Waarom is NH tegenwoordig zo heilig?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 23:07

sanne83 schreef:
......wat zou je doen???.....


Totaal niet te zeggen zonder het paard en de combinatie te kennen, dus ik zal je een aantal voorbeelden geven van "methodes" die ik in het verleden met dergelijke problemen gebruikt heb.

* Bij paard dat te weinig vertrouwen had in de ruiter en daardoor over de emmer ging: helemaal terug naar de basis: grondwerken. Vergelijk het maar met freestylen en de Seven Games (daar had ik toen nog noooooit van gehoord Haha! jaja ouwe Bokker). Paard duidelijk maken dat de baas altijd weet wat er moet gebeuren. Paard dapper maken, zodat hij weet dat de beslissingen van de baas altijd goed zijn.
Vervolgens AAN DE HAND mee naar buiten. Daarna opgezadeld aan de hand mee naar buiten, en pas na een eind wandelen opstijgen. Baasje is nu "weg" voor het paard, dier is alleen. Dmv stemcontrole en aanraking laten weten dat de baas er is, en dat deze dus alle goede beslissingen neemt. Niet te lang, er weer af, en terug lopen. Altijd positief afsluiten, laten weten dat hij na elke rit, hoe eng ook, weer terug komt in z'n eigen stal.

* Bij paard dat het gewoon verdomde om het erf af te gaan, dat zich achterover liet klappen, de sloot inging en andere dramatisch domme dingen uithaalde. De keuze geven: of lekker mee naar buiten en aan een lange teugel stappen, of (bij elk geringste teken van verzet) terug naar de bak en daar snoeihard aan het werk. Na een blok flinke arbeid van een kwartier terug naar buiten en weer het stappen aan de lange teugel buiten aanbieden. Binnen een week resultaat hoor, ze kiezen toch echt voor het buitenrijden....

* Jong paard, gewoon schrikkerig maar geen specifieke problemen: ander, wijs paard mee, om de rust over te brengen. Daarna paard vervangen door begeleider op de fiets, die steeds wat verder eraf en tenslotte alleen.

* Paard dat loopt te zeuren, alles kent maar gewoon geen zin heeft: links over rechts de teugel eroverheen, (voor Engelse ruiters: zweep op de kont), niet mauwen maar lopen. Lopen? > braaf, belonen, lekker rijden.

* Paard dat echt totaal door het lint ging vanaf eigen erf, grondwerk was in orde, paard zou dapper genoeg moeten zijn, maar op een of andere manier ging het niet: gewoon op de trailer en op wildvreemd terrein droppen. Alleen toepassen bij 100% vertrouwen in capaciteit ruiter (niet loslaten, aan de hand aankunnen etc). Op wildvreemd terrein zijn de spatjes ineens helemaal over hoor als er geen andere paarden in de buurt zijn. Ineens 100% bij het baasje....


Dit zijn een paar mogelijkheden, maar ik kan natuurlijk niet zeggen welke bij jouw paard past, omdat ik het dier niet ken. Het "flippen" zal een oorzaak hebben, maar waar die in ligt???? (ik heb ook niet alles gelezen, dus misschien heb je het wel verteld, sorry in dat geval)
Maar voor elk paard is een oplossing te vinden. Ze staan alleen niet standaard in een boekje. Zolang het standaardpaard niet bestaat, zijn er ook geen dito problemen en dito oplossingen.
Is doorgaans toch een kwestie van gevoel, en dat krijg je alleen maar door ervaring, theoretische kennis, openstaan voor anderen, flink op je bek gaan, etc etc.
Oftewel: alles wat je doet is goed, zolang je er maar van leert!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 23:08

Stephanie100 schreef:
Allereerst vind ik NH gewoon klets. Net als andere spirituele/paranormale dingen zoals wicca, met doden praten etc.

