Bericht dat ik mn paarden niet goed verzorg?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

TinkerTwink

Bericht dat ik mn paarden niet goed verzorg?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 19:43

Krijg net telefoon van de politie over mijn paardjes (tinker en shet)
Ze zouden het slecht hebben volgens de bewoners rondom. Ze hebben 1 hectare weiland (waar nog gras opstaat) ze hebben water (tuurlijk vriest het dus is het maar 1 keer per dag dat ze fatsoenlijk kunnen drinken en daarnaast sneeuw en ijs likken zoals in natuur) ze zijn te vet (heb ik vorige week een klacht over gehad grrr) en ze hebben 3!!! schuilstallen die met drie en halve wand dicht zijn.
Maar goed....dat was dus slechte verzorging. Ik zeg jah en hoe moet het dan? (komen over 1,5 week binnen he)
Als ik daar ben grazen ze gewoon, naja ze moeten even met de lippen door de sneeuw maar dan hebben ze gras. Ze zijn te dik dat is zeker vooral onze shetter is veeeeel te dik. Daarnaast nog net zo fel en vrolijk als anders.
Sorry hoor maar als ik dan hier rondkijk, een weiland vol mini shetters zonder water en gras of schuilstal enz vind ik dat ik het goed doe
Laatst bijgewerkt door Revanches op 03-12-10 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel aangepast.

NRPS97

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:01

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:08

Wat was nou het probleem? Dat ze te dik zijn? Nou met dit weer kan dat geen kwaad, een beetje extra spek. Ik snap het echt niet (jij waarschijnlijk ook niet). En wat zei degene aan de andere kant van de lijn: zijn ze komen kijken hoe de paardjes erbij staan, hebben ze gekeken naar de schuilstallen, hebben ze ook gezien of ze werkelijk te dik zijn? Of hebben ze het jou alleen verteld zodat ze tegen de klager kunnen zeggen dat er werk van gemaakt is. Ik zou me er maar niet te druk om maken, volgens mij hebben ze het niet zo slecht bij jou. En dat ze maar 1x per dag water hebben, ja dat krijg je met dit weer. Valt niet zoveel aan te doen, misschien ook een keer 's avonds water geven. En zoveel vocht hebben ze niet nodig met al die sneeuw (geloof ik).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:09

Niet te druk om maken, mensen die geen verstand hebben van paarden vinden het al snel zielig dat ze niet op een stal met een dikke deken op staan :) Het zijn paarden, geen tropische vissen...

Ik vind wel dat je paarden waar de bak bevriest meerdere keren per dag water moet brengen of ijs moet gaan stukslaan.
Als ze het verder niet koud hebben, zou ik de rest maar laten gaan.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:10

Was het echt de politie of gewoon iemand die je even lekker in de maling wilde nemen?!?!?!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:10

Dat je paarden maar 1x per dag toegang tot water hebben vind ik wel zorgelijk eigenlijk? En dan je vergelijk: Doen ze in de natuur ook.... Ja, alleen 1 verschil, onze tamme paarden zijn compleet niet te vergelijken met wilde paarden, zouden mensen eens mee moeten stoppen :j

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:14

En als je nou om de zoveel tijd even een baaltje hooi neer legt? Dan ziet het er voor de omstanders al wat vriendelijker uit, en hooi kan geen kwaad. In het gras zitten nu haast geen voedingsstoffen. Maar je zegt als dat ze te dik zijn, dus dat zal geen punt zijn.
Beetje hooi is altijd goed :)

En water.. als ze per dag genoeg kunnen drinken redden ze zich wel. 1 keer vind ik wel erg weinig hoor. Zoals Stef ook al zegt, wilde paarden zijn toch echt heel anders dan onze gedomesticeerde paardjes. Anders een stuk piepschuim of een bal in de waterbak leggen zodat het wat langer open blijft?

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:16

stef schreef:
Dat je paarden maar 1x per dag toegang tot water hebben vind ik wel zorgelijk eigenlijk? En dan je vergelijk: Doen ze in de natuur ook.... Ja, alleen 1 verschil, onze tamme paarden zijn compleet niet te vergelijken met wilde paarden, zouden mensen eens mee moeten stoppen :j

Vind ik persoonlijk ook vrij weinig ik loop zeker een keer of 4 okey nu staan ze wel achter ons huis maar ik zou toch minimaal met dit weer 2x zorgen voor water 's ochtends en 's avonds. Mooiste zou zijn ook nog een keer op de middag maar dat wordt vast een beetje lastig.

Maar voor de rest komen ze volgens mij niets te kort.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 20:24

Onze paarden hebben de hele dag water beschikbaar wat ze open houden maar krijgen met de sneeuw zoveel vocht binnen dat ze bijna niet drinken. Dus één maal per dag water brengen is niet echt erg,als er een dun laagje ijs op ligt dan breken ze daar wel doorheen met een hoef of met de snuit.

