Lukas is galop

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

EliseLukas

Lukas is galop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 18:02

één van de grote hobby's van Lukas is galopperen (naast eten en poetsen). Als ik hem loslaat in de bak gaat hij altijd rondjes galopperen en ik moet hem af en toe echt even afremmen vooral gezien het weer en zijn dikke vacht.

xninus

Re: Lukas is galop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 19:11

uuhhmm deze hoort hier niet.

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 20:09

Nee idd, zie het ook. Ik dacht dat ik in longeren etc. zat. Anders is het wel een erg groot veulen ;).

En nu? Ik krijg hem niet weg. Ik kan toch ook temmen ofzo?

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 20:40

KS-ITP -> ITP

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 20:54

Thanx :D

TeSSa_NiKimA

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:01

Wat een energiek paardje! Leuk!

Niniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:16

Wat grappig, hij vindt het echt leuk!
Welk ras is 't, ik vind 'm mooi. <3

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:26

handig zo'n paard dat zichzelf beweging geeft :D
Doet hij dat helemaal uitzich zelf? Hoe lang duurt het voordat hij het zat raakt?

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 21:27

Niniee schreef:
Wat grappig, hij vindt het echt leuk!
Welk ras is 't, ik vind 'm mooi. <3

ja, hij vindt het echt leuk. Ik word ook altijd zo vrolijk van hem. Hij is een noordzweeds trekpaard. Toevallig heb ik vandaag mijn profiel een beetje gemaakt en daar staan ook foto's van hem in. En anders even googlen op: castelijn noordzweeds trekpaard. Dat is de site van de importeur die hem geimporteerd heeft en staat ook info over het ras. Als ze allemaal zoals hij zijn dan is het een geweldig ras!

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-10 21:33

knuffeldier schreef:
handig zo'n paard dat zichzelf beweging geeft :D
Doet hij dat helemaal uitzich zelf? Hoe lang duurt het voordat hij het zat raakt?

Ja, doet hij uit zichzelf, maar wel alleen linksom (dat is dan weer jammer). Tot nu toe is hij het nog niet zat geraakt maar onderbreek ik hem (1x heeft hij het 20 min volgehouden met kleine korte pauzes waarin hij gras eet wat in de bak groeit en dan gaat hij weer). Hij heeft erg lang haar en staat in een schuilstal dus ik vind het niet fijn als hij zeiknat is (hij is nog maar 4 dus ik rij niet intensief dus conditie heeft hij ook niet). Dat was hij die ene keer wel en hij stond zo te puffen dat ik bang was dat hij neer zou vallen, maar zelfs toen wilde hij nog doorgaan (dat mocht niet van mij).

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 21:36

Wat leuk :D, wat ziet Lukas er goed uit!
En wat zijn ze toch lekker soepel he voor zo'n stevig ras ;)
Echt een leuk filmpje!!

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-10 23:13

was trouwens nog vergeten te zeggen dat ik het echt een supergaaf beestje vind om te zien!! houw wel van de wat stevigere types.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 20:51

Hey Elise,

Wat ziet Lukas er goed uit hè :9 Wat een mooie galop hebben deze paardjes he? Ondanks dat ze zo zwaar gebouwd zijn.

velvetblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 21:24

Ik ben echt weg van Noord Zweedse :j Prachtig energiek dier

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 22:16

@ Claudia78 & Paperboy: Hoi lotgenoten! Zijn jullie ook al zo'n ontzettende fan van het ras? Ik vind Lukas iig echt helemaal fantastisch. Ik wil van de zomer zelfs dressuurwedstrijden met hem gaan rijden (wel onderling denk ik) omdat hij alles zo fantastisch doet. Alleen de galop gaat nog niet want daar ben ik pas sinds deze week mee begonnen en ik rij meestal maar 1x per week in de bak ;). Aanspringen in galop schijnt gepaard te moeten gaan met een vreugdebok/sprong hahaha, hij doet dat zo vrolijk en grappig dat ik er gewoon om moet lachen terwijl ik zonder zadel zit, maar hij is zo breed dat het niet uitmaakt.

