Ben ik nu zo'n Dierenbeul?????

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shiloh

Berichten: 19786
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 14:09

weet je wat ik trouwens zo typisch vind...

Ik vraag me altijd af of het paard ZICHZELF wel zo zielig vind..

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 14:28

Ik denk niet dat een paard zover kan nadenken. Over zielig en niet zielig. Een paard legt verbanden, verder zal het niet veel nadenken Lachen

Cookies
Berichten: 6574
Geregistreerd: 30-10-02
Woonplaats: Tuinzania

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 14:36

Die van mij krijgt ook nog wel eens een trap onder zijn kont en dat vinden ze dan weer zielig, vervolgens zijn ze wel jaloers dat mijn paard zo netjes opgevoed is. Ja dat komt echt vanzelf hoor!!!

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (Belgiƫ) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 14:56

Ook die van mij krijgen als het nodig is klap of trap onder de kont. Zo heb ik Ramona toen ze pas een week oud was al moeten een klap op de kont geven (een flinke) omdat ze mij wilde een trap geven omdat ze niet mocht zuigen bij de moeder van mij (was bezig met moeder te behandelen voor de vliegen). Nu heb ik een lief veulen dat respect heeft voor mij. Een stemverheffing is nu meestal al genoeg om haar tot de orde te roepen.

Mer1980

Berichten: 18877
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 15:28

Nou allemaal bedankt voor jullie mening. Blijkt dus dat ik niets fout gedaan heb.

Mer1980

Berichten: 18877
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-03 15:28

irmalouise schreef:
Ik sta dus ook op die stal ik ben er verder niet bij geweest, maar mijn mening is dat het paard er nog maar 5 dagen is dus alles is nieuw gun het beestje even de tijd om alle nieuwe indrukken te kunnen verwerken, ze is nog hartstikke jong, dus moet nog veel leren.


Ja onder andere dat ze niet mag hangen!!!! Dat ze niet over je heen mag lopen. Dat heeft absoluut niets met gewenning te maken.

Moet je op iedere wedstrijd ook maar over je heen laten lopen omdat ze moet WENNEN????? aan de omgeving???

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 15:36

Je hebt goed gehandeld. En gewoon achter de dingen staan die je zegt en doet. Opgeheven hoofd! Kritiek krijg je altijd, zeker als lesgeefmens!

Nimber

Berichten: 26554
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 16:00

Ik heb het een paard afgeleerd op precies dezelfde manier als jij.
longeerlijn door een ring die iets aan trekken, paard voelde druk,ging hangen en ik stond er achter met een longeerzweep.
Bij dit paard 3 keer en als ik dan druk op het halster nam ging ze netjes of naar voren of ze negeerde het.
Ze heeft nooit meer gehangen (kon ook niet vaststaan eerder) geen gemier en gedonder meer gewoon veen binnen een kwartiertje opgelost klaar!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 16:07

sorry, maar ik vind het niet echt kunnen. Iedereen moet natuurlijk zelf weten hoe hij dingen opknapt, maar ze stond er pas vijf dagen. Dat betekent dat je nog totaal niet weet hoe het paard in elkaar zit. Tuurlijk moet je consequent zijn, dat ben ik ook.
Maar waarom neemt iedereen maar aan dat vaststaan tot de vaste vaardigheden van een paard behoort????? ik snap het echt niet hoor, net als trailerladen, zeker als je een net nieuw paard hebt, die nog ontzettend jong is ook, dan neem je toch niet aan dat hij dat allemaal zomaar kan.
Als je een veulentje hebt, ga je die toch ook niet zomaar vastbinden en dan een schop onder z'n kont geven als hij gaat hangen. Nee, want je weet dat hij dat nog niet kan, je leert hem het eerst!!!!

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 16:13

Een veulen bind ik ook vast, als die gaat hangen is er veel minder kracht dus zal ook eerder opgeven, zo leren ze het wel!!
Ook al is het paard er pas 5 dagen, maakt geen bal uit.. Het moet dingen leren, juist in die eerste dagen.
Merilyn heeft hier dus absoluut niet verkeerd gehandeld, ik zou hetzelfde gedaan hebben..

Oja, vaststaan behoort tot de vaste vaardigheden omdat het best handig kan zijn dat als jij je zadel en hoofdstel gaat halen en je paard kan gewoon blijven staan, zonder dat hij wegloopt of gaat hangen..

