wat denken jullie? doen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

wat denken jullie? doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:14

sorry als het verkeerd staat :o

maar, ik vroeg me af, wat jullie van mijn logica vinden...
want ik ken nu al ruim 5 jaar een paard. echt super gaaf beest, heb zeker een klik met dr en we vinden allebei dezelfde dingen wel en niet leuk. nou droom ik, net als iedere paardengek, al mijn hele leven van een eigen paard... dus je voelt hem al aankomen denk :Y)
ik wil dat paard kopen.
alleen, ik zit met een paar dingen:
1. mijn ouders betalen niet mee. ik zou haar dus zelf moeten onderhouden. om die reden wil ik haar ook niet voor mijn 16e kopen, en als ik haar koop wil ik minimaal €5000,- hebben (tinker, zo'n 2000-3000 euro?, goed zadel 1000, 1000 voor onverwachte grote kosten en wat ik van de aanschaf en het zadel overhoud gaat daar ook bij). mijn ouders hebben nu wel zoiets van, nee dat word toch niets, maar ze hebben ook een keer gezegd dat als het wel allemaal doorgaat zij wel willen helpen als ik zo meteen studeer, alleen ik moet haar wel zelf betalen. eventueel zouden ze wel willen bijspringen mocht het echt nodig zijn. bij de stal waar ze zou komen te staan hoef ik alleen voer, strooisel, water, elektriciteit etc. hoeven te betalen (dus geen huur) wat echt enorm scheelt. maar wel in ruil dat de stal eigenaar af en toe een buitenritje op mijn paard mag maken en ik met de stalgenootjes op hun huis pas als ze op vakantie zijn :Y) wat mij betreft leuke deal :)
2. ik zit nu op 3VWO. de 2e was echt peanuts, heb het nu echt veel drukker... moet wel eerlijk zeggen dat ik wel een beetje een strebertje ben :) dus leer voor een 10 en niet voor een 6. maar als het nu al druk is, laat staan in de 4e, 5e en 6e, of op de universiteit (ga waarschijnlijk iets van diergeneeskunde, physobiologie etc studeren). daardoor heb ik nu wel zoiets van, kan ik haar dat wel aandoen? is het wel fair tegenover haar? kan ik niet beter wachten tot ik school achter de rug heb en op zoek gaan naar een jonger paardje?
ik ben nu ook net gestopt met mijn verzorgpaard waardoor ik me ook schuldig voel. ik heb geen tijd om naar mn verzorgpoown te gaan, maar wil wel een eigen paard kopen? dat klopt niet :n .
MAAR het mijn verzorgpony heb ik niet zo'n klik, reed alleen maar dressuur (ik ben geen dressuurmiep :Y) ), was 40 minuten in totaal fietsen, eigenaren konden vaak niet wanneer ik wou/kon en het karakter van dat paardje botste met rijden met dat van mij (hij bokte vaak en erg gemeen, terwijl ik juist een band wil opbouwen en kunnen vertrouwen op mijn paard).
het paard dat ik dus wil kopen heb ik dus wel zo'n klik mee, kan dan doen met dr wat ik wil waardoor het leuk blijft en vooral, de stal waar ze dan zou komen staan ligt op de weg van school. dus ik heb geen reistijd, want ik kom er toch wel langs, ik kan gewoon langskomen wanneer ik wil en kan en ze is erg braaf onder het zadel. niet makkelijk, maar wel betrouwbaar en werkwillig.
maar red ik het dan wel met school, eigen paard, baantje, misschien vriendje? mt vriendinnen doe ik eigenlijk alleen wat in de vakanties...

ik heb alles uitgerekend en uitgedacht, ben aan het sparen en als ik zometeen in februari 15 ben ga ik gelijk op zoek naar een vaster baantje zoals de supermarkt. maar wil dus nog eigenlijk advies van ervaren paardeneigenaren :)

wat denken jullie?

x_Elise

Re: wat denken jullie? doen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:19

