Waarom is NH tegenwoordig zo heilig?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 13:35

Aan de andere kant, wat is er eigenlijk mis mee dat evt NH mensen (of dressuurruiters die alle oefeningen uit een boek van bv bartels halen) in het begin alles volgens de regeltjes doen? Dat is puur de eerste stap, zo wordt je wel bekend met alles. Helaas heeft niet iedereen het gevoel om meteen alles goed te doen. Alhoewel ik van dit topic zo onderhand het idee krijg dat jullie allemaal al perfect met je paard omgaan, puur vanuit gevoel geleerd en verder niet. Nou, dan geef ik het maar toe, ik heb het moeten leren. Juist door alles volgens de voorschriften te doen. Door ervaring leert men. Nu ik inmiddels verder ben kan je je gevoel gaan ontwikkelen en zie je door al die herhalingen dingen steeds beter en herken je ook steeds meer. Op die manier leer ik dus maar wat is daar fout aan? Ik had voorheen les van een prix st george instructrice die mij 35 euro in de week kostte. Tel uit mijn winst Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 13:41

Iets volgens de regeltjes doen is het probleem niet. Het totaal geen respect (meer) hebben voor mensen die het NIET volgens DIE regeltjes wensen te doen wel.
Er is niet maar 1 juiste weg. Er zijn er duizenden. Juist omdat er duizenden verschillende mensen, paarden, voorkeuren, disciplines, manieren etc zijn!

NH werd gepromoot om paardeneigenaren meer "open minded" te krijgen, maar ik heb het idee dat degenen die in het NH-diepe gesprongen zijn er nu zo in vastgezogen zitten dat ze juist ontzettend "narrow minded" geworden zijn en absoluut niet meer open staan voor alles wat NIET-NH is....

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 13:45

Sonja, ik ben het volledig met je eens!! (ik had even de opmerking over regeltjes verkeerd begrepen) Maar ik vind overigens in zijn algemeenheid dat ook de verschillende disciplines etc toch weinig voor elkaar openstaan. Ik ben dus wel bezig met level 2 van parelli maar ik heb dus wel een hekel aan de term NH omdat ik dan toch snel in een hokje geplaatst wordt en daar heb ik zeker geen behoefte aan. Ik doe gewoon lekker alles met mijn paard en ik probeer van iedereen wat op te steken. MAAR ik heb wel mijn eigen mening over dingen en ik probeer ook zoveel mogelijk te melden dat dat dus míjn mening is en niet dat 'dat zo is'. Althans, ik hoop dat ik ook op die manier overkom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 13:46

Nope, die schoen paste jou niet Haha!

ikke

Berichten: 37612
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 13:49

Hee Sonja, jij bent zeker lid van de NVVR? *LOL* *LOL* *LOL* (inkopper, ik weet dat dat zo is)
Maar ik kan alleen maar onderschrijven wat je zegt. Waar ik vooral bezorgt over ben is dat een boel zaken uit hun context worden getrokken en daarmee geen verband meer hebben met het geheel.
Waar ik me ook aan kan ergeren is dat men bijna nooit vertelt krijgt dat het aan de mens ligt, zelden aan het paard. In Engeland hebben we een boekje gescoort met een aantal confronterende teksen, ik zal er eens wat cytaten van op Bokt zetten Extreme duivel

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 13:55

ikke schreef:
Waar ik me ook aan kan ergeren is dat men bijna nooit vertelt krijgt dat het aan de mens ligt, zelden aan het paard.

Inkoppertje voor mij Clown Achterop het parelli boek:
"A logical, safe and systematic plan that teaches people how to relate with horses, to teach them, to solve problems, to prevent problems and to reach goals."
Ik heb dus zelf wat dingen moeten veranderen die soms best confronterend waren.

Maar uiteraard kan bovenstaande bewering ook heel goed passen bij bv tineke bartels of wie dan ook. Ik hecht dan ook meer waarde aan de woorden en gedachtes op zich dan wie dat toevallig gezegd zou hebben.

