Rijden zonder cap levens gevaarlijk!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cybalia

Rijden zonder cap levens gevaarlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 20:55

Mensen ik wil graag mijn verhaal vertellen over wat er met je kan gebeuren als je zonder cap rijd.
Ik ben er niet trots op, maar het is mijn bedoeling om mensen even met hun neus op de feiten te drukken en even bewust te maken dat het echt gevaarlijk is.

Bijna een jaar geleden ( eind februari 2010). Heb ik een zeer ernstig ongeluk gehad. Ik was Riobantos een 13jarige ruin die Z springen geklasseerd is en al veel KM heeft gemaakt heeft lekker ontspannen aan het uitstappen op de dijk naast stal. op het een op andere moment maakt hij zich groot, sterk en zet de kaken erop en ging er vandoor!
Ik kon niks doen dan alleen wachten tot we weer op stal waren waar ik hem evt weer kon om sturen. Maar dat hebben we niet eens gered. Het paard gleed uit en belanden in de sloot.
ik kletterde eerst met mijn hoofd tegen een paal en erna tegen het beton.

Ik ben met spoed naar het ziekenhuis vervoerd en daarna meteen doorgestuurd naar het vogende ziekenhuis, na een paar scans en onderzoeken bleek dat ik een:
Hersenbloeding,
3 hersenkneuzingen,
Schedelbasis fractuur had opgelopen.
De artsen hadden iedereen al ingelicht dat ik de nacht niet zal overleven en dat die kans uitermate klein was en mocht ik toch dat geluk hebben zou ik mijn leven lang zwaar gehandicapt blijven.

Uiteindelijk heb ik het overleefd maar hoe, ik kan helemaal overnieuw behinnen met paarden het vertrouwen ben je kwijt en de angst ik had was niet leuk. Maar wilde niet opgeven en uiteindelijk toch weer een jong groen paard gekocht. En zij heeft me gevoel weer terug gewonnen.

Ik mag nog niet werken en moet strakt aangepast werk gaan zoeken omdat ik wel blijvend letseel heb.

Ik ga nog steeds aantal keren in de week naar het revalidatiecentrum om dingen te leren en weer op te bouwen.

Al deze pijn en gezeur en dingen gun ik niemand en ik heb een heel goed engeltje op mijn schouder dat ik dit wel kan navertellen!!! Dus ik hoop dat mensen toch even gaan nadenken om hun cap op te zetten. Want dit vind niemand leuk denk ik.

Over het paard, daar lag het niet aan, het is een vluchtdier en waarschijnlijk was hij geschrokken, verzorgers liepen die dag erna met m aan de hand langs diezelfde plek een raakte hij weer in paniek. Maar het is een schat van een beest en doet geen vlieg kwaad. Het paard had alleen verwonding aan zijn knieeen maar is gelukkig snel en goed hersteld.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 03-01-11 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tags verwijderd.

Anoniem

Re: [RT-P] [MW] Rijden zonder cap levens gevaarlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 20:58

jemig wat een verhaal!
wat erg zeg, veel beterschap nog voor jou!

ben het eens dat iedereen eigenlijk een cap op moet, een ongeluk zit in een klein hoekje!

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:01

Wat een verhaal zeg! Heel veel beterschap nog voor jou! :(:)

Mag ik vragen waar je nu nog last van hebt?

Franciska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:02

Oh wat verschrikkelijk! Ik zag het zo voor me!

Ik ben het helemaal met je eens overigens. Ik vind het zo DOM als mensen zonder cap rijden! Elk paard kan wat doen, net wat je zegt, hoeveel kilometers er ook zijn gemaakt.
Hoe goed je ook kan rijden, je kan ook samen met je paard vallen of een keer op een onverwacht moment gepakt worden.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:06

uit je verhaal maak ik op dat je toen geen cap op had? Ik heb ook eens kennis gemaakt met beton zonder cap. Kwam er heel wat beter af dan jij (zeer zware hersenschudding/kneuzing) heb er op migraine na niks aan overgehouden maar rijd sindsdien altijd met cap

ikelan132

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:06

poeh, wel schokkend zeg. je hebt wel emet dan een engelstje op je schouder!
nu gaat het gelukkig wel wat beter volgens mij, beterschap en sterkte met de gedachte nog in de achterhoofd!

