Heb ik wel de juiste beslissing genomen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Heb ik wel de juiste beslissing genomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 14:07

Eigenlijk vond ik dat ik de laatste tijd al veel topics had aangemaakt, en had me voorgenomen om voorlopig geen topics meer aan te maken. Maar omdat ik middenin de puberteit zit ben ik gewoon erg onzeker, en daarom twijfel ik ook of ik wel de juiste beslissing heb gemaakt... Daarom vraag ik het toch maar aan jullie, aangezien jullie er heel anders tegenaan kijken...

Tot een paar dagen geleden dacht ik serieus na over een eigen paard, zie dit topic:
[PP] wat denken jullie? doen of niet?
Wat er eigenlijk instaat (samenvatting voor degene die niet naar de link willen gaan), is dat ik een paard wil kopen die ik al iets van 5 jaar ken. Het klikt heel goed tussen ons en ze betekend echt heel veel voor me. Alleen ik zit in 3 vwo, ben net gestopt met mijn verzorgpaard (druk met school/geen zin meer in zoveel dressuur) en ik zou haar zelf moeten betalen. Mijn ouders zouden wel willen bijspringen mocht het nodig zijn.

Sinds een paar dagen heb ik besloten het niet te doen, maar dat gaat vollop tegen mijn gevoel in. Maar mijn verstand zegt dat ik het niet moet doen, omdat ik er gewoonweg geen tijd voor heb... Zit dus in 3 vwo, het is nu al druk, laat staan in 4/5/6 vwo en de studie erna (waarschijnlijk diergeneeskunde) en ik heb nog niet eens een bijbaantje... Als ik het wel zou doen dan zou ik alleen maar naar school gaan, slapen, huiswerk maken, bijbaantje en eigen paard doen.
Maar ik heb ook nog vriendinnen, later waarschijnlijk ook een vriend, en ik heb nog een grote hobby, muziek. Ik drum en wil heel graag uit/naar concerten. Als ik een eigen paard heb zou ik moeten stoppen met drummen en zou ik waarschijnlijk niet zoveel geld hebben om uit te gaan en naar concerten te gaan.
Dus ik heb besloten om paarden op een laag pitje te zetten, op zaterdag ga ik nog wel naar dat paard toe (zorgboerderij) en ik zoek een adresje waar ik kan lessen, dus dan rij ik 2x per week. Maar dan ga ik wel meer doen met drummen. Drummen is ook duur, maar je hebt geen maandelijkse kosten en als je een het een weekje druk hebt is het niet erg als je een week niet drumt. Met een eigen paard moet je er toch heengaan...

Alleen, toch zit het me erg dwars dat ik wat minder met paarden doe... Het is toch wel mijn leven, en dan met name dat paard, en dan zet ik het op zo'n laag pitje? Het voelt een beetje alsof ik mezelf verraden hebt...

Ik hoop dat jullie je mening erover willen geven!

xMarieke

Re: Heb ik wel de juiste beslissing genomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:08

MW-> YRT

ellen98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:35

hooii,,
ik vind het wel verstandig van je om dat paard niet te kopen,, maar ik snap hoe je voelt,, maar kun je niet wat vaker lessen of wordt dt te duur????

xxxx nog veel suc6

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 15:38

Ik kan eigenlijk geen tips geven.
Maar ik kan wel zeggen dat ik heel veel respect heb dat je de keuze heb gemaakt geen eigen paard te kopen.
In heel je openingspost geef je al aan dat het echt niet mogelijk is. En sommige meisjes zouden het wel hebben gedaan, Maar kijk eens in te toekomst. Wat nou als je wel een paard koopt, zou dat eerlijk zijn tegenover het paard?

Nogmaals respect :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:09

bedankt voor de reacties...

en ja, ik zou het zo graag willen, maar ik vind het niet eerlijk tegenover het paard...

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:13

Zoals ik je verhaal lees zou ik het zeker niet doen en heb je de goede beslissing genomen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:17

Je denkt erg realistisch, erg knap voor jou leeftijd.
Het voelt misschien pijnlijk en vervelend, maar je geeft al aan dat je er geen tijd voor hebt (en geld).

Geniet van je jonge leven, een paard kan altijd nog :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:22

tot nu toe gelukkig alleen maar reacties dat ik wel het juiste heb gedaan gelukkig :D lucht aardig op :)

slagchoco_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 16:44

Je hebt in mijn ogen ook de juiste beslissing genomen.
Een eigen paard is een grote verantwoordelijkheid waar veel tijd en geld in gaat zitten.
Die twee dingen kun jij op het moment niet bieden... ik snap je gevoel heel goed maar je kunt in ieder geval twee keer per week met paarden bezig, dat moet je ook in je achterhoofd houden. :j

