Je paard gratis bij iemand anders neerzetten .

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Aprils_joke

Je paard gratis bij iemand anders neerzetten .

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 12:22

weet niet zeker of het hier goed staat

Wat ik me afvroeg , er zijn veel mensen die nu op het moment in geld nood zitten .
maar hun paard toch niet willen verkopen .

als er nou iemand aanbood . om het paard te leasen
maar dan net even anders , ik zal het even uitleggen

(a) heeft een paard maar niet genoeg geld meer om het paard te onderhouden.
(b) zoekt nog een leuk paardje maar heeft niet het geld om ineens een paard te kopen (wel om te onderhouden )
of (b) wil gewoon niet zoveel uitgeven voor een paard dat kan ook nog .
(b) bied aan (a) aan dat ze haar paard bij (b) op stal mag zetten ,gratis ,
maar dan moet (b) er wel op mogen rijden

wat vinden jullie daarvan ?

Talishe

Re: Je paard gratis bij iemand anders neerzetten .

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:23

Ik denk dat je dan heeeele goed afspraken moet maken. maar het kan vast

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 12:24

het lijkt mij in ieder geval veel makkelijk vooral omdat ,(mits je het goed op papier zet )
je dan ook zeker bent dat je paard niet verkocht wordt
en gewoon van jou blijft

sans6

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:25

hangt van zóveel dingen af, wat B het paard te bieden heeft, hoe het paard gereden is, hoe B rijd, hoe vaak A goed vind dat B erop rijd, of A zelf nog wil rijden enz enz.

Plus dat er hele goede afspraken op papier gemaakt zouden moeten worden :j

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 12:26

dat is inderdaad waar sans6

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:26

tja, het is een groot risico wat je neemt denk ik dan.
je paard moet wel goed verzorgd worden en dus moeten er duidelijke afspraken gemaakt worden.
dan heb ik liever een bijrijder dat mijn paard wel thuis blijft staan.
en bovendien als je geen geld hebt om een paard te kopen wat doe je dan als het paard een blessure krijgt?
dat kost een hoop geld en als leaser vind ik dat je dat moet gaan betalen.
ik zelf zou mijn haf niet ergens gratis geven aan iemand ook al is het tijdelijk.
je weet nooit wat er kan gebeuren.

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:27

Inderdaad hele goede afspraken en eerst rijstijlen met elkaar vergelijken.
Uiteraard dan ook afspraken over het rijden. Het moet natuurlijk niet zo zijn datg a wil rijden en dat b dan al gereden heeft en het paard te moe is o.i.d.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:28

Pfff hangt er vanaf. Er is zoveel waar je aan moet denken.
Hier logeren bv 2 pony's. Hooi word betaald en ontwormen en dat soort dingen, maar voor stalling word niks betaald, gewoon een vriendendienst. En natuulijk mag er op gereden worden, en mee gement.

Problemen waar je wel op moet letten: Pony's/paarden slopen dingen, tuig etc gaat kapot, blessureleed.

Daar zul je dus goede afspraken over moeten maken.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 12:29

in principe betaald de leaser meestal de stalling kosten + bijv 50 euro extra
dus dat maakt eigenlijk geen verschil
qua blessures vind ik dat er goed moet worden gekeken of de leaser er wat aan kan doen
zoniet dan meoten de kosten gedeeld worden

beautylin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:49

Mijn zus heeft een paard van een fokker, die bij ons staat, maar we hebben hem niet gekocht. We moeten wel zelf het eten betalen en nieuwe dekens en alles, en ze mag er op rijden en mee doen wat ze wil. Ook op wedstrijd enzo. ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:51

Ik heb momenteel een paard van iemand anders op stal, beschouw het het komende jaar als eigen, ook qua kosten, daarna gaat hij weer terug naar de eigenaresse. Het kan best wel, tot nu toe gaat het zeker goed! We hebben we een (jurisch opgesteld) contract :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:52

Ik heb toendertijd m'n paard gratis bij iemand mogen stallen en in ruil deed ik indien nodig haar paarden en in het weekend voeren.
Was niets over op papier vastgelegd en het is gewoon goed gegaan!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:55

Ik heb mijn paard weleens een periode uitgeleend om die reden. Je moet een goed contract hebben, maar het meest belangrijke is dat je het paard moet verzekeren tegen ziektenkosten.
Dan krijg je nooit de discussie wie er nou verantwoordelijk is als het paard opeens op de kliniek terecht komt of zelfs doodgaat.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 12:56

Dat is bij ons inderdaad ook gedaan, en ook zeker wel een aanrader :j

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:26

maai_ke schreef:
...wat doe je dan als het paard een blessure krijgt?
dat kost een hoop geld en als leaser vind ik dat je dat moet gaan betalen...