Mijn favo quote is: " It's not what you put on a horse's head, it's what you put in it"

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 13:59

Cornelie,

nee hoor. Ik heb veel geleerd door met ervaren paardenmensen om te gaan, er veel over te praten (bokken Haha!) en na te denken. Ik ben bepaald geen natuurtalent maar loop inmiddels al wel veel jaren mee.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 14:00

mobick schreef:
How about "de gulden middenweg"?

Gebruik alleen de goede dingen van de methodes die er bestaan. Niet een visie is de volledig juiste visie. Niet ieder paard is hetzelfde, niet ieder mens is hetzelfde, handel daar ook naar. Zij zijn groot en ik is klein!


, bingo, mijn mening prima weer gegeven !!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 14:05

ik wil niet oordelend overkomen hoor, maar ik heb gemerkt dat er ook nog een andere weg is, die veel mensen niet kennen. Ik vind ook dat je er gevoel voor moet hebben, bij nh en op welke manier dan ook. Ik zie ook mensen op een hele foute manier nh doen, maar ik zie ook zo veel mensen op de gewone manier die alleen maar aan het vechten zijn met hun paard, of een heel angstig paard hebben.
Daarbij heb ik twee jaar les gehad van van iemand die z-dressuur rijdt, heb daar niet zo veel van geleerd als uit mijn parelli spullen nu. en het heeft nog veel meer geld gekost ook. Natuurlijk oordelen jullie ook allemaal gelijk: "een boek, wat kan je daar nou uit leren", ik sta ook verstelt, het is een heel systeem (boeken, videos), wat dingen uit de dressuur combineert met goede dingen uit de western. Als je het gelezen hebt, mag je van mij oordelen Haha!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 14:12

sanne83 schreef:
Daarbij heb ik twee jaar les gehad van van iemand die z-dressuur rijdt, heb daar niet zo veel van geleerd als uit mijn parelli spullen nu. en het heeft nog veel meer geld gekost ook. Natuurlijk oordelen jullie ook allemaal gelijk: "een boek, wat kan je daar nou uit leren", ik sta ook verstelt, het is een heel systeem (boeken, videos), wat dingen uit de dressuur combineert met goede dingen uit de western. Als je het gelezen hebt, mag je van mij oordelen Haha!


Het is natuurlijk ook voor een groot deel maar net waar je voor open staat en wat je wilt bereiken met je paard.
Ik denk dat het dressuurrijden of het gewoon omgaan met je paard twee heel verschillende dingen zijn (die natuurlijk wel verband met elkaar hebben).

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 14:18

ikke schreef:
Hee Sonja, jij bent zeker lid van de NVVR? *LOL* *LOL* *LOL*


Maar de NVVR is toch juist één grote club van NH-volgelingen? Tong uitsteken *LOL*

Zonder gekheid: de uitspraak van Mobick is mij op het lijf geschreven. In verkiezingstijd ben ik dan ook het prototype van de 'zwevende kiezer': iedere partij heeft wel iets wat mij aanspreekt, maar er is geen enkele waarin ik mij voor de volle 100% kan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 14:19

Da's mooi, dan mag ik oordelen, want ik heb er een flinke berg gelezen Haha!
En er ook dingen uitgehaald, want ik vind dat je van veel mensen nog wat kunt leren, en zo pik ik regelmatig ergens een dingetje mee wat ik toe kan passen op m'n eigen paard en m'n eigen gedrag/rijden/omgang etc.
OPENSTAAN voor andere ideeen, stijlen en meningen blijft noodzakelijk, hoe lang je ook al in de paarden zit.

Maar toch irriteer ik me vreselijk aan degenen die "hun" stijl echt opdringen, door de strot proberen te wurgen etc.

Maar wie past die schoen nou? Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 14:21

sanne83 schreef:
Daarbij heb ik twee jaar les gehad van van iemand die z-dressuur rijdt, heb daar niet zo veel van geleerd als uit mijn parelli spullen nu.


Het blind volgen....
Z-rijden zegt niks over lesgeefcapaciteiten, dat blijkt maar weer.
Voor hetzelfde geld kijk je over een paar jaar terug op je Parelli-ervaringen van nu, en zet je dan op Bokt "Ik heb twee jaar met Parellispullen gewerkt en daar veel geld aan uitgegeven, maar heb er niet zoveel van geleerd als van de drie lessen die ik van instructeur X gehad heb nu".... Tong uitsteken

ikisik

Berichten: 2784
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 14:50

Mensen, doe ff lekker normaal met zijn allen...

