hangen aan halstertouw

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 14:06

Tinka deed dat in het begin ook heel vaak, dat hangen (ze heeft zelfs een tralie van haar stal omgebogen met hangen...) Scheve mond

Ik heb naderhand gewoon altijd een hooinetje ofzo daar gehangen, dan had ze wat te knabbelen, en naderhand ging ze nooit meer hangen, nu staat ze half te slapen als ze vaststaat. Alleen als ze schrik hangt ze zich heel gauw, maar ik denk dat ieder paard dat heeft (en ja ze is ook pas 3). Ik denk dat het voor (jonge) paarden gewoon een eng gevoel is om vast te staan, al helemaal als ze schrikken, jij zou toch hetzelfde doen als je ergens aan vastgemaakt zat? Met wassen hangt ze zich ook nog wel es (ze is bang voor water) maar dan klips ik de paniekhaak los en zodra ze merkt dat ze nergens meer aan vastzit is ze toch rustig, dus ik pak haar dan ff aan het halster vast. Lachen

Misschien helpt het ook wel als je het halstertouw niet zo heel goed vastmaakt, zodat je het heel snel weer los krijgt (is bij de paardenknoop vaak niet het geval vind ik). En mijn zusje liet wel eens het halster open, je weet wel dat wat zo vastgeklipst wordt, gewoon open laten hangen, dan schieten ze uit het halster zodra ze gaan hangen.

Odin

Berichten: 2503
Geregistreerd: 26-04-03
Woonplaats: Haarlemmermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 16:51

Citaat:
Ga naar de paardensport winkel en vraag een nylon hengstenhalster, die zijn 4 keer zo dik als een normaal en ook het ijzerwerk.
Ga naar de boerenbond en koop een oranje dik nylon touw en een karabijn haak.

Knappe knol die dat kapot trekt. Lachen


Dat is bij mijn paard dus het laatste wat ik zou doen! Nogmaals, mijn paard heeft al een halsprobleem! Die ga je dus juist NIET vastzetten aan het sterkste touw en halster wat je kunt vinden...
Sterker nog, mijn DA heeft letterlijk gezegd dat het hangen en dan van achter gaan "zitten" voor mijn paard funest kan zijn!
Dus, wat iedereen met een (hopelijk) gezond paard doet moet hij zelf weten, maak hem voor mijn part vast met het sterkste touw en het sterktste halster wat je maar kunt vinden, MAAR IK DOE NIET MEE!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 16:56

ik praat ook algemeen, niet over al paarden met een blessure

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 17:36

Miro heeft hangen ook uitgevonden sinds vorig jaar Boos! (ik heb hem al 6 jaar Tong uitsteken ) Hij schok van iemand die ineens de schuifdeur dichttrok terwijl Miro buiten aan de muur stond en sindsdien gebruikt hij alles als excuus om eens lekker te gaan hangen.. Tong uitsteken Hij heeft 2 halstertouwen gesloopt en mijn leren halster...Hij is 1 keer zo vreselijk gaan hangen dat uiteindelijk nadat hij zijn 600 kilo in de strijd gooide mijn halster brak en toen stond hij er helemaal van te trillen, eigen schuld dikke bult Knipoog Als ik hem nu buiten wil poetsen zet ik hem vast aan een lus van strotouwtjes, als hij gaat hangen breekt alleen het strotouwtje en niet mijn halstertouw/halster Lachen
Een strop werkt ook super, je maakt een lus van sterk touw (niet te dun want dat snijdt) en doet er een stevige ijzeren ring aan. Let op!het mag niet kunnen breken anders werkt het niet. Deze lus doe je door de ring van het halster en dan over zijn hoofd zodat hij dus achter je kopstuk zit, halstertouw aan de ring van de strop en laat je paard zijn best maar doen om te hangen. De strop geeft druk achter de oren en dan gaan de meeste paarden vanzelf weer naar voren toe..