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 16:16

Precies Youngster...er wordt teveel getrut met paarden! Vaststaan MOET het paard kunnen voor jouw en zijn eigen veiligheid. Geen excuus te bedenken. En idd zelfs veulens zouden ze al moeten vastzetten.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 16:18

sanne83 schreef:
sorry, maar ik vind het niet echt kunnen. Iedereen moet natuurlijk zelf weten hoe hij dingen opknapt, maar ze stond er pas vijf dagen. Dat betekent dat je nog totaal niet weet hoe het paard in elkaar zit. Tuurlijk moet je consequent zijn, dat ben ik ook.
Maar waarom neemt iedereen maar aan dat vaststaan tot de vaste vaardigheden van een paard behoort????? ik snap het echt niet hoor, net als trailerladen, zeker als je een net nieuw paard hebt, die nog ontzettend jong is ook, dan neem je toch niet aan dat hij dat allemaal zomaar kan.
Als je een veulentje hebt, ga je die toch ook niet zomaar vastbinden en dan een schop onder z'n kont geven als hij gaat hangen. Nee, want je weet dat hij dat nog niet kan, je leert hem het eerst!!!!


nee,ze konden hem beter de hele tent laten afbreken ja,want ahh hij is nieuw en moet nog wennen,goedzo jongen doe maar,en ze had beter een vingertje omhoog kunne stekken en foei zeggen,en erna even een lekker snoepje,want ahh hij is toch wel zielig.
niet dus,zolas ze zeiden hij moet nog veel leren,ja dat hij niet mag hangen,ik denk dat het gemeenr is als je eerst paar keer zegt ah jongen hang maar breek de boel maar af,en dan opeens mocht het niet meer,want ja eerst was hij jong.
en dit paard was geen veulen.
en als ik een veulen zou hebben,en die zou voor de lol even gaan hangen,dan kon die een trap onder zijn kont krijgen,dan hem ff leuk laten hangen en zijn nek laten breken.

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 16:19

gijsenkim schreef:
Precies Youngster...er wordt teveel getrut met paarden! Vaststaan MOET het paard kunnen voor jouw en zijn eigen veiligheid. Geen excuus te bedenken. En idd zelfs veulens zouden ze al moeten vastzetten.


precies OK dan!

Shiloh

Berichten: 19786
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 16:37

Idd... Ik vind ook dat een paard MOET kunnen vast staan. En ik hoef een paard echt niet te kennen om aan het dier te kunnen zien of hij zich staat aan te stellen, en loopt te klieren, of dat hij het gewoon echt niet snapt en bang is...

Ik vind het idd zoals ik al eerder gezegd heb zieliger om hem eerst iets wel goed te vinden en dat het paard denkt van dit mag, en dan later het ineens af te straffen...

Consequent moet je ALTIJD zijn! of je nu in een nieuwe omgeving bent of niet!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 16:41

ik zeg toch niet dat een paard vaststaan niet moet kunnen, ik zeg alleen dat iedereen maar denkt dat het een eigenschap is die een paard heeft, alleen maar omdat het een paard is. Je rijdt je paard toch ook in, je denkt toch niet van:'goh, het is een paard, die is om op te rijden, dus ga ik er vanuit dat ik erop kan gaan zitten" . nee, je leert het hem eerst!!
Ik had dat beest zowieso niet zomaar vastgezet, de eerste dag dat je hem hebt, leer je hem stilstaan en vaststaan, is echt te simpel hoor.
Ik vind het echt een beetje primitief om je paard gewoon voor alles te slaan wat hij niet kan, en dan maar hopen dat hij dan het goede gedrag ergens vandaan haalt.
He misschien werkt het ook wel bij het rijden, als je paard geen piaffe doet, hup, net zolang meppen tot hij het wel doet Knipoog

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 16:45

Hoezo te slaan voor alles wat hij niet kan?? Ik ken marilyn verder niet, maar ze komt bij mij dus niet over als iemand die zijn paard voor alles slaat, en dat laat je dus nu wel zo overkomen..
Dat is ook echt onzin, tuurlijk moet je je paard niet voor alles slaan, dan ben je heel erg verkeerd bezig, maar een keer een goede tik omdat hij aan het klieren is, zoals ook dit gedrag vind ik echt niet verkeerd, liever een keer een ram dan tig keer nieuwe halsters kopen, is toch iets vervelender..

beautyfull_mickey

Berichten: 5718
Geregistreerd: 04-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 16:45

maar het was hem eerst geleerd Knipoog toch...?

Suzanne F.

Berichten: 49281
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 16:45

Prima hoor Meer!!

Bij ons ging de hengst steeds hangen, die hadden we tussen die rubber dingen staan maar ging toch nog hangen. Die hebben we een paar meppen op zijn reet gegeven, toen hij nog steeds bleef hangen een emmer water over zijn hoofd. Vond ie niet zo leuk en kan nu keurig vaststaan.