Groetjes

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:12

Ik hoop dat mensen die een cap 'onhandig, onflaterend, of zweterig' vinden, dit lezen en tot inkeer komen.
Ik rijd ook altijd met cap. Zelfs als ik gewoon eens opstap om 2 passen te zetten.
Ik vind het heel erg voor jou en fijn dat je toch al een heel eind bent!

nodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:13

Wat verschrikkelijk zeg! Ik ben zelf vorig jaar in maart ook onderuit gegaan met paard en al en op mijn hoofd gevallen en al droeg ik wel een cap, heb ik er ook nog steeds blijvend letsel aan over gehouden, mijn oogzenuw is namelijk beschadigt geraakt en al wel weer een heel stuk hersteld maar nog steeds kan ik mijn ene oog niet goed omhoog of omlaag bewegen waardoor ik vaak dubbel zie, maar ik droeg dus wel een cap, ik wil niet weten wat er had kunnen gebeuren als ik geen cap droeg! Heel veel beterschap!

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 21:18

Iedereen bedankt allereerst :d

@ xlovelove: ja hoor ik heb last van consentratieproblemen, mijn hersenen zijn trager geworden,snel hoofdpijn, altijd moe zijn en kan mijn emoties niet in bedwang houden.

Nicole21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:21

Woow wat erg. Heel erg veel sterkte! :(:)

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-11 21:24

Hele fijne reacties allemaal bedankt nogmaals @trusthim: klopt had ik niet op (maar me verzekiring weet dit tuurlijk niet sssttt)
En @unicom_kiss: ik hoop het ook en daarom hoop ik ook dat dat soort mensen dit lezen. En @nodi: jeeetje ook erg vervelend! Ook erg veel sterkte ermee is ook niet niks zeg!!!

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 21:24

Poe meid, dat is nogal wat zeg. Goed dat je het hier opschrijft.

Ik rijd zelf ook altijd met cap. Ben zelf ook een keer met paard en al onderuit gegaan en was zó ontzettend blij dat ik toen een cap droeg. Er zat een flinke deuk in, ik denk dat ik een trap tegen mn hoofd heb gehad.
Mensen die zonder cap rijden begrijp ik gewoon écht niet.

Revanches

Re: Rijden zonder cap levens gevaarlijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-11 23:15

RT-->VVDD

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 08:44

Wow wat heftig, snap wel dat je er angst aan hebt overgehouden. Had je geen last van geheugenverlies? Goed dat je hier je verhaal vertelt, al denk ik dat de diehard niet-capdragers zelf zoiets moet overkomen voordat ze het overwegen.
Zelf rijd ik ook ALTIJD met cap, kan niet begrijpen dat er mensen het risico wíllen nemen. Een oud stalgenoot reed steevast zonder cap tot ze een keer op het vorige paard van m'n zus ging, m'n zus had aangedrongen een cap op te doen en gelukkig had ze dat gedaan. Paard schrok van haar voet die de bosjes raakte, rodeo en ze viel er langs de schouder af met hoef van het paard op haar hoofd (met ijzer). Cap was helemaal niets van over en ze had alsnog drie gaatjes in d'r hoofdhuid die gehecht moesten worden. Sindsdien rijdt ze altijd met cap..... ze had écht dood geweest als ze 'm niet op had gehad.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 08:54

Wow wat een verhaal, en ik snap dat je erg blij bent dat je het nog na kan vertellen. Ik heb zelf een vrij jong paard en pieker er zelfs niet over om zonder cap te rijden. Ik ben al eens flink van hem afgevallen met mijn hoofd tegen de bakrand, ik wil niet bedenken wat er van me over was als ik geen cap op had.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 08:56

Heftig hoor :j

Ik weet hoe het eraan toe kan gaan. Heb zelf een aantal jaar geleden ook een ongeluk gehad en had gelukkig wel een cap op waardoor ik enkel een zware hersenschudding had. Hakte er toen ook behoorlijk in, zeker als je hoort dat de artsen in het ziekenhuis tegen je zeggen dat je er zonder cap misschien niet eens meer geweest was of er anders zeker niet zonder blijvend letsel mee weg was gekomen.
[PP] Mijn capje, mijn redding....

Ik weet dat het niet mooi staat, niet lekker zit en idiote dingen zijn, maar ik zie hier op Bokt vaak zulke slappe excuses voorbij komen waarom er niet met cap gereden wordt en dat het paard toch wel 100% betrouwbaar is.
Dat zal best, maar een ongeluk zit in een klein hoekje.
Wat is dan belangrijk, je eigen veiligheid, gezondheid of zelfs je leven tegenover er op een dag 1 uurtje niet zo charmant uit te zien.....