Succes!!
-X- Anja

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-03 20:25

jantina schreef:
Pas ook op als je een doorgewinterde hanger hebt. Die zal er namelijk van overtuigd zijn dat er iets stuk gaat als ie maar lang genoeg blijft doorgaan.
En dan gaat er eigelijk altijd wel iets stuk, als er zo'n 600 kilo te keer gaat.
Vaak lijken halster heel stevig, zijn ze ook wel, op dat ene kleine ringetje onder aan het halster na Boos! Daar gaan ze bij mij bijna altijd stuk......


mijn paardje was twee toen ik hem kocht, en de eerste keer dat ik hem vastzette was het onmiddellijk raak: regelrechte paniek, alles stuk. ik wist wel dat hij als veulen in het schrikdraad was beland, helemaal rond de nek en alles.... heb er daarna alles aan proberen doen om hem ervan te overtuigen dat het a)niks was om angst voor te hebben, en b)dat hij niks bereikte door te hangen, omdat het materiaal niet brak.

en daar liep het dus altijd op stuk (letterlijk en figuurlijk). want tussen paard en muur zijn er verschillende verbindingen, en 'een ketting is maar zo sterk als de zwakste schakel'. finaal kon hij redelijk betrouwbaar vaststaan, maar die 'losbreekervaringen' krijg je toch niet uit het geheugen gewist. en als hij dan tóch nog een keer (na schrikken) ging hangen en dan vliegt bv. de ring uit de muur (je hebt niet overal materiaal dat beresterk in de muur of de grond is bevestigd) dan zit je in je 'hangtraining' weer kilometers achteruit....!
de laatste keer was alle materiaal zó sterk dat er geen breken aan was, gevolg: een totaal geschaafd paard dat half stikkend en rochelend in z'n tuig hing en zo van de wereld was dat hij door geen 1000 bezemprikken of zweeptikken een halve stap naar voor kon gebracht worden. en waar een scherp mes nog net kon voorkomen dat het 'exit paard' was.

en nu zet ik hem dus NIET meer vast. natuurlijk is het niet handig dat dat niet kan, maar geen enkel paard is perfekt denk ik dan maar. en hij wil best netjes stil 'fake-vast' blijven staan, zolang hij maar voelt dat het touw gewoon met hem meegeeft. en misschien vergeet hij het ooit nog een keer, maar ikzelf zal het nooit meer vertrouwen, dus ik zet hem gewoon niet meer echt vast, en daar leg ik me dan bij neer. een ander paard heeft weer wat anders denk ik dan! Cool

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 09:23

Ik ben het met kawa eens: zorg voor sterk materiaal. Een koeiband om de nek met een stevige ketting eraan wil ook niet kapot. Je kan dan twee dingen doen als hij gaat hangen:
1. niks, laat 'm zelf maar uitvinden hoe hij dit oplost
2. ga achter 'm staan en prik hem met de bezem of geef een klapje op de kont.
Dat laatste heb ik een keer bij mijn paard gedaan die gemiddeld 2 a 3 halsters per jaar stuk trok en toen viel het kwartje en heeft ze het niet meer gedaan. Maar die schrok en merkte dan dat ze niet los kon komen en begon dan te trekken. Andere paarden doen het voornamelijk omdat ze gewoon niet vast willen staan. Die zou je eventueel met optie 1 kunnen bewerken.

SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 12:59

kebie schreef:
Ik ben het met kawa eens: zorg voor sterk materiaal. Een koeiband om de nek met een stevige ketting eraan wil ook niet kapot. Je kan dan twee dingen doen als hij gaat hangen:
1. niks, laat 'm zelf maar uitvinden hoe hij dit oplost
2. ga achter 'm staan en prik hem met de bezem of geef een klapje op de kont.
Dat laatste heb ik een keer bij mijn paard gedaan die gemiddeld 2 a 3 halsters per jaar stuk trok en toen viel het kwartje en heeft ze het niet meer gedaan. Maar die schrok en merkte dan dat ze niet los kon komen en begon dan te trekken. Andere paarden doen het voornamelijk omdat ze gewoon niet vast willen staan. Die zou je eventueel met optie 1 kunnen bewerken.


Maar is dit niet gevaarlijk? Zo kan je paard zn nek wel breken... Ik zou Tinka toch niet graag zo laten hangen, ik doe dan alles om dr los te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 13:27

Aan alles zitten risico's
Maar als je paard achterover donderd kan hij ook zijn nek breken

Dus dan word het kiezen welk risico je neemt

SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 14:45

Maar als je je paard niet zo stevig vastzet (dat ie dus nog los kan komen) kiept ie dus niet achterover....

