hallo, ik ben opzoek naar een ras dat goed kan springen (hoger dan 1,0 m) maar ook een beetje dressuur kan. een ras dat niet zo heel snel schrikt en goed kan omgaan met andere paarden. weet iemand welk ras dit kan zijn en zo ja waarom? en wat is het karakter? en de schofthoogte? het liefst niet een heel klein ras maar ook niet heel groot groter dan 1,65 m niet graag ook niet kleiner dan 1,40 m please iemand een idee als je dit leest wil je dan asjeblieft reageren als je iets denkt te weten of weet? alvast bedankt
ik vind friesen wel leuk maar er word gezegd dat ze niet kunnnen springen (kunnen niet hoger dan 1 m en slechte techniek zeggen sommige mensen)en dat ze super sterk zijn
Bismarck
Geplaatst: 29-11-10 20:31
NRPS, KWPN, BWP of AES zijn over het algemeen sportgefokte paarden. Ligt aan het paard zelf of hij wel of niet kan springen. Dat kan je niet zo zeer aan het ras koppelen.
Stamboeken ook goed? Die worden hierboven veelal genoemd. Als je een springpaard wilt zou ik dus gaan kijken naar een springgefokt paard. Bij welk stamboek kun je dan zelf weten. Een springpaard moet ook kunnen dressuren!
Anoniem
Geplaatst: 29-11-10 21:26
Een ras is nog geen garantie dat het kan wat jij wilt, maar het zijn wel de rassen waar je in moet zoeken. Maar het is per paard verschillend.
Als je graag wilt springen, zou ik voor een warmbloedpaard en niet voor een koudbloedpaard. Maar zoals hierboven al staat is dat ook geen garantie dat een paard ook daadwerkelijk springt. Kijken naar een springgefokt paard of een paard wat zich al bewezen heeft in de sport..
Tja.. Zo zijn er op en top dressuurbloeden waar je nog niet mee dood gevonden wilt worden in een ring, die de sterren van de hemel springt en zijn er springbloeden die nog te dom zijn om de benen op te tillen. Kijk per paard
Ziolette
Geplaatst: 01-12-10 14:02
WD-V -> PP
beautylin
Geplaatst: 02-12-10 13:28
KWPN en Oldenburger zie je vaak. Ze hebben goede technieken en kunnen ook best mooi lopen hoor!
Holsteiner! Goede springpaarden en komen zeker goed mee in de dressuur. Heb zelf een Zangersheide paardje, Holstein met 40% OX Sterke achterhand, maar ook zeker aanleg voor de dressuur.
kimmy33
Geplaatst: 03-12-10 16:11
welsh of new forest , kunnen goed springen en hebben een schofthoogte van: 1.45-1.50
vordur
Geplaatst: 03-12-10 16:13
Paarden met een lage staart inzet kunnen goed in dressuur zijn en paarden met een hoge staart inzet zijn weer goede springers.
ik snap dat het per paard verschild maar in het algemeen ik heb nu: -holsteiner -welsh -new forest -hannoveraan -kwpn -nrps -connemara welsh en new forest zijn twijfel misschien te klein graag hoger dan 1.50