Maar naar aanleiding van wat Anya zegt:
Anya schreef:

Ik citeer (uit mijn hoofd even, dus er kan een foutje inzitten) Pat Parelli zelf:

Never be nicer to your horse than any other horse would be for your horse and never be meaner to your horse than any other horse would be to your horse.

Waarom zijn NH-ers zo fel tegen de 'ouderwetse' manier gewoon een schop voor z'n hol. Ik weet zeker dat niemand zo hard kan slaan/schoppen bijten als het paard. Dus waarom zou je hem gewoon niet een flinke trap geven als het paard zelf trapt?
Het spreekt elkaar dus gewoon flink tegen!


Allereerst vind ik dat je gewoon moet leren lezen. Want dat is precies wat ik probeer te zeggen. Veel mensen komen in de problemen omdat ze gigantisch lief zijn tegen hun paard (er tuttelend mee omgaan). NH wordt afgedaan als zweverig en juist te lief, terwijl ik nu juist aangeef dat een schop op zijn tijd wel degelijk ook bij NH hoort. Een paard schopt ook naar een ander paard als alle andere middelen (dreigen met oren, kont toekeren, voetje optillen voor dreigen met schop) niet werken. Kortom... LEZEN

er zijn ook niet-nh-ers fel tegen een schop... Gewoon omdat ze het zielig vinden. Ik vind een paard dat niet weet waar hij aan toe is zielig. Dus geef ik als het nodig is een schop. Gelukkig is het bijna nooit meer nodig. Maar ik verwacht dat Wizkid binnenkort aan de beurt is. Hij is in het stadium: het mag van haar niet, maar mag ik jou dan wel bijten? Dat levert hem dus zeer binnenkort een schop op (ik moet zorgen dat ik op tijd ben, dus het bijten van iemand anders een beetje uitlokken).

ikke

Berichten: 37560
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-03 23:56

Sonja, de opties die jij omschrijft zijn in mijn ogen allemaal een vorm van opvoeding.
Om de knuppel dan maar helemaal in het hoederhok te gooien (dat doe ik graag):
NH=opvoeding.
Er zijn vele manieren om dat te bereiken, maar uiteindelijk is het niet meer dan het creeren van een opgevoed paard.
Precies zoals je kinderen of honden opvoed, er is geen verschil.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 00:01

ikke schreef:
Sonja, de opties die jij omschrijft zijn in mijn ogen allemaal een vorm van opvoeding.
Om de knuppel dan maar helemaal in het hoederhok te gooien (dat doe ik graag):
NH=opvoeding.
Er zijn vele manieren om dat te bereiken, maar uiteindelijk is het niet meer dan het creeren van een opgevoed paard.
Precies zoals je kinderen of honden opvoed, er is geen verschil.


Eens.... NH is opvoeden.
Maar er zijn (ook bij mensen of honden) zoveel verschillende manieren van opvoeden. Daar zijn hele pedagogiekboeken over volgeschreven. En iedereen doet het anders. Sommigen lukt het om hun kinderen op te voeden tot zelfstandige, zelfdenkende deelnemers aan deze maatschappij. Anderen lukt het niet. Soms ligt dat aan de kinderen. Maar vaak wel aan de opvoeders. Bijvoorbeeld omdat ze het niet kunnen. Of omdat de methode die ze hebben gekozen niet werkt voor het betreffende kind. Zo is het volgens mij ook met paarden of honden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 00:04

ikke schreef:
NH=opvoeding.
Er zijn vele manieren om dat te bereiken, maar uiteindelijk is het niet meer dan het creeren van een opgevoed paard.
Precies zoals je kinderen of honden opvoed, er is geen verschil.