Als er ruim voldoende gras in de wei staat dan redden ze zich er wel mee, als het gras al kort was voor de sneeuw dan moet je nu wel wat ruwvoer bijvoeren.

jessjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:09

noou zoals ik het lees
verzorg je ze gwn goed hoor
maar aan dat dikheids probleem moet je wel werken
maar ik weet dat je je best doet voor ze en voor ze dooor het vuur gaat :D groetjes

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:15

jessjuh, gewoon schrijf je met een E en dan 2x een O....
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 02-12-10 21:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 21:17

3x een O? :+

Maar even on topic: met dit weer zit er niets in gras, qua voeding. Da's bevroren prut, waar wát er nog aan voeding ingezeten heeft, eruit gevroren is. Bovendien loop je kans op hoefbevangenheid door het fructaangehalte. Tenslotte zorgt ijs eten en ijskoud eten voor interne afkoeling, wat ook niet fijn is.\
En weet je hoeveel sneeuw je moet smelten (of eten, dus) om 1 liter water te krijgen? Ongeveer 10 kilo...

Sneeuw is dus géén vervanging van water, en bevroren gras is géén alternatief voor goed hooi. Zorg voor water en hooi, en je zorgt goed voor je paarden. Zoals je het nu doet is het niet goed genoeg...
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 02-12-10 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 22:50

tiwi1969 schreef:
Onze paarden hebben de hele dag water beschikbaar wat ze open houden maar krijgen met de sneeuw zoveel vocht binnen dat ze bijna niet drinken. Dus één maal per dag water brengen is niet echt erg,als er een dun laagje ijs op ligt dan breken ze daar wel doorheen met een hoef of met de snuit.

Hier drinken ze met de vrieskou juist veeeeel meer.
Gisteravond hebben ze vrij laat water gehad en vanmorgen waren er paarden die toch in een keer 2 jerrycans van 20 l. achter elkaar wegdronken :o De bakken stonden droog en dat heb ik van de zomer totaal niet gehad.
Maar zelfs al drinken ze dat nu niet: ze moeten de mogelijkheid hebben.

ukoldaatje

Re: ow my god

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 09:07

Op zich staan ze goed hoor.

Maar, ik zou in de drie schuilstallen gewoon van die mega grote fijnmazige hooinetten ophangen om zeker in deze tempraturen de darmen aan het werk te houden om warmte te creeren.

Ik heb 2 shetjes en een fjordenveulen van 7 maanden (wel een grote moet ik toegeven) maar die drinken nu in de winter veel meer dan anders. Ik moet ook 2 liefst 3 maal per dag ijshakken.
Ze doen het niet zelf bij mij. Dus zit er niets anders op dat ik het doe. Maar als ik niet kan ivm werk, dan doet mijn pa of man het.

Je hebt dieren en dan zal je ervoor moeten zorgen, en als je zelf niet kan, iemand zoeken die je kan helpen.

Denk dat als je zorgt dat ze water hebben, dus meer dan eens per dag (schrok er een beetje van dat je zei dat ze maar een keer per dag fatsoenlijk konden drinken) en hooi, dan is er niets aan het handje.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 11:19

zou de politie maatregelen treffen?
ik vind het water wel erg weinig!
wij breken het als het bevriest en snacht maken ze het zelf kapot ze zijn handig zat.
ik heb 2 creatievelingen.
maar heb je dat niet gooi er dan een tennis bal in.
door het bewegen bevriest het water niet.
geef ze een plukje hooi extra en ik denk dat je probleem over is.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 11:49

Hoewel je paarden goed staan, vind ik wel dat je ze nu hooi moet bijvoeren. In het gras zit helemaal niks en het is ook nog eens bevroren. Één keer per dag water vind ik ook erg weinig, sneeuw en ijs likken is natuurlijk geen alternatief. Ik vind je verontwaardiging dus niet helemaal terecht.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:14

Ik vind ook dat 's ochtends en 's avonds toegang tot zoveel water als ze willen , wel het minimale is dat je ze moet bieden. En ik vind het ook niet helemaal fair om ze nu met die sneeuw nog afhankelijk van het gras te laten zijn. Alhoewel ik dat laatste moeilijk in kan schatten , als ze inderdaad te vet zijn en nog genoeg voeding uit het gras kunnen halen , dan snap ik dat je ze laat grazen. Zelf zou ik toch liever voor hooi kiezen want alleen maar al die bevroren rommel eten kan ook niet goed / fijn zijn :)

nikia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 12:23

ik heb mijn pony's waarvan 1 veulen ook op de wei staan met een schuilstal.
ik geef 's morgens hooi ( waarvan ze amper eten ), 's avonds krijgen ze brok, pulp en vul ik het hooi aan.
De waterbak hak ik twee keer per dag ijsvrij zodat ze kunnen drinken. Die vriest in de tussen tijd weer dicht. maar drinken doen die van mij echt niet veel. Ze komen niets eens kijken als de bak ijsvrij is. Dus ik neem aan dat volgens de pony's het gras onder de sneeuw blijkbaar toch voldoende is, anders zouden ze wel meer hooi eten.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 14:16

Ik zou als ik jou was toch ook wat hooi bijvoeren. Als je bv fijnmazige hooinetten in de de schuilstal ophangt. En dat hoeft dat niet mega veel te zijn. een paar plakjes per dag. Er zit nu gewoon te weinig in het gras, en ondanks dat ze dik zijn, moeten ze wel de juiste voedingstoffen binnen krijgen.
Ik weet niet waar je de waterton nu hebt staan, maar is het niet een diee om die in de schuilstal te zetten. Dan vriest het water toch ietsje minder hard dicht. En als je er dan bv een bal in legt, dan kunnen de paarden het ijs ook makkelijker door krijgen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:00

Goed verzorgen = hooi bijvoeren en tenminste 3x per dag zorgen voor voldoende water.