Ik zou wachten tot je een baan heb, dus na studie enz.
Als ik nu zelf alles had moeten betalen had ik het nóóit gered.
Daarbij vind ik het te veel verantwoordelijkheid als je het in je eentje moet doen.
Stel je wilt een dagje shoppen oid, dan moet iemand anders hem binnen zetten bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:26

binnenzetten etc. word allemaal gedaan :) moet alleen zelf mesten en rijden. en dus als de eigenaren er niet zijn wat meer, maar dat is dus te verdelen over 3 mensen de andere 2 gaan meestal dat huis in (zijn volwassen).

nog even toevoeging: spullen heb ik al, heb hier 4 halsters, 2 hoofdstellen, 3 dekjes en een zweetdeken voor haar liggen. spul als borstels heb ik nog van mn manege tijd en rijkleding betalen mijn ouders. en evt. kleine dingen koop ik van mijn zakgeld :Y)

en er is nog wat dat ik wou toevoegen alleen dat ben ik vergeten |o

edit: oohjah! ik zit nu ook nog op drummen wat soms best tijdvretend is... als dit seizoen af is (tot zomervakantie) ga ik van drummen af en gaat mijn drumstel de deur waarschijnlijk uit.. weer €500-700 in mn pocket :Y)

x_Elise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:41

Ik zou het echt niet doen ;)
Veel te veel geld voor een 15/16 jarige en je mist zo veel van je vrije tijd enzo..
Ik ben echt gek op mijn paard, maar ik mis toch de vrijheid die mijn vrienden wel hebben.
Ik moest dan wel om een vaste tijd binnenzetten enz.

Ik raad het iig niet aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:49

is goed, daarom heb ik dit topic ook gemaakt ;) mr wil eigenlijk ook wel de mening van andere horen... maar zelfs al komt er in dit topic uit dat het wel zou kunnen, zou ik er nog een paar keer heeeeeeeeel goed over nadenken hoor ;)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 20:54

Als je het kan betalen waarom niet als je ouders aangeven dat mocht het nodig zijn ze je finacieel kunnen helpen als er wat met het paard gebeurd ofzo.
Heb je al uitgerekend wat je per maand dan kwijt gaat zijn want hooi, stro en brok is ook niet super goedkoop, en per paard verschillend wat je nodig gaat hebben. Maar onderschat het niet, ook dagelijks zelf mesten gaat dat lukken? Of als je zelf niet kan ziek of druk heb je dan vervanging daarvoor of wil de stalhouder het dan doen? Stel dat je een arm breekt heb je dan wel iemand achter de hand die het wel kan doen dus is de stalhouder of stalgenoten daar toe bereid om het dan voor langere tijd van je over te nemen.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:01

Als ik lees hoe druk je het hebt en waarschijnlijk nog gaat krijgen, dan zou ik het nu nog niet doen. Een eigen paard kost echt best veel tijd (vindt ik dan, als je het goed wilt doen). Dat de toekomstige staleigenaar wel wil dat hij/zij op je paard mag rijden vindt ik eigenlijk best raar. Ik zou het in ieder geval niet willen dat dat een voorwaarde zou zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:13

stalhouder is ook een soort vriend van ons ;) is gewoon bij haar thuis, dus geen bedrijf. en ook niet meerdere dagen per week, maar zo'n 2-3x per maand gewoon lekker even uitwaaien op het strand.
ik ook denk niet dat ze er een probleem van maakt als ik een keer vraag of ze mijn stal ook mee zou kunnen pakken. en als ik een arm breek heb ik heel veel vriendinnen achter de hand die me kunnen helpen :D kan er zo al 5 bedenken waarmee ik veel omga en die fanatiek paardrijden, dus ja, dat komt wel goed denk :Y) en ik heb dan mn ouders nog :)

en, het paard staat nu ook op enkel kuil/hooi. ze zou bij mij wel ander werk krijgen, dus evt. brok heb ik ook berekent. ik heb daarbij 1 kilo biks en 1 kilo muesli per dag gerekend, veel te veel voor een tink zoals zij, maar kan het alleen nog maar meevallen :Y)