Precies, daarom was ik dit topic gestart: DE opvoeding bestaat niet, omdat HET paard niet bestaat, evenals HET probleem en DE ruiter.
Maar toch zijn er (zeker hier) mensen die per se HUN manier door willen drammen, en daar wilde ik ze met dit topic bewust van maken, eens over na laten denken.
Of het gelukt is? We'll see. De Bokker die ik specifiek in gedachten had bij het typen van het topic is aanwezig in de reacties, dus ik ben benieuwd of het schoentje past Tong uitsteken

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 01:58

Sonja"]
[quote="sanne83 schreef:
......wat zou je doen???.....


Totaal niet te zeggen zonder het paard en de combinatie te kennen, dus ik zal je een aantal voorbeelden geven van "methodes" die ik in het verleden met dergelijke problemen gebruikt heb.

* Bij paard dat te weinig vertrouwen had in de ruiter en daardoor over de emmer ging: helemaal terug naar de basis: grondwerken. Vergelijk het maar met freestylen en de Seven Games (daar had ik toen nog noooooit van gehoord Haha! jaja ouwe Bokker). Paard duidelijk maken dat de baas altijd weet wat er moet gebeuren. Paard dapper maken, zodat hij weet dat de beslissingen van de baas altijd goed zijn.
Vervolgens AAN DE HAND mee naar buiten. Daarna opgezadeld aan de hand mee naar buiten, en pas na een eind wandelen opstijgen. Baasje is nu "weg" voor het paard, dier is alleen. Dmv stemcontrole en aanraking laten weten dat de baas er is, en dat deze dus alle goede beslissingen neemt. Niet te lang, er weer af, en terug lopen. Altijd positief afsluiten, laten weten dat hij na elke rit, hoe eng ook, weer terug komt in z'n eigen stal.

* Bij paard dat het gewoon verdomde om het erf af te gaan, dat zich achterover liet klappen, de sloot inging en andere dramatisch domme dingen uithaalde. De keuze geven: of lekker mee naar buiten en aan een lange teugel stappen, of (bij elk geringste teken van verzet) terug naar de bak en daar snoeihard aan het werk. Na een blok flinke arbeid van een kwartier terug naar buiten en weer het stappen aan de lange teugel buiten aanbieden. Binnen een week resultaat hoor, ze kiezen toch echt voor het buitenrijden....

* Jong paard, gewoon schrikkerig maar geen specifieke problemen: ander, wijs paard mee, om de rust over te brengen. Daarna paard vervangen door begeleider op de fiets, die steeds wat verder eraf en tenslotte alleen.

* Paard dat loopt te zeuren, alles kent maar gewoon geen zin heeft: links over rechts de teugel eroverheen, (voor Engelse ruiters: zweep op de kont), niet mauwen maar lopen. Lopen? > braaf, belonen, lekker rijden.

* Paard dat echt totaal door het lint ging vanaf eigen erf, grondwerk was in orde, paard zou dapper genoeg moeten zijn, maar op een of andere manier ging het niet: gewoon op de trailer en op wildvreemd terrein droppen. Alleen toepassen bij 100% vertrouwen in capaciteit ruiter (niet loslaten, aan de hand aankunnen etc). Op wildvreemd terrein zijn de spatjes ineens helemaal over hoor als er geen andere paarden in de buurt zijn. Ineens 100% bij het baasje....


Dit zijn een paar mogelijkheden, maar ik kan natuurlijk niet zeggen welke bij jouw paard past, omdat ik het dier niet ken. Het "flippen" zal een oorzaak hebben, maar waar die in ligt???? (ik heb ook niet alles gelezen, dus misschien heb je het wel verteld, sorry in dat geval)
Maar voor elk paard is een oplossing te vinden. Ze staan alleen niet standaard in een boekje. Zolang het standaardpaard niet bestaat, zijn er ook geen dito problemen en dito oplossingen.
Is doorgaans toch een kwestie van gevoel, en dat krijg je alleen maar door ervaring, theoretische kennis, openstaan voor anderen, flink op je bek gaan, etc etc.
Oftewel: alles wat je doet is goed, zolang je er maar van leert!
[/quote]

