Gespannen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cocodox

Gespannen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 19:14

Hai!

Ik weet niet of er al zo'n topic bestaat, ik heb gezocht maar ik kon er niet echt 1 vinden!
Mijn vraag is dus:

Hoe krijg je een gespannen paard ontspannen?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 19:16

Door zelf te ontspannen, ook er achterkomen waarom hij gespannen is en daar een oplossing voor vinden..
Is vaak omdat de ruiter (onbewust) gespannen zit/is

Cocodox

Re: Gespannen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-10 19:22

Weet je toevallig ook waarom sommige paarden hun hoofdje zo gespannen de lucht in houden tijdens het rijden? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 21:45

'm Op z'n rug leggen en dan op z'n buikje kriebelen?
:D

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-10 22:47

Suzz14 schreef:
Weet je toevallig ook waarom sommige paarden hun hoofdje zo gespannen de lucht in houden tijdens het rijden? :o

Beter uitzicht? :+
Sommige doen dat omdat ze pijn in hun rug hebben, of omdat de ruiter grof is met de teugels.
Als je goede les krijgt leer je hoe je een paard kunt laten ontspannen tijdens het rijden. Als je pony de kop in de lucht steekt tijdens het rijden moet je eerst maar eens gaan kijken of het zadel wel past of dat de pony ergens pijn van heeft. Sommige pony's vinden het bijvoorbeeld ook niet fijn als je er zonder zadel op gaat zitten, dan kunnen ze ook heel gespannen gaan lopen.

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-10 09:21

Wat vaak al fout begrepen wordt is dat een paard niet vanuit spanning naar ontspanning gereden kan worden. Lees: Eerst paard naar beneden trekken waardoor hij veel spanning heeft. En vervolgens vanuit daaruit zou moeten gaan ontspannen.

Dan kan een paard natuurlijk gestrest zijn door omgeving. Het beste wat je dan kan doen is gewoon met licht contact de baan door rijden en veel figuren rijden. Zodat je hem/haar bezig houdt.

En dan kan een paard natuurlijk nog ergens last van hebben. Bijv. van het zadel, of hij heeft last van z'n tanden noem het maar op. In dat geval zou je dus een zadelmaker of dierenarts moeten raadplegen.

Maar om in het algemeen dus een gespannen paard ontspannen te krijgen is zelf ontspannen en het paard bezig houden. Dan houdt hij/zij zich bezig met jou en dan zou het paard zich gewoon moeten ontspannen.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 15:11

Dankje voor de tips!

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 11:02

Ook mijn paard loop vaak gespannen. Als ik haar ontspannen wil krijgen, moet ik er eerst minimaal anderhalf uur flink mee aan het werk. Dan is de meeste energie eruit en begint ze pas lekker te lopen. Dan wordt ze lichter in de hand, reageert ze beter en wordt ze zelfs nagevelijk. Toch lijkt mij dat dit niet de oplossing kan zijn.
Waarom loopt mijn paard zo gespannen? Ze is vrij hyper en wil graag steeds harder. Je houd er dan ook bijna niets aan. Van gangen terug schakelen, is een ramp! Dan maakt ze zich sterk en duurt het minimaal een half rondje voordat ze doet wat jij wilt.
Kent iemand dit en zijn er nog tips hiervoor?

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 15:39

JoannevZ, ik heb dus precies hetzelfde! PRECIES!

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:03

Dat had ik ook met mijnn paardje aan de hand, maar hoe vaker je rijdt en hoe meer figuren enzo des te sneller ontspant ze vroeger was het 3 kwartier eer ze ontspande nu nog een dikke 10 minuten. Maar zal vast van paard tot paard afhangen.
Die van mij is gespannen door de omgeving, dus goed bezig houden figuren,overgangen enzoverder.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 16:14

Ik heb op sommige momenten dat ik en mn pony gespannen worden, ligt aan mij dat weet ik maar wat ik altijd doe;
een liedje neurien, zachtjes een dom verhaaltje vertellen, dan ben ik minder gespannen en automatisch mn pony ook niet meer!

