te zuinig op mn paardje

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mieke64

te zuinig op mn paardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-10 12:04

hallo,

Eindelijk was het zover dat ik mn eigen paard kreeg...
Op een ochtend kwam ik op stal en zag hem staan in het weiland op 3 benen,
bleek dat hij zn kniebanden had gescheurd. Wat er precies is gebeurd weet ik
nog steeds niet. Heb maar 7 weken van hem kunnen genieten.

Nu heb ik sinds augustus weer een paardje kunnen aanschaffen heel braaf dier,
maar sinds 2 weken is ze wat aan het hoesten, nu zie ik allerlei doom senarioos aan mij
voorbij trekken. Geef haar nat hooi en fennegriek, maar durf nu niet meer te rijden omdat ik
bang dat ik haar straks ook moet wegbrengen! (wat natuurlijk niet hoeft) Zit nog
even in mn hoofd.

Wilde dit even kwijt wat ik zit er best wel mee...

Mieke

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 12:06

ik kan je hmp aanraden (kruiden zijn dat) http://www.huppa.nl/voedingssupplemente ... ot-da.html

hoe hoest je paard? klinkt als een rare vraag misschien maar de ene kuch is minder erg dan de andere. Als het zelfs met sublmenten blijft aanhouden zou ik even je d.a. raadplegen.

Olandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 17:51

Ja ik ken het wel een beetje,mijn pony hoeste ookmaar we hadden van de DA poeder gekregen en naar 2 weken was het wel over!
Maak je maar niet te veel zorgen hoor!!

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:11

Mijn paard heeft het nu ook. Staat daarom sinds een paar maanden op vlas maar sinds het weer kouder word en ze niet meer heel de nacht naar buiten gaan is het hoesten weer begonnen. ook hebben ze voortaan weer hooi ipv voordroog. Dierenarts erbij en moest ook hooi nat maken ed. Mocht gewoon blijven rijden tenzij ze er ziek van werd.
2 weken later hoeste ze nog. Andere DA erbij (van dezelde praktijk) zei dat ik absoluut niet had mogen rijden want het slijm zat nu ook in de longen ipv alleen in de luchtpijp zoals 2 weken eerder.
Ja fijn!!!!!!!! Hij vertelde dat bij alles (van hoest tot beenblessure) je paard weer 100% goed moet zijn voor je weer gaat rijden. Dus als je paard door wat dan ook niet 100% gezond is, dat eerst oplossen.

Heeft nu medicijnen gekregen en weirust :D
aankomde maandag (10 dagen later) komt hij weer luisteren om te kijken of het over is.

Dus: Nix om je erge zoren over te maken maar ik zou niet meer rijden. Laat het even rusten tot ze weer 100% beter is en ga dan weer rustig beginnen.
Had mij achteraf ook veel tijd gescheeld ;(

Monaparte

Re: te zuinig op mn paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:17

Mijn paardje hoest heel wat af omdat hij allergisch is voor hooi en stro. Daar kan je mee leven, kost wat aanpassingen. Maar rijden is dan juist heel goed, omdat dat haar conditie en weerstand goed houdt maar ook het slijm in de longen naar buiten laat komen!

Vaak hoest ze een paar keer als ze aangalopeerd en daarna is het over. Dus overleg even met je DA, maar probeer haar niet te snel stil te zetten. Dat maakt soms meer kapot dan je lief is....

barkruk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-10 13:19

Hoestend paard? Dierenarts bellen! Zeker als je zo bezorgd bent.

SilverViper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 14:58

handig topic, houd dit ook even in de gaten,
heb zelf ook een pony die hoest, meestal in het begin bij het aandraven en als hij wat meer op gang is.

zag al wat handige tips voorbij komen

en idd, wat Monaparte al zegt, niet ze snel stil zetten, ik rijd die van mij ook gewoon, alleen dan niet intensief elke dag een uur, maar beweging kan zeker geen kwaad
Laatst bijgewerkt door SilverViper op 25-10-10 15:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:22

RUI-->PP

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 15:57

mijn paard hoesten ook, ik heb toen de paarden arts laten komen, ze moest direct in een stal met frisse lucht, niet meer op stoo en geen hooi, maar kuil. Ik wil je net bang maken maar als je paard veel hoest, moet je echt de dierenarts laten komen, anders kan je paardje zijn longen kapot hoesten. Wees er niet te laat bij.

SandraC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-10 22:57

Ik zou voor de zekerheid ook even de dierenarts ernaar laten kijken, dan weet je tenminste zeker wat er is. De da kan het waarschijnlijk wel verhelpen, wat ook prettiger is voor het paard. 2 weken is toch al lang.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 15:47

zou idd even een veearts laten luisteren en eventueel medicatie zodat het snel oplost. misschien eve niet meer rijden maar lekker wandelen aan de hand dat ze wel beweging krijgt maar niet te zwaar. hooi natmaken is slim scheelt stof. misschien voorlopig op vlas zetten?? sterkte maar zou wel ff laten onderzoeken

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:30

@ ChinTwiZo: mijn DA zegt juist dat je ze aan de gang moet houden, ook als ze hoesten. In rust hoeven de longen minder hard te werken en als ze 'aan het werk' moeten, werken de longen de vuiligheid er juist uit. Juist met longproblemen is het belangrijk dat je paard in beweging blijft, maar je moet er wel op letten dat je aangepaste beweging geeft. Ga ze dus niet een uur flink trainen, maar doe een half uurtje wat lichte stap, draf en galop oefeningen, en goed in- en uitstappen.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:33

Jibbel het ligt er wel aan waardoor ze hoesten, nooit een hoestend paard gewoon aan het werk zetten, altijd eerst de da erbij.
Mijne hebben een virusje opgelopen en hebben nu medicatie en 2 weken rust gekregen op voorschrift van de da.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:46

Ik ben ook voor een DA inschakelen en niet zelf wat aanprutsen...er zijn genoeg redenen om te hoesten,niet bij elke hoest is werk geschikt.

Mijn paard had een longontsteking,gaf ook een enkele keer een kuchje maar ik vond zijn ademhaling niet goed.Hij heeft dan ook een tijd op de prednison en Equipulmin gestaan.Werken was uit den boze dus heeft hij zo'n 6 weken op rust gestaan.
Overigens is hij weer helemaal beter maar heeft wel een kuch overgehouden als ik hem onder het zadel rijd en we draven voor de 1e keer aan...tenminste af en toe verder geen beperkingen.

Dus laat een DA langskomen en bespreek met hem wat je met je paard moet gaan doen.

Beterschap met je paardje :(:)