Kendra

Berichten: 8740
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 16:46

Soms kan het niet anders en moet je voor zo'n oplossing gaan. Waar ik een enkele keer wat moeite mee heb is de uitdagende manier waarop problemen dan worden opgelost. Zo van: "Allemaal aan de kant, nu zal ik wel eens laten zien hoe het moet." Wat mij betreft hoort bij ieder paard een individuele oplossing, er zijn echt paarden waarbij je dit niet moet flikken. Dat moet ook helder zijn. Algemeenheden als: "Er wordt te veel getrut met paarden" zijn van hetzelfde soort. Tuurlijk trutten sommige mensen teveel, maar voor sommige paarden is er ook geen andere oplossing en helpt het wel.
Waarmee ik absloluut niet wil zeggen dat je verkeerd hebt gehandeld Merilyn - in dit geval was het waarschijnlijk de meest goede oplossing.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 16:47

volgens mij heeft Merilyn nergens gezegd dat ze het paard pas 5 dagen heeft (is ook niet van haar trouwens). Het enige wat er staat is dat het paard pas 5 dagen op die stal staat.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 16:57

onder trutten versta ik eindeloos door oefenen met een in zijn hoef lachend paard onder het mom van ik ben zoooooo ontzettend lief voor mijn paard kijk eens hoe hij mij de stal door sleurt!

marloes-joy

Berichten: 8421
Geregistreerd: 28-07-01
Woonplaats: Vianen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 17:14

Lielle schreef:
volgens mij heeft Merilyn nergens gezegd dat ze het paard pas 5 dagen heeft (is ook niet van haar trouwens). Het enige wat er staat is dat het paard pas 5 dagen op die stal staat.


ze heeft het paard ook pas 5 dagen Lachen
verder niets aan toe te voegen Knipoog

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 17:14

Ik vind het wel storend dat mensen zo zwart-wit denken, als je je paard niet slaat, doe je alles met snoepjes (?), ben je inconsequent en laat je jezelf de stal door slepen??? laat ik even duidelijk zijn, ik geef mijn paard nooit een snoepje. ik ben ontzettend consequent en ze sleurt me al helemaal niet de stal door. Misschien lijken bepaalde dominantieoefeningen (die voor paarden zo natuurlijk en logisch als wat zijn) voor jullie zo simpel dat je denkt, dat kan niet werken, maar het werkt wel omdat een paard het snapt, inplaats van zoveel mogelijk negatief gedrag te vermijden. Als je dat wil, moet je het zelf weten hoor, het zal bij bepaalde paarden vast ook werken, als dat is wat je wil, maar ik wil liever een paard dat denkt: "natuurlijk blijf ik hier staan, 1 uur, 2 uur, je zegt het maar" dan een paard die denkt :"waah, daar komt dat rare mens weer aan"

SisLeone
Berichten: 2867
Geregistreerd: 17-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 17:19

je moest eens weten hoe mensen een piaffe aanleren en dan praat ik ook over de topruiters.
maar goed ik heb een paard gehad die door zijn vorige eigenaar niet echt consequent is behandeld. hij was net 4 jaar toen ik hem kreeg. leuk dat ze hem niet consequent hebben behandeld. hij heeft in de eerste week 5 halsters kapot getrokken en 4 touwen daarna begon hij mensen aan te vallen. ik heb hem echt een mep verkocht. het spijt mij om te moeten zeggen dat ik de eerste vier maanden dat ik hem had hem bijna elke dag heb geslagen. hij heeft mijn middelvinger gebroken, mijn middenvoetsbeentje gebroken, zes ribben gekneusd en dat alleen op stal. met rijden als ik op wilde stappen dan sloeg hij naar achter en vertrok in volle galop. en het paard was zo goed opgevoed zei zijn vorige eigenaar terwijl hij hem vast had.... wat 2 seconden duurde want hij werd in volle galop door de wei gesleurd. het heeft ruim 3 jaar geduurd voordat andere mensen er wat mee konden.. en dat waren er nog maar een paar. dus lang leve de consequente opvoeding. ik heb gezien wat het doet met je paard als je dat niet doet. het heeft mij letterlijk bloed zweet en tranen gekost...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 17:21

Sanne83, niet iedereen is zo into NH als dat jij het overduidelijk wel bent. Jij bent tegen een knal, anderen zijn ervoor. Allbei goed, ieder z'n eigen manier.
Niet met elk paard danwel elke combinatie paard/ruiter werken de NH-technieken vlekkeloos, en ook niet bij elk paard werkt het om ze zo af en toe een knal te verkopen.