maar, ik vroeg me af, wat jullie van mijn logica vinden...
want ik ken nu al ruim 5 jaar een paard. echt super gaaf beest, heb zeker een klik met dr en we vinden allebei dezelfde dingen wel en niet leuk. nou droom ik, net als iedere paardengek, al mijn hele leven van een eigen paard... dus je voelt hem al aankomen denk

ik wil dat paard kopen.
alleen, ik zit met een paar dingen:
1. mijn ouders betalen niet mee. ik zou haar dus zelf moeten onderhouden. om die reden wil ik haar ook niet voor mijn 16e kopen, en als ik haar koop wil ik minimaal €5000,- hebben (tinker, zo'n 2000-3000 euro?, goed zadel 1000, 1000 voor onverwachte grote kosten en wat ik van de aanschaf en het zadel overhoud gaat daar ook bij). mijn ouders hebben nu wel zoiets van, nee dat word toch niets, maar ze hebben ook een keer gezegd dat als het wel allemaal doorgaat zij wel willen helpen als ik zo meteen studeer, alleen ik moet haar wel zelf betalen. eventueel zouden ze wel willen bijspringen mocht het echt nodig zijn. bij de stal waar ze zou komen te staan hoef ik alleen voer, strooisel, water, elektriciteit etc. hoeven te betalen (dus geen huur) wat echt enorm scheelt. maar wel in ruil dat de stal eigenaar af en toe een buitenritje op mijn paard mag maken en ik met de stalgenootjes op hun huis pas als ze op vakantie zijn
wat mij betreft leuke deal 
2. ik zit nu op 3VWO. de 2e was echt peanuts, heb het nu echt veel drukker... moet wel eerlijk zeggen dat ik wel een beetje een strebertje ben
dus leer voor een 10 en niet voor een 6. maar als het nu al druk is, laat staan in de 4e, 5e en 6e, of op de universiteit (ga waarschijnlijk iets van diergeneeskunde, physobiologie etc studeren). daardoor heb ik nu wel zoiets van, kan ik haar dat wel aandoen? is het wel fair tegenover haar? kan ik niet beter wachten tot ik school achter de rug heb en op zoek gaan naar een jonger paardje?ik ben nu ook net gestopt met mijn verzorgpaard waardoor ik me ook schuldig voel. ik heb geen tijd om naar mn verzorgpoown te gaan, maar wil wel een eigen paard kopen? dat klopt niet
.MAAR het mijn verzorgpony heb ik niet zo'n klik, reed alleen maar dressuur (ik ben geen dressuurmiep
), was 40 minuten in totaal fietsen, eigenaren konden vaak niet wanneer ik wou/kon en het karakter van dat paardje botste met rijden met dat van mij (hij bokte vaak en erg gemeen, terwijl ik juist een band wil opbouwen en kunnen vertrouwen op mijn paard).het paard dat ik dus wil kopen heb ik dus wel zo'n klik mee, kan dan doen met dr wat ik wil waardoor het leuk blijft en vooral, de stal waar ze dan zou komen staan ligt op de weg van school. dus ik heb geen reistijd, want ik kom er toch wel langs, ik kan gewoon langskomen wanneer ik wil en kan en ze is erg braaf onder het zadel. niet makkelijk, maar wel betrouwbaar en werkwillig.
maar red ik het dan wel met school, eigen paard, baantje, misschien vriendje? mt vriendinnen doe ik eigenlijk alleen wat in de vakanties...
ik heb alles uitgerekend en uitgedacht, ben aan het sparen en als ik zometeen in februari 15 ben ga ik gelijk op zoek naar een vaster baantje zoals de supermarkt. maar wil dus nog eigenlijk advies van ervaren paardeneigenaren

wat denken jullie?

kan er zo al 5 bedenken waarmee ik veel omga en die fanatiek paardrijden, dus ja, dat komt wel goed denk 
paard zou hier dan blijven, tis 2 uur met de trein. in het weekend ben ik gewoon thuis, dus vrijdag, zaterdag, zondag en misschien maandag kan ik dr gewoon zelf doen. de rest van de week willen mijn ouders haar wel doen (lees, nh, longeren, tutten enz.
). hier heb ik het al eens met ze over gehad