Je moet gewoon zorgen dat je je paardje zo snel mogelijk los kan krijgen, want anders kunnen er echt erge ongelukken gebeuren...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 14:49

En je paard weet dat hij los kan komen, dus kun je hem nooit ergen vast zetten

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 16:25

Ik heb Isolda op sommige (risico-) plaatsen dus ook niet vast staan. In de wei waar ze nu staat heb ik geen stevig iets om haar aan vast te zetten. Dus sla ik de lus een keer rond de stang, zodat als ze schrikt ze een stap achteruit kan doen.
Dan gebeurd er niets. Nou ja, heel soms moet ik haar weer even achter uit de wei "plukken" omdat ze zo schrok dat ze hem smeerde Haha! Komt amper voor gelukkig.....

Ik heb sind ik Kim ken een trucje afgekeken, Isolda heeft sindsdien het commando "blijf" geleerd. Dat gaat behoorlijk goed. Ik kan haar niet vertrouwen daarin, ik kan haar ook niet makkelijk alleen laten staan.

Dat doe ik dus ook niet. In mijn geval hoef ik haar ook nooit alleen te laten. Als ik vanuit de wei weg ga, heb ik al mijn spullen in een kistje bij de hand en ga ik vanuit stal en ik moet bijvoorbeeld even naar binnen ofzo, dan zet ik haar in de stal of vraag iemand om bij haar te blijven.

Ik moet zeggen, zo door de jaren heen is ze heel erg makkelijker geworden. Alleen als ze een "bui" heeft moet ik extra oppassen, of als er andere onbekende mensen bij zijn.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 17:35

kebie schreef:
Ik ben het met kawa eens: zorg voor sterk materiaal. Een koeiband om de nek met een stevige ketting eraan wil ook niet kapot.


en wat doe je dan met het 'punt' waar je hem aan vast zet? thuis kan je zelf alles zo stevig maken als je wil, maar er komt een moment waarop je je paard ergens mee naartoe neemt.
hij moet dan bv.aan de trailer opgezadeld worden. kan je je voorstellen wat het voor resultaat geeft als je een 'risico-hanger' daar aan vàstzet, en hij gaat inderdaad hangen??
of je komt op een erf waar de vastzetring of -balk zelfs door een shetlandertje met een rukje in puin kan worden getrokken.
en dat is dan juist het probleem: ze gaan een aantal keer hangen met goed sterk materiaal, prima, het paard komt niet los, en het gaat een tijd goed. maar dan sta je ergens op verplaatsing, paard schrikt, gaat toch hangen, de hàlsband breekt niet maar het ankerpunt komt uit de muur....!

wat leert het paard dan? af en toe kom ik wèl los, dus blijven proberen maar, één keer om de zoveel tijd lukt het wel!

hoe lossen jullie dat op? Verward Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 17:38

Citaat:
Zorgen dat je een touw, klip en halster hebt wat niet kapot kan.
En natuurlijk ook stevig vast staat


Dus dat heb ik er ook bijgezet Lachen

Ze gaan niet hangen als ze weten dat dat geen zin heeft, dus ze blijven het niet steeds proberen.

En een jonge die idd nog erg schrikkerig is, omdat hij bijna voor het eerst op een vreemde is, zet ik daarom ook nog niet vast
Dan pas als ze ouder en ervarener zijn.

SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 21:37

runningkawa schreef:
Citaat:
Zorgen dat je een touw, klip en halster hebt wat niet kapot kan.
En natuurlijk ook stevig vast staat


Dus dat heb ik er ook bijgezet Lachen

Ze gaan niet hangen als ze weten dat dat geen zin heeft, dus ze blijven het niet steeds proberen.

En een jonge die idd nog erg schrikkerig is, omdat hij bijna voor het eerst op een vreemde is, zet ik daarom ook nog niet vast
Dan pas als ze ouder en ervarener zijn.


met het laatste wat je zegt ben ik het met je eens, jonge paarden hangen gauwer vanwege het schrikkerige.

Maar een paard zal niet denken als ie eenmaal hangt van : och dit heeft geen zin, ik ga meer weer staan...
Een paard is een dier en reageert instinctief: dus hij raakt in paniek en zal alles doen om los te komen, en iemand die in angst is, heeft een enorme kracht en als die kracht op de hals komt te staan... hmm nee dat zou ik mn paardje niet aan willen doen. Maargoed dat verschilt per persoon Lachen

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-03 22:47

volgens mij is het ook zo dat als een paard één keer loskomt, dat hij het dan vaker/langer zal proberen?
volgens mij proberen alle veulen eerst zich los te trekken als ze voor het eerst vaststaan....

SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 11:23

Dat is denk ik ook wel waar, maar je moet er gewoon voor zorgen dat ze inderdaad stevig vast staan, maaaar dat je ze ook snel weer los kan krijgen, voor het geval dat er gevaarlijke dingen gebeuren.

Kijk een klein paardje wat gaat hangen die heb je sneller overeind, maar als een groot paard van 1.65 gaat hangen en om zich heen begint te trappen en tralies om gaat buigen... sja dan wordt het toch wel een beetje anders en zo'n paard laat ik niet graag hangen.

Het ligt gewoon aan de situatie, wat voor paard het is en wat ie precies uitvreet als ie gaat hangen.

spoekie

Berichten: 2406
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: Den bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 11:30

wij hebben lucas het afgeleerd door een fietsband om zijn hals en daaraan vaststaan..als hij dan gaat hangen rekt de band een beetje mee en merkt hijzelf dat hij toch niet los komt als ie gaat hangen.

ingeo
Berichten: 2137
Geregistreerd: 05-07-03
Woonplaats: lokeren,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 11:32

Citaat:
Maar een paard zal niet denken als ie eenmaal hangt van : och dit heeft geen zin, ik ga meer weer staan...
Een paard is een dier en reageert instinctief: dus hij raakt in paniek en zal alles doen om los te komen, en iemand die in angst is, heeft een enorme kracht
[/quote]
dat was dus inderdaad wat gebeurde die éne keer dat hij zichzelf letterlijk aan het ophangen was: hij hoefde maar een half stapje naar voren te doen en het probleem was opgelost, maar dat besef had hij toen hélemaal niet meer. en echt, zonder mes bij de hand was hij er nu niet meer geweest.
mijn vroegere paardjes hadden nooit een vastzetprobleem, daar deed ik dan ook niet truttig mee, maar deze....ik probeer hem gewoon het vertrouwen te geven dat zo'n enge situatie niet meer voorkomt, misschien vergeet hij het ooit wel, en ondertussen wordt hij 'onder zijn paniekniveau' vastgezet Knipoog

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 16:38

er zullen altijd wel een paar paarden zijn die het gewoon uit verveling/uitproberen etc doen, maar als een paard zover is dat hij z'n halswervels kapottrekt, of achterovervalt, denkt hij niet meer na, en is dus aan het panieken, dan zal hij echt nooit meer denken van o goh, laat ik eens ophouden met trekken, door naar voren te gaan.
het enige wat je kan doen is dus zo snel mogelijk het touw lostrekken.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-03 23:25

Maar wie zegt dat het hier over een paard met paniek gaat? Ze zegt dat als ze het paard vast zetten dat het dan gelijk al begint met hangen. Vanwaar dan die paniek? Is dit dan niet gewoon omdat ze het niet gewend is? Bij veulens trek je toch ook niet gelijk het touw weer los, zo leren ze het nooit.
Ok, als het paard daadwerkelijk in paniek is, maar dan ook écht bang (ik neem aan dat je dat zelf wel merkt als je je paard een beetje kent) dan is de beste oplossing het touw lostrekken. Maar als het paard 'opeens' gaat hangen of het gaat hangen omdat het gewoon geen zin heeft om vast te staan dan zou ik gewoon me rug omdraaien en het paard maar even zo door laten gaan. Als je sterk materiaal hebt dan kan het lang geen kwaad. De meeste houden vanzelf wel op zodra ze weten dat ze niet los gaan.

SweetTinka

Berichten: 2135
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Hoensbroek/Eindhoven (op kamers)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 13:31

Kyralovertje schreef:
Maar wie zegt dat het hier over een paard met paniek gaat? Ze zegt dat als ze het paard vast zetten dat het dan gelijk al begint met hangen. Vanwaar dan die paniek? Is dit dan niet gewoon omdat ze het niet gewend is? Bij veulens trek je toch ook niet gelijk het touw weer los, zo leren ze het nooit.
Ok, als het paard daadwerkelijk in paniek is, maar dan ook écht bang (ik neem aan dat je dat zelf wel merkt als je je paard een beetje kent) dan is de beste oplossing het touw lostrekken. Maar als het paard 'opeens' gaat hangen of het gaat hangen omdat het gewoon geen zin heeft om vast te staan dan zou ik gewoon me rug omdraaien en het paard maar even zo door laten gaan. Als je sterk materiaal hebt dan kan het lang geen kwaad. De meeste houden vanzelf wel op zodra ze weten dat ze niet los gaan.


