De bewogen maanden van Isa...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_janet_

De bewogen maanden van Isa...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 21:45

Nadat ik in Juni mijn ruin heb verkocht. Ben ik opzoek gegaan naar een nieuwe paard. Het moest en zou een irish cob zijn, en het moest een merrie zijn. Mijn bedoeling was om alles rustig aan te doen, ik zou wel kijken hoe het zou lopen. Maar ineens kwam Isa op mijn pad.
Isa heete eerst nog Plum := wat pruim betekend. Maar al snel hebben we dat veranderd, we vonden Plum toch niet zo geschikt :=

Onze eerste ontmoeting
Afbeelding

na haar gereden, geknuffeld en geborsteld te hebben, was ik verkocht :+: zij moest het worden.
Er was alleen 1 maar... Ze had een hengstveulen aan de voet. Gelukkig was mijn vriend stiekem een beetje verliefd op hem, dus is hij ook mee gekomen.

Afbeelding

Meet Legend, naja toen nog naamloos
Afbeelding

Een week later hebben we ze opghaald. Eerst heeft ze een weekje bij kennissen gestaan, omdat mijn ruin nog niet opgehaald was.
Isa haar neus was toen al een beetje verbrand. Na een paar dagen verhuisde ze eindelijk naar mijn huis. Om mijn shet ruintje Major Dundee te ontmoeten.

Dundee vond het machtig een merrie! :D
Afbeelding

Legend dacht er anders over, hij vond Dundee maar irritant
Afbeelding

Vanaf het begin hadden we besloten dat Legend voor de verkoop was. Maar mijn vriend was vanaf dag 1 opslag verliefd
En gaf legend regelmatig heerlijke knuffel/massage/kreibel sessies, en kleine Legend genoot met volle teugen
Afbeelding

Isa haar neus werd erger en erger.
Afbeelding

Op een middag merkte ik met borstelen een rare perkament achtige plek op haar schouder, waar ze ook erg gevoelig op reageerde. Gelijk begonnen de alarmbellen te rinkelen, na het lezen van een verhaal hier op bokt. Waarbij ook de witte delen van dat paard verbrande door de zon.
Gelijk heb ik de DA gebeld, en haar op stal gezet. Na bloedonderzoek van de DA bleek dat haar leverwaarden toren hoog waren ;( Haar lever werkte nauwlijks meer. Doordat haar leveren niet meer zuiverde, hoopte de gifstoffen op in haar lichaam. Door de combinatie van die gifstoffen en UV licht ontstonden blaren onder de ongepigmenteerde delen van haar huid.
Isa en Legend moesten vanaf nu binnenstaan...

Maarja hoe ga je dat oplossen als je maar een schuilstal van 2,5 bij 4 hebt... Nou dan zet een deel van de grote schuur af :D In een uur tijd, met hulp van mijn vader en vriend hebben we een giga hok van 8 bij 10 afgezet. Isa en Legend konden zo binnenstaan, maar Legend kon zo ook nog genoeg beweging krijgen. Dundee vond het niets om alleen te zijn, dus die hebben we er ook bij gezet.

Vanaf de hooizolder zag het er zo uit.
Afbeelding

Dit zag je als je bij ons aan kwam rijden op het erf
Afbeelding

Na 2 weken waren haar leverwaarden nog steeds niet naar behoren gedaald, dus hebben we ervoor gekozen om een leverpunctie uit te laten voeren onder echo begeleiding.
http://i312.photobucket.com/albums/ll34 ... C_0242.jpg
Hier uit bleek dat ze een geringe mate van levervetting had, en dan het uiteindelijk voor een heel groot deel weer goed kon komen.
We hebben de genezing ondersteund met voedingssuplementen en medicatie.

Legend mocht elke dag even naar buiten met zijn grote vriend Dundee, om even uit te razen
Afbeelding

Isa, Dundee en Legend gingen elke avond om 11 uur naar buiten en mijn vader deed ze 's ochtends om 5 uur weer naar binnen.
6 weken lang hebben ze binnen gestaan. En toen endelijk.... de leverwaarden waren goed!!! *\o/* *\o/* Isa mocht weer naar buiten overdag.

Langzaam aan begonnen we met rijden, wandelen. En Legend moest ook op zijn eigen benen leren staan, dus die mocht af en toe zonder moeders mee.
http://i312.photobucket.com/albums/ll34 ... C_0905.jpg

Afbeelding

Op 12 September zijn we met Isa en Legend naar de keuring geweest. Om ze beide op te laten nemen bij het ICS. geheel zonder verwachtingen gingen we naar de keuring. Beide hebben ze zich keuring gedragen.
Legend kwam thuis met een hele hoge 1ste premie, en hij was Reserve dagkampioen geworden. Isa had een hoge 2de premie, op 1 punt na geen eerste.
Afbeelding

Afbeelding

Eindelijk zagen we verbetering in Isa haar gezondheid. Maar ze was er nog niet.
Legend was inmiddels oud genoeg om zonder mama verder te gaan :) Hij verhuisde naar een nieuw vriendje om samen mee op te groeien. Hij heeft het ontzettend naar zijn zin, maar wacht nog steeds op een nieuw baasje :)

Isa kon gaan aansterken. We gingen meer trainen, en rijden. Maar Isa bleef haar dikke buik houden... >;)
Om het zekere voor het onzekere te nemen heb ik haar laten scannen... En wat bleek... Ze is drachtig 5 of 6 maanden :D

