heeft een dartmoor d zelfd eigenschappe als een shetlander?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

PiiX_

heeft een dartmoor d zelfd eigenschappe als een shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 15:42

hoi,
de vraag spreekt voor zichzelf!!!

mvdbijl

Re: heeft een dartmoor d zelfd eigenschappe als een shetlander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:46

Vind ik niet een dartmoor is een stuk rustiger en, wat makkelijker voor kids in de omgang.

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 17:53

Nee, shetlanders zijn veel eigenwijzer, en sommige (zoals mijn shetlander) zijn niet geschikt voor kinderen. Dit ligt ook aan het karakter van je shet, en hoe je hem opvoedt. Een dartmoor is inderdaad rustiger en makkelijker voor kinderen.

PiiX_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 18:16

en qua onderhoud en verzorging?
groetjes
mvdbijl schreef:
Vind ik niet een dartmoor is een stuk rustiger en, wat makkelijker voor kids in de omgang.

PiiX_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 18:16

Irmy schreef:
Nee, shetlanders zijn veel eigenwijzer, en sommige (zoals mijn shetlander) zijn niet geschikt voor kinderen. Dit ligt ook aan het karakter van je shet, en hoe je hem opvoedt. Een dartmoor is inderdaad rustiger en makkelijker voor kinderen.

wiilemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:18

Dartmoors zijn meer te vergelijken met ´gewone ponys´. Shelanders komen veel dikker in de vacht en worden dik van lucht. Dartmoors hebben dat niet zo, die kan je ook wel buiten houden, maar ik denk dat ze een stalletje ook wel waarderen.

SaraB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:23

Dartmoors kan je net zo goed buiten houden als Shetlanders. Ik heb de eerste helft van mijn leven vlakbij Dartmoor gewoond en de weersomstandigheden waren altijd veel harder dan hier. Wel zorgen voor extra hooi wanneer het nodig is, hoewel de ponies op Dartmoor werd alleen bijgevoerd door de boeren als het echt een lange, harde winter was.
Ik kan ze nog zien staan, in de sneeuw met ze kontjes naar de wind...

Irmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 18:24

PiiX_ schreef:

Daar weet ik niet veel over te vertellen, wellicht vind je wat op Google?

PiiX_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 19:39

haha dat klinkt zalig!

SaraB schreef:
Dartmoors kan je net zo goed buiten houden als Shetlanders. Ik heb de eerste helft van mijn leven vlakbij Dartmoor gewoond en de weersomstandigheden waren altijd veel harder dan hier. Wel zorgen voor extra hooi wanneer het nodig is, hoewel de ponies op Dartmoor werd alleen bijgevoerd door de boeren als het echt een lange, harde winter was.
Ik kan ze nog zien staan, in de sneeuw met ze kontjes naar de wind...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:43

De dartmoors waar ik mee gewerkt heb waren juist wel wat wakkerder dan shetten, shetten ongecompliseerder.
Heb ook een les kindje gehad waar de dartmoor verkocht is en er een shet gekomen is omdat die vele male braver was (die dartmoor was echt een rotzak, en de shet geen dooie hoor).

Dartmoors zijn ook gewoon winter hard en sober. Die kunnen ook goed dicht groeien als je niet uit kijk. Ze worden ook net zo harig.

PiiX_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-10 19:43

Ik wil dit weten omdat ik eigenlijk een shetlander wou omdat deze gemakkelijker zijn dan paarden in onderhoud! ze kunnen als het moet een hele winter buiten hebben sterk karakter en moeten geen tonnen met eten hebben! maar ik had dus een leuke dartmoor gezien en dacht ja waarom niet?
(wij hebben ook een stal hoor , we hebben een stal 2weides 1van 8are en 1 van 48 are!)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:46

Maar een welshje, KWPNer of arabier kan ook gewoon buiten blijven in de winter hoor.
Je kan beter een pony kopen die voldoet aan het doel wat je er mee heb dan eentje kopen 'omdat hij buiten kan blijven'.

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 19:50

Dartmoors zijn leuke kinderpony's hoor.
maar dat licht er gewoon aan per pony net zo als bij shetjes.
Ze zijn niet echt veel duurder dan een gewone shet ,
maar s'winters kunnen ze gewoon buiten gehouden worden zolang ze wel kunnen schuilen

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-10 22:25

Je moet idd. naar een pony kijken die bij je wensen aansluit. Wat wil je ermee gaan doen, is dus de vraag.

Er zijn nog veel meer rassen die je buiten kunt houden, ik heb bv. een tinker onder dezelfde omstandigheden als mijn shetlanders, en ze eet echt niet zoveel meer. Ze staat ook gewoon 's winters buiten zonder deken of andere poespas.

PS. het is mooi dat je een stal en 2 weitjes hebt, maar is er ook een paardenvriendje aanwezig, daar is je toekomstige paard/pony veel blijer mee dan met een mooie stal.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 02:15

SMP -> YRT

Silence_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:00

volgens mij kun je de pony's bijna niet met elkaar vergelijken
ze zijn allebij heel anders.. zo als elk paard of pony klinkt lochies ? :+
volgens mij zijn die shetters ook wel een tikkie eigenwijzer/brutaler dan een dartmoor
ik heb vroeger zelf op shet en dartmoor gereden en ik vondt wel dat die dartmoor een zachter/liever karakter
had dan die shet. maar dat is nartuurlijk per pony verschillend :j
wat voor doel wil je eigenlijk berijken met een shetlander of dartmoor, als ik vragen mag ? :)