Zo grappig altijd. Als ik een topic lees over verwaarloosde paarden vindt iedereen dat politie/DB/AID niet optreden en nooit iets doen. Totdat een bokker door diezelfde instanties op z'n vingers wordt getikt en dan worden ze in 1 keer ten onrechte beschuldigd van het niet goed verzorgen van hun beesten.

Hier ga ik geen vriendjes mee maken.
Heel simpel TS je voorziet niet in de elementaire behoeften (water en voldoende voedsel) en dus schort er wat aan je verzorging. 3x per dag is best te doen; voor je werk/school, erna en 's avonds laat. Dat je dit weer aangrijpt als een mooie kans om je te dikke pony's af te laten vallen vind ik ronduit schandalig. Ze zullen vast afvallen maar hun lichamelijke conditie gaat ook snel en hard achteruit. Je moet er gewoon voor zorgen dat ze niet zo dik worden, want veel te dik zijn is ook een vorm van mishandeling.

cocochanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:10

Ibbel schreef:
Maar even on topic: met dit weer zit er niets in gras, qua voeding. Da's bevroren prut, waar wát er nog aan voeding ingezeten heeft, eruit gevroren is. Bovendien loop je kans op hoefbevangenheid door het fructaangehalte. Tenslotte zorgt ijs eten en ijskoud eten voor interne afkoeling, wat ook niet fijn is.\
En weet je hoeveel sneeuw je moet smelten (of eten, dus) om 1 liter water te krijgen? Ongeveer 10 kilo...

Sneeuw is dus géén vervanging van water, en bevroren gras is géén alternatief voor goed hooi. Zorg voor water en hooi, en je zorgt goed voor je paarden. Zoals je het nu doet is het niet goed genoeg...

Hier ben ik het helemaal mee eens! zorgen voor voldoende vers water en hooi!
je bent ze nu gewoon aan het uithongeren!

Overigens drinken de paarden bij mij nu ook veel meer als in de zomer! denk toch dat de lucht nu wat droger is en ze dus veel meer dorst hebben als normaal! sorry TS maar vind ook dat je iets meer je best voor je paardjes mag gaan doen,dat hoort er nu eenmaal bij met paardjes houden!

Revanches

Re: Bericht dat ik mn paarden niet goed verzorg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 15:13

VSW-->VVDD

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:41

De hoeveelheid water dat nu nodig is verschilt denk ik per dier, wij komen keurig met 3 jerrycans water aan en gaan retour met 2 tot 2.5 jerrycan. De pony's drinken niet eens als we het aanbieden, wel doen ze uit de 3 bevroren bakken likken (of met de neus een kuiltje blazen en het beetje ontdooide oplikken) en ik zie ze met regelmaat een hapje sneeuw nemen. Ik vul als het kan de waterbakken (cementtonnen) bij.

Wel is de hoeveelheid kuil omhoog gegaan vanwege de kou, en meer stro wordt er op stal ook aangeboden.
Maar het extra wordt niet gegeten. Ze plukken hier en daar nog wat gras van het land.
En 1 van onze jongens valt gelukkig ook wat af dat is ook wel nodig maar elke winter is dat zo dus weet ik het.

Ik vindt het een beetje raar dat er zo gereageerd wordt over de verzorging van de dieren van TS(ik lees het als serieus of zeggen jullie het als gekheid?) Niet alle dieren hebben zoveel nodig en niet alle dieren hebben zo weinig nodig. In mijn ogen dus een beetje koffiedik kijken vanachter de computer over wat haar dieren nu wel of niet nodig hebben.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:49

mijn paarden laten het hooi echt liggen en eten nu gras. ik breng ze elke dag hooi, maar ze negeren het gewoon.

de pony's eten het hooi dan weer wel, maar die hebben nauwelijks meer gras op de wei.

het bevroren water schijnt ze ook niet te deren hier. Ik sla het elke dag twee keer kapot, maar ze kijken er niet naar om.

het paard dat op stal staat, krijgt wel elke keer trouw uit een emmer en die drinkt dan wel, want die heeft geen toegang tot sneeuw. de shet die buiten staat als gezelschap voor het paard op stal, slaat zelf zijn ijs kapot. als je hem water aan biedt, drinkt hij beleefd wat teugjes en gaat daarna sneeuw staan eten. het hooi eet hij ook, maar ook hij heeft geen gras meer om te eten.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 16:55

Ik snap het bericht wel. 1 keer water is te weinig.
Daar moet je wat op verzinnen. Misschien iemand vragen doe ook een keer het ijs wil breken?
En hooi bijvoeren is geen overbodige luxe.