Niet gedacht, eigenlijk ook niet gewild, maarja het lot heeft zo bepaald. Van welke hengst weten we niet... Dus dat wordt een verassing :D

Isa voelt zich top op dit moment. Ze is veel opener geworden en zit lekker in haar vel. Ze is nu lekker aan het genieten van haar zwangersschaps verlof, omdat ons zadel al niet meer past :=

Isa is alles wat ik gehoopt had te vinden in een nieuwe merrie :+:
Ze gaat ook wel eens mee naar mijn werk, om te dienen als knuffel en versier pony

Afbeelding

Afbeelding

bedankt voor het lezen en het bekijken!
Laatst bijgewerkt door _janet_ op 09-12-10 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

boooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:49

Wat een leuk verslag! En wat naar van haar lever "probleem". Veel plezier met je paardjes! :)

Misschien past dit beter bij een jaar lang itp? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:53

Wat een schoonheid.
Heel veel geluk volgend jaar gewenst!
Hopelijk is ze volgend jaar weer helemaal gezond,met een supermooi veulen en een gave jaarling!
(en wat een superleuke shetlander :D )

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:56

Mooi om alles op een rij te zien, ik wens je alsnog heeeel veel plezier van je lieve dame!

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:56

Wat ontzettend leuk zo'n verslagje janet! Jullie hebben in een half jaar veel meegemaakt samen, maar Isa ( en legend natuurlijk ) heeft het heel goed bij jou! Vooral die laatste foto <3 Daar doe je toch alles voor ;)

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:58

Geweldig overzicht wijffie.
En wat is ze opgeknapt zeg.
Ik hoop dat je volgend jaar heel veel plezier zult hebben en nog vele jaren meer

ragna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 21:58

wat is ze mooi!

Sita_

Re: De bewogen maanden van Isa...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:01

Wat heb je een toppaardje aan Isa Janet! En wat een ellende hebben jullie al meegemaakt op die korte tijd samen, gelukkig is alles helemaal goedgekomen.. :)
Die foto met die kindjes erbij is gewéldig.. Wat een heerlijke merrie! <3

ringelberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:02

mooi topic Janet :D

ellieellende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:10

Wat een ontzettend leuk overzicht Janet!! Vanaf nu bergje op!!!
Ennehhh Legend is heeeeel stout en gevaarlijk, en helemaal niet lief! Dus die zou ik echt niet kopen mensen :P

Hij staat bij ons op stal met een jaarling vriendje, en die hebben het zo leuk,lief,schattig samen dat we Legend niet kwijt willen

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:16

mooi overzicht. Echt super gedaan. Gelukkig is het met Isa helemaal goed gekomen!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:23

wat een verhaal eigenlijk janet,als je het zo eens op een rijtje leest!
ik hoop dat er straks een mooie en gezond (merrie?) veulentje uitkomt en dat je heerlijk met isa aan de slag kan in het nieuwe jaar!
veel geluk samen!

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-10 22:25

Dankje wel allemaal!

Ik hoop ook op een gezond merrie veulen. Een hengstje is ook welkom hoor.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 22:43

Leuke foto's en leuk om te lezen... wel erg sneu zeg mbt haar lever.. :(:)
Gelijk een pittige start met je nieuwe paardje zo..
Hoop dat je nog heel lang plezier mag hebben van en met haar :)

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:08

Mooi omschreven met leuk fotooverzicht erbij 8-)
Wat is er eigenlijk toch veel gebeurd in zo'n korte tijd :oo
Ben nu al heel benieuwd naar je mystery veulen := en daarna lekker weer aan de slag met haar =:)
Ze ziet er ook echt goed uit *D en dat koppie <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 23:20

Verplaatst van ITP naar EJL-ITP

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:00

Heel leuk om zo te zien Janet! Heel fijn voor haar ook dat ze nu lekker bij jou woont! Hoop dat je nog veel mooie dingen met haar mag meemaken! ;)

DiaBelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 00:20

Wat een superknuffel is Isa en er zitten mooie cadeautjes in/bij.

Mooi verhaal met geweldige plaatjes, hoop dat ze volgend seizoen niet zo ziek wordt, maar nu
ben je voorbereid.

Grz Sabina

D_Travis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 09:05

wat een mooi verslag zeg wat hebben jullie al veel meegemaakt in die korte periode. Isa is een heerlijk dier :+:

JPTinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 11:03

mooi overzicht heb je gemaakt hoor
hoop dat alles nu goed blijft en ze strax een mooi veulentje krijgt

_janet_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-10 14:08

dankje wel allemaal!

ben ook erg trots op haar ze is zo sterk :+: een echte vechter!

Kiim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:39

Mooi geschreven Janet, die verbrandde neus ziet er echt eng uit!
En dat jullie nu maar heel veel geluk en plezier samen mogen hebben!

Sabin_e

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 16:47

Wat een mooi verslag! Wat goed dat haar gezondheid zodanig vooruit gaat en wat een welkome verrassing dat ze drachtig is! :D Hopelijk gaan jullie komend jaar een gezond jaar tegemoet mét veulen op komst. Heel veel succes en plezier!

Beverburcht

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 17:45

Wat een prachtige paarden!
Als ik van mijn ouders een paard mocht, zou ik allang komen kijken naar Legent! Hij is zooo leuk! :D

Lonan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-10 22:44

Erg leuk om te lezen en de foto's te bekijken.
Isa ziet er goed uit, en het haar is best snel terug gekomen op haar neus zo te zien.
Veel veel plezier met Isa en Legend, en wat fijn dat je zo enorm blij met Isa bent.