maar die heeft van die hengstenstreken vaak, en buiten en in de les ook met cap, op welk paard ik dan ook zit.
Wel rij ik altijd met me gympen, tenzij ik les heb.

Billy

Berichten: 20710
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 00:01

Ik rij altijd met cap. Liever gekookte hersentjes dan mijn hersentjes uitgespreid in de bak. Haha!

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 00:01

ik rij altijd zonder cap tenzij ik vage voorgevoelens heb. die keren dat ik hem op had, werd ik er ook afgeknald. Selffullfilling prophecy?

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 08:42

Op mijn eigen paard rijd ik alleen met cap als het moet (club en op wedstrijden) of als ik op de foto moet op mijn paard Lachen . Ik val er toch alleen maar af op wedstrijden Haha! Op vreemde paarden rijd ik altijd met cap.

Je moet zelf weten of je een cap draagt of niet vind ik. Die casco cap die ik heb is helemaal niet koel, er mogen dan wel zulke gaten in zitten, maar die helpen niets. Ook is hij zo licht dat ik twijfel of het wel helpt, en hij schuift alle kanten op als ik wel val. Rolleyes

Marije_jiplover

Berichten: 25334
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 10:33

mdmoiselle schreef:
Ook is hij zo licht dat ik twijfel of het wel helpt, en hij schuift alle kanten op als ik wel val. Rolleyes


Dan heb je hem niet goed afgesteld, of je hebt een model gekozen dat niet goed op jouw hoofd past. En dan helpt het idd niet. Kun je haast nog beter zonder cap rijden, want een cap die verschuift is helemaal onveilig!
Laat er eens iemand naar kijken die er verstand van heeft, die moet hem maar eens goed op je hoofd passen, want een schuivende cap is absoluut niet veilig!

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 10:42

Je moet je zelf gewoon aan leren om met cap te gaan rijden.
En natuurlijk zien die dingen er niet uit.
En ze zijn warm op je hoofd.

Maar ze hebben ook voordelen!
- Ze houden de zon uit je ogen.
- Ze vangen laag hangende takken voor je op.
- Als het regend heb je meer zicht en word je haar niet nat.
- Ze beschermen je hoofd Lachen (ja ja echt waar)
- Je krijgt geen zonne steek!! (toch?)
- Je kan er een leuk speltje van een paard op doen zodat iedereen kan zien dat jij op paardrijden zit Knipoog
- Er zijn vast nog wel meer voordelen te verzinnen.

Marije_jiplover

Berichten: 25334
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 10:49

odje schreef:
Maar ze hebben ook voordelen!
- Ze houden de zon uit je ogen.

- Als het regend heb je meer zicht en word je haar niet nat.
- Je krijgt geen zonne steek!! (toch?)


De zon uit mijn ogen houden doen zonneklep en zonnebril ook. Als het regent wordt mijn haar wel nat, want ik heb zo'n moderne lichtgewicht helm met luchtgaten, niet echt waterdicht dus! En of je geen zonnesteek krijgt, weet ik niet, maar koppijn krijg ik er wel van, met dit weer, terwijl ik dat niet krijg als ik met een zonneklep rijd.

lovebonney

Berichten: 1862
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: Warmenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 11:57

nou als je een goede cap heb voel je hem inderdaad niet op je hoofd zitten!alleen zweet ik me wel te plures!daarom rijd ik op bonney zonder en op jean met cap!!het is voor je eigen veiligheid

Elguccia

Berichten: 118
Geregistreerd: 05-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 12:06

alleen bij buitenritten eigenlijk en zelfs dan niet altijd... slecht, kweetut.. maar het zit gewoon niet lekker !!

salinero

Berichten: 29
Geregistreerd: 06-05-03
Woonplaats: Scheemda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 12:50

Met mijn vorige verzorgpaard reed ik altijd zonder cap. Ik vind het vooral lekkerder rijden als het zo warm is. Maar het blijft natuurlijk dom. Tegenwoordig draag ik altijd een cap.