@ knuffeldier & elkee: dankje :D. Veel mensen vinden het ras leuk en Lukas ook. Toen ik hem net had was de overgang van hittepetit volbloed naar stoere koudbloed te groot en had ik er moeite mee met hem om te gaan (mijn volbloedje keek me drie weken niet aan als ik mijn stem tegen haar verhefte en die moest ik met fluwelen handjes behandelen. Deze tactiek werkte bij Lukas niet echt, of eigenlijk echt niet en er was nogal wat miscommunicatie). Ik had toen nog niet door dat het gewoon wat tijd nodig had en mistte alles wat ik al 12 jaar gewend was (hoewel ik juist van dat drukke gedoe af wilde) en dacht eraan een mooie zwarte volbloed merrie te kopen (dat vond ik het mooist wat er is) en Lukas weg te doen... Mijn vriendinnen hadden Lukas met die mededeling op het fjordenforum gezet en daar kwamen een reacties op zeg hahahaha, dat had ik nooit verwacht. Ik was wel opgelucht omdat ik dan iig een goed huis voor hem zou kunnen vinden en ineens stond dat idee me helemaal niet aan en bedacht ik me dat ik niet zo moest tutten maar gewoon wat harder mijn best moest gaan doen. En nu ik mijn gedrag heb ingesteld op koudbloed gaat het fantastisch en vind ik hem geweldig. Alhoewel hij me af en toe nog weleens confronteert met koudbloedengedrag waar ik niet op voorbereid ben (stilstaan tijdens een buitenrit en niet verder willen terwijl ik geen zweep bij me heb, les: altijd zweep meenemen want je weet maar nooit ;) ).

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-10 22:29

Ik wil nooit meer wat anders dan een noordzweed ;). Ook ik zit al voor in de toekomst aan een dressuurwedstrijdje te denken, hij kan zo leuk lopen. Maargoed hij is pas 3.5 dus dat duurt nog wel een poosje, de galop had ik ook mee willen beginnen..... maar eerst zadel ellende gehad en nu een bevroren bak dus het rijden wil op het moment niet vlotten :D. Waarschijnlijk krijgt hummie de komende maanden wat vaker ijsvrij, en ga ik in het voorjaar dan is hij 4 lekker rustig wat consequenter aan de slag!! Ik heb ook even moeten wennen aan het koudbloedtype na een behoorlijk kijkerige en hete kwpn-er, maar het is echt mijn maatje en gaat nooit meer weg (geld natuurlijk ook voor mijn lieve kwpn-er) <3

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-10 22:50

@ Paperboy: Zadelellende... heb je nu wel een goede? En welke? Ik rij nl zonder omdat ik aan het sparen ben voor een massimo trail en binnenkort komt er iemand kijken of een massimo trail een goede keus voor hem is (het sparen zal nog wel een half jaartje duren denk ik, mijn paardenbudget was nl incl zadel maar voor Lukas heb ik een uitzondering gemaakt). Wat de hoeveelheid rijden betreft behandel ik Lukas echt nog als een puppy want ik merk dat hij geestelijk nog best wel jong is. We mennen (ja, het is gelukt!) 1 x per week en los galopperen zoals op het filmpje 1 a 2x per week en dan nog een keertje buiten rijden. Verder loopt hij lekker buiten.
Mijn volbloedje had ik ook nooit weg willen doen maar helaas werd zij ziek en had ze zoveel pijnstillers dat het niet meer hetzelfde paardje was en ze werd nog steeds zieker en toen besloot ik dat het genoeg geweest was. Gelukkig heeft het bij elkaar maar een maand geduurd en heb ik snel de knoop doorgehakt. Ik vind het altijd zo erg dat mensen een paard blijven houden die eigenlijk helemaal op is en pijn heeft en dat heb ik mezelf altijd voorgehouden nooit te doen (voordat ik van iedereen commentaar krijg, hier bedoel ik geen peesblessure oid mee, mijn paard had acute hoefbevangenheid door een baarmoederontsteking die terugkwam een paar dagen nadat ze ervoor behandeld was en die behandeling was ook al erg zwaar geweest). Het was moeilijk om mezelf daaraan te houden maar gelukkig heb ik dat wel gedaan. Maar na 12 jaar hetzelfde paard gehad te hebben is het behoorlijk lastig om te wennen aan een andere en om hem zomaar te accepteren. Heel oneerlijk voor Lukas eigenlijk maar gelukkig is het nu goed.

