Wie kent het boek,Paardrijden zonder angst,heb je er wat aan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

draaakje

Wie kent het boek,Paardrijden zonder angst,heb je er wat aan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 20:10

Zoals de titel zegt;
Ik ben erg benieuwt of er hier mensen zijn die het boek "Paardrijden zonder angst" al kennen.
Ik herken me enorm in de tekst, ondanks dat ik paardrijden enorm leuk vind, ben ik er helaas bijna net zo bang voor.
Ik ben zowiezo een enorme angsthaas, en dus ook met rijden. Ik doe niets anders als denken "wat als...." (er iets gebeurt wat er mogelijk voor zorgt dat ik de controle verlies)

Zelf denk ik dat het vooral de angst is om de controle te verliezen, lastig, als je op een levend dier wilt zitten, want dan is niet alles van te voren uit te denken. Bang om er af te vallen ben ik niet zo zeer, voor dat gebeurt ben ik er allang afgesprongen, of ik blijf wel zitten want ik ga altijd van het ergste uit (en ik heb een enorm lieve odinn die echt niet met opzet mij op de grond wil hebben).

De recensie van het boek sprak me wel aan, maar ik ben benieuwt of je er ook echt wat aan hebt? Ik vind angst heel moeilijk om mee om te gaan, vaak is het vooral een kwestie van loslaten, en doorzetten, blij zijn met de dingen die wel lukken en dingen doen die ik wel durf.
Soms lastig want er zijn momenten dat ik serieus bibberend op odinn zit en ik zelfs stappen eng vind.(of al niet eens op zijn rug ga zitten en er liever naast blijf lopen)

(er zullen genoeg mensen zijn die vinden dat ik beter kan stoppen met paardrijden, en dat heb ik ook wel eens gedacht, maar het weegt (nog) niet op tegen de leuke en mooie momenten die ik heb en ik wil juist van die vervelende angst af in plaats van weg lopen van deze angst)

Kiim

Re: Wie kent het boek,Paardrijden zonder angst,heb je er wat aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 11:53

Ik ken het boek niet maartje.
Maar wie niet waagt wie niet wint, misschien maar gewoon bestellen en kijken of het iets is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 11:56

Ik ken dit specifieke boek niet, maar wil eventueel belangstellenden erin wel "waarschuwen": dergelijke boeken moet je altijd zien als ONDERSTEUNEND aan goede lessen. Ze zullen nooit de instructie/begeleiding kunnen vervangen.

TS ik zou niet weten waarom iemand jou zou moeten zeggen dat je maar beter kunt stoppen. Ik heb in de loop der jaren aardig wat angstruiters mogen begeleiden en de meesten zitten nog (zeer) regelmatig in het zadel en genieten volop van het paardrijden. Dus lekker doorgaan hoor, ook jij kunt het!

Marizzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:00

Misschien is het boek te koop op paardentips.com, daar kan je boeken terugsturen als je niet tevreden bent (tevredenheidsgarantie). Zou inderdaad daarnaast gewoon goede lessen nemen, dat werkt volgens mij (spreek uit ervaring, hier nog zo'n controlfreak) het best!

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-10 12:03

bedankt voor je opbeurende woorden sonja! er zijn echt een hoop mensen die tegen me hebben gezegd dat ik beter kan stoppen. en moet ook bekennen dat ik zelf wel eens heb gedacht dat een hobbelpaard misschien beter bij me past.

een boek kan natuurlijk nooit bijvoorbeeld een instucteur vervangen, maar ik ben benieuwt wat er aan tips en opheldering in staat.
ik heb reactie gekregen van de persoon die het boek vertaald heeft (die zegt natuurlijk hetzelde als jij, een boek is ter ondersteuning) en ik wil het wel gaan lezen.

goede hulp is moeilijk te vinden, het is moeilijk angst te begrijpen en dus ook moeilijk om er op in te spelen. cursussen en instructeurs die ik op internet voorbij zien komen zijn helaas vaak boven mijn (niet ruime) budget.
en ik realiseer me ook dat ik het uiteindelijk toch zelf moet doen, maar gelukkig heb ik ook nu al hulp. (een fijne instructeur in de zomer, mijn ouders die me steunen en helpen en een zusje dat me mee op sleeptouw neemt naar buiten en mijn angst het liefst weglacht waardoor ik me vaak realiseer hoe debiel het eigenlijk is om zelf bang te zijn van een waaiend blaadje terwijl odinn er niets om geeft)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:12