ZoeyDercks

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 18:09

Je moet zelf gewoon heel erg relaxed blijven, en je niet op gaan winden over het feit dat je pony gespannen loopt, want dat werkt dan juist averechts. En zoals Idifix al zei, bezig houden met figuren en overgangen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-10 18:16

JoannevZ schreef:
Ook mijn paard loop vaak gespannen. Als ik haar ontspannen wil krijgen, moet ik er eerst minimaal anderhalf uur flink mee aan het werk. Dan is de meeste energie eruit en begint ze pas lekker te lopen. Dan wordt ze lichter in de hand, reageert ze beter en wordt ze zelfs nagevelijk. Toch lijkt mij dat dit niet de oplossing kan zijn.
Waarom loopt mijn paard zo gespannen? Ze is vrij hyper en wil graag steeds harder. Je houd er dan ook bijna niets aan. Van gangen terug schakelen, is een ramp! Dan maakt ze zich sterk en duurt het minimaal een half rondje voordat ze doet wat jij wilt.

Oorzaken kunnen zijn:

- paard krijgt te veel krachtvoer
- paard krijgt te weinig ruwvoer
- paard staat te veel in een stal opgesloten (en komt te weinig buiten, met soortgenoten)
- het zadel past niet (drukt, knelt, wringt ergens)
- het bit past niet of is niet goed ingehangen
- de ruiter is gespannen
- de ruiter is ruw/harde handen
- het paard heeft ergens pijn in z'n lijf
- het paard heeft pijn van het bit
- het paard begrijpt de ruiter niet
- de ruiter wil dingen waar het paard nog niet aan toe is
enzovoorts

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-10 20:55

T'is mn verzorgpaardje, die staat 24/7 in de wei met open stal.
De eigenaresse is er achter gekomen dat ze geen 7, maar waarschijnlijk 4 is. (Tandarts komt nog waarschijnlijk xD?).
Dus ik ga overleggen om weer helemaal van voor af aan te beginnen, bij de basis.
Maar eerst gewoon grondwerk, zodat ze het vertrouwen in mij kan krijgen...
Dan kan ik haar ook helemaal vertrouwen en raak ik niet zo gespannen ofzo :P dan hoef ik niet zo vaak vals te zingen ahah, geintje :o.
Maar het ligt ook niet aan het paard zelf, ben zelf te snel gespannen opdat ze weer op hol slaat ofzo.
En omdat ze heel snel sneller wil gaan lopen gebruik ik teveel mijn teugels wat ik dus NIET moet doen.
Daar ligt het dus ook aan.
Maar: Dat is geloof ik niet het enige, want ze maakt er toch vaak ook een spelletje van!
Daarom moet ik dus ook heeel consequent zijn, als haar oortjes weer naar voren gaan op het punt waar ze altijd in een weet ik veel hoe snelle gang omdraait en weg galoppeert , dat ik dan meteen been geef.
Maar ze is ook warmbloedig, pittig paardje, het zit ook een beetje in 'der.
Maar mijn doel is wel om het vertrouwen van haar te winnen, een klik krijgen met haar die er nu totaal niet is.

Al was ik wel trots dat de eigenaresse haar niet uit het weiland kreeg (ze maakte er weer een spelletje van en ging lekker rondjes rennen, duurde dus 20 minuten ofzo voordat ze haar had?) en dat mij het wel lukte: ik liet niet merken dat ik haar wilde gaan pakken, al had ze dat wel een beetje door. Ik ging gewoon wat op de grond zitten vlak bij haar in het weiland, en met het gras spelen en af en toe opkijken naar haar beentjes en praten. Op een gegeven moment gewoon mn hand uit gestoken naar haar neusje en toen kwam ze rustig naar me toe lopen, met hele slome pasjes en heel voorzichtig. Toen krabbelde ik haar wat en bleef ze staan en met haar neusje tegen mij hoofd gesteund xD? Toen stond ik rustig op (werd ik groot, dus liep ze bijna weer weg!) toen heb ik rustig tegen haar gepraat en ben ik blijven aaien en heb toen rustig haar manen beetgepakt en ze liep echt heel netjes mee!!!! Was echt trots toen, ik voelde hoop, dat ze me toch een beetje vertrouwde!