Ik vind NH ook nergens over gaan.. maar dat vinden de NHers NATUURLIJK niet Schijnheilig

Ik denk dat de NHers gewoon een bepaald beeld hebben van hun paarden, nu blijkt uit eindelijk dat het paard van je dromen toch niet doet wat jij wilt en dan ga je natuurlijk allerlei oplossingen lopen zoeken.

Sonja, ben het helemaal eens met je stukje over NH. Lovers

Maar doe gewoon met je paard, dan zal je zien dat je alle respect krijgt die je nodig hebt (of verwacht) Verward

Misschien nog een tip voor de NH-ers leg je grens eens iets lager, waarom zou je zelf een paard na gaan lopen doen Verdrietig ... EEN PAARD IS EEN PAARD!

Geef ze dat respect ook!!!!!!! BVD

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 14:54

james100 schreef:
Ik vind NH ook nergens over gaan


dat vind ik OOK onzin, en dat heeft Sonja ook niet beweerd volgens mij Verward

Wie heeft er trouwens Markant Nederland gezien afgelopen zondag met Piet Nibbelink? Wordt NU herhaald *LOL* Grappig om te zien, IMO het 'gewoon' stellen van grenzen voor de betreffende shet. Jammer dat die 2CV's er steeds tussendoor kwamen Verdrietig
Laatst bijgewerkt door Lielle op 05-08-03 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 14:57

dat denk ik zelf niet, maar het zou kunnen. Daarbij dacht ik vroeger altijd dat dressuur er voor was om meer controle over je paard te krijgen, maar ik nu in deze paar maanden meer controle dan in die paar jaar van dressuur, en natuurlijk heb ik niet van een iemand les gehad, maar van meerderen.
ik zit trouwens echt niet aan een ding vast, ik doe dingen van verschillende mensen, maar ik vind wel dat parelli een van de meest duidelijke dingen heeft (ipv van andere zwevie mensen). Ik neem ook dingen aan van niet nh-ers, maar ik kies gewoon uit wat werkt en wat niet werkt, en helaas al het nh werkt Haha!
ik heb echt alles al geprobeert, dressuur, springen, endurance, emiel voest, parelli, hempfling en robberts, dus ik haal ook overal dingen uit.
maar ik rij nu vooral volgens de methode van parelli en daar zit zo ontzettend veel vooruitgang in, dat ik pas weer iets anders uit ga proberen als ik hier klaar mee ben.
Daarbij zie ik ook dat mensen die niet zo ontzettend veel feel hebben, dat juist krijgen door de gestructureerdheid van parelli, je kan hier wel iedereen gaan lopen aanraden om een join-up te doen, maar bij 99% wordt die dan niet goed uitgevoerd.

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:04

Waarom moeten mensen elkaar nou zo aanvallen op de manier waarop ze met hun paarden omgaan?
Wanneer jij je prettig voelt wanneer je je paard af en toe een knal verkoopt, prima, doe je NH, ook prima. Voor mijn part ga je op handen en voeten bij je paard in de wei staan, moet je helemaal zelf weten, als je denkt dat dat een goede manier van omgang is, ga vooral je gang

Maar de manier waarop Sanne83 NH probeert op te dringen aan mensen vind ik persoonlijk een beetje irritant worden. Sanne, als jij graag aan NH wilt doen, dan moet je dat vooral doen, maar je hoeft niet te blijven verkondigen waarom iedereen fout is die niet aan NH doet.

Laat iedereen in zijn waarde, maar zorg dat je wel weet waarover je praat, dat weet James100 duidelijk niet

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:09

Nh is een nieuwe term.
Ik ben er van november 1997 tot juni 2001 uit de paarden geweest.
En warempel, opeens moest alles lief, vriendelijk en moest je freestylen.

Maar goed, vroeger longeerde ik ook vaak zonder lijn met wat bewegingen of een zacht woordje, kinderen genoeg die op een pony crossen zonder hoofdstel en mensen genoeg die met een vriendelijk woord iets van het paard gedaan konden krijgen.
Maar goed, het heeft opeens een naam gekregen, Natural Horsemanship. En het is opeens het beste van het beste.