ik bedoelde eigenlijk mensen die op een klassiek dressuurmatige manier rijden..... ik heb het uiteindelijk ook met behulp van parelli opgelost, eerst seven games (bijvoorbeeld je paard dapperder maken door hem ergens overheen, doorheen te sturen), dan de one-rein stop leren (komt uit de western) en dan de de cloverleaf rijden. toevallig allemaal van parelli, maar die heeft het ook overal vandaan gejat. Uiteindelijk zou jij het dus ook met nh oplossen....
uiteindelijk ben ik er dus niet gekomen met alle adviezen die hier ook al staan (en nog veel meer!!). 7 jaar heb ik er mee lopen kloten en het enige waar (de meeste) klassieke ruiters mee aan komen is, slofteugel, misschien een gogue??? en nu heb ik dit probleem in een half jaartje bijna opgelost door een aantal boekjes, vind je het vreemd dat ik hier heilig in geloof. daarnaast heb ik in australie gezien (en geholpen) met totaal wilde paarden in rijden op deze manier, met de minste dwang die ik ooit gezien heb, minder dan met onze gedomesticeerde paarden....
misschien dat kawa en nog een paar anderen ontzettend veel talent hebben en ook nog eens het geluk hadden goede paardemensen tegen het lijf te lopen, ik zie er in het dagelijks leven echt niet veel. Ik vind het leuk om anderen er op attent te maken dat er een andere weg is, en dat anderen niet ook zoveel jaar hoeven aan te kloten, maar gewoon lekker een andere weg gaan zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 02:11

Ik heb me ooit eens vreselijk aan de inleiding bij een serie artikelen van Vanda Oosterhuis in de Hoefslag ge-ergerd. Ik weet de precieze tekst niet meer uit mijn hoofd maar het kwam op het volgende neer:

"Ik reed een x aantal jaar bij een manege, en toen kocht ik een eigen paard. Dit paard was op de klassieke manier niet te rijden en via via kwam ik uit bij..."

Maar als je een paar jaartjes bij de manege gelest heb heb je net geleerd om boven te blijven! Dat heeft met paardrijden nog bar weinig te maken! Als dit soort mensen naar een goede dressuurtrainer stappen en daar intensief gaan lessen komen ze ook wel op hun pootjes terecht.

Wat ik in het dagelijks leven in de omgang met mijn paarden doe is volgens mij hartstikke NH. Ik noem dat echter mijn gezonde verstand... Blijkt wel in de praktijk dat het gezonde paardenverstand van sommige mensen wat makkelijker ontwikkeld dan van sommige andere mensen.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 08:34

Sanne: ik begrijp best dat je baat heb gehad bij NH. In jouw geval PNH. Dat heb ik ook. En natuurlijk is het ook leuk om te doen. Maar wat je vooral uit de reacties van dit forum kunt lezen is dat er meer wegen zijn die naar Rome leiden. En ook nog hetzelfde resultaat opleveren. Het effect van een heel sterke aanhanger van een methode zijn, is altijd dat mensen zich ertegen gaan afzetten. Daarom krijg je zulke stevige reacties. Vaak trouwens van de mensen die juist goed met hun paarden omgaan zonder dat daar herkenbaar NH aan te pas komt. Als je wat langer met bv. Parelli bezig bent, zul je waarschijnlijk merken dat niet alles met PNH oplosbaar is. Dat ook die methode soms gewoon niet werkt. Dat maakt hem niet slecht of onbruikbaar o.i.d. Maar het is wel belangrijk om daar alert op te blijven. Zo kun je bijvoorbeeld bij trailerladen van paarden die daar een probleem mee hebben bij 8 van de 10 paarden veel succes boeken met de PNH-methode, maar die andere twee moet je wat anders bij verzinnen. Gewoon omdat ze toevallig niet reageren op die methode, maar er wel instappen voor een snoepje (hihi, toch ook een doodzonde bij Parelli) of omdat hun beste maatje al in de trailer staat. Wat de mensen hier bedoelen is dus: opvoeden (of het nu via NH gaat of anders) is altijd goed, maar blijf nadenken!