Als mijn lease-auto stuk gaat (ook al is dat mijn schuld) dan breng ik die naar de garage en wordt het mankement gemaakt
op kosten van de verleaser en heb ik per direct recht op vervangend vervoer. Dat is het risico van de verleaser en daar staat tegenover dat er maandelijks een leasebedrag wordt betaald waar over de gehele leasetermijn winst op wordt gemaakt door de verleaser.

Bij het leasen van een paard op een manege gaat het vaak niet anders: paard geblesseerd, manege betaalt de ziektekosten en stelt een ander paard ter beschikking van de leaser. Natuurlijk heeft een particuliere verleaser niet zomaar een ander paard ter beschikking staan, maar ik zou bij een zuivere leaseconstructie niet weten waarom de leaser - buiten het maandelijks leasebedrag - nog eens extra de ziektekosten van het paard zou moeten betalen.

Op het moment dat het paard gratis ter beschikking wordt gesteld aan een ruiter, dan zijn uiteraard het meerendeel van de kosten voor de ruiter. Maar ook daar moet rekening gehouden worden met waardevermeerdering (door training en stijgende wedstrijdklassering bijvoorbeeld) of medische kosten en blessures. Hoe reëel is het dat een ruiter maanden of jaren lang alle kosten van een paard draagt dat niet van hem of haar is?! Krijgt de ruiter bij besluit van de eigenaar tot verkoop een percentage van de verkoopprijs vanwege de waardevermeerdering?!
Laatst bijgewerkt door Nexus op 02-12-10 13:41, in het totaal 4 keer bewerkt

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 13:37

daar heb jij zeker ook weer gelijk in

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:42

Je hebt toch ook jarenlang plezier van dat paard?
Mijn paard is nu 4 maanden onder het zadel, straks 1,5 jaar, nou en?
Ik heb een boel geleerd, plezier ervan gehad en ervaring op gedaan, en vooral om dat laatste doe ik het.
Ik heb een eigen paard, maar als er wat mis gaat, op wat voor gebied dan ook heb ik de eigenaar als buffer. Daarintegen weet zij hoe het met dr paard is en is zij vrij te komen kijken wanneer zij wil, en als het slecht gaat kan ze hem terug halen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:44

IMO niet echt mogelijk als er een in nood zit in dit geval mevrouw/meneer A want de onderhoud van een paard weegt niet op van de aankoopkosten.
En paard zou dus nooit van jezelf zijn.

Iemand die een paard kan onderhouden kan dus ook wel even sparen :Y)

qt_shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:46

Mijn pony heeft een half jaar in bruikleen gestaan. Mijn andere paard moest de opfok in, en ik kon haar gewoon niet alleen op een landje houden. Dus lekker een half jaar weg geweest, ze heeft het super gehad, kwam heel erg goed terecht, ik heb een lijst gemaakt met alle spullen die ik heb mee gegeven, en een aantal regels opgesteld.

Deze mensen waren zo ontzettend gek op haar, dat ze haar wilde overnemen. Of wilde ruilen voor een andere pony, hier ben ik niet mee accoord gegaan, maar mocht ze ooit verkocht moeten worden, gaat ze naar deze mensen waar ze nog steeds heel welkom is.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:49

Ik zelf wil geen paard hebben waar ik verantwoordelijk voor ben en alle kosten betaal als een ander de eigenaar is, dat is raar vind ik, want wat niet van mij is hoef ik geen kosten voor te betalen.

Want je steekt er tijd en geld in en ze kunnen wanneer ze willen het dier weer opeisen, jij geld en tijd kwijt, nee hoor niks voor mij, ook niet als ze zeggen mag voor altijd bij jou blijven en je mag het beschouwen als eigen paard.