Mijn mening is dat het nog steeds het beste is om naar je paard te kijken, hem/haar te doorgronden en te leren begrijpen, dan weet je vanzelf of je het allemaal lief moet doen of met een harde hand.

Wij hebben een michelangelo op stal van de instructrice. Dat beest is echt moeilijk. Nou is mijn instructrice er één die heel veel met NH doet, maar niet bij dat paard, waarom niet? Omdat die gewoon duidelijkheid, een harde hand en af en toe een flinke schreeuw nodig heeft. Dan kan ze alles vriendelijk met hem blijven doen. Anders gaat het paard steeds grenzen verleggen en wordt het gevaarlijk.

Dus ik denk dat het duidelijk paard en mens afhankelijk is!

ikisik

Berichten: 2784
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:09

Lielle"]
[quote="james100 schreef:
Ik vind NH ook nergens over gaan


dat vind ik OOK onzin, en dat heeft Sonja ook niet beweerd volgens mij Verward

Wie heeft er trouwens Markant Nederland gezien afgelopen zondag met Piet Nibbelink? Wordt NU herhaald *LOL* Grappig om te zien, IMO het 'gewoon' stellen van grenzen voor de betreffende shet. Jammer dat die 2CV's er steeds tussendoor kwamen Verdrietig
[/quote]


dat vind ik OOK onzin, en dat heeft Sonja ook niet beweerd volgens mij Verward
Neen dat heeft zij ook niet geschreven: IK HEB GESCHREVEN DAT IK HET OOK NERGENS OVER VIND GAAN, misschien beter lezen??? En btw ik heb het niet persoonlijk over het berichtje van SONJA gehad!! Ik berichte gewoon in het algemeen! En lees er zijn meer mensen hoor die het OOK nergens over vinden gaan!! Maar meid je voelt je dr nogal op aangesproken! Fijne dag verder! OK dan!

Ptries

Berichten: 3119
Geregistreerd: 21-06-01
Woonplaats: Bilthoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:12

Misschien heb ik mezelf ook niet helemaal duidelijk uitgedrukt, maar ik vind gewoon dat veel mensen die NH doen (maar ook veel die het niet doen) alles zo klakkeloos aannemen. Tuurlijk moet je open staan voor tips en ideeën, tuurlijk kan je advies aannemen, maar blijf altijd kritisch. Wat voor de 1 perfect werkt, hoeft bij de ander nog niet zo te zijn.

Lielle

Berichten: 66258
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:12

valt wel mee hoor, ik ben niet zo'n NH aanhanger zoals ik hiervoor al ergens heb gezegd Knipoog Alleen denk ik dat je overal iets zinnigs uit kunt halen. maar jij ook een prettige dag verder Haha!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:22

Ludo schreef:
Waarom moeten mensen elkaar nou zo aanvallen op de manier waarop ze met hun paarden omgaan?
Wanneer jij je prettig voelt wanneer je je paard af en toe een knal verkoopt, prima, doe je NH, ook prima. Voor mijn part ga je op handen en voeten bij je paard in de wei staan, moet je helemaal zelf weten, als je denkt dat dat een goede manier van omgang is, ga vooral je gang

Maar de manier waarop Sanne83 NH probeert op te dringen aan mensen vind ik persoonlijk een beetje irritant worden. Sanne, als jij graag aan NH wilt doen, dan moet je dat vooral doen, maar je hoeft niet te blijven verkondigen waarom iedereen fout is die niet aan NH doet.


met je eerste stukje ben ik het ontzettend eens, maar ik vind niet dat ik iedereen nh aan het opdringen ben. ik loop toch geen mensen af te zeiken ofzo, alleen discussieren, daar is het forum toch voor???
Als iemand graag zijn paard een lel geeft, moet je dat vooral doen. Ik word er alleen niet blij van, en ik geloof een heleboel andere mensen ook niet, maar iedereen gelooft dat het nodig is. Maar dat is het dus niet!!!
het enige waar ik echt niet tegen kan is dat bijna bij alles de schuld aan het paard gegeven wordt, en dat heeft niet met nh of wat dan ook te maken, maar gewoon met eerlijkheid.