Ik heb zelf veel (gehad) aan PNH. Er zitten leuke oefeningen in, ik ben beter gaan kijken naar mijn eigen omgang met paarden, meer alert op het gedrag van paarden onderling. Maar van iedere methode is altijd wat te leren (ook van een klassieke dressuurruiter, die jou en je pony met dat specifieke probleem misschien niet kon helpen, maar die je wel weer nodig zult hebben als je verder wilt in de dressuur). Kortom: mijn motto is... beter goed gejat, dan slecht gecomponeerd. En ik speel leentjebuur bij iedereen die iets goeds te melden heeft.

De bedoeling van dit forum is toch ook dat we wat van elkaar opsteken? Er zit hier meer paardenkennis bij elkaar dan ik in mijn directe omgeving heb. Maar van elkaar leren wil ook zeggen dat je bereid moet zijn je eigen stellige geloof (bv. in Parelli) tegen het licht te houden om de kijken of het echt altijd werkt en de enige echte methode is.

Volgens mij maakt juist dat nadenken over methoden je ook een beter paardenmens op den duur.

Ing__

Berichten: 11173
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 13:18

okeej heb net de hele topic gelezen en er zijn toch wel een aantal dingen waar ik me gruwelijk aan erger Lachen

Sommige vinden NH "lief" dat je alles maar lief en aardig vraagd, maar dat is nie zo! je geeft het paard een keus (fases) en je mag hem best wel eens aanpakken!!

Ik heb een fjord waar ik NH én dressuur mee rijd.. en ik vind het ene niet beter dan het andere, het vult bij mij het ene aan!!

Ik vind wel dat mensen snel zeggen van elkaar dat één bepaalde rijstijl niet goed is, zolang je met respect naar je paard toe handeld, waarom zou het ene dan beter zijn dan het anders?
Als eh HN doet zonder respect te hebben voor je paard is het niet goed, net zoals het niet goed is als je dressuur rijd zonder respect naar je paard te hebben.

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 16:29

Ikke schreef
Citaat:
Sonja, de opties die jij omschrijft zijn in mijn ogen allemaal een vorm van opvoeding.
Om de knuppel dan maar helemaal in het hoederhok te gooien (dat doe ik graag):
NH=opvoeding.
Er zijn vele manieren om dat te bereiken, maar uiteindelijk is het niet meer dan het creeren van een opgevoed paard.
Precies zoals je kinderen of honden opvoed, er is geen verschil.

Ik kan niet anders dan dit onderschrijven. Met de hond ga je naar puppy-cursus, met het paard naar een NH-mannetje of -vrouwtje. Waarom? Omdat er heel veel mensen met paarden en honden zijn en maar weinig paarden- en honden mensen. Op zich niet zo verwonderlijk, als je ziet hoe ver dieren tegenwoordig van de mensen verwijderd zijn in het dagelijks leven, is de vanzelfsprekendheid qua omgang en het kennen en herkennen van gedrag verdwenen. Door dit mensen weer bewust aan te leren (een cursus te laten volgen) kun je een hoop problemen voorkomen. Een puppy-cursus is maatschappelijk geaccepteerd en doodnormaal; een paardencursus klinkt zo gek... Dus een nieuwe naam bedacht, een mooi commercieel sausje erover en er is een trend geschapen...