Maar ok, dat laatste was allemaal meer off-topic.
Maar moest het even kwijt :oo

SmmY__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 10:25

bij mij loopt ze ook vaak erg gespannen ik denk/weet wel zeker wanneer jij ook ontspannen bent dat het paard ook meer ontspant .... maar het kan natuurlijk ook ergens anders aan liggen b.v aan de omgeving of andere paarden die in de bak lopen dan zou ik haar gewoon lekker bezig blijven houden en lekker ontspannen rijden

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-10 13:47

Ja er lopen ook andere paarden en het is in het weiland :P

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 18:58

Mijn paardje krijgt alleen een handje met basisbrokjes als ze wat heeft gedaan (rijden/longeren). Ze heeft nogal aanleg om snel te dik te worden. Verder staat ze zo lang mogelijk buiten en krijgt ze voldoende ruwvoer. Aan de voeding en weidegang ligt het denk ik niet.
Zelf zit ik altijd onspannen op mijn paardje. Heb haar ondertussen alweer een jaar of 7 en ken ondertussen haar wel. Ze is nog nooit anders geweest. Ruw in de handen? Soms wel. Dat geef ik heel eerlijk toe. Als ik terug van draf naar stap wil en ik moet 1 ronde door de bak met haar worstelen en ondertussen blijft ze het vertikken... Maar dat is zeker niet altijd zo.
Ze leert moeilijk. Dressuur interesseert haar niet. Heb er 3 jaar over gedaan voordat ze een volte in galop kon maken. Halthouden en achterwaarts gaan nu nog steeds niet goed. Terwijl ze met springen vooruit vliegt! Dat vindt ze dus wel weer erg leuk en dat laat ze erg graag merken.
Het laatste wat gemeld werd was pijn. Dat zou eventueel wel kunnen. Ze liep niet goed met haar voorbenen. Erg gevoelig. Nu ze op ijzers staat loopt ze veel beter. Maarja,heb niet meer kunnen rijden ivm de regen. Dan heeft mijn paardje zwembandjes nodig :o
Ben benieuwd of ze nu onder zadel ook beter loopt.

Arie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 21:35

Ik zat even mee te lezen... Misschien, helpt het niet echt maar-euh... even dit";
Probeer alle lichamelijke- en voedingsobstakels/beperkingen uit te sluiten". dit zorgt er voor dat je met vertrouwen oefeningen van haar kan vragen. En als grondwerk, wandelen e.d. je vertrouwen en zekerheid geven moet je dat zeker doen. Je kan vanuit die basis altijd weer verder werken. Lijkt mij juist super. Veel mensen vergetern dat een simpele wandeling en spelen met je paard heel veel vertrouwen en een goede basis kan geven voor het verdere werk.

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-10 23:14

JoannevZ schreef:

Een paard stelt zich pas open voor de ruiter/amazone wanneer het zich ontspant.
Maar welke ontspanning bedoelen we dan? Wanneer ben je zelf lekker in balans?
Wanneer je dit weet kun je met de oefeningen aan de gang gaan die het paard nodig heeft.

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 18:30

ik denk dat je toch veel overgangen en figuren zou moeten rijden.. bij mijn paard heeft dat ook erg gewerkt. en gewoon net zolang oefenen totdat het beter gaat. je kunt niet alles in 1 dag ;)
het is vooral belangrijk te onthouden dat er verschil is in 'rust' en 'rustig'
bij rust heb je rust in de combinatie van paard en ruiter, maar je paard blijft wel actief ;). bij rustig is je paard dus niet actief :P.
dit zal iedereen denk ik al wel weten, maar misschien toch wel even handig om hier nog neer te zetten :)
succes!

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-10 19:08

Bedankt!! :D
Die rust waar jij het over hebt, die is er niet, en ik wil weten hoe die er ooit zal kunnen komen.
Het is een heet, pittig paardje en rent vaak uit het niets weg rent overal dwars door heen als ze er geen zin meer in heeft!

marloesxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:57

oliebol, had net alles getypt en per ongeluk weggeklikt :(. maar hier kwam het op neer:
misschien voordat je gaat rijden even longeren of opjagen in de bak, zodat hij z'n engergie een beetje kwijtraakt. en als je gaat rijden, gewoon erg ontspannen blijven zitten en niet teveel met de teugels bezig zijn. je zit is echt erg belangrijk omdat je paard anders gespannen wordt. een druk paard heeft ook de nijging om veel op de voorhand te lopen, en dan moet je de passen wat gaan verruimen zodat je je paard later verder kunt bewerken. maar heb je een lang of een kort paard?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 13:59

-> VP

PINK

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-11 19:45

als je zelf ontspannen bent is het paard het vaak ook, laat het paard zien dat je te vertrouwen bent/vertrouwen in jou laten krijgen :)

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 16:25

@Marloesxx, een korte pony :)