Wat moet er eerst?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Eveliien_

Wat moet er eerst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 23:17

hallo,
ik vraag mij al een paar weken af wat je eerst moet aandoen bij het opzadelen?
het hoofdstel of het zadel? sommige ruiters van mijn manege doen eerst het hoofdstel aan en sommige eerst het zadel.
wat is eigenlijk het beste, of is dat gelijk?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:18

Het hoofdstel doe je in principe altijd het eerste. Dan kun je je paard makkelijker tegenhouden/sturen, mocht deze lastig zijn of weglopen tijdens het zadelen.

Edit: Alhoewel, dat geld voornamelijk voor als je paard los in stal staat. Staat het paard gewoon vast aan een halster, kun je ook eerst het zadel op doen.
Laatst bijgewerkt door joyce2 op 31-10-10 23:20, in het totaal 1 keer bewerkt

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:19

Ik denk wat jij het fijnst vind? Ik doe altijd eerst het zadel op, pony staat of vast of lekker hooi te knabbelen. Daarna doe ik het hoofdstel in.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:19

Staat het paard vast dan doe je eerst het zadel, staat het paard los (in een box) doe je eerst het hoofdstel, heb ik altijd geleerd.

Caily

Re: Wat moet er eerst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:21

Als het paard los op stal staat kan je het ook ff vast zetten ;)

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:21

hoofdstel doe ik altijd als laatste dit omdat me paard met opzadelen nog vast kan staan omdat het een halster omheeft..
daarna het hoofdstel want dan kan je gelijk opstappen (als jeje cap dan al ophebt dus!)
als je eerst het hoofdstel doet kan je je paard niet meer vastzetten (of je moet weer het halster erover aandoen)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:22

Konstantine schreef:
Staat het paard vast dan doe je eerst het zadel, staat het paard los (in een box) doe je eerst het hoofdstel, heb ik altijd geleerd.

Precies!
Als het paard vaststaat aan een halster is het 't meest logisch om eerst het zadel er op te doen. Daarvoor staat het dier immers vast?
En als je terug komt, eerst hoofdstel af, halster om, vastzetten en dan het zadel er af...

Ik zie mensen soms zo klooien....met én het paard vasthouden aan het hoofdstel en ondertussen met 1 hand het zadel er af proberen te halen...

Eveliien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 23:23

Susyb schreef:
hoofdstel doe ik altijd als laatste dit omdat me paard met opzadelen nog vast kan staan omdat het een halster omheeft..
daarna het hoofdstel want dan kan je gelijk opstappen (als jeje cap dan al ophebt dus!)
als je eerst het hoofdstel doet kan je je paard niet meer vastzetten (of je moet weer het halster erover aandoen)

ja maar bij ons op de manege heeft geen enkel paard een halster aan :)

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:23

_Lot schreef:

inderdaad ;) stel je voor dat hij wegloopt terwijl jij je zadel erop wil leggen en je dure dressuurzadel op de grond ploft en meneer/mevrouw pony/paard nog even er over heen walst..

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:23

_Lot schreef:

Dat kan niet altijd....hangt van de situatie af en sommige paarden zijn niet vast te zetten (is het je eigen paard...tja...dan heb je een leerdoel met je paard....is het een manegepaard...dan is het niet anders)

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:24

Eveliien_ schreef:
Susyb schreef:

ja maar bij ons op de manege heeft geen enkel paard een halster aan :)

dan doe je die toch even om.. je moet hem toch ook poetsen en hoevenkrabben enz?

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:25

polly2 schreef:
Dat kan niet altijd....hangt van de situatie af en sommige paarden zijn niet vast te zetten (is het je eigen paard...tja...dan heb je een leerdoel met je paard....is het een manegepaard...dan is het niet anders)

ja maar we gaan er even vanuit dat het gewoon een gezond dier is.. en niet eentje die gaat hangen zeg maar..

Eveliien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 23:25

hoevenkrabben moeten wij nooit doen en ik zou eigenlijk niet weten waar de halsters liggen

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:25

Ik doe eerst het hoofdstel tenzij het paard vaststaat aan het halster, dan doe ik eerst het zadel.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:26

Wij gebruikten vroeger op de manege ook bijna geen halsters. Het paard moest je gewoon los in stal poetsen en als ie daar te lastig voor was, deed je gelijk het hoofdstel om.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:27

Susyb schreef:
polly2 schreef:

ja maar we gaan er even vanuit dat het gewoon een gezond dier is.. en niet eentje die gaat hangen zeg maar..

Maar je hebt soms ook stallen waar je een paard niet aan vast kunt zetten. Dus dan zit er niks anders op dan het paard los op te zadelen en dan doe je het hoofdstel eerst, zodat je grip op het dier hebt.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:28

Eveliien_ schreef:
hoevenkrabben moeten wij nooit doen en ik zou eigenlijk niet weten waar de halsters liggen

eerlijk gezegd vind ik dit een slechte zaak (dit ligt niet aan jou :o) maar borstelen moet je toch wel doen.. doe je dat dan losstaand.. en hoe doe je dat dan als het paard je de kont toekeerd terwijl je achterin de stal bezig bent?
Ik moet toegeven dat als ik klaar ben met rijden ik winter eerst het zadel eraf haal omdat hij dan zo moe ik dat hij wel blijft staan.. en ik dan gelijk even een zweetdeken op kan gooien..
maar ik vind het wel slecht dat een manege je niet dit soort dingen aanleert en dat je niet weet waar de halster liggen..