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 18:14

een beetje raar dat iedereen doet of nh opgedrongen wordt, dit is een forum, daarop disccusier je. Als 20 mensen in een forum roepen dat een paard een klap geven voor hangen het beste is wat je kan doen, dan ga ik daar tegen in omdat ik het belachelijk vind. Aanleren doe je altijd eerst, of het nou met mensen, honden of paarden is, dat doe ik nu en dat heb ik altijd gedaan, en dat heeft geen donder met nh te maken.
als jullie allemaal van zoveel goede paardenmensen (waar haal je ze vandaan???) zoveel geleerd hebben, dan vraag ik me echt af waarom jullie andere mensen willen tegenhouden hetzelfde te houden. Als jullie trouwens allemaal ook eigenlijk nh doen, dan vraag ik me af waarom het zo erg is dat andere mensen dat ook willen leren. Op een andere manier was ik (en een heleboel anderen) er vast ook gekomen, had me alleen wel tien keer zoveel geld gekost en ongeveer 20 jaar extra, waarom opnieuw het wiel uitvinden (zoals iemand hier ergens al schreef)???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 20:55

Ik denk dat het komt dat mensen fel reageren omdat er door de NH aanhangers gesugereerd word, dat als je een paard een keer een knal verkoopt je een dierenmishandelaar bent.
En uit eigen ervaring weet ik dat dit niet zo is, want anders waren de paarden wel bang.

Want een klap geven bij een hangend paard vind jij belachelijk, ja ik ook, als ze bang zijn, maar 99 keer van de 100 zijn ze niet bang, maar hebben ze een uitweg gevonden op de zaak te slopen en los te zijn.
En dan krijgen ze van mij op hun donder, maar dat mag dan niet?

vandaar de reacties denk ik.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 21:29

ten eerste heb ik absoluut niet gezegd dat diegene een dierenbeul, heb zelfs nog wat pb-tjes gestuurd om dat te benadrukken. Ten tweede hoor ik allemaal verhalen over ontwrichte halswervels, achteruitgeglede paarden, denk je nou echt dat een paard denkt even los trekken en "o jee, heb ik m'n halswervel ontwricht" ...dat gebeurt in pure paniek.
en daarbij ging het om een paard dat ze pas vijf dagen had, die volgens mij ook nog redelijk jong was. Ik zou dan denken, leer het hem gewoon even aan, zo gedaan, wel zo eerlijk tegenover het paard, om hem niet te straffen om iets waarvan hij (duidelijk) niet wist hoe het moet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 21:34

Ik heb het hier niet over iemand in een speciaal topic, maar gewoon algemeen.
Want ik zeg wel vaker bij hangerds, koop sterk spul en laat maar ff hangen.
En evt, een keer met de haren van een harde bezem prikken.

En dat van die halswervels vind ik zwaar overtrokken.
Ik heb het nog nooit mee gemaakt bij een ouder paard, 1x bij een veulen bij val in de trailer.
Maar aan houden van paarden zit altijd risico, maar als iemand ooit een keer hoort van een kapotte halswervel, mag er ineens niet meer gehangen worden.

En ook de paniek is er bij paarden helemaal niet vaak.
De meeste hangen om de zaak te slopen, omdat ze weten dat ze dan los zijn.
En die bind ik dus vrolijk vast en laat ze het maar uitzoeken.

pmarena

Berichten: 48136
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 21:36

Excuseer...maar als je een paard laat zien wat de bedoeling is , dus vastzetten en blijven staan is braaf. Touw strak is tikje zodat hij weer naar voren gaat. Paard gaat door tikje naar voren - weer braaf.
Paard blij. Weet dat touw los braaf is , en touw strak = tikje.

Dus dan HEB je het hem toch geleerd Lachen

En rustig , en simpel.

Beestje heeft zo door dat hij zelf tegen dat tikje aanloopt.

Ik ga ervanuit dat je eerst probeerd of het gaat en als het paard gaat hangen dat je hem dan weer even een stapje naar voren laat doen en duidelijk laat merken wat de bedoeling is.
Blijkt dat na een tijdje niet afdoende effect te hebben mag je 'm van mij gerust met tegen een tikje op laten lopen hoor , dan is het zeker duidelijk.

