Chippen- mijn bezwaarschrift is afgewezen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Belker

Berichten: 15320
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 14:23

CGJ12 schreef:
Ik besef echt wel dat ik hier een beetje flauw loop te doen, maar ik ben nu eenmaal een realist en kies meestal de weg van de minste weerstand........en da's gewoon chippen.

Jij bent een volger. Dat is jouw keuze.
Het is goed dat er mensen zijn die wel in opstand komen. Geef hun dan ook die ruimte en dwing anderen niet tot jouw weg. De weg van de minste weerstand is niet altijd de beste.
Trouwens ik heb net meegemaakt bij een hond dat de chip is gaan zwerven en die zit nu precies onder de halsband. Hond heeft daar last van. Dus chippen is niet zonder risico's. Als iemand de nadelen zwaarder vind wegen dan de voordelen dan moet degene de kans krijgen om niet te chippen. Ondanks de kosten, deze worden toch doorberekend dus zo druk hoeft de KNHS zich daarover niet te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 14:26

Zwerven zal het bij een paard minder snel doen, omdat het in de spier wordt ingebracht. Maar dat vind ik nou net het enge :/

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 14:29

En als je nou even netjes op papier zet waarom je dat dan zo eng vind, dan heb je je bezwaar uit het oogpunt van "gezondheid en welzijn" rond.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 14:41

CGJ12 schreef:
Ja...Virbac ook. Die hebben u het economisch tij ook tegen.

Besef wel dat de consument de economie danig kan opkrikken door veel te investeren / consumeren. Dat leer je in je eerste macro-economische lessen op de middelbare school.
Je wilt toch niet dat al die werknemers van Virbac op straat komen te staan in deze tijden. Denk een beetje sociaal.......

Dus omdat hun zo zielig zijn... moeten wij maar massaal een chip in ons paard douwen omdat hun niet op straat mogen komen?

Kan iemand mij vertellen wat er zo goed is aan een chip? De chip wordt erin gedaan, geen arts kijkt naar het uiterlijk van het paard of naar de papieren. Dus als ik het chipnummer met andere papieren opstuur dan zou je de paarden zo nog kunnen verwarren.

En als je een paard bij een handelaar koopt ga je ook niet met zo'n chiplezer langs het paard om te kijken of het wel het juiste paard is en of de handelaar de eigenaar is. Wie weet is het paard toch wel gestolen en bij de handelaar te koop gezet. Moeten handelaren dan toch ieder paard op hun naam zetten met alle kosten daarbij?

Het is niet bewezen wat er goed is aan een chip, er is wel bewezen dat zo'n ding helemaal niet zo goed is. Want waarom zou er dan zoveel tegenstand zijn van de beroepsruiters/handelaren?
Merendeel van de KNHS ruiters is kuddevolk. Oh, het is verplicht, ach doe maar. Ja, zo ook ik, ik heb ook mijn paard gechipt. Maar ik zou mezelf voor mijn kop slaan als er iets mee gebeurt.

Vind het vreemd dat het voor een FEI paspoort niet nodig is en voor de KNHS wel!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:02

Margreet schreef:
En als je nou even netjes op papier zet waarom je dat dan zo eng vind, dan heb je je bezwaar uit het oogpunt van "gezondheid en welzijn" rond.


Dat heb ik dus gedaan, maar dat is dus niet goed genoeg omdat alleen een bezwaar op grond van "gewetensbezwaren" kan worden gehonoreerd.

Overigens klopt het levensnummer van mijn paard niet in de hele correspondentie, dus voor mijn paard is nog geen bezwaar ingediend...

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:07

Misschien dat een kopietje bijvoegen van hun eigen wedstrijdreglement ze helpt om het geheugen op te frissen?


Ik heb overigens niet zoveel problemen met chippen, ze zijn allebei gechipt (had ik overigens ook niet echt invloed op ofzo), maar ik heb wél problemen met van die logge instituten zoals de KNHS.

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:35

Oke ik wil even wat rechtzetten. Een chipper hoort te controleren of het paard dat op papier staat ook het paard is wat voor hem staat. Wij chippen als stamboek al enige jaren en hebben er nog nooit problemen mee gehad.

