We hebben 2 Persische katten, waaronder 1 poes die inmiddels tegen de 2 jaar aan begint te lopen (oktober). Het is altijd een erg mooi, klein, fijn ding geweest en ik was dan ook al heel lang van plan om er mee naar keuringen te gaan.
Zo gezegt, zo gedaan. Ze deed het best goed op die keuringen! En tja, dan begint het natuurlijk te kriebelen... Ik wilde fokken

En dan begint de hele rompslomp: beest moet gekeurd worden op kattenaids en leukemie (beiden negatief, dus goed) en evt. PKD (nierziekten) en HCM (hartproblemen). HCM negatief, ook goed dus. Erg goed zelfs. Alleen bleek ze 1 nier te missen...

Hoop gezeur over en weer met de fokster van Gina (ondertussen moordneigingen)... Ouders zouden beiden negatief getest zijn op PKD, nou daar wil ik dan wel eens bewijzen van zien! Blijkt ineens de kater niet getest en inmiddels gecastreerd...

Er gaat dus op zeer korte termijn een hele mooie (en vooral lange) klacht naar de vereniging over de fokster in kwestie...
Anywayz: de eigenaresse van de dekkater die we op het oog hebben heeft iig een erg goeie naam en het is ook een erg mooie kater. Haar probleem zat hem er dus in dat als dadelijk die kittens maar 1 nier hebben (en Gina dus PKD positief blijkt te zijn) dan staat háár naam nog steeds op de stamboom. Erg gemakkelijk om te zeggen: de kater is PKD positief, niet onze poes...
Nu hebben we dus besloten om Gina toch te laten dekken. We houden de kittens, mits ze naar kennissen/vrienden gaan (die kennen het verhaal en fokken er toch niet mee), tot ze 6 tot 10 maanden oud zijn. Dan laten we ze testen op het aantal nieren. De kittens met 2 nieren kunnen weg (we willen er 1 of 2 van houden als ze PKD negatief zouden zijn) met een verkoopcontract waarin duidelijk staat dat de kittens óf getest worden (evt. op onze kosten) of gecastreerd. En die met 1 nier, tja, die geven we weg aan kennissen en vrienden. Ze hebben wel een stamboom, maar zijn in feite waardeloos omdat ze niet bruikbaar zijn voor de fok. Tis natuurlijk niet te hopen dat dat gebeurd, maar er blijft een kans van 50% bestaan natuurlijk!
Nou is het mooiste van het hele verhaal... De eigenaresse van de dekkater is bereidt hem te laten dekken! Joechei! Ik heb liever een betrouwbare kater (ook wat kattenaids en leukemie betreft) dan eentje van Marktplaats! En aangezien de eigenaresse van Bherto (de kater) mij zal moeten helpen met dat verkoopcontract...

Ik ga dus 99% zeker morgen naar Amsterdam (even op en neer vanuit Roermond

Beetje wazig verhaal denk ik, maar ik ben zoooooo blij!