Dat klopt, maar ik zou never nooit mn rug omdraaien want dan zie je nooit of het goed of slecht gaat, dalijk raakt je paard echt in paniek en dan sta je daar met je rug naar je paard....

Ik denk dat de beste oplossing inderdaad is om je paard stevig vast te zetten, maar dan wel op zo'n manier dat je hem ook gelijk weer los kan krijgen. Wat bij Tinka wel eens hielp als ze ging hangen, was gewoon ff met een bezem tegen haar kont prikken en dan stond ze zo weer overeind. Ze ging nooit uit zichzelf weer overeind staan, want een paard dat weet dat ie niet wegkan, dus vaststaat, raakt meestal in paniek. Het is ook vaak een verschil of het een veulen is wat vaststaat (die zijn dat niet gewend en zullen in het begin vaker zoiets uitproberen) of volwassen paarden die het doen uit een schrikreactie. Bij beide gevallen moet je ook anders denken en reageren.

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-03 20:41

SweetTinka schreef:
Dat klopt, maar ik zou never nooit mn rug omdraaien want dan zie je nooit of het goed of slecht gaat, dalijk raakt je paard echt in paniek en dan sta je daar met je rug naar je paard....

Ik denk dat de beste oplossing inderdaad is om je paard stevig vast te zetten, maar dan wel op zo'n manier dat je hem ook gelijk weer los kan krijgen. Wat bij Tinka wel eens hielp als ze ging hangen, was gewoon ff met een bezem tegen haar kont prikken en dan stond ze zo weer overeind. Ze ging nooit uit zichzelf weer overeind staan, want een paard dat weet dat ie niet wegkan, dus vaststaat, raakt meestal in paniek. Het is ook vaak een verschil of het een veulen is wat vaststaat (die zijn dat niet gewend en zullen in het begin vaker zoiets uitproberen) of volwassen paarden die het doen uit een schrikreactie. Bij beide gevallen moet je ook anders denken en reageren.


Ik bedoel ik niet letterlijk me rug omdraaien, maar gewoon het paard negeren. Kijk gewoon vanuit je ooghoeken mee Pling

krunsjkim
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-03 19:26

mijn paard raakt gewoon heel snel in paniek om vanalles...Ook is hij gewoon heel snel wat bangig...dan gaat hij dus hangen en geloof mij het is een groot zwaar beest en krijgt dus echt alles kapot...is het vandaag niet dan morgen wel...Dus dat laten hangen werkt niet..
Als ik hem los laat staan is hij veel ontspannender en hij loopt ook niet weg...ik weet niet hoe nieuwsgierig deze pony is maar ik liet mijn pony ook altidj los staan..
Vind ik zelf makkelijker en mijnpaard voelt zich er veel beter bij

Mantha
Berichten: 25
Geregistreerd: 03-08-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 21:47

Ik laat Mantha ook vaak gewoon los staan. Lekker op haar uitloopje met het hek dicht. Kan ze geen kwaad en ook niet gewond raken.Ze blijft dan gewoon netjes stil staan. Mantha kan ik best op vreemde plaatsen vastzetten maar ik laat haar dan niet alleen! Maar het liefst laat ik haar losstaan. Ik zal haar ook niet vastzetten tijdens een pauze in een grote buitenrit. Mantha gaat meestal alleen in paniek hangen. Ik zou haar NOOIT laten hangen. De paniek die er dan komt. Ook zal ik haar dan NOOIT slaan of schoppen of porren met een bezem. Hiermee vergroot ik de stress alleen maar. Ik maak haar rustig los houd haar bij haar halster vast en probeer te zorgen dat ze niet achterover klapt. Dan stel ik haar gerust!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-03 22:27

Die van mij doet het heel soms, en heeft 1 keer een touw kapot getrokken. Het is niet zo dat ze dramatisch gaat hangen. Vaak komt het doordat ze staat te doezelen en dan komt het touw strak te staan en dan wow schrikt ze wakker en springt naar voren Lachen