entless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:16

Ik heb op mijn 17de (eerste jaars student druke HBO studie) een eigen paard gekocht.
Daar heb ik enorm spijt van gehad... Van het paard, omgeruild naar een Tinker en tot de dag van vandaag geen spijt gehad.
Ook ik moet (in principe) alles zelf betalen.
Kijk je ouders af en toe extra lief aan en help een beetje in het huishouden voor extra geld. Dat zal je nodig hebben.
5000 is een leuke spaarpot, maar studeren is duur!
Het kost veel tijd, veel geld en je moet een hoop laten maar je krijgt er ook veel voor terug.

Veel succes met je keuze... en denk er goed over na.
(Tinkers zijn te gek!!!)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:18

Ik zou het niet doen. Op het moment dat er wel wat gebeurt en er een dierenarts of dierenkliniek bij moet komen kijken, ben je zomaar een paar duizend Euro achteruit.
Wachten, jouw tijd komt nog wel. Concentreer je op je opleiding en daarna een baan, eventueel een eigen huis, en als alles redelijk gesettelt is, kun je aan een paard denken.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:20

Als je zelf zeker weet dat je genoeg geld hebt, en ook genoeg aandacht aan het paard kan schenken, zie ik niet echt problemen..

Het ligt er ook een beetje aan wat je paard doet als jij er niet bent. Hoe veel uren staat het paard buiten? Ik was 14 toen ik mijn eerste paard kreeg (ik betaal de paarden niet zelf, heb het geluk met een paardenmoeder), en ik heb ook perioden gehad dat ik het erg druk had met school en dat ik soms maar 5 minuutjes bij ze was op een dag. Maar wat gewoon een supergroot voordeel is, is dat mijn paardjes alle drie het hele jaar door dag en nacht buiten staan samen met vriendjes. Ze vervelen zich dus niet, en dat scheelt een hele hoop vind ik.. Als een paard maar een paar uurtjes buiten komt, zou ik me echt schuldig voelen als ik er niet iedere dag min. 1 uur was, maar nu heb ik dat totaal niet, want ze vermaken zich gewoon prima samen.. :)

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:23

Maak een lijstje, met de voor en tegens naast elkaar. Doe er een paar dagen over en zorg dat je het lijstje bij je hebt, zodat je het op kunt schrijven als je weer iets te binnen schiet. Dan maar eens kijken welke kant het langst/kortst is.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:23

Je hebt het berekent op de situatie waar jij nu in zit. Die fout heb ik ook gemaakt toen ik een pony kocht op mijn 17e. Heb altijd alles aan haar volledig zelf betaald. Ik nam toen de beslissing om een pony te kopen omdat ik bij kenissen waar ik al een paardje verzorgde heel goedkoop kon staan. Na een maand moest ik daar weg... (paardenstalling bleek illegaal te zijn) daar had ik nooit op berekent. Daarna een andere zeer goed betaalbare stalling gevonden vlak bij mijn vaders huis, maar mijn vader verhuisde en vanaf toen was het veel te ver (1.5 uur op de brommer). Daarna een weide met schuren gevonden op 5 min fietsen vanaf mijn vaders huis, hier heb ik een half jaar gestaan en vervolgens ben ik hier weggegaan omdat er huizen werden gebouwd. Weiland gevonden op de route naar mijn werk, maar mijn werkgever ging failliet en toen lag het niet meer op de route. Bovendien moesten alle paarden van dat weiland af omdat het teveel vertrapt werd. Weeer dagelijks op marktplaats zoeken naar een geschikte stalling en uiteindelijk een ideale plek gevonden, 10 km vanaf mijn huis.