Zannekin

Berichten: 3598
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 15:36

Een advocaat onder de arm nemen is ook een oplossing. Meestal laten ze het zover toch niet komen, weten ze dat ze het niet zullen halen. Mijn paarden hoeven ook geen chip. Ze weten geeneens of die dingen over 20 jaar wel stabiel zijn en niet gaan lekken bv. Stel je voor dat er reaktie komt in die spieren. Gewoon veulens brandmerken met nummer erbij, minder pijnlijk dan zo'n dikke naald en is lastiger om aan te prutsen. Lachen

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:17

Waarom wil je eigenlijk niet chippen leg dat eens uit hier.

ik heb het dus wel gedaan omdat mijn paard dus eerst van iemand was waar hij dus inbeslag was genomen en zij kon geen bewijs overleggen dat Mango van haar was dus kreeg ze hem niet terug want hij had geen papieren en ze had hem ook niet bij de KHNS/NPRS etc etc laten registreren dus dat was mijn reden om het te doen.

fokfanaat

Berichten: 20215
Geregistreerd: 21-10-02
Woonplaats: Uut Uune

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:22

Zep schreef:
Kan iemand even meneer Heidema bellen (want mij kent ie nu denk ik) en vragen of je als je op een gastlicentie in NL start ook een transponder moet hebben? In dat geval ga ik voor de Zweedse bond starten en vraag een gastlicentie aan in NL ipv andersom


Er doet bij de pavo wel een duitse amazone mee, met Kaiser Franz

CGJ12

Berichten: 11673
Geregistreerd: 18-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 16:23

Ze heet zeker SISSI (ROFLOL)

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:45

Wat is er verkeerd aan chippen?? Het is alleen maar ff 1 prik met een naald en that's it. Die transpoder is zo klein dat het volgens mij geen kwaad kan. Ik heb Miro in Januari laten chippen gelijk met de enting. Fluitje van een cent, vierkantje kaal maken met een scheermesje, naald erin/eruit en klaar is kees (of in dit geval Miro Tong uitsteken )

-X-Anja

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:46

Anja, het gaat niet over het chippen zelf, dat is zo gedaan.
Maar de transponder in het paard.

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 17:56

Kleintje schreef:
Anja, het gaat niet over het chippen zelf, dat is zo gedaan.
Maar de transponder in het paard.


Maar wat is daar dan fout aan? Scheve mond

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 18:03

Waarom eigenlijk tegen chippen? DNA is een mooi alternatief maar wel een erg dure. Bovendien is het in de endurance zo dat ze je elk moment een DNA monster zouden kunnen vragen en dan betaal je dus telkens weer dat bedrag.

Ben benieuwd.

Kleintje

Berichten: 5763
Geregistreerd: 08-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 19:48

Bekijk dit topic eens: [WD] De gang van zaken rond wel en niet chippen

Dit is een reactie van Eleonoor in dat topic. Zegt volgens mij wel heel veel.

Alles mag, dus als je je veulen wilt chippen kan dat. Echter, de chip wordt ingebracht in een spier. Die spier is bij een veulen volop in ontwikkeling. Door die ontwikkeling zou het kunnen dat de chip irritatie in de spier kan veroorzaken met alle gevolgen van dien. Daarom is het te adviseren zo wie zo niet bij veulens te chippen.
Dit is ook gelijk mijn grootste bezwaar tegen chippen. Een spier van een paard varieert veel meer van volume dan bij mensen. Dus wanneer je paard ziek is of kreupel neemt de volume van de spieren snel af. Wanneer er een chip in zit, kan het zijn dat de chip na schommeling van de spiervolume zich opnieuw moet gaan innestelen. Zelfs de leverancier van de chips gaf dit toe. Hiermee zijn NOOIT onderzoekingen gedaan. Let wel, in Amerika is chippen al verboden en doen ze alleen maar DNA.

AnjaKos

Berichten: 2426
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Huizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 20:08

Ja daar zit wat in...

-X- Anja

DunjaR
Berichten: 3404
Geregistreerd: 12-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 20:47

doe het dan niet bij een veulen maar bij een volgroeit paard!

je hebt wel gelijk met de spieren van een paard maar het zit in zn nek!
ik vind een brandmerk eigenlijk zieliger dan zo'n prikkie!

maar gelukkig mag iedereen zn mening hebben maar lees eens waar ik hem voor heb laten zetten dan begrijp je mij dus ook!

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 23:15

Zep schreef:
Terzijde: ik heb om een andere reden inmiddels een FEI-paspoort bij dit paard, zou dus internationaal wel uit mogen komen met dit paard, maar niet in NL op de Pavo Cup. Blijf het bizar vinden.


Rijst bij mij toch de vraag hoe het in zijn werk gaat als jij bijvoorbeeld in Frankrijk wilt gaan starten, zal je toch echt een chip nodig hebben........ anders komt je paard Frankrijk niet in. Ga het toch morgen eens even navragen bij onze FEI-dierenarts op onze praktijk Haha!

Overigens ben ik niet tegen chippen, tegenwoordig chippen ze alles, zelfs mensen

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 23:18

Ik ben er trouwens van overtuigd dat een wedstrijd rijden op zich (transport, stress, vreemde paarden bij elkaar etc.) een veel groter risico is dan die chip. Je hoort nog altijd vaker over trailerongelukken, dan over aandoeningen veroorzaakt door de chip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 23:27

napoleon schreef:
Rijst bij mij toch de vraag hoe het in zijn werk gaat als jij bijvoorbeeld in Frankrijk wilt gaan starten, zal je toch echt een chip nodig hebben........ anders komt je paard Frankrijk niet in. Ga het toch morgen eens even navragen bij onze FEI-dierenarts op onze praktijk Haha!