Ik neem aan dat de eigenaresse er niet meteen iemand anders bijhaalt zonder eerst zelf dat paard een paar keer naar voren te hebben gehaald.

Of een gegeven moment moet het afgelopen zijn. Basta. Simpel en weer vrolijk verdergaan Lachen

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 22:14

runningkawa schreef:
En dat van die halswervels vind ik zwaar overtrokken.
Ik heb het nog nooit mee gemaakt bij een ouder paard, 1x bij een veulen bij val in de trailer.
Maar aan houden van paarden zit altijd risico, maar als iemand ooit een keer hoort van een kapotte halswervel, mag er ineens niet meer gehangen worden.


ik dacht dat jij dat ooit een keer had geschreven, of over achteruitvallende paarden ofzo, ik weet het ook niet meer precies.
ik vind het vrij gevaarlijk om een paard te laten hangen, en daarbij denk ik niet dat een paard zichzelf voor de lol pijn gaat doen, want het lijkt me niet erg prettig om aan je hoofd te hangen.
Als paarden zich los willen krijgen, gebeurt dat volgens mij toch meestal met kleine rukjes of aan het touw knabbelen of even eraan trekken en dan uitzichzelf weer op houden. Een paard dat echt blijft hangen, is zeker wel in enige vorm van angst/paniek, want hij denkt duidelijk niet meer na.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 22:20

Je hebt toch ook mensen die met grof geweld iets uit de muur trekken, of hun leren rijlaarzen uit trekken, een klemmende deur opendoen. Nou zo kan je dat ook bij paarden zien... He ik kom niet los, dan maar met grof geweld! Een paard gaat niet nadenken van hey, als ik nou eens aan dat touwtje ga zitten dan gaat die knoop eruit en dan ben in los.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 22:58

maar hij denkt zeker wel, als ik nou met m'n hoofd en m'n hele gewicht aan dit touw ga hangen kom ik vast los....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-03 23:30

Zo ken ik dus wel een paard met een beschadiging aan de nek door het hangen. Het komt niet zo heel erg vaak voor hoor, maar het kan dus wel.

Wat ik soms een beetje ergerlijk vind aan NH-ers is dat ze heel triomfantelijk vertellen dat ze zo bezig zijn een band te b(r)ouwen met hun paard en bladiebla. Ze denken soms echt dat door de benadering ze die band ineens kunnen laten ontstaan, terwijl ik denk dat dat vooral ook te maken heeft met of je eerlijk bent naar je paard toe, of je weet waar je mee bezig bent en dan nog zal het vooral tijd kosten. Vertrouwen win je, dat roep je niet af.

ikke

Berichten: 37560
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 00:23

Lovely schreef:
Wat ik soms een beetje ergerlijk vind aan NH-ers is dat ze heel triomfantelijk vertellen dat ze zo bezig zijn een band te b(r)ouwen met hun paard en bladiebla. Ze denken soms echt dat door de benadering ze die band ineens kunnen laten ontstaan, terwijl ik denk dat dat vooral ook te maken heeft met of je eerlijk bent naar je paard toe, of je weet waar je mee bezig bent en dan nog zal het vooral tijd kosten. Vertrouwen win je, dat roep je niet af.


amen

Vertrouwen krijg je door eerlijke opvoeding, zijn we er weer NH=opvoeding=gezond boerenverstand is dus een intergraal deel van je omgang met paarden, geen stijl van rijden dus!

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 01:15

runningkawa"]
Ik denk dat het komt dat mensen fel reageren omdat er door de NH aanhangers gesugereerd word, dat als je een paard een keer een knal verkoopt je een dierenmishandelaar bent.
[/quote]

Volgens mij is er maar 1 persoon die dat suggereert en dat is Sanne83. Nogmaals: Sanne83: als jij je er zo fantastisch bij voelt, prima! Maar naar mijn idee discussieer jij niet (dis·cus·si·ë·ren (onov.ww.)
1 van gedachten wisselen, een discussie voeren => bomen, discuteren, disputeren, parlementeren, redekavelen, redetwisten, twisten). Jij probeert mensen je mening op te dringen, dat is heel wat anders!