Nu ligt die stalling op de route en nu kunnen de eigenaren haar meestal binnen zetten. Wat als dat niet meer zo is? Als deze pensionstalling er mee stopt of de eigenaren iets krijgen waardoor ze geen paarden kunnen binnen zetten, wie doet het dan? Tja het lijkt onwaarschijnlijk maar kan dus wel gebeuren. De afspraak met de stalling lijkt mij niet bepaalt waterdicht, wat is af en toe een buitenritje maken, wat als jullie beiden op dezelfde dag willen rijden, etc. Dit soort zaken zou je vast moeten leggen. Je ouders hebben een keer gezegd wel eens te willen bijspringen maar hoeveel en wanneer is dit dan. Een 19 jarige vriendin van mij werkt bij de supermarkt, ze begon met minimaal 20 uur in de week, ze wordt nu max. ongeveer 10 uur per maand ingeroosterd. Door het failissement hoorde ik 's middags dat al het personeel per dezelfde dag ontslagen was, vanwege mijn leeftijd + 0-uren contract kreeg ik ook niets doorbetaald en had ik geen recht op een uitkering. Gelukkig genoeg gespaard om de tussenliggende maanden te overbruggen.

Het heeft mij nogal wat stress opgelevert...School is voor mij belangrijk maar paard staat boven alles, als er even wat met mijn paard aan de hand zou zijn twijfel ik geen moment om niet naar school te gaan maar naar paard. Ik studeer nu en vergeleken hierbij had ik in 4/5/6 vwo echt zeeen van tijd! Voor ik mijn eigen pony had ging ik wel bijna dagelijks naar verzorgpaarden. Hoe ik dat deed: huiswerk maken in tussenuren of door eerder naar school gaan, rijbroek mee naar school en direct uit school doorfietsen.

De eerste 2 jaar dat ik mijn pony had ben ik niet op vakantie geweest, dit jaar voor het eerst. Ik heb mijn pony nu bij iemand aan huis staan en hoef me niet schuldig te voelen als ik een dag niet kan. Ik betaal hier meer, maar het is een bewuste keuze van mij. Afgelopen winter moest ik echt iedere dag naar mijn pony toe.

Ook gaat bij veel meiden rond een jaar of 16 je interesses een beetje veranderen, zoals meer interesse in kleding, misschien krijg je een vriend etc.

Ik heb er nog steeds geen spijt van dat ik op redelijk jonge leeftijd mijn pony heb gekocht... Maar achteraf gezien begrijp ik heel goed waarom mensen mij het afgeraden hebben toen een eigen pony te kopen waar ik (financieel) volledig zelf verantwoordelijk voor ben.

Heel verhaal, maar mijn tips: zet alles op papier, bedenk ook wat je gaat doen als er iets in je situatie verandert, ga sparen en pas als je zeker weet dat je de verantwoording aankan van een paard gaan rondkijken voor een paard. Anders verheug je je er veel te veel op, als je nu al een paard op het oog hebt. En tot die tijd misschien verder kijken naar een andere verzorgpony.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 21:32

tja, als je het echt wil kan het natuurlijk.
ik heb mijn eerste pony gekocht toen ik 15 was (bijna 16). heb altijd alles zelf betaald, dus zowel aanschaf als onderhoud.
is altijd goed gegaan, maar ik was niet zo'n studiebol en ik werkte veel om m'n paard te onderhouden. op die leeftijd verdien je niet zoveel, dus moet je veel uren maken om wat over te houden.
ik heb de eerste jaren ook bij m'n tante gestaan, dus had ook geen huur. alleen de echte onderhoudskosten.

je zult het goed af moeten wegen. heb je het er wel echt over? wil je toch niet liever gewoon nog een tijdje een verzorgpony (eentje waar het wel mee klikt)
een eigen paard is een duur grapje, dus je zult er wel eens dingen voor moeten laten. denk er dus echt goed over na. voordat je straks met een leuk paard zit wat je weer weg meot doen omdat het toch niet blijkt te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 22:33

echt hartstikke bedankt voor de reacties!
ik twijfel echt zo erg... ik wil het zo graag maar ik wil het haar niet aan doen dat ik haar misschien weer weg moet doen...

mr dat wat _Cindy zegt vind ik wel een goeie... eigenlijk niet erg over nagedacht. wel van als het nou niet kan, wat dan, maar verder...
er zijn wel manege's in de buurt die altijd een plekje vrij hebben alleen die zijn echt heel duur, en ik vind het er nieteens leuk. maar het zou een tijdelijke oplossing kunnen zijn...
*zucht*, ik ben bang dat ik dr toch moet laten gaan... ga er nog wel heel goed over nadenken... alles nog even herrekenen enzo.