Bij angst is het heel vaak de kunst om je vooral niet gek te laten maken door wat andere mensen vinden "wat moet" Draaakje. Waarom zou je bijvoorbeeld MOETEN galopperen als je dat eng vindt? Of waarom zou je uberhaupt op je paard MOETEN zitten als je in een periode zit dat je angst hebt voor zijn frisheid door de kou bv? Ik leer mensen vooral hun angst te accepteren en later te relativeren. Je MOET helemaal niks; je hebt een paardje als hobby en hobbies moeten LEUK zijn. Dus als iemand het leuk vindt om vanaf de grond met het paard te werken en bv alleen de laatste 5 minuutjes erop te zitten om uit te stappen, dan beginnen we daarmee. Dat geeft vertrouwen want het paard is dan z'n energie kwijt, baasje z'n spanning, en die heeft door de omgang vanaf de grond ook weer gezien dat het paard lief en op zijn mens gericht is. Mooie basis om op het tempo van baasje zelf het vertrouwen uit te bouwen.

Fijn dat je een goede instructeur gevonden hebt; dat is goud waard in dergelijke 'gevallen'.
Ik heb trouwens net je foto's gezien in je profiel en je bent een leuk team met je paardjes zo te zien. Blijf vooral genieten!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 12:49

RT-P >> PP

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-10 19:54

Ik heb het boek niet gelezen, maar wil je toch even zeggen dat ik het helemaal eens ben met Sonja!
Laat je vooral je plezier niet ontnemen.
Je hoeft er van niemand óp te zitten. Een hobby is om van te genieten dus doe dan enkel waar je van geniet.

Ik ken angst zelf ook wel eens. :) Bijvoorbeeld na een rare val. Dan stap ik er na de val wel weer meteen op, omdat ik weet dat ik er anders niet meer op ga. Maar daarna doe ik het allemaal op mijn eigen tempo. Heb zelf 3 weken geleden een flinke smakkerd van mijn jonge pony afgemaakt, en heb daarna 2 weken alleen maar grondwerk gedaan en stap ritjes gemaakt. Toen ik weer vertrouwen kreeg heb ik de draad weer opgepakt.
Ik ben er heilig van overtuigd dat als ik meteen weer door was gegaan, ik er nog steeds met een pak angst op had gezeten en dat komt zowel de ruiter als het paard niet ten goede. :n

Doe dus gewoon waar je jezelf prettig bij voelt! :D

Je hebt 2 pracht paardjes in je profiel trouwens. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-18 14:44

Ik weet het, dit is een heel oud topic maar ik wou toch graag nog even reageren.
Ik heb zelf een topic onlangs geopend over hetzelfde boek, ben eigenlijk wel benieuwd of je dit boek nog gelezen hebt en of je er wat aan gehad hebt?

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-18 13:55

Wat mij eigenlijk het meest heeft geholpen is het inzicht krijgen dat niets hoeft. Pas toen ik dat echt zo ervaarde kon ik doen waar ik me goed hij voelde ipv de dingen waarvan ik vond dat ik ze “moest” durven.
Door toen hele kleine stapjes te gaan maken was ik steeds minder bang en inmiddels maak ik heerlijke buitenritten met mijn tinkermerrie ( nog steeds rustig aan, en als ik een dag niet durf te draven blijf ik lekker stappen ;) )

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 14:38

draaakje schreef:
Wat mij eigenlijk het meest heeft geholpen is het inzicht krijgen dat niets hoeft. Pas toen ik dat echt zo ervaarde kon ik doen waar ik me goed hij voelde ipv de dingen waarvan ik vond dat ik ze “moest” durven.
Door toen hele kleine stapjes te gaan maken was ik steeds minder bang en inmiddels maak ik heerlijke buitenritten met mijn tinkermerrie ( nog steeds rustig aan, en als ik een dag niet durf te draven blijf ik lekker stappen ;) )

Dat is het ja,niets hoeft! Er zijn genoeg mensen die paarden hebben en er nooit op gaan.Je doet gewoon wat je wilt.Ik ben zelf ook best bang maar ik neem instructie. Omdat ik wel wil rijden,ondanks dat ik het soms eng vind.Maar,het hoeft niet!!!Het is toch je hobby,als jij alleen maar naar je paard wil kijken en nooit rijden,dan mag dat toch ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-18 18:00

Wat leuk en wat goed dat je er ook echt wat aan had.

Ik ben nog bezig in het boek maar tot nu toe interessant :)