Sandra_H

Berichten: 2717
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:22

Allereerst: ook ik ga voor 100% met Sonja mee, wat mij daarnaast nog opvalt is dat veel van jullie NH als een soort aparte discipline zien Verward Zo van die doet aan springen, die aan dressuur en en miepje doet aan NH.
NH is (zoals geloof ik al ergens geschreven is) niets meer of minder dan je boerepaardeverstand gebruiken in de omgang met paarden en dan op zo'n manier dat je paard snapt dat jij de baas bent, snapt wat je van 'm wilt etcetc. Gewoon een goeie duidelijke communicatie met je paard dus, waar inmiddels de term NH op is losgelaten zodat er aan alle kanten lekker aan verdiend kan worden.
Niks mis mee hoor, maar het is niets nieuws en ook niet voorbehouden aan de mensen die er zo bewust mee bezig zijn.
Paardengevoel kun je niet leren uit een boekje, dat heb je of je hebt het niet. Een boekje is geschikt om wat meer theoretische kennis op te doen maar dat is het dan ook.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:23

Nou ik bemoei me er ook maar even tegenaan.
Ik ben zo'n NH-er. Eh.. dat geloof ik tenminste. Ik ben met NH in aanraking gekomen toen mijn paard zich liet vallen in de trailer, daarna steeds met haar achterhand onder de buttbar zakte en er uiteindelijk niet meer in wilde. Hoe langzaam en netjes we ook reden. Dat was het resultaat. Ik heb letterlijk iedereen om raad gevraagd, maar de meesten stonden voor een raadsel. Hulp kwam uiteindelijk van een NH-er. Een instructeur van Parelli. Zijn advies werkte. Lanna is weer gewoon te vervoeren en loopt er volkomen relaxed in. Daarom ben ik me gaan verdiepen in allerlei stromingen van NH. Ik pas ze toe ook, maar ben nooit recht in de leer geweest. Mij heeft het geholpen mijn supereigenwijze in eerste instantie gigantische verwende (want moederloos veulen geweest) en luie paard beter te begrijpen en ook beter te laten lopen. Bovendien loopt ze niet meer over me heen Knipoog. Ik gebruik veel van Parelli, maar zeker niet alles. Ik steek net zoveel op van goede paardenmensen van de "oude" dressuurschool of van westernruiters. En bij alles bekijk ik of het mij kan helpen beter, handiger of effectiever met mijn paard om te gaan.

En natuurlijk is NH ook maar de naam van een stroming. Een stroming die ook mateloos fanatieke aanhangers kent, waar ik helemaal gestoord van wordt. Maar heb je dit soort fanatisme niet altijd als iemand een aardige methodiek bedenkt? Je kunt overal volkomen in doorslaan. En ook deze mensen gaan nooit honderd procent natuurlijk met hun paarden om. Er is toch geen paard ter wereld dat erom vraagt om in gevangenschap gehouden te worden en zijn eigenaar op zijn rug rond te dragen volgens door de eigenaar opgegeven patronen.

Dat is nooit natuurlijk, of je nu met een carrotstick rijdt of met een bit en een zadel. Natuurlijk is: je paard vervoerden naar pakweg Arizona en loslaten in een kudde. Dan kun je een keer per jaar overvliegen en wijzen op een stipje in de verte en zeggen: kijk das nou mijn paard....Helemaal NH!

En dat wil niemand. Of je nu NH-er bent of niet.
NH is voor mij een van de extra leuke en handige handreikingen om meer lol met je paard te hebben. Dat is mijn doel! Dat dat doel toevallig ook helpt bij het beter lopen van je paard of een betere band of een consequentere opvoeding vind ik alleen maar mooi meegenomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 15:23

sanne83 schreef:
maar ik rij nu vooral volgens de methode van parelli en daar zit zo ontzettend veel vooruitgang in, dat ik pas weer iets anders uit ga proberen als ik hier klaar mee ben.


Sanne83, gisteren stelde je op RT de vraag waarom paarden eigenlijk nageeflijk moeten lopen. Heeft het rijden op de parelli-manier je tot die vraag gebracht? Heeft parelli zelf misschien ook een antwoord op diezelfde vraag?