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:22

Een eigen paard op jonge leeftijd is ontzettend leuk, maar persoonlijk denk ik dat het alleen kan als je ouders achter je staan.
Want qua tijd is dat altijd wel te regelen. Als je gek bent op je dier dan is er altijd wel een gaatje waar je tijd voor hem/haar kan maken. Maar financieel is een heel ander verhaal. Er zijn zo veel onzekerheden (ziekte, stalhuur-verhoging, niet meer passend zadel, noem het maar op!), je moet wel in staat zijn om die te kunnen betalen.
Daarnaast ga je straks studeren, ik heb geen idee of je van plan bent op kamers te gaan? In dat geval moet je ook rekening houden hoe je dat gaat doen met je paard. Waar ga je hem stallen? Hoe denk je werken, studeren, op jezelf wonen en een paard hebben te kunnen combineren?

Ik kreeg als 14 jarige mijn eerste paard, met de afspraak dat alle noodzakelijke kosten (dus niet de halsters, dekjes, hoofdstellen, etc.) door mijn ouders worden betaald tot ik klaar ben met studeren en dus zelf ga werken. Heb altijd veel voor de paarden moeten laten, het is een enorme verantwoordelijkheid. Er komt zo veel meer bij kijken dan je van tevoren denkt. Maar dat is/was het voor mij altijd allemaal waard, heb nooit een seconde spijt gehad van de keuze voor een eigen paard. Maar of ik er zonder die afspraak met mijn ouders aan was begonnen, ik weet wel zeker van niet! Dan had ik moeten wachten tot ik klaar was met studeren en zelf geld verdiende...

Wessel2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 15:28

Kun je niet de verzorger van het paard dat je wilt kopen worden? Dan kun je er toch lekker mee bezig zijn en wanneer het te druk is met school kan de eigenaar het opvangen.... Als je dan van school komt kun je alsnog een eigen paard kopen als je dat wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:41

Christah schreef:
Daarnaast ga je straks studeren, ik heb geen idee of je van plan bent op kamers te gaan? In dat geval moet je ook rekening houden hoe je dat gaat doen met je paard. Waar ga je hem stallen? Hoe denk je werken, studeren, op jezelf wonen en een paard hebben te kunnen combineren?

ja, ik ga op kamers :j paard zou hier dan blijven, tis 2 uur met de trein. in het weekend ben ik gewoon thuis, dus vrijdag, zaterdag, zondag en misschien maandag kan ik dr gewoon zelf doen. de rest van de week willen mijn ouders haar wel doen (lees, nh, longeren, tutten enz. :P). hier heb ik het al eens met ze over gehad ;)

edit, dan ga ik er natuurlijk wel vanuit dat ik de studie ga doen die ik nu op het oog heb ;) en dat is in utrecht... niet bepaald de goedkoopste kamers helaas...

