HELP! Er rijden anddere mensen op mijn (verzorg) haf!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JNAWA_Nienke

HELP! Er rijden anddere mensen op mijn (verzorg) haf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 16:12

Okee.. ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik zit hier echt mee!

Ik verzorg 2 pony's: een Shetlander (wittje) en Haflinger (Angelo) ik kan ze beschouwen als mijn eigen paarden, alleen komt er af en toe een meisje die op wittje rijd. Ze neemt tegenwoordig ook haar hele famielie mee (neef, broer, nicht) maar dat daargelaten. Nu vroeg ze dus een tijdje geleden of ze ook op de haf mocht. De eigennaar zei nee, omdat ik al op Angelo rijd. Maar nu bleef ze dus doorzeuren, en doorzeuren, en ja hoor, het is haar gelukt! |( Okee.. klinkt egoistisch, maar ik ben dus zéér fanatiek bezig met vrijheidsdressuur, bitloosrijden enz. Maar zij doet er zo een bit in, en dan klikt ze de teugel aan de verkeerde kant!! (mondhoek-vel ertussen, hefboomwerking) En alles wat ik hem aanleer, leert zij zo weer af, of verkeerd aan! Met de eigennaar valt (op dit moment) niet echt te praten, want hem maakt het niet uit wie er op rijd...

Spullen verstoppen heeft geen enkele zin, want met halster en touw kan hij ook gereden worden!

Ik hoop dat jullie nog een andere optie hebben, want hier baal ik toch wel een beetje heel erg van!
Alvast heel erg bedankt! ;)

ILoveMyHorse

Re: HELP! Er rijden anddere mensen op mijn (verzorg) haf!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:14

Misschien kan je er een keer goed met de eigenaar over praten en duidelijke afspraken maken? Goed duidelijk maken dat je het niet fijn vindt als anderen ook op jouw verzorghaflinger rijden.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:16

Ik zou er gewoon over gaan praten met de eigenaar. Uitleggen dat je zo druk bezig ben geweest met bitloos rijden enz. Als je duidelijk bent zal de eigenaar het zeker wel begrijpen.
Als de eigenaar er op staat dat dat andere meisje gewoon op Angelo blijft rijden kan je haar ook uitleggen wat je doet met het bitloze rijden en misschien samen verder trainen met je verzorgpaard? :)

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:17

Het is niet jou paard.! dat voorop gesteld.
veder zijn dit zaken die je met de eigenaar van de paarden moet bespreken.
zij kan dan eens gaan praten met dit meisje en met haar duidelijke afspraken maken.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:17

Je kan er van balen, maar zo simpel als wat. Als de eigenaar toestemming heeft gegeven, kun jij er weinig aan doen. Het is nu eenmaal niet je eigen paard, waar jij het voor het zeggen over hebt.

Je kunt het evt. eens overleggen met de eigenaar. Maar pas op, voor je het weet zal dat wel eens als égoïstisch´ bestempeld kunnen worden als hij het probleem niet ziet in de manier warop het andere meisje met de haf om gaat.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:18

Hoe vervelend ook... leer haar om om te gaan met jouw verzorgpaard...

jannetta1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:20

probeer er met haar over te praten
mis dat je kunt afspreken dat ze er alleen op mag als jij er bij bent.

helpt dit niet moet je denk ik toch met de eigenaar gaan praten
en hem je verhaal uitleggen
het is zijn pony en hij is de enige die daar over beslissen kan
dus zorgen dat je haar voor bent en gewoon je verhaal aan hem vertellen ;)

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:20

Ik zou dan toch echt het hoofdstel met bit verstoppen :)
Als ze dan met halster rijdt is niet zo erg, want dan kan ze niks meer met het bit doen.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:22

irissahorse schreef:
Ik zou dan toch echt het hoofdstel met bit verstoppen :)
Als ze dan met halster rijdt is niet zo erg, want dan kan ze niks meer met het bit doen.

