een eigen paard? help mij

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

elisedcl

een eigen paard? help mij

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 15:13

allo iedereen,

ik ben mijn moeder aant proberen overtuigen dat ik meschien een paard mag!
ik zou het liefst een ijaslander hebben maar kunne jullie me tips geven om mijn moeder te overtuigen?
Ik zelf heb geen wei maar mijn buur heeft wel een paard dat alleen staat dus ga ik dan vragen of mijn pony daarbij magt staan, dan hebben ze meteen gezelschap! als stal ga ik dan nog wel zien, maar ik wil eerst mijn moeder overtuigen. owja en als je iets weet over de voeding enzo zeg maar
hoeveel kost een ijslander?

xx elisedcl

Rennie89

Re: een eigen paard? help mij

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:17

ik ben bang dat je niet echt realistisch erover hebt nagedacht om een pony te nemen. niet alleen de aanschaf is duur (ijslanders vooral gezien het telgangers zijn en niet goedkoop in nl) maar ook de kosten aan onderhoud, dierenarts, hoefsmid en tandarts. jouw moeder moet daar voor opdraaien, vind je het gek dan je moeder nee zegt? :)

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 15:18

nee tuurlijk moet mijn moeder er niet voor opdraaien ik ga da zelf wel priberen hoor ben al lang aan het sparen!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:18

en hoeveel geld heb je al bij elkaar :+ hoe duur denk je zelf dat een ijslander is?

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 15:21

ik weet alleen dat als een ik gewoon een ijslander pak met gewoon tolt het van 4000 tot 5000 kan zijn!

Marijketjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:21

Ik ben het met Lifaya eens..
In je profiel kon ik niet zien hoe lang je al rijdt, en hoe oud je bent..
Bovendien zou ik eerst eens gaan overleggen met je buren of het eventueel mogelijk is om daar je paard te stallen.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:22

Jep, tevens zou ik ook een lijstje aan maandelijks terugkerende kosten maken :) ..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:22

Hoeveel geld heb je al?
5000 voor de ijslander.
Onderhoud van je paard (stalling/voer/hoefdsmid/verzekering of potje DA) ongeveer €350,- per maand. Nou leg maar alvast wat apart voor 6 maanden dan weet je zeker dat je niet voor verrassingen komt te staan.

Ik zou zeker al €7000,- op de rekening hebben staan als ik jou was.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 15:23

ik ben 14 en ik heb mijn a-brevet al, ga zoeken naar een manege waar ik mijn b-brevet ga halen! en dat van mijn buren, dat mag hoor heb ik al gevraagd!
xxx elisedcl

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:23

zolang je alles allemaal zelf betaald, en denk dat je tegen die tijd wel 18 bent, dan lijkt het me het juiste moment om met je moeder erover te praten :j vooral omdat je nu 14 bent, nog moet gaan studeren en niet weet wat de toekomst gaat brengen. Ik zou dus maar even wachten. Ken zat meiden die eerst helemaal gek op hun paard waren tot ze moesten studeren en geen tijd meer hadden voor hun pony :)

Meraki

Marijketjuh_

Sorry..zie nu net dat je 14 jaar bent. Waarschijnlijk verdien je dan nog niet zo heel veel geld. en een paard onderhouden kost erg veel geld.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 15:24

ok dus wat geven jullie mij als tip eigenlijk?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:24

wachten tot je 18 jaar bent ;) dan heb je een realistischere blik op je leven en weet je of je het aankan of niet ;)

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:25

Ga eerst studeren voordat je een paard neemt!