[quote="Lovely schreef:
Wat ik soms een beetje ergerlijk vind aan NH-ers is dat ze heel triomfantelijk vertellen dat ze zo bezig zijn een band te b(r)ouwen met hun paard en bladiebla. Ze denken soms echt dat door de benadering ze die band ineens kunnen laten ontstaan, terwijl ik denk dat dat vooral ook te maken heeft met of je eerlijk bent naar je paard toe, of je weet waar je mee bezig bent en dan nog zal het vooral tijd kosten. Vertrouwen win je, dat roep je niet af.


Zie hierboven, je kunt niet alle NH-ers over één kam scheren. Dat er hier een paar (één) fanatieke aanhangers zijn....Tsja Haha!
En voor de rest: OK dan! Goed gezegd OK dan!

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 08:16

Ludo: hier sluit ik me bij aan. Iedereen die zijn paard een terechte knal voor zijn kop wil geven heeft mijn zegen. Dat doe ik ook! Ook dat hoort bij NH.

Maar ik ken ze wel.. de zachte sector in de NH. Ik snap de ergernis, maar scheer a.u.b. niet iedere NH-er over een kam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 08:49

sanne83 schreef:
een beetje raar dat iedereen doet of nh opgedrongen wordt, dit is een forum, daarop disccusier je.

** Discussieren= elkaar proberen te overtuigen door het gebruik van redelijke en heldere argumenten.
Maar waarom ik dit topic gestart heb, is omdat er mensen zijn die je NH gewoon door de strot proberen te duwen, die DRAMMEN, die doen alsof de NH-goeroes het wiel uitgevonden hebben, en, last but not least, dat alles wat geen NH is niet deugt.


als jullie allemaal van zoveel goede paardenmensen (waar haal je ze vandaan???).....

** Open staan voor andere meningen en methodes, ook als ze je in eerste instantie niets lijken. Leer je heeeeeeel veel van!


...... Als jullie trouwens allemaal ook eigenlijk nh doen, dan vraag ik me af waarom het zo erg is dat andere mensen dat ook willen leren.


** Ik blijf het zeggen: persoonlijk doe ik niet aan NH, maar ik doe wel al een dikke twintig jaar dingen die nu in de populaire boekjes staan. Het is niks nieuws, het is echt alleen maar je eigen gezonde paardenverstand gebruiken...



Overigens vind ik het wel heel erg "grappig" dat mensen die met NH bezig zijn en daar wel enthousiast over vertellen, maar mee blijven DISCUSSIEREN en dus NIET DRAMMEN onzeker worden van dit topic, en mij vragen of ik hen hiermee bedoel.
Tot op dit moment (donderdag 7 augustus 8.50 uur) kan ik met een grote grijns zeggen dat degenen die dachten dat dit schoentje hen misschien zou passen, hun voet er niet inkrijgen. Jullie zijn enthousiast, maar drammen niet.

Maar degene die 'm absoluut zekersteweten past, loopt volgens mij echt nog steeds op blote voeten rond te stampen.... Tong uitsteken

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 09:07

sanne83 schreef:
maar hij denkt zeker wel, als ik nou met m'n hoofd en m'n hele gewicht aan dit touw ga hangen kom ik vast los....


nee dat is dus juist gedrag waar niet over nagedacht is. Dus primitief gedrag.

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 09:29

Ik weet niet wat ik ben. Ik heb absoluut niet de drang om enige vorm van Monty Roberts, Emiel, of Pat aan te hangen maar ga wel op een 'andere' manier met mijn paarden om. Datgene wat mij het beste past. En als iedereen dat nou doet, en iedereen respecteert dat van een ander dan zou het allemaal een stuk makkelijker zijn toch?