Dan verstop jij spullen die niet eens van jou zijn.
dat lijkt me niet helemaal de juiste manier.
Het is de keuze van de eigenaar hier moet je mee om leren gaan.
Praten/overleggen kan je beter even proberen, blijft de eigenaar bij deze keuze dan heb je dit gewoon te accepteren.

lammelanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:25

jeetje, dat is niet leuk voor jou maar het minste voor de pony wanneer die verkeerd word gereden. vroeger reed ik ook altijd andermans paarden
en heb zelf nu een eigen ponytje gekocht. nu merk ik pas het verschil wat het is.
Als je met de eigenaar niet op één lijn zit, zou ik vooral bij jezelf nagaan of je hier dan wel mee door kunt gaan.
je kan je ergeren, ook omdat het jouw paard niet is. maar anders zou ik kijken of er nog andere mogelijkheden zijn als je er met de eigenaar niet uitkomt.
en dan bedoel ik of je dan niet een ander paardje moet gaan rijden...hoe rot dit ook klinkt

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:25

Het is heel hard maar niet jou paarden dus je hebt er ook niks over te zeggen.
Als de eigenaar het goed vind kan je er niks tegen doen.
De eigenaar betaald dus eigenaar bepaald.

JNAWA_Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 16:26

Bedankt voor alle tips!

Met het meisje samen rijden heb ik niet zo erg veel trek in eigenlijk... (ze heeft de shetlander al verpest, en gaat express eerder dan mij naar de paarden, zodat ze op Angelo kan rijden enzo...)

En het bit ga ik sowieso verstoppen! :D

En ik geloof dat het overleggen met de eigennaar de enige goeie optie is, maar dan wel zo dat het niet té egoistisch word! ;)

En _jordy_ alle spullen die daar liggen zijn van mij.. Van halster tot zadel, alles! ;)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:28

Eigenlijk is het heel simpel. De pony is niet van jou, hoe je het ook wendt of keert. Gezien de eigenaar er geen probleem mee heeft dat dat meisje ook meedoet, kan je idd proberen om het meisje uit te leggen dat je op een bepaalde manier traint met de pony, en dat je het fijn zou vinden om het haar te leren zodat het fijner is voor de pony. Wil ze dat niet, kan je nog eens een gesprek aangaat met de eigenaar en je bevindingen aangeven, dat twee totaal verschillende manieren van omgaan op zijn minst niet fijn zijn voor de pony. Vind die het nog steeds geen probleem, dan denk ik dat je opties klaar zijn.

Edit, ik lees net dat alle spullen van jou zijn. Dan kan je idd je spullen achter slot en grendel leggen want wat van jou is is vanjou.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:30

Ik zou idd even gaan praten met de eigenaar. en als alles van jouw is, zeg dan dan je liever niet hebt dat een ander het gebruikt of zo. Jij hebt die spullen zelf gekocht!
En omdat het jouw spullen zijn kun je het natuurlijk gewoon mee naar huis nemen :P

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:33

Altijd fijn, van die kinderen op je verzorgpaard die al je harde werken en je training binnen no time verpest hebben..
Naar mijn ervaring komt dat niet goed, twee totaal verschillende rijstijlen op één paard.

Dus als ik jou was zou ik proberen het meisje ook om te scholen naar jouw rijstijl. Ook al heb je er geen zin, het is het beste voor het paard. Die heeft er namelijk ook niks aan als hij de ene x zo word gereden en van alles mag en de andere keer mag het juist niet.

Oh ja en inderdaad als het jouw spullen zijn, heeft zij daar af te blijven, dus lekker mee naar huis nemen, je spullen :Y)

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:34

Dat meisje komt af en toe rijden dat maakt toch helemaal niet uit als je dat wel erg vindt dan zul je een eigen paard moeten kopen dan heb je daar geen last van.
Belachelijk dat je het bit wil verstoppen daar heb jij eigelijk gewoon weg niets mee te maken of ze dat gebruikt of niet. Dat is aan de eigenaar als je daar problemen mee hebt leg je dat aan hem voor en hij bepaald wat er gebeurt niet jij.
Ga overleggen met de eigenaar en leg je er voor de rest gewoon bij neer.
En als het jouw spullen zijn is het heel simpel en neem je ze mee naar huis.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 22-11-10 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Circel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:40

Het is heel vervelend, maar zoals gezegd... het is nu eenmaal niet jouw pony.

