maar wat is dressuur nou eigenlijk volgens jullie?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

maar wat is dressuur nou eigenlijk volgens jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-03 13:35

Ik ben benieuwd wat dressuur volgends jullie hier dan is...

Want iedereen kon op het onderwerp "is dressuren nou echt zo slecht wel vertellen wat "iedereen" allemaal wel niet doet".

Nou nieuwe vraag: Wat is dressuur? en hoe lossen jullie fouten van het paard/ruiter dan op?

bv. Een sterre kijker die alleen maar heel hard door de bak rent.
of
bv. een paard dat een nepkrul heeft en niet naar voren wilt.
of
verzin een eigen probleem en geef er een uitleg bij hoe je dit oplost.

Oh en dan niet allemaal ineens een boek erbij pakken en dan een goede theorie erbij plakken maar echt zo uitleggen zoals jij het doet als je op je paard zou zitten.


petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 13:53

Tja, nu vraag je wel een moeilijk iets. Hoe kan men zeggen hoe iemand iets moet oplossen zonder de ruiter en het paard te zien. HOe scheurt hij door de bak enz? Wel zou ik een paard dat niet vooruit is, eerst en vooral die vooruit er terug inkrijgen, hoe hij dan met de hals loopt maakt mij niet uit als hij maar vooruit gaat. Wanneer de vooruit terug in orde is dan pas kan je aan de rest werken.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 13:58

dressuur:
het zo elegant en ongedwongen mogelijk uitvoeren van oefeningen door ruiter en paard.

dressuurmatige arbeid(in het Engels flatwork): het trainen en scholen van een paard zodat hij de aan hem gestelde eisen steeds eenvoudiger kan vervullen.

het verschil is dus dat dressuur echt gaat om dat plaatje en dressuurmatige arbeid het werk is dat je doet om dat plaatje (of een springparcours, endurance rit, reining proef) te kunnen uitvoeren.



Oplossingen voor problemen geven is me veel te algemeen en veelomvattend, een discussie van "hoe los je probleem A op" is dan gerichter en leuker (trouwens ook voor springen).

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-03 14:00

okee iets ander dan...

Beschrijf waar je paard moeite mee had en wat voor fouten je paard heeft of heeft gehad.
En dan een uitleg hoe je daar mee om bent gegaan...

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:00

mooi gezegd Lielle.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:06

Roxxie, dat vind ik op zich een heel leuke discussie maar de vraag "wat is dressuur nu eigenlijk" vind ik een heel andere, en veel fundamenteler. Sorry, het is jouw topic natuurlijk maar ik ben bang dat het anders erg verzandt in individuele voorbeelden.

Roxxie
Berichten: 1082
Geregistreerd: 08-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 31-07-03 14:17

Okee dat snap ik maar help me dan even en geef het een andere omschrijving of vraag. Clown

Vond trouwens je uitleg echt super denk dat dat het meest correcte antwoord is wat je kon geven... OK dan!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:20

Bloos

waar ik wel in geïnteresseerd zou zijn is in hoeverre dressuurmatige arbeid (zoals ik hem dus definieerde) verschilt afhankelijk van je einddoel. Dus wat doet een enduranceruiter anders dan een springruiter etc? Zowel in opbouw als vorm van je training. En in hoeverre kun je de diverse doelen combineren?

Bedoel je zoiets?

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:24

Lielle schreef:
dressuur:
het zo elegant en ongedwongen mogelijk uitvoeren van oefeningen door ruiter en paard.

dressuurmatige arbeid(in het Engels flatwork): het trainen en scholen van een paard zodat hij de aan hem gestelde eisen steeds eenvoudiger kan vervullen.

het verschil is dus dat dressuur echt gaat om dat plaatje en dressuurmatige arbeid het werk is dat je doet om dat plaatje (of een springparcours, endurance rit, reining proef) te kunnen uitvoeren.



Oplossingen voor problemen geven is me veel te algemeen en veelomvattend, een discussie van "hoe los je probleem A op" is dan gerichter en leuker (trouwens ook voor springen).


Niets meer aan toe te voegen Haha!

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:25

nou, zo is de discussie zo snel over Verdrietig

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:44

Ik zie dressuur als communiceren met je paard. Je wilt een bepaald doel verwezelijken maar daarvoor heb je de volledige medewerking van je paard nodig.

Tijdens de training zorg je voor het vertrouwen en de band tussen paard en ruiter. Zonder dit kun je op wedstrijden niet SAMEN presteren.