Spirit

Berichten: 27617
Geregistreerd: 09-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 14:03

Ik rijd zelf wel altijd met een cap, wat andere mensen doen moeten ze zelf weten.
Ik vind het ook niet fijn rijden als ik niks op mijn hoofd heb, dat is heel raar, maar met een pet of een cap op rijd ik fijner Verward. Ik rijd bijna nooit zonder cap, heb alleen af en toe als ik toevallig op de manege was en de eigenaresse van mijn bijrijdpaard was aan het rijden en ze vroeg me dan of ik er ff op wou, zonder cap gereden (jaja, lange zin Knipoog).

Ireen_
Berichten: 8251
Geregistreerd: 13-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 14:09

ik rij nooit met cap, mijn oude cap ligt zelfs nog bij mijn oude verzorgpony op de boerderij geloof ik.. maar ik heb net besloten dat ik er maar weer eens een ga kopen, een goeie
voor buitenritten en springen enzo, ook omdat ik de laatste tijd af en toe op andere pony's rijd.. en omdat je bij maneges enzo vaak verplicht een cap op moet!
waarschijnlijk lazer ik er niet zo snel vanaf bij Evita, maar je weet het maar nooit.. Evita kan zelf ook onderuit gaan, en vooral met buitenritten gaat het er nog wel eens wild aan toe Schijnheilig

hoe ik ineens bij het wijze idee kom om een cappie te gaan kopen? ik werk in het ziekenhuis en daar lag laatst een meisje die van haar paard was gevallen tijdens een buitenrit, ik heb met eigen ogen gezien hoe je hoofd er dan uit kan zien.. Scheve mond was er best wel van geschrokken eigenlijk.

Suzy

Berichten: 2241
Geregistreerd: 16-02-02
Woonplaats: Ittervoort ( L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 14:13

Op Marco rijd ik zelden met cap, of het moet al heel koud zijn of hard waaien Schijnheilig
Maar op elk ander paard waar ik op kruip gaat dat ding op, weer of geen weer.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 18:55

Altijd met cap. Ik heb al ooit een schedelbasis, hersenkneuzing en geprongen trommelvlies opgelopen als val van een paard... en toen had ik een cap op! Wel nog zo'n oude, maar met extra stormband. Die veiligheidscaps waren er toen nog niet. Als ik hem niet op gehad had, was ik nu zo dood als maar zijn kan.

Ik heb heel lang niet eens de sluiting los durven maken als ik op een paard zat. Nu stap ik heel af en toe wel eens zonder uit, maar dat gebeurd echt bijna nooit. Ik heb een casco en die zitten zo licht en prettig dat ik er niet veel last van heb. Vorig jaar had ik nog een champignon, dat is echt afzien in de zomer...

Hoe dan ook altijd op. Ik zal niet tegen anderen gaan zeggen dat ze hem op moeten, maar het is zo zonde... Bij bij was het ook een pony die ik goed kende, elke dag dezelfde route mee reed naar de rijhal en toch is het gebeurd...

Charaz

Berichten: 24320
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 19:35

odje schreef:
- Je kan er een leuk speltje van een paard op doen zodat iedereen kan zien dat jij op paardrijden zit Knipoog


Ik vraag me toch af hoe jij dat op een nieuwe veiligheidscap doet

warringsje

Berichten: 62
Geregistreerd: 25-07-03
Woonplaats: Koksijde-België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-03 09:57

Ik vind het niet verstandig om zonder cap te rijden, maar als ik thuis in de padock rijd en het is ssssssssssupper warm doe ik hem ook soms af hoor! Maar op wandeling doe ik hem aaaaaaaaltijd aan Je weet nooit wat je kan tegenkomen! En ik ben toch al een paar hersenschuddingen bespaart geweest hoor denk ik! Verward OK dan!