Alles wat ook maar een beetje niet-NH is is NIET goed, want het moet..... bladiebladiebla...
NH is volgens mijn hoogst onbescheiden mening niks meer of minder dan je eigen gezonde paardenverstand gebruiken, en op een eerlijke en directe en voor het paard begrijpelijke manier met het dier communiceren.
Moet je hiervoor net gaan doen of je een paard bent, en volledig "Equus" leren spreken?
Onzin! Zei zij ferm (en kreeg half Bokt over zich heen)
Allereerst bezitten wij geen paardenlichaam, en kunnen wij dus niet meedoen met hun subtiele tekens die ze onderling gebruiken. Ook de goeroes zie ik niet communiceren met hun oren, met een opgetrokken lip of een subtiel opgetild achterhoefje.
Ten tweede, en die is ook erg van toepassing op enkele zeeeeeer fanatieke NH'ers hier op Bokt: sinds wanneer hebben jullie de paarden in het wild bestudeerd? Hebben jullie zelf life (dus niet in een compilatie van tv-beelden die subjectief samengesteld zijn) het kuddegedrag waargenomen, bestudeerd en daaruit conclusies getrokken?
Met dit topic wil ik niet prediken dat iedereen z'n paard weer ouderwets met een klomp voor z'n kont moet schoppen. WEL dat er wel weer eens wat meer respect voor elkaar mag komen. Als iemand z'n paard graag wil laten lopen door een touwtje achter z'n kont te gooien, fine with me. Lekker zelf weten. Maar als ik m'n paard een bezem achter z'n kont hou als 'ie gaat hangen, of een bats voor z'n hoofd geef als 'ie hapt, laat dat dan "fine with you" zijn.
Ga er eens vanuit dat ook anderen ervaring met paarden in het algemeen hebben, en hun eigen dier waarschijnlijk aardig goed kennen. Dat betekent dat ze waarschijnlijk ook hun correctiegedrag per paard verschillend hanteren.
Voorbeeldje?
Als Leonardo z'n hoofd aan mij zou willen schuren, hoef ik alleen maar "Leoooo" te zeggen. Zachtjes, op een ernstige manier. Dan is Leo namelijk al dusdanig onder de indruk dat hij zich al afvraagt of hij niet naar de slager zal hoeven voor deze enorm slechte daad.
Als Milena dit zou doen, geef ik haar meteen een tik, want die interesseert het helemaal niks wat je zegt. Die is daar veel botter in. Dat is het verschil tussen onze volbloed en onze koudbloed.
Waarschijnlijk zou jij (algemene opmerking) dit anders oplossen. Is prima, want jij bent mij niet.
Dus begin dan aub niet meteen met hele belerende verhalen dat ik het helemaal fout doe omdat het in de kudde anders zou gaan. In de kudde staat nl. ook geen mens met een poetskist bij hun hoofd.....