Veel te veel mensen denken dat dressuur een individuele sport is, maar je doet het toch echt samen met je paard.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:49

maar die communicatie is bij springen, reining etc net zo relevant. Wat maakt dressuur dan anders?

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:54

maar soms loopt die communicatie niet altijd zoals je wilt en dan kom je soms in conflict met je paard. Is dressuur niet het woord voor je paard bijna altijd onder controle hebben zodat hij datgene uitvoert die jij van hem vraagt?

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 14:58

voor mij dus niet, zie mijn definities hierboven. Dan zou dat bij springen niet nodig zijn. En die conflicten ken ik met springen zeker ook Haha! en die komen vaak ook duidelijker naar voren *LOL*

Wat jij bedoelt met communicatie en een band opbouwen is voor mij een onderdeel van de training en essentieel om in welke tak van sport dan ook te kunnen "presteren".

petraaken

Berichten: 44203
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:02

Je hebt gelijk. Want zonder dressuur kan je in geen enkele tak van de paardesport iets doen.

Nadiene

Berichten: 432
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:02

da's lastig, eigenlijk zijn er overal wel overeenkomsten te vinden.
bv dressuur = verzameling op de achterhand waarbij de achterhand ondergebracht wordt, en er aan de voorkant oprichting ontstaat (het "lichter" worden dus vrijere beweging v/d voorbenen).
Maar ook bij western-onderdelen wordt verzameling gevraagd, en met springen gebruik je het ook, je moet immers kunnen plaatsen en dus de galopsprongen kunnen verruimen en verkorten=verzamelen.

Is er eigenlijk wel zo'n groot verschil als we allemaal denken?
En dan bedoel ik niet het apepakje, en dressuurzadel enzo.

Iemand hier die het eens goed uit kan leggen?
Ik raak een beetje in de war, hoemeer ik erover nadenk, hoemeer overeenkomsten ik zie.

Lientie
Berichten: 305
Geregistreerd: 15-07-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:09

Uiteraard is dressuur het uitgangspunt van alles. Daarom is die communicatie en die band juist zo belangrijk. Zonder een goede basis in de dressuur kan een springruiter zijn paard niet volledig onder controle houden.

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:13

dressuur is voor mij een deel gehoorzaamheid. maar dat wordt in elke discipline verwacht of je nu dressuurt springt, western rijdt of endurance, gehoorzaamheid is altijd van toepassing.
IMO probeer je bij dressuur je paard te vormen tot een bodybuilder, je traint bepaaalde spiergroepen om je paard krachtig, maar toch sierlijk te laten bewegen.
bij springen train je op iets heel anders, hier train je meer op techniek, vlugheid en wendbaarheid.
bij endurance leer je je paard om zijn energie te verdelen over een lange afstand.
ook in het western zal de basis gelijk zijn op elk onderdeel, alleen de specifieke trainingsdoelen zullen anders zijn.

Kleine muisjes hebben kleine wensjes
Beschuitjes met gestampte mensjes

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:15

daarom maak ik het onderscheid tussen dressuur (is apenpakkie, keertwending) en dressuurmatige training (is schakelen, sterker maken, reactie op de hulpen).

Als ik een onderscheid zie dan denk ik zoiets:

dressuurmatige training met doel dressuur: flitsend aan de hulpen, constante aanleuning, soepel en buigzaam naar beide kanten. einddoel is een opgericht paard dat dansend door de ring gaat. Een dressuurpaard moet zich willen laten pesten Haha!

dressuurmatige training met doel springen: flitsend aan de hulpen, meedenken, soepel en buigzaam naar beide kanten. Einddoel is een snel reagerend paard dat de ruiter ook eens redt als het nodig is. Houding is minder belangrijk, kunnen verlengen en verkorten is essentieel. Een springpaard moet vooral handig zijn.

dressuurmatige training met doel SGW: vergelijkbaar met een springpaard, alleen moet een crosspaard nog meer lef hebben voor rare dingen.

dressuurmatige training met doel endurance: (ben geen endurance ruiter maar zo kijk ik er tegenaan) Ontspannen, rechtgericht met een goed gebruik van rugspieren en gehoorzaam. Een endurance paard moet gemakkelijk lange afstanden kunnen afleggen (*duh*) zonder fysieke problemen. Training is dan ook gericht op het zorgen dat er geen fysieke belemmeringen zijn, en uiteraard het opbouwen van conditie.

western durf ik niet aan Haha!