Wat ik me afvraag... wat heeft de pony voor bit? Je hebt het over hefboomwerking? Bit zou je misschien kunnen verstoppen?

JNAWA_Nienke

Re: HELP! Er rijden anddere mensen op mijn (verzorg) haf!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-10 16:43

@circel

De pony heeft een enkel gebroken trens, maar dat meisje had de teugels aan de verkeerde kant vastgemaakt, waardoor als ze het bit aantrok het bit dubbelklapte, zeg maar, en waardoor hij zijn velletje ertussen kreeg ;)

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:45

Het bit verstoppen bereik je niks mee en vind ik een hele kinderachtige oplossing ;)
Beter probeer je eens met het meisje zelf te praten en gewoon uit te leggen wat je dwars zit. Hele grote kans dat ze gewoon écht niet doorheeft wat het probleem nou is en bedoelt ze het niet slecht ;) Leg haar eens uit waarom je graag bitloos wil rijden en wat daar in jouw ogen de voordelen van zijn. Bied anders een aan om haar een keertje te helpen als ze gaat rijden, een lesje op jouw manier :)
#1 is dat het niet jouw pony is en het niet aan jou is om te bepalen wie er op rijdt ;) Leg je daarbij neer en probeer een compromis te vinden waarin jullie beiden tevreden zijn.
Als jij aan haar laat zien dat je bereid bent haar te helpen voor het welzijn van de pony zou dat denk ik al veel schelen ;) Dan heb je hem niet meer voor jou alleen maar dan is alles niet voor niets geweest ;)

toevoeging: ik denk ook eerder dat het pure onwetendheid van haar kant is dat ze het bit verkeerd gebruikt heeft. Leg het haar uit en laat haar zien hoe het beter moet. Daar leert ze alleen maar van en zal ze je dankbaar voor zijn :)
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 22-11-10 16:46, in het totaal 1 keer bewerkt

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:46

Bit verstoppen vind ik rond uit belachelijk.
Als een bijrijdster dit bij mij zou doen kan die per direct vertrekken.
Je mag gebuik maken van de spullen en als je ze expres verstopt ben in je in mijn ogen de paarden ook niet waard en meer met je eigen belangen bezig dan dat van andere.
Delen is zo moeilijk nog niet.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:47

Het is zo gemakkelijk als hierboven staat. Het is nou eenmaal niet jouw pony en de eigenaar beslist wat daar wel of niet mee gebeurt. Als je het niet prettig vind dat ze je spullen gebruikt dan zou ik dit duidelijk tegen haar zeggen. Gebruikt ze de spullen nog dan leg je ze daar achter slot en grendel of neem je ze mee naar huis.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:49

nienie408 schreef:
@circel

De pony heeft een enkel gebroken trens, maar dat meisje had de teugels aan de verkeerde kant vastgemaakt, waardoor als ze het bit aantrok het bit dubbelklapte, zeg maar, en waardoor hij zijn velletje ertussen kreeg ;)

Ik snap hem nog niet bedoel je rechterteugel aan de linkerbitring?
Van een trensje kun je geen hefboomwerking maken hoor. Heb je een foto van het bit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:51

TS, hoe hard het ook klinkt, maar als mijn verzorger kwam klagen dat IK als eigenaar ( ;) ) iemand anders toestemming geef om op MIJN paard te rijden, dan is de klager degene die weg mag wezen...

Dit is het risico van op andermans paard rijden. Als je dat niet wilt lopen of je kunt daar niet tegen, dan moet je dat dus niet doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:53

Helaas zijn ze niet van jou en heb je het recht niet om ertegen in te gaan !! Misschien krijg je er juist kwaad bloed mee !!

Je zou ook het meisje leren ' omgaan ' met de pony's en het haar op jou manier leren !!.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 16:56

dowie schreef:
Helaas zijn ze niet van jou en heb je het recht niet om ertegen in te gaan !! Misschien krijg je er juist kwaad bloed mee !!

Je zou ook het meisje leren ' omgaan ' met de pony's en het haar op jou manier leren !!.

Dat is allemaal wel mooi en aardig maar wie zegt dat de TS wel op de goede manier omgaat omdat TS haar manier niet goed vindt wil dat toch niet zeggen dat TS manier goed is?