Wessel2004 schreef:
Kun je niet de verzorger van het paard dat je wilt kopen worden? Dan kun je er toch lekker mee bezig zijn en wanneer het te druk is met school kan de eigenaar het opvangen.... Als je dan van school komt kun je alsnog een eigen paard kopen als je dat wilt.

als dat kon... maar helaas, ze is niet echt van 1 iemand zeg maar... ze is van een zorgboerderij :)

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:46

Ik zou persoonlijk wachten tot na je studie.. Ik ben nu zelf HBO student op een Pabo en ik zo goed als geen vrije tijd. Zodra je straks gaat studeren kan je er op wachten dat je veel meer tijd kwijt bent aan school dan je nu zou kunnen bedenken. Daarbij zou het zonde zijn als je steekjes moet laten vallen binnen je studie om naar je paard te kunnen. Een paard kan altijd nog, beter kan je zorgen dat je alles eerst goed voor elkaar hebt :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 16:55

Kan je niet eerst eens een maand of wat als bijrijder dit paard gaan doen? Betaal dan b.v de halve stalling en kijk eens of het wat is voor je.
Ik begrijp uit je verhaal dat je dit paard niet als verzorg paardje hebt gehad, maar hem gewoon erg leuk vind?
Misschien valt hij als je er op gaat rijden en een paar dagen per week met hem bezig bent wel heel erg tegen?

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:07

Stel dat je het financieel allemaal wel aankan...
Een paard gaat echt wel tijd inzitten...en als ik je eerste post zo eens las..dat leren voor een 10 ipv een 6 (BRAVO! niet opgeven!) vrees is dat je dalijk met jezelf in de knoop komt..je wil je school goed doen, je wil ook naar je paardje en je moet eigenlijk nog de stad in om een kado te kopen voor die tante die je ook echt moet bezoeken want die komt ook altijd bij jou...etcetc...snap je waar ik heen wil? Ik vrees dat je het een beetje te moeilijk gaat maken voor jezelf.(je wil alles goed doen)
Tijd kun je niet bij laten springen of stop zetten...daar kunnen geen vriendinnen of familie aan helpen...

Maar goed, ik ken je niet, dus wellicht ben je een enorm goede planner, en lukt het je allemaal glansrijk...
Ik zou echt wel ff serieus naast het financiele plaatje, naar het stukje tijd kijken...

Succes met het op een rijtje zetten en een keus maken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:10

aerdenhout1 schreef:
Kan je niet eerst eens een maand of wat als bijrijder dit paard gaan doen? Betaal dan b.v de halve stalling en kijk eens of het wat is voor je.
Ik begrijp uit je verhaal dat je dit paard niet als verzorg paardje hebt gehad, maar hem gewoon erg leuk vind?
Misschien valt hij als je er op gaat rijden en een paar dagen per week met hem bezig bent wel heel erg tegen?

nee, zo zit het niet.
ze staat op een zorgboerderij waar ik nu ruim 5 jaar werk. na een half jaar nam ik haar al elke week binnen omdat ik haar gewoon de leukste daar vond. nu 4,5 jaar later is het standaard dat als ik er ben ze binnen staat. dus dan ben ik de hele middag bij dr om de clienten te begeleiden, maar zelf spring ik er ook een halfuurtje ofzo op. meestal gewoon dressuur, soms springen, buitenrijden of in het weiland beetje rondcrossen, dat soort dingen. en gewoon tussendoor lekker tutten, vlechten, masseren enz.
in de vakanties ben ik er zelfs elke dag zodat ik de heledag bij haar kan zijn :)

hoop dat het zo wat duidelijker is :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:13

Zorg boerderij zeg je? En waarom moet ze dan verkocht worden?
Een betrouw baar paardje voor een zorgboerderij is goud waard. Is er iets mis met haar dat ze weg moet?

bastiano680

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:18

Ik vind dat je best serieus goed erover nadenkt. Wat dat betreft kom je bij mij over als een weldenkende puber.
Als jij dit heel graag wil en je weet wat de consequenties zijn, dan zou ik het doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-10 17:24

aerdenhout1 schreef:
Zorg boerderij zeg je? En waarom moet ze dan verkocht worden?
Een betrouw baar paardje voor een zorgboerderij is goud waard. Is er iets mis met haar dat ze weg moet?

niet met haar iig... ze staat niet te koop, maar aangezien het nieuwe kabinet is er een mogelijkheid dat de manege helaas moet opdoeken... het is nml een (best dure) dagbesteding