Musicfan12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:14

Ja ik snap je frustratie.. Ik kocht mijn eerste paard op mijn 16de en dat was achteraf ook niet verstandig maar ik denk zeker dat je de juiste keuze hebt gemaakt.. je schrijft al dat je niet voldoende tijd hebt voor je verzorgpaard.. Laat staan als je een eigen paard neemt. Wat als hij/zij wat mankeerd.. en je moet meerderen keren op een dag naar stal om te stappen/ afspuiten/ medicijnen. Of wat als je studie jaren (nog) zwaarder worden als gedacht.. dan moet je je paardje wat je nu aanschaft straks verkopen. En wil je inderdaad andere hobby's / tijd met vriendjes en vriendinnen etc opgeven voor je paard? veel om over na te denken maar wel realistisch.. Ik had achteraf gezien de tijd met mijn eerste paardje niet willen missen maar heb er heel veel voor moeten opofferen.. Ik stond vroeg op (moest anderhalf uur reizen naar mijn studie) naar school, naar huis, naar stal, naar huis eten, 's avonds laat huiswerk douchen slapen en dat dag in dag uit.. in het weekend werken (mijn paard moest betaald worden) en 's avonds te moe zijn om uit te gaan en zondag uitslapen en weer een hele dag op stal, alle klusjes die nog gedaan moesten worden waar ik doordeweeks geen tijd voro had..
Al met al dus genoeg om over na te denken.. Zeker als je diergeneeskunde wilt gaan studeren, en dan spraak ik uit ervaring.. heb je helemaal geen tijd meer voor een veeleisende hobby als een paard ;) Dus misschien nu wel balen voor dit paardje.. maar denk dat als je hem/haar hebt en met eigen ogen ziet dat je (in verloop van tijd) hem/haar niet meer kan geven wat ze/hij nodig heeft, je nog veel meer baalt en een verkoop moet gaan plannen.. toch? ;)

Piepdruif

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:23

Ook ik denk dat je de juiste keuze hebt gemaakt. Als je van jezelf al weet dat je naast je paard ook nog tijd wilt hebben voor andere dingen, dan is dit de enige goede keuze, lijkt me.
Ook ik heb in zo'n situatie gezeten, vlak voordat ik ging studeren. Ook ik zag eigenlijk alleen maar problemen, en koos ervoor om het niet te doen. Ben lekker gaan studeren, getrouwd en pas nadat ik ook nog een kindje had gekregen en we eindelijk geld genoeg hadden voor alles wat bij verzorging van een paard komt kijken, is er een paard gekomen.
Maarrrrr, toen ik studeerde en niet eens geld had om op een manege te rijden, ben ik vrijwilliger geworden bij paardrijden voor gehandicapten. Je bent dan toch lekker met paarden in de weer, poetsen, zadelen, er naast lopen, ik vond het helemaal geweldig! En ook het werken met de gehandicapten was heel erg leuk, dat werd op het laatst steeds meer de hoofdreden :)
Misschien zit er bij jou in de buurt ook wel een stichting. Meestal zitten ze te springen om vrijwilligers, en als ze dan iemand treffen die ook al met paarden om kan gaan, dan zijn ze helemaal blij met je!
Succes!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:27

Juiste keus gemaakt :) Het gaat niet alleen om tijd en om geld, maar ook om verantwoordelijkheid. Een eigen paard is een hele grote verantwoordelijkheid (wie zorgt er voor als je ziek bent, of op vakantie bijvoorbeeld?) en zo'n verantwoordelijkheid is al zwaar als je volwassen bent :)

Jouw tijd met eigen paard komt echt nog wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 17:33

Piepdruif schreef:
Maarrrrr, toen ik studeerde en niet eens geld had om op een manege te rijden, ben ik vrijwilliger geworden bij paardrijden voor gehandicapten. Je bent dan toch lekker met paarden in de weer, poetsen, zadelen, er naast lopen, ik vond het helemaal geweldig! En ook het werken met de gehandicapten was heel erg leuk, dat werd op het laatst steeds meer de hoofdreden :)
Misschien zit er bij jou in de buurt ook wel een stichting. Meestal zitten ze te springen om vrijwilligers, en als ze dan iemand treffen die ook al met paarden om kan gaan, dan zijn ze helemaal blij met je!
Succes!

dat doe ik nu dus al :Y) daar ken ik dat paard van :P

IrisGr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:06

je heb de juiste keus gemaakt en daar heb ik zeker weten respect voor. Ik heb mijn paard verkocht omdat het niet klikte maar ook omdat ik het wel ff genoeg vond had er helkemaal geen zin in . Nu ben ik een half jaar verder en heb ik toch weer een nieuw paardje. Ik miste het in dat half jaar heel erg maarja ik heb gelukkig lang genoeg gewacht tot het goeie moment om weer een paardje te nemen:)

Kellyyy11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:13

ik heb het zelfde als jou,
bij mij op stal is ook een leuke haf te koop,
mijn ouders willen me ook bijstaan enzo!
maar ik wacht tot ik school af heb gemaakt,
ik moet nog 4/5 jaar, ooit komt mijn droom wel uit,maar nu even niet!
zo moet je maar blijven denken. dat als je alles op een rijtje heb, vaste baan en school is afgemaakt, dan maar rustig op zoek!!! :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-10 18:16

Ik denk ook dat je de juiste keuze hebt gemaakt.
Een eigen paard komt wel :j
Ik heb dezelfde keuze 10 jaar geleden ook gemaakt. Paarden bijgereden, een paar dagen in de week en me meer geconcentreerd op het saxofoon spelen.
Inmiddels speel ik nog steeds veel saxofoon, ook op hoog niveau.
Maar heb ik ook mijn eigen paardje inmiddels al 2 jaar. Gekocht op mijn 26e.
Uitstel hoeft geen afstel te zijn :)