Maargoed even ontopic. ik denk niet dat er een 'betere' manier is.. het ligt natuurlijk aan het paard/ de pony hoe en wat..
En natuurlijk de ene ruiter doet het zo en de andere zo..

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:29

polly2 schreef:
Maar je hebt soms ook stallen waar je een paard niet aan vast kunt zetten. Dus dan zit er niks anders op dan het paard los op te zadelen en dan doe je het hoofdstel eerst, zodat je grip op het dier hebt.

dus die dieren staan nooit in hun leven vast?

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:31

joyce2 schreef:
Wij gebruikten vroeger op de manege ook bijna geen halsters. Het paard moest je gewoon los in stal poetsen en als ie daar te lastig voor was, deed je gelijk het hoofdstel om.

kijk dit vind ik dus een slechte zaak eigenlijk.. paardrijden is behalve rijden ook voor je pony zorgen... dus hem borstelen door waardoor zijn vacht schoon word en je eventueel wondjes kan ontdekken maar ook hoevenkrabben en rotstraal kan contateren..
bij ons op de manege mochten we de bak niet in voordat de ponies eerst goed gecontroleerd waren of ze goed waren verzorgt..

Eveliien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-10 23:32

Susyb schreef:
Eveliien_ schreef:

eerlijk gezegd vind ik dit een slechte zaak (dit ligt niet aan jou :o) maar borstelen moet je toch wel doen.. doe je dat dan losstaand.. en hoe doe je dat dan als het paard je de kont toekeerd terwijl je achterin de stal bezig bent?
Ik moet toegeven dat als ik klaar ben met rijden ik winter eerst het zadel eraf haal omdat hij dan zo moe ik dat hij wel blijft staan.. en ik dan gelijk even een zweetdeken op kan gooien..
maar ik vind het wel slecht dat een manege je niet dit soort dingen aanleert en dat je niet weet waar de halster liggen..

Maargoed even ontopic. ik denk niet dat er een 'betere' manier is.. het ligt natuurlijk aan het paard/ de pony hoe en wat..

ja, borstelen moeten we wel doen en dit doe ik losstaand en als het paard zijn kont naar mij draait, draai ik gewoon mee, dit hebben ze mij geleerd op mijn manege. En ik denk zelf niet dat wij halsters hebben op onze manege

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:33

@Susyb: We moesten gewoon poetsen hoor... Denk dat jij het verkeerd begrijpt. Als je je paard niet los kon poetsen, omdat hij draaide of wat dan ook, dan moest je het hoofdstel in doen, zodat je meer grip had op je paard. Maar er moest gewoon gepoetst worden en ook hoeven krabben voor je de stal uit ging.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:35

Eveliien_ schreef:
Susyb schreef:

ja, borstelen moeten we wel doen en dit doe ik losstaand en als het paard zijn kont naar mij draait, draai ik gewoon mee, dit hebben ze mij geleerd op mijn manege. En ik denk zelf niet dat wij halsters hebben op onze manege

nou dan wacht de manege naar mij idee wel een keer tot er iets fout gaat.. (als dat al niet gegaan is)..
want als de pony dus te snel draaid dan sta je recht in het vizier wil hij wel een keer uithalen en je kan dus niet weg (neem ik aan want als je pony los staat zal de deur van de stal wel dicht zitten want als die open staat zou hij er zo uit kunnen wagelen)

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:36

joyce2 schreef:
@Susyb: We moesten gewoon poetsen hoor... Denk dat jij het verkeerd begrijpt. Als je je paard niet los kon poetsen, omdat hij draaide of wat dan ook, dan moest je het hoofdstel in doen, zodat je meer grip had op je paard. Maar er moest gewoon gepoetst worden en ook hoeven krabben voor je de stal uit ging.

ja dat snap ik wel.. maar als je dan het hoofdstel in hebt.. en je houd daar je grip op.. hoe doe je dan het hoofdstel beet houden en tegelijker tijd de achterhoeven uitkrabben daar zet ik een beetje vraagtekens bij,,

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:39

Als mensen dat niet konden, werd er gewoon een ander bijgehaald die het paard vast hield. Het is niet zo moeilijk hoor ;) Er waren zat mensen die het eng vonden om los met het paard in stal te staan en gewoon een hoofdstelletje in deden voor hun eigen gevoel van veiligheid. Tsja, het maakt mij allemaal niet zo veel uit hoe het gebeurd, als het paard maar goed verzorgd word. Op maneges zijn er nou eenmaal niet altijd zoveel middelen als we zouden willen, je moet roeien met de riemen die je hebt en daar ben ik behoorlijk handig van geworden!

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 23:42

Susyb schreef:
polly2 schreef:

dus die dieren staan nooit in hun leven vast?

Nee...niet zo zwart wit denken!
Natuurlijk kan het zo zijn dat een paard dan elders wel vastgezet kan worden...

Maarje kunt er niet klakkeloos vanuit gaan dat je in iedere box een paard vast kunt zetten. Ik kom soms op plaatsen waar de wanden alleen maar glad zijn, of waar er muren zitten, halfhoog waar het paard overheen kan naar de buurman. Daar kun je dus geen paard vastzetten in de box.
Dus als zo'n bedrijf het beleid zou voeren (doen ze niet hoor) dat je in de box moet opzadelen, dan sta je leuk te kijken, want je zet 'm dus nergens aan vast in de box....