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 15:26

ok maar ik denk dat ik nu al een ga praten met mama en proberen zoveel mogelijk bij te leren (over verzorging enzo) en nu te sparen maar dat ik ga wachten tot mijn 18? geen idee, ik heb 2 buren die alletwee ervaring hebben dus die mij zeker kunne helpen!

xx

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 15:28

heel erg bedankt

Niien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:29

Als je straks verder gaat met school heb je misschien geen tijd meer voor je paard en moet je hem weer verkopen, dan heb je een band met het dier en dan wil je hem toch niet hoeven te verkopen? Ik zou dus gewoon wachten tot je minimaal 18 bent en goed realistisch erover kan denken, net zoals lifaya zegt. Waarom ga je nu niet gewoon een verzorgpony zoeken dat je 2 a 3 dagen kan rijden? Dan leer je ook verantwoordelijkheid en kan je ook zien of je dat uberhaubt wel aan kan.

Mabotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:29

Misschien kun je eerst een verzorgpony zoeken? Maar ik zou zeker nog niet aan een eigen pony beginnen als ik jou was. Je gaat het met school waarschijnlijk steeds drukker krijgen en je krijgt misschien een vriendje (of heb je al) en dan heb je nog minder tijd. Verder kan een pony/paard ziek worden en ook dat kan veel geld gaan kosten. Een eigen pony of paard geeft echt niet alleen maar plezier, maar ook genoeg zorgen.

elisedcl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 15:30

ik ben al mijn hele leven aan het zoeken naar een verzorgpony, maar heb er nog steeds geen gevonden. maar ik ken zoveel kinderen die zelfs 12 ofzo zijn en die paard(en) hebben!

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:31

Maak anders eens een lijstje, vraag rond...
Wat wil je buurman voor de stalling hebben? Voert hij dan ook? Zorgt hij dan ook voor stro?
En wanneer hij niet voert, hoeveel kost een zak voer? Hoeveel zakken moet je halen per maand? Hoeveel kost een baal hooi? Hoeveel kost een baal stro?
Wat kost de hoefsmid? Wat zijn de kosten voor de spullen die je nodig hebt? Wat kost de tandarts, wat kost een wormspuit?, wat kost een influenza spuit?
Daarnaast heb je een 'buffertje' nodig voor bijvoorbeeld extra dierenarts kosten.
Zet dit eerst eens allemaal op een rijtje, een stuk duidelijker voor je moeder.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:32

Je moet gewoon goed rond kijken de ene ijslander is duurder dan de andere in deze tijd zijn de paarden iets minder duur... Maarja waarom een ijslander van 4000-7000 waarom geen leuke fjord of haflinger van 1500??

aLs hij bij de buren voor weinig of gratis mag staan is dat heel mooi meegenomen :) Maar daarnaast heb je natuurlijk afentoe ook nog hoefsmid dierenarts en tandarts.. Heb je een baantje of hebben je ouders genoeg inkomen mocht er een rekening komen vd dierenarts?

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:33

Heb je al wel eens een advertentie op bokt geplaatst voor een verzorgpony? :)
Dat heeft bij mij ook gewerkt..

Gietjepietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:34

Ik zou eerst vragen of je de paarden van de buren mag verzorgen,
dan leer je gemakkelijk over verzorging e.d.
En misschien raak je wel zo aan die paarden gehecht dat een eigen paard wel even kan wachten...
Ik heb zelf ook een IJslander en, als je ooit een paard krijgt, zou ik zeker voor een IJslander gaan!!!

XX

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:36

Dat is een goeie tip pion. Zon lijstje kan je een stuk verder helpen. Daarbij denk ik dat de kinderen die jij zegt 12 ofzo zijn, hun ouders echt achter zich hebben staan en dat die ook meehelpen (financieel in ieder geval, maar ook met de verzorging en gewoon een oogje in het zeil houden). Ik zou mijn kind van die leeftijd (dus jouw leeftijd) in ieder geval geen pony geven als ze nog maar zo weinig ervaring en kennis hebben, of het moet zijn dat ik zelf iedere dag mee zou kunnen gaan om het in ieder geval samen te doen (dat was bij mij het geval, en ik ben nu 27 en mijn vader gaat nog steeds mee, maar nu voor de gezelligheid).