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 16:52

Ik heb nu een wow zadel, een boel geld maar het is het echt waard. En deze blijft aanpasbaar, want Hum is voorlopig nog niet uitgegroeid ;).
Een massimo lijkt me een heel fijn zadel daar ga je strak vast heel veel plezier van krijgen! Ik heb met mijn dierenarts over mijn kwpn-er ook een afspraak staan, als zijn blijvende blessure verergerd of hij krijgt er een ander ernstige blessure bij dan is het genoeg en laten we hem inslapen. Mijn kwpn-er staat lekker 24/7 in een kudde en zolang hij pijnvrij is mag hij daar lekker genieten, ik hoop dat hij nog heeel lang bij mij blijft. Maar als het zover is, ben ik blij dat ik die afspraak heb met de kliniek zodat ik niet toch mijn grenzen ga verleggen en hij een paardwaardig bestaan heeft. Ik kan mij jou besluit met jou paardje dus maar al te goed begrijpen.......

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 20:57

Hou er ook rekening mee dat je paardje nog jong is en jou misschien nog wat uitprobeerd he ;)
Ik denk niet dat dat echt een koudbloed kwestie is. Wel is het natuurlijk gewoon een feit dat ze heel krachtig zijn en dat tegen je kunnen gebruiken daar een lichter type paard wat makkelijker is. Toch blijft dat een kwestie van opvoeden. Als ik met mijn vinger naar Delano zijn borst wijs dan loopt ie al achteruit. Ik hoef maar naar zijn voorbenen te wijzen en hij tilt ze al op. Maar zijn achterbenen is nog een drama. zodra ik daar kom draait ie meteen zijn kont naar me toe. Ah, fijn laten we het over zadels hebben :( :( :( Mijn fries heeft er dit jaar 4 versleten 2 met verstelbare boom zelfs.
Ik heb nu ook een zadelmaker gemaild die Massimo trailzadels verkoopt. Maar goed, ik moet eerst mijn adere zadels nog kwijt.
Deze wil hij wel inruilen natuurlijk maar dan krijg ik er nooit voor wat ze waard zijn lijkt mij. Ik denk dat ik voor Delano straks ook maar voor een wowzadel ga sparen om niet weer hetzelfde leed te krijgen ;(

Paperboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:24

Bij alle paarden maar vooral dit type paarden met zoveel kracht is het echt heel belangrijk om superconsequent te zijn. Hummer mag nooit naast of voor me lopen maar altijd een halve meter achter me, dat doet hij dan ook heel netjes. Blijven staan is blijven staan en wachten en niet stiekum toch een pasje etc. O:)
Hummer is 1 x van een hengst geschrokken ik had hem toen aan een halstertouwtje, toen heb ik ontdekt wat voor een enorme trekkracht dit ras heeft........
Na drie maanden zijn hier de voetjes geven eindelijk helemaal normaal en vanmorgen is de hoefsmid geweest en heeft Hummer netjes kunnen bekappen zonder problemen, hihi de aanhouder wint, want met dit soort types moet je soms een hele lange adem hebben maar als het kwartje dan valt dan is het ook gelijk helemaal goed :D .

Claudia; leuk dat hij het al zo goed doet!!

Ben trouwens wel heel benieuwd hoe Hummer aanvoelt in de galop, het weekend gaat het dooien dus wie weet komt het er dan van ;)