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:18

Lientie schreef:
Uiteraard is dressuur het uitgangspunt van alles. Daarom is die communicatie en die band juist zo belangrijk. Zonder een goede basis in de dressuur kan een springruiter zijn paard niet volledig onder controle houden.


Daar ben ik het dus helemaal mee eens

Ik was afgelopen weekend bij een Westernwedstrijd en keek vol verbazing naar een aantal onderdelen (weet niet meer welke ) waar ze ook galopwissels hadden... net als in de dressuur Haha! en dressuurmatig western reden en echt een soort van proefje reden waar je dus moest laten zien dat je je paard goed onder controle had e.d. en hij de oefeningen beheerste.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:20

ik vind dat westernruiters vaak de dressuur beter begrijpen dan dressuur ruiterts... ok, klinkt heel vaag, maar ik vind dat de basis is dat je paard kan sturen, stoppen en laten gaan op je zit (dus zonder teugels) en dat je paard in een basisgang kan blijven lopen. Dit is ook wat je zou moeten kunnen in de b, maar helaas ze gaan dan al beginnen over houding, zodat mensen in het z dit nog steeds niet onder de knie hebben. Westernruiters gebruiken geen teugels, dus moeten ze dit wel eerst kunnen. vind ik wel goed.

Lielle

Berichten: 66254
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:24

sanne83, dan is jouw beeld van dressuur wel wat achterhaald. het is toch algemeen geaccepteerd (= niet per se altijd in de praktijk gebracht) dat je je paard niet iedere pas naar voren drijft en dat je (ook) met je zit overgangen rijdt.

Maar wat is trouwens jouw beeld van dressuurmatige training met als doel (een onderdeel van) western? ZIe mijn stukje hierboven.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:27

In het boekje(in het rechte spoor van Jos Pronk)dat we uit ons hoofd moesten leren zo'n 20 jaar gelden voor de commandantencursus stond de volgende definitie van dressuur:Dressuur is een soort gymnastiek met als doel een harmonieuze ontwikkeling van het paard of de pony te bereiken. .Hij zit er nog steeds in en is er niet meer uit te branden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:41

FlairS, dat is de verkorte versie van het doel van de dressuur zoals die door de FEI bepaald is Knipoog. Zo is het nu eenmaal en het zal nog wel even zo blijven denk ik.

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 15:44

Lielle schreef:
sanne83, dan is jouw beeld van dressuur wel wat achterhaald. het is toch algemeen geaccepteerd (= niet per se altijd in de praktijk gebracht) dat je je paard niet iedere pas naar voren drijft en dat je (ook) met je zit overgangen rijdt.

Maar wat is trouwens jouw beeld van dressuurmatige training met als doel (een onderdeel van) western? ZIe mijn stukje hierboven.


Ik kan zelfs buiten overgangen op mijn stem maken Haha! Schijnheilig vanuit rengalop krijg ik hem gewoon eerst in een rustig galopje tot overgang tot stap *aait zichzelf over bol* Bloos In de bak tijdens het dressuurtrainen ook op mijn zit en dat leer ik ook in de les Ik mag absoluut niet veel drijven alleen als hij terugvalt uit het tempo waar ik hem in wil hebben of als ik een overgang maak.

Enne daar heb ik lang op moeten trainen omdat Omar, toen ik hem kocht lekker sterren keek en erg slecht (lui) aan het been was met als gevolg dat ik bleef drijven en hij nog luier werd en mijn houding helemaal verkeerd was.

Mijn privelessen hebben echt wonderen verricht en ik kan nu trots zeggen dat we de goede kant opgaan en het een samenwerking van ruiter en paard is en we samen leren. Doordat Omar nu goed aan het been is kan ik rustiger zitten met mijn benen en betere overgangen maken en loopt nu nagevelijk omdat ik ook ontspannen zit. Ik heb samen met mijn paard geleerd wat nageven is en ben nu nog hard bezig met mijn eigen houding. De overgang draf naar galop moet beter dus dat is ons aandachtspunt en het halthouden (Omar gooit meteen zijn hoofd omhoog) en het wegrijden na het halthouden. Ja ik vind dressuur best leuk maar het is ook best moeilijk want je moet zoveel tegelijk doen en ik ben een perfectionist Haha! en erg kritisch op mezelf Knipoog

Dressuur is zeer zeker een samenwerking van paard en ruiter net als springen, endurance, western etc.

Choice (Jazz x Dublin x Purioso) B+10, L1+2/ Sportpredikaat dressuurmerrie (Z2+1)
Omar geniet van zijn pensioen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 102 bezoekers