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 09:13

Jeetje TS dat is niet niks zeg.
Hopelijk verbeter je nog steeds.
Ik heb zelf altijd een cap op maar kan het de mensen in mijn omgeving niet duidelijk maken dit ook te doen. Want ze hebben allemaal een heel braaf paard en kunnen allemaal rijden is de reactie.
Zal ze jouw verhaal eens laten lezen.
Fijn datje weer op het paard zit.

corinne1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 09:22

Jeetje, heftig verhaal. Zo zie je maar dat zelfs het meest brave en ervaren paard wel eens kan schrikken en gek kan doen.
Ondanks dat mijn paardje superbraaf is en geen stap verkeerd zet, draag ik ook altijd een cap. Zo is mijn paardje een keer zelf gevallen tijdens het rijden (konijnenhol in de bak) en ben ik er voor van af gekukeld, zo zie je maar, een ongeluk zit in een klein hoekje...
Stekte met de nasleep van het ongeluk, vervelend dat je er het een en ander aan over hebt gehouden maar je leeft in ieder geval nog! Zie het als een tweede kans!

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 09:23

nou TS... dat is nog eens met je neus op de feiten gedrukt worden...
Gelukkig kan je het nog na vertellen! Ik vind het heel stoer van je dat je iedereen wilt waarschuwen met je eigen verhaal!
Ik rij altijd met cap (tegenwoordig buiten ook met BP) hopelijk trekt het de rijders, die zonder cap rijden, over de dam om WEL met cap te gaan rijden.

Ik wens je veel sterkte en succes toe! Hopelijk komt het allemaal weer goed met jou. Dapper trouwens dat je weer een paard hebt gekocht! Een groene nog wel!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 09:23

Heel veel sterkte nog met het verloop van je revalidatie... Jij hebt heel duur leergeld betaald... En ik vindt het heel dapper dat je dit topic opent om anderen te waarschuwen. Wat zul jij je ergeren aan die domme Bokt uitspraak.. "Cap is eigen keuze"... 8)7 Ik vind dat al ontzettend dom om dat te zeggen maar voor jou lijkt me dat nog erger..

liann15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 09:39

Ik heb ook 4 jaar geleden een klapper gemaakt met een buitenrit in den helder .. Ik mag van geluk spreken dat ik een cap op mijn hoofd had ! Ik wil niet weten hoe het afgelopen zou zijn als ik het niet op mijn hoofd had aangezien mijn cap in tienen lag .. Ik heb ook letsel aan mijn hoofd & hier nog dagelijks last van !

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 09:41

Allereerst beterschap! Je zal behoorlijk wat doorzettingsvermogen hebben zeg! Ook ik voeg me bij de boodschap! Ben gisteren al wandelend door onze jonge pony onverwachts compleet omver gelopen. (ik had net daarvoor op mijn eigen pony gereden en daar rijd ik weer met cap op, nadat we vorig jaar samen zijn gevallen). Wat was ik gisteren blij met mijn cap! Ik werd zo ondersteboven gelopen dat ik met mijn hoofd op de (beijsde) weg kwam en even moest blijven liggen vande klap. Lig nu met stijve nek, maar ik had er niet aan moeten denken wat er zonder cap was gebeurd! (gelukkig goed voobeeld voor mijn dochtertje ook). Weer een bevestiging voor mij dat cap en paarden er goed samen gaan!!

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 09:46

Bedankt allemaal! Ja mooi dat dit verhaal de ronte ingaat! Je kan er veel gote ongelukken mee voorkomen als ik zo de verhalen lees van andere!
@ no_no: ja me vader wilde me nooit meer in de buurt van een paard hebben. Maar ik kan echt niet zonder en me vriend zit ook in de paarden. Ik moest en zou op dat moment een nieuw paard hebben en ik was in eerste instantie opzoek naar een ervaren 7 tot 9 jarige dressuurpaard en betrouwbaargefokt en ik kom thuis met een net 3jarige groen springpaard van nogwel de hengst Tygo! Iedereen zei dat ik gek was. Maar het paard van ons wat ik het meeste vertrouw is mijn tygo en zij mij ook dat is het leuke eraan. Ik klapte 1 vd eerste keren met me voet tegen een paal van de bak aan (ze is nog wat slingerig) nog niet eens een klein sprongetje en ze draaft weer braaf verder! Wat fijn he! Ze wil me echt geen pijn doen dat id zo fijn! Maar nogmaals hoe lief braaf en KM's en ervaring je ook hebt, de natuur hou je niet tegen het zijn van nature vluchtdieren.

Cybalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-11 09:53

Zie maar hoe fijn een cap eigenlijk is!

Oja @ Myour: ik heb geen geheugen verlies alleen op het moment van het gebeuren van t ongeluk weet ik niks meer maar mijn vriend was erbij en die heeft me het verhaal verteld. En @ liann15: jeetje mag ik je vragen wat nu jouw letsel is?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-11 09:55

Dat moment krijg je waarschijnlijk ook nooit meer terug.
Ik ben dat na al die jaren ook nogsteeds kwijt.