Mag wel paard bij me brengen en ik zorg ervoor maar dan zijn alle kosten voor de eigenaar, want ja eigenaar he.........???? je helpt ze uit de brand door voor het dier te zorgen en dan moet je er nog voor betalen ook?? en je steekt er tijd en liefde in, nee ik hou er niet van.

Zoiets werd me ook aangeboden dat mijn ex paard terug mag naar mij maar dat ze eigenaar blijven, ging ik natuurlijk niet mee akkoord, of ik wordt de eigenaar of het gaat niet door, of de kosten zijn voor hun en ik steek er mijn tijd en liefde erin, klaar. Wat niet van mij is hoef ik niets voor te betalen en te onder te houden, heel simpel.

Maar dat is hoe ik erover denk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:49

In bruikleen geven en wordt al tientallen jaren op redelijk grote schaal toegepast in Engeland.
Hier in Portugal heb ik er toevallig ook een, en kan er zelfs meerdere aannemen als ik zou willen, krijg er genoeg aangeboden.

Het gaat in de meeste gevallen goed, maar er zijn wel eens gevallen dat ze zo'n paard/pony toe eigenen en er mee gaan fokken bv om er wat geld uit te halen. Dan heb je een groot conflict, want de pony is van de eigenaar, maar het dekgeld is betaald door de lener, en beide vinden dat ze recht hebben op het veulen.

Dierenarts kosten etc zijn daar gewoonlijk gewoon voor degene die de zorg op zich heeft genomen (dus de lener) tenzij is vastgelegd dat de eigenaar verantwoordelijk blijft voor dat soort kosten.

Hollanders zijn volgens mij een stuk moeilijker en bedenken altijd meteen rampscenarios en willen vaak zo veel mogelijk profijt voor zo weinig mogelijk geld etc.

wat ik ook veel hoor is van :"Ja, maar wat als de eigenaar hem plots verkoopt? Dan heb ik zoveel tijd en geld en werk erin gestoken..."
Ja, én? Dat deed je toch voor jouw plezier en voor het paard? Je hebt er voor gekozen, het is je niet opgelegd. De eigenaar is de eigenaar en kan beslissen wat hij/zij wil. Dat het paard alsnog verkocht wordt is altijd een risico bij dieren die niet van jezelf zijn.

Het is dus ook maar wat de gedachte er achter is van de persoon die het paard aanneemt. Die is soms niet zo aangenaam en er zijn paarden die totaal "uitgewoond" worden omdat het dier toch niet van hen is en ze het idee hebben dat de eigenaar wel betaald als er wat gebeurd of dat de eigenaar toch maar van ze profiteerd etc.
Anderzijds zijn er genoeg mensen die bloedserieus met z'o'n paard omgaan en er alles voor over hebben.

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 13:50

tita schreef:
IMO niet echt mogelijk als er een in nood zit in dit geval mevrouw/meneer A want de onderhoud van een paard weegt niet op van de aankoopkosten.
En paard zou dus nooit van jezelf zijn.

Iemand die een paard kan onderhouden kan dus ook wel even sparen :Y)

er zijn zat mensen die geen eigen paard willen kopen
maar wel willen leasen
ze hebben dus wel het geld voor een paard
maar willen hetr gewoon niet
en als je elkaar zo kunt helpen dzie ik het probleem niet eigenlijk

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:51

lease is niet aanverwant met je paard bij iemand gratis op stal zetten

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 13:52

@_lot: Dat is ook zo natuurlijk! Het ging mij meer om de opmerking die ik quote van maai_ke.

Maar ik zie soms constructies voorbij komen (lease, huur, bruikleen noem maar op) waar ik me verbaas over de verhouding en verdeling van de rechten en plichten.

Zoals in het beschreven geval van TS.
(a) blijft eigenaar en hoeft niets meer te betalen aan het paard en stelt het beschikbaar voor (b)
(b) betaalt alle kosten, dus ook ziektekosten en berijdt het paard
(a) mag het paard dan dus ten alle tijden direct terughalen (bijvoorbeeld wanneer het financieel beter gaat)
(b) mag het paard dan dus ten alle tijden direct terugbrengen (blessure of geen tijd meer)

Aprils_joke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-10 13:53

jup