Dta is dus niet waar. Je komt Frankrijk/Zweden/Duitsland/Polen in en rijdt daar je wedstrijd op basis van de schets van aftekeningen en haarwervels die door een FEI-dierenarts in je FEI-paspoort is gezet. Of dmv een loodje, wat nog steeds gebruikelijk is bij de RVV.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-03 23:31

mango schreef:
je hebt wel gelijk met de spieren van een paard maar het zit in zn nek!
ik vind een brandmerk eigenlijk zieliger dan zo'n prikkie!


fout!!

ik heb veel paarden gebrandmerkt zien worden, de reacties van paarden op het merken waren over het algemeen heel relaxt, opkijken van het luchtje beetje dribbelen , that's it

ik heb nu ook een heel stel paarden gechipt zien worden , daarbij komen dus reacties voor als een paard wat zich als een blok beton tegen de vlakte stort
stijgeren bijten enz. enz.

na het merken heeft het dier er al heel snel geen last meer van

ik heb paarden gezien die een ruime week na het chippen nog een verdikking op de plek van het chippen en daar ook nog gevoelig op waren

oftewel geef mij maar een brandmerk als ik toch zou moeten kiezen

de DB had eerst eens gedegen onderzoek moeten doen voor ze over het merken begonnen te mekkeren
zo ook de regering , ze hebben nooit gedegen onderzoek gedaan naar wat de reacties van de dieren waren op merken en chippen
ze hebben nooit onderzoek gedaan naar wat de chip- teweeg kan brengen op de langere termijn
toen het chippen net begon stond er ook op homeopatische middelen dat je het niet kon gebruiken bij gechipte paarden(niet gebruiken bij dieren met lichaamsvreemde objecten)
voordat ik ooit een chip in mijn paard laat jassen wil ik de uitslagen van een gedegen grondig onderzoek doen

het is verdorie een dier van vlees en bloed, geen computer

noem mij een zeikert, maakt me niets uit

principes he , die mik je niet zomaar aan de kant

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 07:40

Zep"]
[quote="napoleon schreef:
Rijst bij mij toch de vraag hoe het in zijn werk gaat als jij bijvoorbeeld in Frankrijk wilt gaan starten, zal je toch echt een chip nodig hebben........ anders komt je paard Frankrijk niet in. Ga het toch morgen eens even navragen bij onze FEI-dierenarts op onze praktijk Haha!



Dta is dus niet waar. Je komt Frankrijk/Zweden/Duitsland/Polen in en rijdt daar je wedstrijd op basis van de schets van aftekeningen en haarwervels die door een FEI-dierenarts in je FEI-paspoort is gezet. Of dmv een loodje, wat nog steeds gebruikelijk is bij de RVV.
[/quote]

Dat ga ik dus vandaag eens navragen, tegenwoordig moet namelijk elk dier gechipt worden als ze naar Frankrijk gaan en er zijn nog diverse andere landen die het verplicht hebben gesteld. Waarom zou je wel honden en katten moeten chippen en zou je gewoon met een paard zonder chip de grens over mogen Verward

Maar zoals ik al zei, ik zal het eens navragen bij onze FEI-dierenarts Knipoog

Faas

Berichten: 12718
Geregistreerd: 21-07-02
Woonplaats: Steenwijksmoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 09:02

Mijn mening is dat brandmerken dierenmishandeling is. Zet zelf zo'n ijzer op je lijf en voel de komende weken maar eens hoe dat voelt.

Ik wist niet dat chippen in een spier gebeurde. Ik dacht gewoon onderhuids. Evengoed heb ik er niet zo veel problemen mee. Maar evengoed vind ik het aardig pijnloos. Paarden die ik gezien heb (en dat zijn er wat) bleven gewoon stilstaan. IS het voordeel als je op een stal gestaan hebt waarvan de eigenaar mag chippen.

Belker

Berichten: 15320
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-03 09:08

Ik heb geen moeite met de handeling chippen, wel met het feit dat er een chip in mijn beest zit. Als je onderhuids gaat chippen dan gaat de chip zwerven. Dat is met een hond gebeurdt. Die is verkeerd gechipt. Aan de andere kant wordt ook heel duidelijk gezegt dat als je dier gechipt is je geen reinigingskuur van de paardendrogist mag geven omdat dit een reactie kan geven op de chip. dan ga ik me toch afvragen hoe veilig een chip dan is.

Ook ik heb tot nu toe mijn beesten wel gechipt, omdat ik wedstrijden wil rijden. Maar nu, nu weet ik het niet. Ik wacht wel af. Voorlopig start ik niet met een startkaart. Dat scheelt weer verplicht chippen.